• Gasolgrillen

Har du förtroende för regeringen?

Padirac skrev 2020-06-02 10:53:05 följande:
    Struntprat

Det framgår klart och tydligt att någon istället anser Tegnell vara lite sämre än alla andra. 

Det är lätt att snacka skit om offentliga personer och anklaga dem när man inte ens förstår hur arbetet går till.

Det är fortfarande så att 'ledarprincipen' inte gäller i Sveriges myndighetsutövning.
    Det verkar som du håller med mig, då du inte lyckas leverera nåt motargument mot det jag skrev.
  • Padirac
    Gasolgrillen skrev 2020-06-02 17:07:38 följande:
    Det verkar som du håller med mig, då du inte lyckas leverera nåt motargument mot det jag skrev.
    Inte alls
  • Padirac
    Gasolgrillen skrev 2020-06-02 17:07:38 följande:
    Lustigt resonemang - påminner en del om det där som en avförd skribent lyckades tuta ihop, det löd som följer:

Om två partier röstar lika utan att ha förhandlat eller samtalat med varandra så samarbetar de.

Jämför med detta påstående:

Om du anser att jag inte har levererat ett motargument mot det du skrev så anser du att jag håller med dig.

Ja, så kan ju en del tro att det är.. Själv håller jag inte med om något av resonemangen...
  • Gasolgrillen
    Padirac skrev 2020-06-02 17:55:45 följande:
    Lustigt resonemang - påminner en del om det där som en avförd skribent lyckades tuta ihop, det löd som följer:

Om två partier röstar lika utan att ha förhandlat eller samtalat med varandra så samarbetar de.

Jämför med detta påstående:

Om du anser att jag inte har levererat ett motargument mot det du skrev så anser du att jag håller med dig.

Ja, så kan ju en del tro att det är.. Själv håller jag inte med om något av resonemangen...
    Kan du inte bättre än så här?
  • Padirac
    Gasolgrillen skrev 2020-06-02 18:02:11 följande:
    Kan du inte bättre än så här?
    Ska jag tolka det som att du håller med mig? Ser inget motargument ....Skål

Jag tolkar det inte som att du håller med mig, men det är tydligen inte lika för alla.
  • K Markatta

Vi minns väl hur Regeringen Löfven försökte ta åt sig äran av Sveriges förbättrade PISA-resultat. Nu visar det sig dock att det förekommit omfattande oegentligheter vid proven:

https://www.expressen.se/nyheter/qs/sveriges-pisa-framgang-bygger-pa-falska-siffror/

Sveriges PISA-framgång bygger på falska siffror

De senaste PISA-resultaten visade på en uppgång för svenska elever. Expressen kan nu avslöja hur en stor mängd utrikesfödda elever felaktigt plockats bort ur PISA-urvalet – och att Sverige därigenom brutit mot OECD:s officiella regelverk. Siffrorna antyder dessutom att även svenskfödda elever med svaga språkkunskaper plockats bort.

Om reglerna hade följts skulle de svenska resultaten ha varit betydligt sämre och Sverige skulle sannolikt ha backat i samtliga tre ämnen jämfört med förra provtillfället.

- Här verkar finnas grava metodfel som systematiskt förbättrat genomsnittet. Sedan har Skolverket använt detta upp-pumpade genomsnitt för att ge en alltför positiv bild av hur den svenska skolan utvecklats, säger Magnus Henrekson, professor i nationalekonomi som forskat på den svenska skolans utveckling.

• Padirac
    K Markatta skrev 2020-06-02 20:09:10 följande:
    Vi minns väl hur Regeringen Löfven försökte ta åt sig äran av Sveriges förbättrade PISA-resultat. Nu visar det sig dock att det förekommit omfattande oegentligheter vid proven:

www.expressen.se/nyheter/qs/sveriges-pisa-fra.../

Sveriges PISA-framgång bygger på falska siffror

De senaste PISA-resultaten visade på en uppgång för svenska elever. Expressen kan nu avslöja hur en stor mängd utrikesfödda elever felaktigt plockats bort ur PISA-urvalet ? och att Sverige därigenom brutit mot OECD:s officiella regelverk. Siffrorna antyder dessutom att även svenskfödda elever med svaga språkkunskaper plockats bort.

Om reglerna hade följts skulle de svenska resultaten ha varit betydligt sämre och Sverige skulle sannolikt ha backat i samtliga tre ämnen jämfört med förra provtillfället.

- Här verkar finnas grava metodfel som systematiskt förbättrat genomsnittet. Sedan har Skolverket använt detta upp-pumpade genomsnitt för att ge en alltför positiv bild av hur den svenska skolan utvecklats, säger Magnus Henrekson, professor i nationalekonomi som forskat på den svenska skolans utveckling.
    Jag tror att SL berömmer de som faktiskt jobbat i skolan för ett gott resultat - detta hittade jag på hans facebook vid en snabb googling 

"I dag presenterades 2018 års resultat från PISA-undersökningen som var tredje år undersöker kunskaperna hos 15-åringar i olika länder. Vi kan se att svenska elever presterar bättre i samtliga ämnen som mäts – ett fantastiskt resultat. Att mätningen visar en uppgång är ett styrkebesked för svensk skola och ett resultat av hårt arbete från lärare, rektorer och elever.

Den socialdemokratiskt ledda regeringen har gjort stora satsningar på fler lärare, bättre undervisning och riktade insatser till elever och skolor med stora behov. I budgeten för nästa år förstärks likvärdighetsbidraget, så att mer resurser går till de skolor som har tuffast förutsättningar. Vi fördubblar även satsningen på fler lärarassistenter.

"

- om du har något som visar att regeringen försökt ta åt sig äran - som du skriver - vore det intressant att se.
  • Gasolgrillen
    Padirac skrev 2020-06-02 20:26:55 följande:
    Jag tror att SL berömmer de som faktiskt jobbat i skolan för ett gott resultat - detta hittade jag på hans facebook vid en snabb googling 

"I dag presenterades 2018 års resultat från PISA-undersökningen som var tredje år undersöker kunskaperna hos 15-åringar i olika länder. Vi kan se att svenska elever presterar bättre i samtliga ämnen som mäts ? ett fantastiskt resultat. Att mätningen visar en uppgång är ett styrkebesked för svensk skola och ett resultat av hårt arbete från lärare, rektorer och elever.

Den socialdemokratiskt ledda regeringen har gjort stora satsningar på fler lärare, bättre undervisning och riktade insatser till elever och skolor med stora behov. I budgeten för nästa år förstärks likvärdighetsbidraget, så att mer resurser går till de skolor som har tuffast förutsättningar. Vi fördubblar även satsningen på fler lärarassistenter.

"

- om du har något som visar att regeringen försökt ta åt sig äran - som du skriver - vore det intressant att se.
    Men det var ju inte lärarnas hårda arbete som byggde framgången. Det var fusk med urvalet. Det får regeringen gärna ta åt sig äran för.
  • K Markatta

Från texten du citerade:

"Den socialdemokratiskt ledda regeringen har gjort stora satsningar på fler lärare, bättre undervisning och riktade insatser till elever och skolor med stora behov."

• Padirac
    K Markatta skrev 2020-06-02 20:52:39 följande:

Från texten du citerade:

"Den socialdemokratiskt ledda regeringen har gjort stora satsningar på fler lärare, bättre undervisning och riktade insatser till elever och skolor med stora behov."

I min värld är det ett faktapåstående. Det är sant eller inte sant.

Värdepåståendet är att lärare,rektorer och elever kämpat väl och gjort ett gott jobb. Det kan iofs vara sant eller inte sant det också, men det är värdepåståenden det handlar om och inte fakta.

Alltså.. hur står det till med läsförståelse...

Iofs håller ju alt right 'alternativa fakta' högt, dvs att värdepåståenden definierar vad dom är fakta..

Men det är säkert ett annat skäl du har till att ta ett faktapåstående och tro att det är ett värdepåstående.. upplys mig.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?