Har du förtroende för regeringen?
När en professor i smittskydd blir intervjuad om hur smittspridningen kommer att utvecklas i norden så är min grundinställning att en professor smittskydd är den som är bäst skickad att ge en prognos på området och eftersom det inte finns något facit så nöjer jag mig med professorstiteln (den utbildning och forskning som är en del av professorstiteln) som belägg för påståendet. Jag håller dock ögonen öppna för om andra professorer på området skulle föra fram en avvikande uppfattning.
Intressant i sammanhanget är att flera av de personerna som du nu kallar "alarmister" och vars prognoser inte verkar stämma särskilt bra med faktiskt utfall har professorstitel.
Du hänvisade sedan till Folkhälsomyndigheten. På Norges motsvarighet har nu smittskyddsdirektör Frode Forland replikerat på Jan Alberts utsaga:
https://omni.se/norges-svar-det-gar-visst-att-halla-dodstalen-nere/a/y32J9a
Norges svar: Det går visst att hålla dödstalen nere
Norge skulle mycket väl kunna ha färre coronarelaterade dödsfall än Sverige även på längre sikt. Det menar Frode Forland, smittskyddsdirektör vid Folkhelsoinstitutet i Norge.
- Vi tänker väl att vi inte ska få en puckel längre fram. Vi hoppas att vi kan undgå det och bara få små vågor som vi kan slå ned igen, säger Forland till Sveriges Radio Ekot.