Gasolgrillen skrev 2020-06-01 21:15:00 följande:
Är det kommunernas ansvar att hantera pandemier. Snälla ring Aftonbladet och berätta.
Ja, kommunerna är ansvariga för äldrevården, medan regionerna är ansvariga för sjukvården.
Visst, kan tuta om att det är Löfven som sett till att äldreomsorgen i Stockholm, men högste ansvarig är KD:are. Den som är ansvarig för vården av äldre inom Region Stockholm har den imponerande titels vårdutvecklingsregionråd och även hon är KD:are.
Visst kan journalisterna på Aftonbladet vara okunniga men till skillnad från navelluddshögern så känner de säkert till hur ansvarsfördelningen mellan stat, regioner och kommuner fungerar

Padirac skrev 2020-06-01 17:24:57 följande:
Ja, det ömsesidiga förtroendet mellan de som tillsatts att styra och de som tillsatt de som styr är en av de styrkor som finns i Sveriges demokrati och samhälle.
Att sen de auktoritära som drömmer om att smekas av Orbans hand misstror både folk och myndigheter ligger nog i sakens natur så att säga.. Det är lite lustigt att deras kritik och lösningar ofta grundar sig på missuppfattningar om hur förvaltning, myndigheter och samhället är organiserat eller till och med legalt möjligt med de lagar vi har i Sverige,
Jag tror att det är en blandning av varierande delar oförmåga, okunskap och önskan att sprida giftet desinformation....
Så är det förstås även om man inte ska underskatta okunnighetens betydelse i sammanhanget. Det är ju bara några dagar sedan någon påstod att Tegnell är självutnämnd. Har man inte lyckats lära sig svenska ordentligt så är det inte lätt att förstå en komplex verklighet. Nu kan jag att erinra mig när navelpetaren placerade Sydafrika i norra Afrika. Du minns väl när en del av gänget skulle förklara betydelsen av däremellan