• nihka

Har du förtroende för regeringen?

nattuw skrev 2020-10-08 07:36:30 följande:
    Det finns en del annan verksamhet (ex. lokaltrafik) som anses så samhällsviktig att den upprätthålls inte genom tvång utan genom tillskott från skattebetalarna. En liknande lösning skulle kunna användas för att säkra vårt energibehov.
    Det är inte samhällsviktigt att rusta upp gamla kärnkraftverk som levt ut sina liv. 2025 respektive 2026 har Ringhals 1 och 2 gått i 50 år.

Ringhals läggs inte ner utan bara de två äldsta reaktorerna. Investeringar i Ringhals 3 och 4 kommer att göras.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2020-10-08 08:28:27 följande:
    Finns inget behov av speciallösningar för energiförsörjningen. Den bär sig självt på en fri marknad. Bara ta bort de negativa straff-skatterna på kärnkraften och sluta subventionera andra tekniska lösningar.

Minoritetsägaren EoN ville driva vidare men det statliga bolaget, med sina ägardirektiv direkt från regeringen, ville lägga ned. Politik.

Men vill man från politiskt håll lägga ned vår energiförsörjning så kan man inte i nästa stund arbeta för att etablera "industrier" som slukar mer energi än vad hela svenska städer gör - per enhet! Och det till dessutom inga som helst nya jobb.

Det är bara hål i huvudet.

Ganska typiskt dagens regering.
    Här kan du skaffa dig lite koll:

"Hur påverkar stängningen elproduktionen?

Svar: Med alla fyra reaktorer i drift levererar Ringhals en femtedel av den el som används i Sverige, alltså cirka 20 %.

Efter stängning av två reaktorer minskar vi ungefär med hälften och landar på cirka 12%. Ringhals 3 och 4 kommer inte öka sin produktion för att kompensera för de anläggningar som stängs.

Sverige kommer inte att behöva importera el för att täcka bortfallet. För närvarande har Sverige gott om el i systemet.

https://group.vattenfall.com/se/nyheter-och-press/nyheter-pressmeddelanden/nyheter/2019/fragor-och-svar-om-avvecklingen-av-ringhals-12

• nihka
    Flash Gordon skrev 2020-10-08 19:40:03 följande:

Men här har vi något som är olönsamt på riktigt. SJ är duktigt på dekis

twitter.com/RebeccaWUvell/status/1314182723859361793

Hörde jag regeringen kräva att SJ läggs ned pga olönsamhet?

Vad mer tycker du vi ska lägga ner som inte lönar sig så här i coronatider?

Om tågen drogs av 50 år gamla lok så...

Åker du själv runt i en 50 år gammal bil? Tycker du regeringen ska satsa på dem också?
  • Padirac
    nihka skrev 2020-10-08 20:19:54 följande:
    Vad mer tycker du vi ska lägga ner som inte lönar sig så här i coronatider?

Om tågen drogs av 50 år gamla lok så...

Åker du själv runt i en 50 år gammal bil? Tycker du regeringen ska satsa på dem också?
    SDs ursprungliga ideologi gick faktiskt ut på att backa till hur samhället fungerade för nu sisådär 50 år sedan  

Vurmarna saknar den tiden och vill skruva klockan tillbaks.. 
  • nattuw
    nihka skrev 2020-10-08 19:53:55 följande:
    Det är inte samhällsviktigt att
    Det jag citerade och kommenterade var att en fortsatt drift inte behöver innebära tvångsåtgärder.
  • Flash Gordon

När partiet prioritera(S) över landet

https://www.facebook.com/thomas.gur.5/posts/3613968035321363

I och med utspelet i migrationsfrågan från regeringen torde det stå klart att socialdemokraterna är oförmögna att leverera en hållbar, stram och för nationen gagnelig politik vad gäller migration och "integration" (läs anpassning/inpassning).
    Det som S förmår att leverera är socialdemokratiskt maktinnehav, om så på bekostnad av landets väl och ve. Skälet till denna förmåga är inte så mycket socialdemokratins skicklighet som de andra motspelarnas osannolika tafflighet och amatörmässighet.
    Nä, det är inte en regering att ha förtroende för.
  • nihka
    Padirac skrev 2020-10-08 20:25:18 följande:
    SDs ursprungliga ideologi gick faktiskt ut på att backa till hur samhället fungerade för nu sisådär 50 år sedan  

Vurmarna saknar den tiden och vill skruva klockan tillbaks.. 
    Ja, ja. De kan använda samma dator och telefon år 2070 som idag
  • nihka
    nattuw skrev 2020-10-08 20:27:04 följande:
    Det jag citerade och kommenterade var att en fortsatt drift inte behöver innebära tvångsåtgärder.
    Jo, vi blir tvungna att leva med teknik som det är dags att kassera.
  • nattuw
    nihka skrev 2020-10-08 21:15:37 följande:
    Jo, vi blir tvungna att leva med teknik som det är dags att kassera.
    Fortfarande inte relevant för det inlägg du citerade.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?