Rataxes skrev 2020-09-29 14:54:45 följande:
Har man budgeterat för en intäkt på 2,1 miljarder och den bara blir en bråkdel så innebär det att mellanskillnaden får tas in på något annat sätt. illiberalernas ungdomsförbund hade väl någon briljant idé om köttskatt som MP-sekten säkert hänger på.
Hemma används lika stort antal plastkassar som tidigare, fast nu på rulle för mindre än 1 kr/st. Eller egentligen blir det fler, fruktpåsarna som jag brukade ha till kattlådorna och mindre papperskorgar har också ersatts med påsar från rullar. Så totalt har det ökat... med mindre skatteintäkter. Tygpåsar har jag använt så länge jag kan minnas. Har flera som är bortåt 20 år gamla.
Kom förresten att tänka på Anders F Rönnbloms "calypso"
"Gud bevare oss för folkpartister, nyktra och skötsamma men farliga moralister"
Fortfarande aktuell, fast de bytt namn till illiberalerna...
En företagsledning som känner sina kunder lika illa skulle inte få sitta kvar.
Att folk skulle byta produkt (till något miljömässigt sämre) var precis vad som sades innan beslutet om plastpåseskatt togs. Ändå driver man genom beslutet enbart för dess symbolvärde.
Politik när den är som allra, allra sämst.
Det är inte svenska bärkassar av "grön polyeten" (som tillverkas av sockerrör) som flyter ut i havet från Yangtze-floden. Ändå är det dessa som beskattas "
för sin miljöpåverkan"
Samtidigt beskattas varken plasten runt den enskilt inplastade paprikan eller den där lilla flärpen du drar bort från locket på glasspaketet för att öppna det och gissa vilket som har störst risk att hamna i naturen: bärkassen eller plastflärpen?
Ideologisk dogmatism.