• K Markatta

Har du förtroende för regeringen?

Förtroendeingivande:

https://www.dn.se/sverige/s-och-mp-oppet-oense-24-timmar-efter-overenskommelse/

S och MP öppet oense 24 timmar efter överenskommelse

I onsdags meddelade S och MP att de enats om nästa steg för migrationspolitiken.

24 timmar senare är partierna oense om vad överenskommelsen egentligen innebär - ett lagförslag eller inte.

- Vi har en stor diskussion kvar, säger partisekreteraren Märta Stenevi (MP).

- Det är inte min bild, säger Rikard Larsson (S).

• Missermajser
    Flash Gordon skrev 2020-10-09 12:48:57 följande:

Och just när man talar om trollen (hej förresten alla sossar i trollfabriken) så kommer beskedet:

M accepterar  den misstroendeförklaring som V lägger.

V+KD+M

Fattas bara SD då.

www.aftonbladet.se/nyheter/a/86m99A/kd-redo-att-vacka-misstroende-mot-regeringen

"I en kommentar på Facebook skriver Ulf Kristersson att M ställer sig bakom en missförtroendeomröstning."

Så nu kommer sossarna att sätta in charmoffensiven mot V för att få dem att dra tillbaka hotet om misstroende.

Jag ser helst att regeringen fälls trots att jag står långt till vänster på skalan. MP, C och L måste bort från regeringspositionen. Borgerlig politik skall skötas av en borgerlig regering och därmed adresseras rätt inför kommande val. 

• nihka
    nattuw skrev 2020-10-08 21:46:22 följande:
    Fortfarande inte relevant för det inlägg du citerade.
    Bara för att du inte kan följa en röd tråd...
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    K Markatta skrev 2020-10-09 11:05:19 följande:

Förtroendeingivande:

www.dn.se/sverige/s-och-mp-oppet-oense-24-timmar-efter-overenskommelse/

S och MP öppet oense 24 timmar efter överenskommelse

I onsdags meddelade S och MP att de enats om nästa steg för migrationspolitiken.

24 timmar senare är partierna oense om vad överenskommelsen egentligen innebär - ett lagförslag eller inte.

- Vi har en stor diskussion kvar, säger partisekreteraren Märta Stenevi (MP).

- Det är inte min bild, säger Rikard Larsson (S).

De kommer att komma överens. De har båda för mycket att förlora på att inte göra det, men troligtvis blir det regeringsbyte efter nästa ordinarie val.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2020-10-09 12:42:05 följande:

Man undrar vad oppositionen tror kan bli sämre av att gå ihop och avsätta regeringen ...

Det är så klart superbra. Man kan turas om att göra det varje vecka
  • Flash Gordon
    Missermajser skrev 2020-10-09 13:07:46 följande:

Jag ser helst att regeringen fälls trots att jag står långt till vänster på skalan. MP, C och L måste bort från regeringspositionen. Borgerlig politik skall skötas av en borgerlig regering och därmed adresseras rätt inför kommande val. 

Ja, det är ju lite grejen. Såväl vänstern som högern är ju egentligen missnöjda. Hell, inte ens sossarna är nöjda med situationen.

Den enda jag kan tänka mig är nöjd är Annie (hon som inte ätit upp sin sko än) men det är ju lite klent att behålla en regering enbart för att Annie är nöjd.

Nä, avsätt nuvarande regering så får väl Stefan föröka bilda en ny då - utan MP, helst.

En enpartiregering är ju betydligt friare och kan agera mer för Sveriges bästa. Det går säkert att få passivt stöd för en sådan om han förhandlar i huvudsak med M.

Eller så ett extraval.

Enligt Aftonbladets senaste så skulle ett valresultat ge egen majoritet till det blå-gula blocket eftersom MP och L skulle åka ur.
  • Padirac
    Flash Gordon skrev 2020-10-09 14:21:19 följande:
    Ja, det är ju lite grejen. Såväl vänstern som högern är ju egentligen missnöjda. Hell, inte ens sossarna är nöjda med situationen.

Den enda jag kan tänka mig är nöjd är Annie (hon som inte ätit upp sin sko än) men det är ju lite klent att behålla en regering enbart för att Annie är nöjd.

Nä, avsätt nuvarande regering så får väl Stefan föröka bilda en ny då - utan MP, helst.

En enpartiregering är ju betydligt friare och kan agera mer för Sveriges bästa. Det går säkert att få passivt stöd för en sådan om han förhandlar i huvudsak med M.

Eller så ett extraval.

Enligt Aftonbladets senaste så skulle ett valresultat ge egen majoritet till det blå-gula blocket eftersom MP och L skulle åka ur.
    Det blågula blocket finns väl mest i huvudet på Åkesson och hans vurmare.

Opinionsundersökningar lkommer och går - när det väl är val är det lagda röster som räknas, inte opinionsundersökningarna.

Innan ett nytt val kommer så får kanske UK och EB försöka bilda regering med stöd av ledamöterna som röstades in i valet 2018.  SDs chanser att få sitta med och driva politik är fortfarande långt borta.  Men om de skulle komma med som UKs och EBs stödparti så kommer det att bli en kortvarig session innan ordinarie val 2022 skapar nya förutsättningar.
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2020-10-09 16:04:00 följande:

Jag lägger den här..

Det var faktiskt ingen större överraskning - det Kristersson säger ena veckan gäller sällan nästa vecka.

Jag skulle önska att sossarna inte alltid var så förbannat seriösa. De kunde ju hota med att avgå och erbjuda de brunblå att försöka skapa ett regeringsunderlag

Oj, vad det skulle kacklas om sossarnas ansvarslöshet dåSkrattande
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?