• KillBill

Har du förtroende för regeringen?

De blåbruna partiernas budget riskerar bli en stor ekonomisk smäll för Sverige. 

https://www.byggindustrin.se/affarer-och-samhalle/politik/slopat-investeringsstod-kan-kosta-sverige-33-6-miljarder-kronor/

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    https://youtu.be/TUm82d37x4s

• FDFMGA
    Martinetto skrev 2021-12-14 16:12:56 följande:
    Precis,
    sedan måste jag säg att några känslodrivna debattörer här tröttar ut mig.
    Dels beroende på en total oförmåga till att se bjälken i det egna partiet men också det reflexmässiga användandet av *klanhöger* och *blåbrun*.
    Med tanke på den senaste utvecklingen tycker jag att man kan börja använda epitetet *nationalsocialdemokraterna* på regeringen. Åtminstone en av ministrarna vet ju hur man hälsar?
    Det är väl bara delar av tennsoldatshögern som inte förstått att människor är känslodrivna.

Ta klanhögern som anser att kvinnor ska vara underordnade sina män och därmed också en del av sina mäns åsikter, den åsikten bygger på känslor.

Precis som vuxenvärldens avsky inför SD-ledarnas judeskämt eller fyllskrålande  om mordet på Olof Palme.

Inte konstigt att förtroendet för Magdalena Andersson är så pass mycket större än för Ebba och Ulf som svassar omkring SD-ledarnaSkrattande
  • Padirac
    Martinetto skrev 2021-12-14 16:12:56 följande:
    Precis,
    sedan måste jag säg att några känslodrivna debattörer här tröttar ut mig.
    Dels beroende på en total oförmåga till att se bjälken i det egna partiet men också det reflexmässiga användandet av *klanhöger* och *blåbrun*.
    Med tanke på den senaste utvecklingen tycker jag att man kan börja använda epitetet *nationalsocialdemokraterna* på regeringen. Åtminstone en av ministrarna vet ju hur man hälsar
    SDs vänner brukar försöka gnugga av sitt bruna på andra partier, företrädesvis S.  

Det blir spännande att se vilka lögner som kokas ihop i vitboken, kommer MKs påståenden på landsdagarana för något år sedan om att SD inte alls har bruna rötter att bevisas vara en lögn eller kommer hela historien om BSS och de ideologiska banden direkt till fascisten och nazisten Per Engdahl att förnekas.

Att de bruna bland de blå nu blivit SDs vänner är inte överraskande - de bruna har länge stått i de de blåas skugga och nu har de fått spelrum på scenen. 
  • Tom Araya

En gammal klassiker med Sven Melander och Lasse Åberg som aldrig tycks bli inaktuell...

https://youtu.be/zW3AHNXL4XQ

• Flash Gordon

Regeringens kompetens ...

https://twitter.com/investmartin/status/1470841780635680771

Linas uppdrag innan hennes tillsättande som skolminister var som grundskolechef i Haninge och förvaltningschef för barn och utbildningsförvaltningen i Nynäshamn. I lärarförbundets senaste mätning var Haninge på sista plats 290 och Nynäshamn 285.

Jaja, hon kan väl få en medalj för gott deltagande i alla fall.

Tur att den här regeringen med automatik upphör senast september nästa år. De hinner inte göra så mycket skada fram till dess.

Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Flash Gordon

Och det är samma med skolministern som med andra ministrar tidigare - recenserar saker de rimligen inte borde recensera:

(tråd)
    https://twitter.com/RolandPoirierM1/status/1470857421937692681

När grundlösa antaganden från en mäktig politiker utmynnar i angrepp på personlig karaktär, då har det gått långt.

Då känner jag ett starkt obehag inför en sådan kränkning. Jag blir dessutom orolig om en minister får lov att säga sådana saker. I morgon är det en annan minister, en annan fråga, en annan regering, en annan privatperson. Och porten har öppnats.

Då är det kanske en minister som jagar en civil organisation som arbetar för att ge asylsökande bästa möjliga juridiska stöd - eller något helt annat. Oavsett vad, om detta uttalande är okej, då är något på väg att växa fram

som underminerar det så gott som alla tycker är en grundbult i demokratin: det öppna samtalet med politiker som är våra jämlikar. Nu är det en stark och förmögen person som angrips. Vem är det nästa gång? Under en annan regering, en annan fråga?

Är det alltså här vi ska vara? Där de högst ansvariga politikerna får angripa privatpersoners karaktär via sociala medier som ett instrument i den demokratiska processen?

• KillBill
    Flash Gordon skrev 2021-12-15 07:52:57 följande:

Och det är samma med skolministern som med andra ministrar tidigare - recenserar saker de rimligen inte borde recensera:

(tråd)
    twitter.com/RolandPoirierM1/status/1470857421937692681

När grundlösa antaganden från en mäktig politiker utmynnar i angrepp på personlig karaktär, då har det gått långt.

Då känner jag ett starkt obehag inför en sådan kränkning. Jag blir dessutom orolig om en minister får lov att säga sådana saker. I morgon är det en annan minister, en annan fråga, en annan regering, en annan privatperson. Och porten har öppnats.

Då är det kanske en minister som jagar en civil organisation som arbetar för att ge asylsökande bästa möjliga juridiska stöd - eller något helt annat. Oavsett vad, om detta uttalande är okej, då är något på väg att växa fram

som underminerar det så gott som alla tycker är en grundbult i demokratin: det öppna samtalet med politiker som är våra jämlikar. Nu är det en stark och förmögen person som angrips. Vem är det nästa gång? Under en annan regering, en annan fråga?

Är det alltså här vi ska vara? Där de högst ansvariga politikerna får angripa privatpersoners karaktär via sociala medier som ett instrument i den demokratiska processen?

Vad Lina Axelsson Kihlblom sa:

"En miljard i vinst på att sälja en skolverksamhet på den internationella marknaden. Det gör mig förbannad. Den som driver skola i Sverige ska göra det för att den brinner för barns utbildning, inte för att den brinner för pengar"
    - - -
    "I dag är Sverige det enda landet i världen som kombinerar en offentligt finansierad skolpeng med obegränsade möjligheter att ta ut vinst, ett orättvist skolval utan offentlig insyn och en väldigt generös etableringsfrihet för friskolor"

Vi vet att engelska skolan har färre lärare per elev jämfört kommunala skolor. Vi vet också att engelska skolan har färre  lärare med  lärarlegitimation. Vi vet att glädjebetygen är betydligt vanligare i de stora skolkoncernerna som engelska skolan är exempel på.

Sverige tillåter alltså den internationella marknaden att tjäna pengar på att ge sämre undervisning till svenska skolelever och detta med hjälp av svenska skattemedel.

Lina Axelsson Kihlblom har alltså helt rätt. Det är obegripligt att inte högern ser detta.

• Flash Gordon

En ledare i DI handlar om samma sak - hur regeringens representanter ger sig på en enskild privatperson.

Detta är ett ofog, ett förakt mot demokratin, som måste upphöra omedelbart.

Tror ni vi kan få Partiets representanter att avhålla sig från sådant som detta?

Statsministern, skolministern, justitieministern och utbildningsministern - alla har de engagerat sig i denna svartmålning.

https://www.di.se/ledare/statsraden-och-den-enskilde/

Den svenska regeringsmakten har påbörjat en förföljelsekampanj mot Barbara Bergström. 

Statsministern Magdalena Andersson påstår på sociala medier att miljardbelopp av skolans pengar överförts till Florida - vilket inte är sant.

Utbildningsministern Anna Ekström skriver på Twitter att "Så här kan vi inte ha det, @rektorLina säger som det är". @rektorLina är den nya skolministern Lina Axelsson Kihlbloms Twitternamn. Hon menar att Barbara Bergström "inte brinner för skolan men för pengar" - vilket är ett groteskt uttalande från en minister om en enskild entreprenör.

Justitieministern Morgan Johansson sprider sin vana trogen vidare alla plumpa påhopp på Bergström som han hittar på Twitter. Johansson drar sig för övrigt inte för att ge sig på enskilda journalister, vilket är särskilt olämpligt för just justitieministern.

• KillBill
    Flash Gordon skrev 2021-12-15 07:52:57 följande:

(tråd)
    twitter.com/RolandPoirierM1/status/1470857421937692681

Att högern skulle försvara IES hederskultur den såg man inte komma..

https://www.dn.se/sverige/barbara-bergstrom-kritiken-mot-var-skola-har-inget-med-verkligheten-att-gora-det-ar-bullshit/

Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?