Padirac skrev 2022-05-08 16:06:37 följande:
Ja, det var inte så likt UTs omslag annat än att et möjligen har samma kulturnationalistika anslag
så här säger personer i fråga som publicerade bilden
""Ebba står för ett nytt ledarskap, det var det jag ansåg bilden hade som budskap när jag delade den", säger Jan Johansson, ordförande för
#Kristdemokraterna i
#Degerfors"
Vad är det för nytt ledarskap som JJ tänker att EB har? Vad är det för ledarskap som bilden symboliserar, vilka drömmar och föreställningar odlar partiet om sin ledare
Så här skrivs det i DN om saken
www.dn.se/kultur/sandra-stiskalo-ebba-busch-i-ultima-thule-tappning-sager-en-del-om-kds-drommar/

Ebba Busch på KD:s riksting i november 2021. Foto: Roger Turesson
"Men det var inte det som fick lokalavdelningen att senare plocka ner bilden. På Twitter var många nämligen snabba med att påpeka de iögonfallande likheterna med ett albumomslag från det nationalistiska bandet Ultima Thule. Men
enligt KD:s ordförande i Degerfors var en sådan pastisch alls inte syftet.
Det låter osannolikt, fast spelar mindre roll. För om Jung lärt oss något så är det att människan och hennes symboler säger en hel del om drivkrafter och drömmar."
Moder Svea i sig säger väl tillräckligt om ledarskapet som Jan Johansson drömmer om?
Jag ser det som talande att DN tar upp jungiansk symbolik utan att nämna vad Moder Svea överhuvudtaget symboliserar.
Vilket inte är så konstigt då man redan i rubriken skvallrar om exakt samma okunskap:
Ebba Busch i Ultima Thule-tappning
Som om okunskap förvandlas till kunskap för att det nämns i DN. Hur lättmanipulerad är du egentligen, Padirac?