Har du förtroende för regeringen?
Jag har inte källgranskat denna, men är angiven källa korrekt borde den anses trovärdig.
Jag har inte källgranskat denna, men är angiven källa korrekt borde den anses trovärdig.
Var snäll och redovisa varifrån du har hämtat detta trams.
Regeringen tillträdde i slutet av 2014.men var tvungen att regera på SDs och Alliansens budget fram till vårbudgeten 2015.
Sedan sommaren 2015 har statsskulden minskat med 72 Miljarder. Tittar vi enbart på 2016 efter det att regeringens budget har fått fullt genomslag så är sänkningen av statsskulden ännu kraftigare och just nu så är budgetunderskottet 92 miljarder lägre än vad budgetunderskottet var den sista december 2015.
Källa: https://www.riksgalden.se/sv/omriksgalden/statsskulden/Sveriges-statsskuld-oversikt/Statsskulden-arsdata/
Var snäll och redovisa varifrån du har hämtat detta trams.
Regeringen tillträdde i slutet av 2014.men var tvungen att regera på SDs och Alliansens budget fram till vårbudgeten 2015.
Sedan sommaren 2015 har statsskulden minskat med 72 Miljarder. Tittar vi enbart på 2016 efter det att regeringens budget har fått fullt genomslag så är sänkningen av statsskulden ännu kraftigare och just nu så är budgetunderskottet 92 miljarder lägre än vad budgetunderskottet var den sista december 2015.
Källa: www.riksgalden.se/sv/omriksgalden/statsskulde.../
Om du tänker efter så förstår du också att man inte kan lasta den nuvarande regeringen för förändringar av statsskulden under 2014 (hur statsskulden förändrades år 2014 berodde till 100% av beslut av den förra regeringen). När man värderar statsskulden brukar man också förhålla sig till decembersiffran. (Pg.a. olika typer av peroidiseringar av kostnader kan jämförelser mellan olika månader felaktig bild av hur statsskkulden förändras.)
Den här informationen kan du hämta på Riksgäldens hemsida och som du ser så har statsskulden minskat sedan årsskiftet 2014.