Har du förtroende för regeringen?
Sedan är det enbart regeringen som kan lastas oavsett om den själv valde att regera på någon annans budget. Det fanns en möjlighet att begära nyval för att få igenom den politik man önskade. Istället gjorde regerigen det högst medvetna valet att sitta kvar och därmed faller argumentet att regeringen inte bär det fullständiga ansvaret för landets ekonomiska politik även under den tid man regerade på sitt andrahandsalternativ.
Sedan ska jag tillägga att mitt förtroende för S är på uppgång, men att mitt fötroende för Mp aldrig har varit så lågt så sammantaget kan jag säga att jag inte har förtroende för regeringen.
Om det är din uppfattning att regeringen ska lastas för statskulden från det datum som den tillträdde (trots att det är uppenbart att den nuvarande regeringen inte påverkade statsskulden storlek under de första månaderna vid makten) då bör du rimligen också anse att den nuvarande regeringen ska tillgodogöra sig allt positivt som kan ha inträffat i början av den nuvarande regeringens regeringsperiod trots att det var initierat av den förra alliansregeringen. Jag tänker exempelvis på att vi i slutet av 2014 började se resultatet av att alliansens bedrev en bostadspolitik. Med ditt synsätt blir resultatet av den förra regeringens tid vid makten än mer magert än vad jag tycker är rimligt.