• KillBill

Har du förtroende för regeringen?

Flash Gordon skrev 2017-03-10 06:46:05 följande:
    Just där tror jag det blir svårt eftersom Annie står så längst från LO av alla svenska rikspolitker.

Man ska i och för sig aldrig underskatta en sosses makthunger, men att S skulle överge LO och kollektivavtalen för att blidka C och Annie Lööf - det finns inte på min karta i alla fall.

Jag tror att  både LO, S och C har förståelse för att landet behöver en stark regering och det handlar inte om makthunger.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2017-03-10 07:23:27 följande:

Jag tror att  både LO, S och C har förståelse för att landet behöver en stark regering och det handlar inte om makthunger.

Självklart.

Jag tror att C och L kanske har störst problem att tänka sig ett samarbete med MP, medan S i första hand skyr stanken från brunhögern.

Hursomhelst så skulle ett brett mittensamarbete samla mer än 50 procent av väljarna enligt Demoskop, räknar man bort MP så blir det 45 procent eller lite mer om man också räknar bort småpartier som KD och Fi som inte kommer att klara spärren.

Med moderaternas fria fall kan man också utesluta stödröster därifrån på KD, annars riskerar väl M att inte klara fyraprocentstraffen.

Apropå Batras högerprassel med rasismen så kan man bara konstatera att somliga straffar guden väljarna genastSolig
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Världsmedborgare

Sverige har en stark regering som visat verklig duglighet, det visar de resultat vi kan se vad gäller Sveriges ekonomi och arbetsmarknad på.
    Inom alla de områden som en regering har huvudansvaret för gör Sverige/regeringen bra ifrån sig idag, det är utanför regeringens möjlighet att agera, eller som inte är deras eg ansvar som det finns problem.

Att det är stor brist på arbetskraft går inte att åtgärda med pengar eller snabba insatser, inte mer än högst marginellt.
    Och ser vi var dom större problemen finns, så är det på lokal nivå, och är t.o.m inte ens möjligt för en regering att ingripa mot, inte utan att det genast blir protester med gråt och tandagnisslan från kommunalpolitikerna.
    -------------

Tyvärr är den politiska kunskapen inte vad den borde vara hos svenska folket, i förening med den medvetna desinformationen från SD, som har brett ut sig i media de senaste åren.
    Det som gör att många beskyller regeringen för de flesta problem, som deras kommunal och landstingspolitiker har hela ansvaret för. 

Det är bara att läsa här på FL hur mycket av de problem som regeringen beskylls för idag, inte har något som helst att göra med vilken regering som har makten.
    Vad besvikna dessa väljare kommer att bli, om dom röstar bort regeringen Löfven vid nästa val. 
    När dom inser att det inte blir minsta förändring i deras hemkommuner, då det fortfarande sitter kvar samma usla kommunal och landstingspolitiker och styr.

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • nihka
    FDFMGA skrev 2017-03-10 02:09:39 följande:
    Ja, jag tror att en konstruktiv eftergift från bägge sidorna skulle kunna vara att två partier som börjar på M dumpas.

Mm Skrattande
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2017-03-10 02:05:54 följande:

Nej, för dåligt insatt.

Men varför inte ha en myndighet för något som är centralt i Sverige, bara de kan göra övergången då ett antal funktioner samlas under myndigheten smidig så att så lite som möjligt av redan existerande verksamhet drabbas negativt.

Har du tiden så är debatten givande! - även om saken i sig är överspelad, propositionen gick igenom.

Exakt. Till och med en annarkist kan se nyttan med myndigheter i det samhällslandskap som vi har (och det vore ju dumt att resonera som om vi hade ett annat - förändring får börja i rätt ände, så att säga). Hoppas bara att myndigheten blir ordentligt ideologisk oberoende, för risken finns att sittande regering (oavsett vilken) försöker använda den för att hamra ut just sina visioner - och då kan politiken i praktik bli lidande, av för starka skiftningar om vart annat.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2017-03-10 14:23:32 följande:
    Har du tiden så är debatten givande! - även om saken i sig är överspelad, propositionen gick igenom.

Exakt. Till och med en annarkist kan se nyttan med myndigheter i det samhällslandskap som vi har (och det vore ju dumt att resonera som om vi hade ett annat - förändring får börja i rätt ände, så att säga). Hoppas bara att myndigheten blir ordentligt ideologisk oberoende, för risken finns att sittande regering (oavsett vilken) försöker använda den för att hamra ut just sina visioner - och då kan politiken i praktik bli lidande, av för starka skiftningar om vart annat.
    Ja, det blir en balansgång.

Nästan alla påstår sig vara för jämställdhet men när det kommer till vad man lägger in för betydelse i begreppet så varierar det riktigt ordentligt.

Liksom när det kommer till hur man ska verka för att öka jämställdheten eller om det ens behövs en styrning från staten för det senare som väl blir myndighetens uppgift om jag förstått det hela rätt. Vilket jag kanske inte har
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Flash Gordon

Så, vem av dessa parter föreslår du ska ge sig på den punkten?

*en ganska så viktig punkt för alla tre parter*

Inte C va?
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-03-10 22:31:41 följande:
    Så, vem av dessa parter föreslår du ska ge sig på den punkten?

*en ganska så viktig punkt för alla tre parter*

Inte C va?
    Det angörs av vem som vill vara vara med och ta ansvar för Sveriges framtids.
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-03-10 22:50:36 följande:
    Det angörs av vem som vill vara vara med och ta ansvar för Sveriges framtids.
    Du villl alltså inte svara på vem av S/LO och C som du (som varandes uttalad sosse) tycker ska ge upp sin åsikt om arbetsrätten - för att få till den där S-C-regeringen?
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-03-10 23:13:10 följande:
    Du villl alltså inte svara på vem av S/LO och C som du (som varandes uttalad sosse) tycker ska ge upp sin åsikt om arbetsrätten - för att få till den där S-C-regeringen?
    I ett samarbete så kompromissar man. Centern satt exempelvis i alliansregeringen under åtta år mellan 2007 och 2014 och fick då inte igenom några idéer när det gäller arbetsrätten eftersom Fredrik Reinfeldt och moderaterna motsatte sig dem.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?