Har du förtroende för regeringen?
Flyktingkrisen beror naturligtvis inte på att vissa EU-länder tagit mindre ansvar än andra, då EU globalt sett tagit på sig väldigt stor del. Till att börja med uppstår krisen redan i behovet för folk att fly, sedan hur det hanteras världen över.
Dina siffror stämmer inte. 1,7 miljoner flyktingar beviljades uppehållstillstånd inom EU 2012-2015. 2016 hittade jag inga siffror för, men det borde i alla fall vara runt 200 000-300 000 ytterligare. Ska vi vara petiga så smygstartade flyktingvågen runt 2009-2011, vilket går att se i svensk flyktingstatistik från de drabbade länderna, men det har jag valt att inte räkna med.
Källa:
Migrationsverkets hemsida
www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/S...
Sverige, Sveriges regering och riksdag, Sveriges myndigheter har inte bara ett ansvar utan många, inte minst gentemot det svenska samhället och den svenska befolkningen. Man tog inte ansvar för hur flyktingmottagningen skulle lösas praktiskt, utan istället har man efter hand tagit till osannolikt kostsamma nödlösningar, medan annat fortfarande är olöst. Man har inte tagit ansvar för konsekvenserna för på en redan innan ansträngd bostadsmarknad. Man har inte tagit ansvar för hur integrationsapparaten, vården, rättsväsendet mm blivit överansträngt och vars resurser inte räcker till. Det sitter folk i kommunfullmäktige ute i landet som inte vill ta emot flyktingar, fast deras partier på riksplanet var positiva och i vissa fall även medverkade till besluten att ta emot så många, var är deras ansvarstagande idag?
I övrigt orkar jag inte bemöta det du skriver, det är så söndertjatat och sönder-ältat att knappt någon längre bryr sig, allra minst jag.
Kvar och de som aldrig får nog om att gnälla om flyktingarna, finns nu nästan enbart de främlingsfientliga.
Och för min del får dom gärna fortsätta med att försöka tjata sönder skallen på folk, det kommer över tid att få allt fler att vända dom ryggen.
Mitt huvudintresse ligger på hur regeringen gör sitt jobb, och med dom har är jag nöjd, ja dom har förvånat gång på gång med att kunna visa upp bra "siffror" inom de områden som är intressanta för mig.
De områden som är helt avgörande på om Sverige/svenskarna ska få behålla och även förbättra sin välfärd, och just där visar Sverige upp urstarka siffror, vilket bekräftas gång på gång av omvärlden.
Så vad gäller flyktingarna så är det ett överspelat särintresse från min sida, dom ingår idag enbart som en del av de svårigheter och problem som vi alltid som land behöver arbeta med.