• Abegayle70

Har du förtroende för regeringen?

FDFMGA skrev 2017-10-27 14:00:18 följande:
    Ja, det är en lika viktig som sorglig artikel där frågan "Hur har det kunnat bli så fel?" kanske måste besvaras för att det ska vara möjligt att sätta gränser för hatet.

Artikeln borde vara obligatorisk läsning, i synnerhet för politiker och alldeles särskilt för politiker som anser sig stå upp för alla människors lika värde. Kopierar in avslutningen:

Det kan kännas komplicerat när hatet kommer från muslimer, en grupp som också utsätts för mycket hat i dagens Sverige. Att muslimhatare ofta använder antisemitiska händelser som ett slagträ för att misstänkliggöra alla muslimer gör det inte mindre snårigt.

Men under tiden som människor förtränger och förminskar hatet mot judar, så fortsätter Monica att dölja en viktig del av sin identitet på jobbet.

Kvar hemma ligger hennes halssmycke med hebreiska bokstäver, de som bilder ordet "liv".

KillBill skrev 2017-10-27 16:06:36 följande:

Ja antisemitismen finns tyvärr på många ställen i samhället både långt till höger och långt till vänster samt bland exempelvis muslimer. Sorgligt är det. 

Något både vi judar och muslimer borde tänka på är att vi båda grupper är minoriteter i Sverige och borde ha mer gemensamt än vad som skiljer oss åt.

Jag vet att det förekommer antimuslimska saker här i Israel också, det är inget perfekt samhälle, men här i Tel Aviv märks det väldigt lite av den saken. Vi umgås, äter på varandras restautanger och fikar på varandras caféer, jag har muslimska kollegor på mitt ny ajobb osv. Vi är alla Israeler och känner oss delaktiga. Tänk om man kunde föra över lite av det tänket till Sverige?

Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • Anton Chigurh
    KillBill skrev 2017-10-23 14:06:58 följande:

Ungefär som den här diskussionen då?

Jag förstår fortfarande inte vart du vill komma. 

Haha..... HAHAHA... skulle det vara unikt för denne diskussionen, menar du..!!!

Ygeman å company står inte på svenska vapenägares sida. Det är då fan så säkert, Bill.

Kram //Anton

Förresten. Ha en skön helg.
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • KillBill
    Anton Chigurh skrev 2017-10-28 09:48:17 följande:
    Haha..... HAHAHA... skulle det vara unikt för denne diskussionen, menar du..!!!

Ygeman å company står inte på svenska vapenägares sida. Det är då fan så säkert, Bill.

Kram //Anton

Förresten. Ha en skön helg.

Ygeman har lagt förslag som fått starkt stöd i Sveriges Riksdag (av bl.a. moderaterna) och som låg i linje med de nya vapendirektiv som numera är klubbat i EU.  Det  tycker jag är bra.

Ha en skön helg du med!

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anton Chigurh
    KillBill skrev 2017-10-28 10:06:15 följande:

Ygeman har lagt förslag som fått starkt stöd i Sveriges Riksdag (av bl.a. moderaterna) och som låg i linje med de nya vapendirektiv som numera är klubbat i EU.  Det  tycker jag är bra.

Ha en skön helg du med!

Fast Bill.....Ygeman och hans gelikar, dom lade till en helvetes massa extra pålagor, OVANPÅ EU-direktivet, som var tänkta att belasta hederliga svenska vapenägare mer än vad som redan är fallet.

Men men, skit i det Bill, icke vapenägare, som dig tex, skiter fullständigt i att vapenlagstiftningen i Riket stramas åt ytterligare. Fast den är tämligen ådragen redan...!
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Tom Araya
    Abegayle70 skrev 2017-10-27 19:24:30 följande:
    KillBill skrev 2017-10-27 16:06:36 följande:

Ja antisemitismen finns tyvärr på många ställen i samhället både långt till höger och långt till vänster samt bland exempelvis muslimer. Sorgligt är det. 

Något både vi judar och muslimer borde tänka på är att vi båda grupper är minoriteter i Sverige och borde ha mer gemensamt än vad som skiljer oss åt.

Jag vet att det förekommer antimuslimska saker här i Israel också, det är inget perfekt samhälle, men här i Tel Aviv märks det väldigt lite av den saken. Vi umgås, äter på varandras restautanger och fikar på varandras caféer, jag har muslimska kollegor på mitt ny ajobb osv. Vi är alla Israeler och känner oss delaktiga. Tänk om man kunde föra över lite av det tänket till Sverige?

Det kräver att det svenska samhället är konsekvent intoleranta mot intolerans och inte är det på det selektiva sätt man är nu.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2017-10-28 10:06:15 följande:

Ha en skön helg du med!

Jag tycker inte alls det är bra att Ygeman, regeringen, riksdagen och EU-parlamentet ägnar så mycket tid och energi åt sådant meningslöst trams istället för att fokusera på de verkliga problemen. Det är bara genom att acceptera sådant som politiker kan ägna sig åt det. Vi borde ställa högre krav än så.
  • Abegayle70
    Tom Araya skrev 2017-10-28 16:42:35 följande:
    Det kräver att det svenska samhället är konsekvent intoleranta mot intolerans och inte är det på det selektiva sätt man är nu.
    Det är sant. Det relativiseras väldigt mycket från vissa håll. (jag menar vänster såklart, men det finns undantag även där.)
    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • FDFMGA
    Abegayle70 skrev 2017-10-28 19:18:06 följande:
    Det är sant. Det relativiseras väldigt mycket från vissa håll. (jag menar vänster såklart, men det finns undantag även där.)
    Det är nog sant det du påstår.

Vänstern har en tendens att ta parti för den part man uppfattar som den svaga medan högern ofta gör motsatsen och på något sätt, tror jag, är det lättare att se fel och brister hos den man uppfattar som överlägsen än hos den man uppfattar som underlägsen och/eller förtryckt.

Det finns en lång historisk tradition av partiellt synbortfall hos vänstern, närmast i tiden ligger väl oviljan att se det förtryck som riktas mot kvinnor i utanförskapsområden i Sverige.

Fast jag tror att vänstern börjar nyktra till, så sakteliga.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Tom Araya
    Tio tusen miljarder - lånekalas i folkhemmet

Sverige har under det senaste decenniet byggt upp ett skuldberg. Statsskulden är förhållandevis låg på 1.200 miljarder kronor, ca 30 procent av BNP. Däremot har den privata sektorn ? dvs hushållen och företagen ? kraftigt ökat sina skulder så att Sveriges privata skuldsättning nu är bland de högsta i världen. Tidigare i år passerade den privata sektorns skulder 10.000 miljarder kr, en fördubbling på drygt tio år, utan att milstolpen fick någon uppmärksamhet.
    ...

https://www.kickstarter.com/projects/2079803541/tio-tusen-miljarder-lanekalas-i-folkhemmet?ref=email
  • Tom Araya
    Tom Araya skrev 2017-10-28 20:51:47 följande:
    Tio tusen miljarder - lånekalas i folkhemmet

Sverige har under det senaste decenniet byggt upp ett skuldberg. Statsskulden är förhållandevis låg på 1.200 miljarder kronor, ca 30 procent av BNP. Däremot har den privata sektorn ? dvs hushållen och företagen ? kraftigt ökat sina skulder så att Sveriges privata skuldsättning nu är bland de högsta i världen. Tidigare i år passerade den privata sektorns skulder 10.000 miljarder kr, en fördubbling på drygt tio år, utan att milstolpen fick någon uppmärksamhet.
    ...

www.kickstarter.com/projects/2079803541/tio-tusen-miljarder-lanekalas-i-folkhemmet

Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?