Har du förtroende för regeringen?
Artikeln borde vara obligatorisk läsning, i synnerhet för politiker och alldeles särskilt för politiker som anser sig stå upp för alla människors lika värde. Kopierar in avslutningen:
Det kan kännas komplicerat när hatet kommer från muslimer, en grupp som också utsätts för mycket hat i dagens Sverige. Att muslimhatare ofta använder antisemitiska händelser som ett slagträ för att misstänkliggöra alla muslimer gör det inte mindre snårigt.
Men under tiden som människor förtränger och förminskar hatet mot judar, så fortsätter Monica att dölja en viktig del av sin identitet på jobbet.
Kvar hemma ligger hennes halssmycke med hebreiska bokstäver, de som bilder ordet "liv".
Ja antisemitismen finns tyvärr på många ställen i samhället både långt till höger och långt till vänster samt bland exempelvis muslimer. Sorgligt är det.
Jag vet att det förekommer antimuslimska saker här i Israel också, det är inget perfekt samhälle, men här i Tel Aviv märks det väldigt lite av den saken. Vi umgås, äter på varandras restautanger och fikar på varandras caféer, jag har muslimska kollegor på mitt ny ajobb osv. Vi är alla Israeler och känner oss delaktiga. Tänk om man kunde föra över lite av det tänket till Sverige?