• FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

Abegayle70 skrev 2017-10-29 16:38:50 följande:

Det är väldigt få människor jag kan säga att jag hatar, och de få personer det gälletr har själva bett om det på ett eller annat sätt. Det har ingenting med ursrpung, hudfärg eller religion att göra.

Jo, jag tycker det, fast de flesta tycker det börjar bli för kallt för att bada. Normal badtemp för mig som är van vid svensk sommar smile1.gif Däremot var det lite kyligt på nätterna när vi tältade i Negevöknen förra helgen.

Hm, vilket exotiskt liv. Från Malmö till Negeveöknen.

Vad var det Neil Armstrong sa: Ett litet steg för en människa men ett stort för mänsklighetenSolig
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Abegayle70
    FDFMGA skrev 2017-10-29 16:41:12 följande:
    Hm, vilket exotiskt liv. Från Malmö till Negeveöknen.

Vad var det Neil Armstrong sa: Ett litet steg för en människa men ett stort för mänsklighetenSolig
    Eller att vildcampa på Kullaberg i somras till att ligga under stjärnorna i öknen. Jag är lyckligt lottad. Från strykarkatter i Råå till Caracalkatter här. 
    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2017-10-29 16:35:27 följande:
    Javisst, en del av rösterna på SD har säkert varit proteströster, ett slags försök att ropa till de etablerade partierna "varför ser ni inte det vi ser", även om jag personligen har svårt att förstå att man kan bli så desperat att man väljer att bortse från rasismen inom SD.

Hursomhelst. Tiden då man kunde blunda för problem relaterade till invandring är förbi och lösningarna på hur man ska komma tillrätta med missförhållanden som tillåtits växa alltför länge finns hos de eteblerade partierna.

De är bara lite tröga i starten.
    Jag tänker som så att det kan finnas tre typer av personer som röstar på eller funderar på att rösta på sd: antingen ser de inte rasism inom sd, eller så blundar de för den eller så stödjer de den. Frågan är hur anmärkningsvärt det är att vissa blundar för något de annars skulle ha svårt att acceptera...tja, kanske är det för att de ändå skulle ha sett sig tvungna att blunda för allvarliga brister och fel för att överhuvudtaget hitta något parti att rösta på. Kanske blir det något mer begripligt då, även om det inte blir mindre tragiskt. Exakt så är det för mig, även om jag inte låtit sd få fördel av det.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2017-10-29 19:40:52 följande:
    Jag tänker som så att det kan finnas tre typer av personer som röstar på eller funderar på att rösta på sd: antingen ser de inte rasism inom sd, eller så blundar de för den eller så stödjer de den. Frågan är hur anmärkningsvärt det är att vissa blundar för något de annars skulle ha svårt att acceptera...tja, kanske är det för att de ändå skulle ha sett sig tvungna att blunda för allvarliga brister och fel för att överhuvudtaget hitta något parti att rösta på. Kanske blir det något mer begripligt då, även om det inte blir mindre tragiskt. Exakt så är det för mig, även om jag inte låtit sd få fördel av det.
    Jag gissar att en relativt stor andel av de som röstat på SD inte för död och pina skulle vilja ha SD i regeringsställning, åtminstone inte som enda regeringsparti, alltså att de röstat på SD i förhoppning att detta ska påverka andra partier till en mer invandringsrestriktiv politik.

Själv tror jag att effekten av en röst på SD blev den motsatta, men det kan ju förstås diskuteras.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Tom Araya

Hur hanterar regeringen denna utmaning?

Våldet i Sverige omfattande ? jämförs nu med Mexiko
    Publicerad 5 sep 2017 kl 19.36

Knarkkrigets Mexiko, södra Italien ? och Sverige.

När det kommer till antal granatattacker respektive dödsskjutningar per invånare är den jämförelsen i sin ordning, enligt svenska forskare.

? Sverige kommer upp i samma siffror som Mexiko, säger Manne Gerell, en av forskarna bakom studien.

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/valdet-i-sverige-omfattande-jamfors-nu-med-mexiko/

• anaxo
    Tom Araya skrev 2017-10-30 15:49:33 följande:

När det kommer till antal granatattacker respektive dödsskjutningar per invånare är den jämförelsen i sin ordning, enligt svenska forskare.

? Sverige kommer upp i samma siffror som Mexiko, säger Manne Gerell, en av forskarna bakom studien.

www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/valdet-i-sverige-omfattande-jamfors-nu-med-mexiko/

Ja vist finns det mycket populistiska undersökningar och konstiga jämförelser?
  • Mentat
    FDFMGA skrev 2017-10-30 15:11:25 följande:
    Jag gissar att en relativt stor andel av de som röstat på SD inte för död och pina skulle vilja ha SD i regeringsställning, åtminstone inte som enda regeringsparti, alltså att de röstat på SD i förhoppning att detta ska påverka andra partier till en mer invandringsrestriktiv politik.

Själv tror jag att effekten av en röst på SD blev den motsatta, men det kan ju förstås diskuteras.
    Efter valet 2010 var det ju onekligen så, då man införde väldigt generösa regler för invandring, säkerligen till stor del just därför att (sd) kom in och man ville ta avstånd från dem.

Efter valet 2014 ökade (sd) och nu har regeringen mer eller mindre infört den invandringspolitik som (sd) gick till val på. Inte för att de är nöjda för det, men i alla fall.

Om det sedan var det ökande stödet för (sd), opinionsundersökningar visade onekligen att de fortsatte gå kraftigt framåt tills invandringspolitiken stramades åt, eller om det var verkligheten som fick regeringen att tvärvända totalt är en öppen fråga. (mp) var uppenbarligen inte nöjda i alla fall.
  • KillBill

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/valdet-i-sverige-omfattande-jamfors-nu-med-mexiko/
    Nyheten har kritiserats för att inte stämma och bl.a SR var tvungna att backa från påståendet:

?Häromveckan rapporterade Sveriges Radio om att antalet handgranatattacker per capita i Sverige bara kunde jämföras med Mexiko, eftersom andra länder i fredstid inte haft storskalig användning av handgranater.

Rapporteringen baserade sig på en kommande studie av tre kriminologer. I vissa webbnyheter i P4 utsträcktes dock jämförelsen med Mexiko till att gälla allt vapenvåld. - något som är helt fel och som fick rättas på webben.

Nyheten har fått stor spridning både innan och efter att rättelsen tillfogades ? och både den felaktiga dragningen och rättelsen har, av olika aktörer, kommit att användas som slagträ i debatten om våldsutvecklingen?

http://t.sr.se/2y46Z0q
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • anaxo

"Ska det vara en stänkare till alla"

"Eller en fylla endast till de rika"
  • anaxo

www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/valdet-i-sverige-omfattande-jamfors-nu-med-mexiko/

Men ven du vet att uppgifterna var felaktiga och har dementerats.
    SD har som förslag att den som sprider felaktiga uppgifter ska åtalas?
    (men det kanske bara gällde uppgifter som var negativa för SD)  
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?