• KillBill

Har du förtroende för regeringen?

Abegayle70 skrev 2018-01-01 21:10:04 följande:

FN är tysta

EU är tysta.

den svenska regeringen är så klart tyst. Knäpptyst när den iranska diktaturen mördar sina medborgare. Naturligvis inte ett ord om "utomrättsliga avrättningar", det är helt förbehållet Israel.

Händelseutvecklingen har eskalerat under mellandagarna/nyårshelgen och det är inte osannolikt att länder och organisationer kommer göra uttalanden under veckan.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2018-01-01 20:39:39 följande:
    Det är visst ett svar och tar du till dig innehållet i länken jag postade så ser du att svaret är rätt omfattande. Sverige riktar tydlig kritik mot att den iranska regimen inte respekterar grundläggande mänskliga rättigheter.

Vet du att jag väntar på svar från dig i tråden om Israels huvudstad?
    Är det ett svar på vilka värderingar svenska politiska partier visar genom att stödja regimer som inte står för demokrati, mänskliga rättigheter och jämlikhet?
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2018-01-02 03:02:03 följande:

Är det ett svar på vilka värderingar svenska politiska partier visar genom att stödja regimer som inte står för demokrati, mänskliga rättigheter och jämlikhet?

Vad menar du med stödjer? Inom utrikespolitiken kan ett land besöka ett annat land utan att man stödjer detta land. Under några år så har toppolitiker från hela värden haft kontakt med Iran för att förmå dem att lägga satsningarna på kärnvapen åt sidan. Att en politiker besöker Iran för att diskutera exempelvis nedrustning innebär inte att denne politiker acceotetar att Iran inte lever upp till grundläggande krav på MR.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • FDFMGA
    Abegayle70 skrev 2018-01-01 20:30:41 följande:
    Det går alldeles utmärkt att skicka privata meddelanden. Min inbox är öppen för alla utom för ett par sverigedemoktater som betedde sig oförskämt.
    Det finns inte särskilt många personer som mer frekvent skriver på Familjelivs politiska forum, även om antalet signaturer är betydligt högre. Vill man göra detta, är det enkelt att gå in i någon av de mer hetsiga trådarna och konstera att åtskilliga signaturer har en mycket kort livslängd. Dessa signaturer har ofta synpunkter på modereringen på FL, anser sig vara förföljda och inläggen genomsyras inte sällan av en kombination av självömkan och personlig osäkerhet där man försöker mångfaldiga sig själv med besynnerligheter som att se sig själv som "ett vi" eller alla.

Vill man så är det betydligt lättare att orientera sig på FL:s politiska avdelningar än att undvika att gå vilse i en skogsdunge.
    FN är tysta

EU är tysta.

den svenska regeringen är så klart tyst. Knäpptyst när den iranska diktaturen mördar sina medborgare. Naturligvis inte ett ord om "utomrättsliga avrättningar", det är helt förbehållet Israel.
    EU har uttalat sig om situationen i Iran.

Överhuvudtaget är det väl vanskligt att förhålla sig till diktaturer, men jag tycker svenska regeringen gör det ganska bra, och då oavsett om diktaturen kallas Saudiarabien eller Iran eller något annat.

Själv föredrar jag av någon anledning Iran framför Saudiarabien, kanske för att Saudiarabien är en betydligt mer aktiv terrorism- och fundamentalismexportör - men visst, i viss mån blir det som att jämföra pest och kolera.

Vad tycker du om Israels förhållningssätt till Saudiarabien?
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2018-01-02 07:15:04 följande:
    Vad menar du med stödjer? Inom utrikespolitiken kan ett land besöka ett annat land utan att man stödjer detta land. Under några år så har toppolitiker från hela värden haft kontakt med Iran för att förmå dem att lägga satsningarna på kärnvapen åt sidan. Att en politiker besöker Iran för att diskutera exempelvis nedrustning innebär inte att denne politiker acceotetar att Iran inte lever upp till grundläggande krav på MR.
    Med stöd menar jag att man deltar i möten utan andra skäl, tar ställning i konflikter, talar gott om organisationer/partier/politiker/politiska ledare, bjuder in föreläsare, stödjer med bidrag/bistånd, ökar samarbete utan motkrav och liknande.
  • Abegayle70
    FDFMGA skrev 2018-01-02 07:50:38 följande:
    Det finns inte särskilt många personer som mer frekvent skriver på Familjelivs politiska forum, även om antalet signaturer är betydligt högre. Vill man göra detta, är det enkelt att gå in i någon av de mer hetsiga trådarna och konstera att åtskilliga signaturer har en mycket kort livslängd. Dessa signaturer har ofta synpunkter på modereringen på FL, anser sig vara förföljda och inläggen genomsyras inte sällan av en kombination av självömkan och personlig osäkerhet där man försöker mångfaldiga sig själv med besynnerligheter som att se sig själv som "ett vi" eller alla.

Vill man så är det betydligt lättare att orientera sig på FL:s politiska avdelningar än att undvika att gå vilse i en skogsdunge.
    FN är tysta

EU är tysta.

EU har uttalat sig om situationen i Iran.

Överhuvudtaget är det väl vanskligt att förhålla sig till diktaturer, men jag tycker svenska regeringen gör det ganska bra, och då oavsett om diktaturen kallas Saudiarabien eller Iran eller något annat.

Själv föredrar jag av någon anledning Iran framför Saudiarabien, kanske för att Saudiarabien är en betydligt mer aktiv terrorism- och fundamentalismexportör - men visst, i viss mån blir det som att jämföra pest och kolera.

Vad tycker du om Israels förhållningssätt till Saudiarabien?
    Okej, jag har inte varit här mer än ett år och känner inte till alla turer som varit, det var därför jag frågade...

Noterat.

Komplicerat. Inga diplomatiska förbindelser, fortfarande är t.ex. jag inte välkommen in i SA. Att samarbeta mot ett gemensamt hot är kanske nödvändigt, allt som kan krympa stödet till nazisterna i hezbollah är bra.
    Du kanske kan jämföra med Finlands roll i WW2? en gemensam fiende gjorde att man ansåg sig tvingad att samarbeta militärt med nazityskland.
    have a dream for breakfast and another one for life
  • Abegayle70
    KillBill skrev 2018-01-01 21:41:56 följande:
    Om Regeringen var mycket kritisk till den Iranska regimens hantering av mänskliga rättigheter INNAN den senaste tidens proteströrelse tror du då att regeringen är mer eller mindre kritisk mot den Iranska regimen idag?
    KillBill skrev 2018-01-01 21:46:23 följande:

Händelseutvecklingen har eskalerat under mellandagarna/nyårshelgen och det är inte osannolikt att länder och organisationer kommer göra uttalanden under veckan.

Det återstår att se. Än är jag inte imponerad.

have a dream for breakfast and another one for life
  • FDFMGA
    Abegayle70 skrev 2018-01-02 13:49:23 följande:
    Okej, jag har inte varit här mer än ett år och känner inte till alla turer som varit, det var därför jag frågade...

Noterat.

Komplicerat. Inga diplomatiska förbindelser, fortfarande är t.ex. jag inte välkommen in i SA. Att samarbeta mot ett gemensamt hot är kanske nödvändigt, allt som kan krympa stödet till nazisterna i hezbollah är bra.
    Du kanske kan jämföra med Finlands roll i WW2? en gemensam fiende gjorde att man ansåg sig tvingad att samarbeta militärt med nazityskland.
    Jag har förstås inte tillnärmelsevis den kunskap som du har om förhållandena i Mellanöstern och angränsande länder som Iran, fast däremot har jag förmodligen bättre förståelse för hur socialdemokrater kan se på Israel, jag har aldrig stött på något hat mot Israel bland socialdemokrater, inte heller unkna antydningar om judar, men det är klart att det finns folk - eller snarare fän - till allt, där som på andra håll i samhället.

Jag tycker att bland andra S har haft ett felaktigt förhållningssätt gentemot grupper bland muslimer som inte förmår skilja på Israel och judar som bor i Sverige, det du och andra har berättat om förhållandena i Malmö är helt oacceptabel, ja inte att ni berättar men att judar kan tvingas att dölja sin tillhörighet för att kunna känna sig någotsånär säkra.

Jag tror att vi så sakteliga håller på att göra oss kvitt den kulturrelativism som innebar att det förutom några få reportage, som t ex Uppdrag granskning 2015, var ointressant att skildra förhållanden för judar i Sverige eller för många kvinnor i utanförskapsområden medan det i allra högsta grad skulle ha setts som journalistiskt sprängstoff om muslimska kvinnor med slöja mött samma reaktioner som judar i kippa.

Hursomhelst, för mig med mitt svenska perspektiv tycker jag sämre om Saudiarabiens wahhabism och landets försök att exportera en vidrig tolkning av islam till övriga världen än mullorna i Iran och deras ambitioner att Iran ska bli en regional stormakt.

För övrigt gillade jag att Margot Wallström kallade domen mot den saudiska bloggaren för medeltida, men skämdes lite när Björn von Sydoe skickades till Saudiarabien med ett brev från kungen och ett från regeringen för att släta över hennes uttalande som ansågs kunna skada våra affärer.
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2018-01-02 22:45:49 följande:
    Vi svenskar måste lära oss exportera vår kunskap om hbtq och här tror jag godhetsapostlarna har en chans att agera ambassadörer för vår nya exportsuccé.
    Hm, det var nog inte detta diskussionen här handlade om.

Men visst, det kan du väl göra om du känner för det.

Exportmarknaden för navelludd lär vara rätt begränsad, fast jag läste en gång om en person som sallade sitt i en burk.

Det vore möjligen något för skrikhögern att satsa på, men som sagtden här tråden handlar inte om skrikhögern utan om vuxenvärlden.

Jag hittade artikeln om navelluddssamlaren. När den skrevs hade han fått ihop tre burkar, men artikeln är från 2010 och idag slår väl även en medioker aktivist honom med luddlängder.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/article12609172.ab
  • man och nöjd
    FDFMGA skrev 2018-01-02 23:28:54 följande:
    Hm, det var nog inte detta diskussionen här handlade om.Exportmarknaden för navelludd lär vara rätt begränsad, fast jag läste en gång om en person som sallade sitt i en burk.

Det vore möjligen något för skrikhögern att satsa på, men som sagtden här tråden handlar inte om skrikhögern utan om vuxenvärlden.

Jag hittade artikeln om navelluddssamlaren. När den skrevs hade han fått ihop tre burkar, men artikeln är från 2010 och idag slår väl även en medioker aktivist honom med luddlängder.

www.aftonbladet.se/nyheter/article12609172.ab
    Stämmer, denna tråd handlar inte om skrikhögern utan tydligen om naveludd. Sverige borde kanske exportera din kunskap om just naveludd. Jag tror det är det område där du har störst chans att prestera. Lycka till.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?