• K Markatta

Har du förtroende för regeringen?

Fullständigt kaos i regeringen.

Skolministern tar nu avstånd från finansministern:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fridolin-tar-avstand-fran-asyluttalande

• FDFMGA
    King Markatta skrev 2017-12-22 18:49:29 följande:
    Fullständigt kaos i regeringen.

Skolministern tar nu avstånd från finansministern:

www.svt.se/nyheter/inrikes/fridolin-tar-avsta...
    Abegayle70 skrev 2017-12-22 19:31:19 följande:
    Regeringen tar avstånd från regeringen?

Märklig syn på organisationer ni har. Jag har jobbat på några ställen där det var så lågt i tak att alla förutsattes ha kepsarna riktade åt samma håll eller uttryckt på ett annat sätt alla vara en del av samma åsikt tanke.

Det fungerar ett tag - men sen skrumpnar all initiativkraft på grund av syrebrist.

Det är väl bara bra att det framgår att det inte bara finns partier med olika åsikter utan också personer med olika åsikter i regeringen, tycker jag som inte är något större fan av likformighet - men det är klart att det kan upplevas som kaos av personlighetstypen "drömmer om att bli klassens ordningsman".

Alltså, det är bra så länge regeringsförslagen är gemensamma - och det är de ju.

Dessutom är det väl intressant att följa det politiska spelet, S låter Sveriges nästa statsminister ge uttryck för en relativt restriktiv hållning till invandring medan MP låter Fridolin kritisera henne.

Hon har ju också rätt - alliansen fick ju helt anpassa sin invandringspolitik till MP för att slippa ha med SD att göra medan MP  nästan helt har fått  anpassa sin politik till S-politiken.

Om jag jämför hur den här regeringen har hanterat MP med hur allainsen gjorde detsamma, så spelar S i den politiska Elitserien medan alliansen misslyckades med att kvalificera sig för gärdsgårdsserien.

Klart att Fridolin visste vad Magdalena Andersson skulle säga innan hon sa det till DN. 
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Abegayle70
    FDFMGA skrev 2017-12-22 20:09:35 följande:
    Abegayle70 skrev 2017-12-22 19:31:19 följande:
    Regeringen tar avstånd från regeringen?

Märklig syn på organisationer ni har. Jag har jobbat på några ställen där det var så lågt i tak att alla förutsattes ha kepsarna riktade åt samma håll eller uttryckt på ett annat sätt alla vara en del av samma åsikt tanke.

Det fungerar ett tag - men sen skrumpnar all initiativkraft på grund av syrebrist.

Det är väl bara bra att det framgår att det inte bara finns partier med olika åsikter utan också personer med olika åsikter i regeringen, tycker jag som inte är något större fan av likformighet - men det är klart att det kan upplevas som kaos av personlighetstypen "drömmer om att bli klassens ordningsman".

Alltså, det är bra så länge regeringsförslagen är gemensamma - och det är de ju.

Dessutom är det väl intressant att följa det politiska spelet, S låter Sveriges nästa statsminister ge uttryck för en relativt restriktiv hållning till invandring medan MP låter Fridolin kritisera henne.

Hon har ju också rätt - alliansen fick ju helt anpassa sin invandringspolitik till MP för att slippa ha med SD att göra medan MP  nästan helt har fått  anpassa sin politik till S-politiken.

Om jag jämför hur den här regeringen har hanterat MP med hur allainsen gjorde detsamma, så spelar S i den politiska Elitserien medan alliansen misslyckades med att kvalificera sig för gärdsgårdsserien.

Klart att Fridolin visste vad Magdalena Andersson skulle säga innan hon sa det till DN. 
    Jaja, nu verkar det vara "locket på" iallafall.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6849392

"Varken Gustav Fridolin eller Magdalena Andersson vill låta sig intervjuas i Ekot."
    och Ulf Bjereld är sur. Om han är sur så betyder det att Magdalena Andersson gjort något bra, allt som retar honom är bra.
    have a dream for breakfast and another one for life
  • FDFMGA
    Abegayle70 skrev 2017-12-22 20:23:40 följande:
    Jaja, nu verkar det vara "locket på" iallafall.

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...

"Varken Gustav Fridolin eller Magdalena Andersson vill låta sig intervjuas i Ekot."
    och Ulf Bjereld är sur. Om han är sur så betyder det att Magdalena Andersson gjort något bra, allt som retar honom är bra.
    Det är val om mindre än ett år. MP kämpar för sin överlevnad som riksdagsparti, inte som regeringsparti medan S funderar på hur nästa regering ska se ut.

Det var inte så att Sveriges nästa statsminister bara råkade säga det hon sa. 

Vi kommer nog att få se en regering som är oenig i mycket i den politiska (val)-debatten framöver.

Det är ju för övrigt inte alls osannolikt att såväl MP som KD och L missar riksdagen i valet. Småpartierna behöver profilfrågor, mest synd om L där vars enda profilfråga är hur länge nuvarande profil ska leda partiet.

Vid valet 2050 kan ju Björklund och L köra med parollen - gammal vet bäst!
  • K Markatta
    FDFMGA skrev 2017-12-22 20:09:35 följande:
    Trötte Löfven var dock i vanlig ordning inte informerad.
  • FDFMGA
    King Markatta skrev 2017-12-22 21:11:11 följande:
    Trötte Löfven var dock i vanlig ordning inte informerad.
    Aha, du känner Löfven personligen, kanske du rentav är fru Löfven i verkligheten.

Ja i så fall var han nog inte informerad, fast det är ju lite märkligt i och med att hennes uttalande inte var fullständigt okontroversielltSkrattande

Annars tror jag att tiden fram till valet kommer att präglas av politiskt taktikspel där det inte skadar att tänka tanken - vad handlar det här egentligen om?
  • Anton Chigurh
    FDFMGA skrev 2017-12-22 21:55:30 följande:
    Aha, du känner Löfven personligen, kanske du rentav är fru Löfven i verkligheten.

Ja i så fall var han nog inte informerad, fast det är ju lite märkligt i och med att hennes uttalande inte var fullständigt okontroversielltSkrattande

Annars tror jag att tiden fram till valet kommer att präglas av politiskt taktikspel där det inte skadar att tänka tanken -

vad handlar det här egentligen om?
    Det handlar om att regeringen börjat inse att folk faktisk inte är så jävla korkade att dom(vanligt jävla folk) inte sett vad (regeringens) nuvarande sk asylpolitik de fakto inte mäktar med. 

Vem som var först med den insikten vet förstås Magda och Löfven bättre än någon....

Vad miljömuppen bräker ur sig är inte ens lönt att ha en åsikt om. Han är ju ett ufo utan dess like.
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • FDFMGA
    Anton Chigurh skrev 2017-12-23 12:00:10 följande:
    Det handlar om att regeringen börjat inse att folk faktisk inte är så jävla korkade att dom(vanligt jävla folk) inte sett vad (regeringens) nuvarande sk asylpolitik de fakto inte mäktar med. 

Vem som var först med den insikten vet förstås Magda och Löfven bättre än någon....

Vad miljömuppen bräker ur sig är inte ens lönt att ha en åsikt om. Han är ju ett ufo utan dess like.
    Det tycker jag inte.

Tvärtom så anser jag och många med mig att regeringens nuvarande asylolitik av omständigheter som ligger utanför regeringens kontroll tvingats bli bland de mest restriktiva inom EU.

Jag upplever inte heller att det egentligen  finns så stora skillnader i fråga om asylpolitiken bland de anständiga partierna, C, MP, V och L lite mer liberala i inställningen än S medan M åtminstone i retoriken är mer restriktiv.

Faktum är att jag tror att om man ser bortom krutröken från det integrationspolitiska slagfältet så är egentligen skillnaderna små också vad gäller synen på integration, där är det nog bara MP och V som fortfarande ser på integration genom ett kulturrelativistiskt filter.
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2017-12-23 14:37:41 följande:
    Det tycker jag inte.

Tvärtom så anser jag och många med mig att regeringens nuvarande asylolitik av omständigheter som ligger utanför regeringens kontroll tvingats bli bland de mest restriktiva inom EU.

Jag upplever inte heller att det egentligen  finns så stora skillnader i fråga om asylpolitiken bland de anständiga partierna, C, MP, V och L lite mer liberala i inställningen än S medan M åtminstone i retoriken är mer restriktiv.

Faktum är att jag tror att om man ser bortom krutröken från det integrationspolitiska slagfältet så är egentligen skillnaderna små också vad gäller synen på integration, där är det nog bara MP och V som fortfarande ser på integration genom ett kulturrelativistiskt filter.
    C och M halkade till och hamnade ett tag ute i kanten där normalt sett bara V och MP normalt håller sig vad det gäller invandringspolitik.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?