Abegayle70 skrev 2017-12-22 19:31:19 följande:
Regeringen tar avstånd från regeringen?
Märklig syn på organisationer ni har. Jag har jobbat på några ställen där det var så lågt i tak att alla förutsattes ha kepsarna riktade åt samma håll eller uttryckt på ett annat sätt alla vara en del av samma åsikt tanke.
Det fungerar ett tag - men sen skrumpnar all initiativkraft på grund av syrebrist.
Det är väl bara bra att det framgår att det inte bara finns partier med olika åsikter utan också personer med olika åsikter i regeringen, tycker jag som inte är något större fan av likformighet - men det är klart att det kan upplevas som kaos av personlighetstypen "drömmer om att bli klassens ordningsman".
Alltså, det är bra så länge regeringsförslagen är gemensamma - och det är de ju.
Dessutom är det väl intressant att följa det politiska spelet, S låter Sveriges nästa statsminister ge uttryck för en relativt restriktiv hållning till invandring medan MP låter Fridolin kritisera henne.
Hon har ju också rätt - alliansen fick ju helt anpassa sin invandringspolitik till MP för att slippa ha med SD att göra medan MP nästan helt har fått anpassa sin politik till S-politiken.
Om jag jämför hur den här regeringen har hanterat MP med hur allainsen gjorde detsamma, så spelar S i den politiska Elitserien medan alliansen misslyckades med att kvalificera sig för gärdsgårdsserien.
Klart att Fridolin visste vad Magdalena Andersson skulle säga innan hon sa det till DN.