• FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

Tom Araya skrev 2017-12-23 14:45:45 följande:
    C och M halkade till och hamnade ett tag ute i kanten där normalt sett bara V och MP normalt håller sig vad det gäller invandringspolitik.
    Alliansen valde ju att förhandla med MP om invandringspolitiken vilket innebar att den blev betydligt mer liberal än vad den annars skulle ha blivit.

Jag har inte en susning om varför man inte försökte göra upp med S för i stället.

Däremot tycker jag att det är en slags realpolitikens ironi att SD:s inträde i riksdagen fick konsekvensen att invandringspolitiken liberaliserades.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Anton Chigurh
    FDFMGA skrev 2017-12-23 14:37:41 följande:
    Det tycker jag inte.

Tvärtom så anser jag och många med mig

att regeringens nuvarande asylolitik av omständigheter som ligger utanför regeringens kontroll tvingats bli bland de mest restriktiva inom EU.

Jag upplever inte heller att det egentligen  finns så stora skillnader i fråga om asylpolitiken bland de anständiga partierna, C, MP, V och L lite mer liberala i inställningen än S medan M åtminstone i retoriken är mer restriktiv.

Faktum är att jag tror att om man ser bortom krutröken från det integrationspolitiska slagfältet så är egentligen skillnaderna små också vad gäller synen på integration, där är det nog bara MP och V som fortfarande ser på integration genom ett kulturrelativistiskt filter.
    Så det tycker många med dig....!!!

Typ merparten av dagens ledarsidor då. För dom allra flesta är ju helt överens med dig. 

Eller har jag möjligen massuppfittat något.
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • FDFMGA
    Anton Chigurh skrev 2017-12-23 15:34:57 följande:
    Så det tycker många med dig....!!!

Typ merparten av dagens ledarsidor då. För dom allra flesta är ju helt överens med dig. 

Eller har jag möjligen massuppfittat något.
    Tja, jag vet inte vilka ledarsidor som anser att regeringen börjat inte att folk inte är så jävla korkade som regeringen trodde, men det går säkert att hitta alternativmediaförklaringar av konspirationsteoretisk modell där regeringen inser att de måste agera annorlunda för att kunna fortsätta att driva Sverige mot ekonomisk ruin, eller mot att bli ett Swerabia eller kanske bara mot ett nyliberalt paratis där arbetskraften slåss om låglönejobben.

Däremot så har det skett ett paradigmskifte i den politiska debatten där man numer har en i mitt tycke bättre balans kring för- och nackdelar med invandring i allmänhet och integrationsens förutsättningar i synnerhet.

Den balansen borde ha kommit tidigare, men hursomhelst finns det inte mycket utrymme för kulturrelativism kvar i den politiska debatten.

Det vanligt folk ofta har en tendens att göra är att relatera till sig själva. Jag gör det åtminstone - alltså mitt perspektiv kring integration blir ofta vad jag skulle kräva av mig själv om jag tvingades fly till en för mig främmande kultur.

Att det inte alltid är helt enkelt att anpassa sig och respektera de regler och normer som gäller där man är "gäst" märks till och med tydligt här på Familjeliv om man ser till vissa högerpopulisters förhållningssätt till forumet.
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2017-12-23 14:53:07 följande:
    Alliansen valde ju att förhandla med MP om invandringspolitiken vilket innebar att den blev betydligt mer liberal än vad den annars skulle ha blivit.

Jag har inte en susning om varför man inte försökte göra upp med S för i stället.

Däremot tycker jag att det är en slags realpolitikens ironi att SD:s inträde i riksdagen fick konsekvensen att invandringspolitiken liberaliserades.
    Jag tolkar inte moderaternas politik som påverkad av mp i frågan. Reinfeldt hävdar fortfarande att han fattade rätt beslut och hävdar inte att någon annan tvingat honom till det.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2017-12-23 16:48:41 följande:
    Jag tolkar inte moderaternas politik som påverkad av mp i frågan. Reinfeldt hävdar fortfarande att han fattade rätt beslut och hävdar inte att någon annan tvingat honom till det.
    https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-och-mp-overens-om-migrationspolitiken
  • Tom Araya
    Att de var överens säger inte nödvändigtvis vilken politik moderaterna fört utan mp, eller hur!?
    Om Reinfeldt kände sig tvingad av mp borde så ha uttryckts när han intervjuas i frågan.
    Reinfeldt ångrar inte asylpolitik

En lång rad toppmoderater har tagit avstånd från den invandringspolitik som Alliansregeringen förde. Men förre statsministern Fredrik Reinfeldt, som blivit symbol för den öppnare politiken, står fortfarande för de beslut som fattades då.

https://www.svd.se/reinfeldt-haller-fast-vid-oppna-hjartan

• Abegayle70

Sveriges feministiska regeringschef på besök hos Ayatollah Khamenei - som nu slaktar demonstrerande ungdomar på löpande band.

Det är en skam för Sverige att man stödjer en diktatur såpass tydligt. Sverige borde stå på Irans sida, och Iran är landets befolkning, inte en liten minioritet som slaktar folket och förstör landet. Men jag antar att Sveriges regering känner att de har mycket gemensamt med Khamenei.'

have a dream for breakfast and another one for life
  • KillBill
    Abegayle70 skrev 2017-12-31 16:15:56 följande:

Sveriges feministiska regeringschef på besök hos Ayatollah Khamenei - som nu slaktar demonstrerande ungdomar på löpande band.

Det är en skam för Sverige att man stödjer en diktatur såpass tydligt. Sverige borde stå på Irans sida, och Iran är landets befolkning, inte en liten minioritet som slaktar folket och förstör landet. Men jag antar att Sveriges regering känner att de har mycket gemensamt med Khamenei.'

Och här har du bilder från när alliansregeringen besökta Iran. Carl Bildt ser ut att ha det trevligt. Carl Bildts kvinnliga resesällskap bar slöja men fick inte vara med på bild.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Abegayle70

Förresten, är Margot Wallström på islamisternas eller motståndarnas sida i Iran?
    Besvärligt läge för henne, demonstranter som skriker "no more Gaza" kan man väl inte stödja?

• Abegayle70
    KillBill skrev 2017-12-31 16:40:03 följande:
    Och här har du bilder från när alliansregeringen besökta Iran. Carl Bildt ser ut att ha det trevligt. Carl Bildts kvinnliga resesällskap bar slöja men fick inte vara med på bild.
    Du vet redan min åsikt om Carl Bildt.

Kom med något nytt.

Svara på ovanstående inlägg 7854 t.ex?
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?