FDFMGA skrev 2018-01-30 21:18:06 följande:
Jag hade faktiskt aldrig hört talas om metzitzah b'peh innan jag stötte på fenomenet i en tråd här på FL, trodde faktiskt först inte att det var sant, utan bara en rasistisk skröna om judar.
Nej, du kan inte övertyga mig om att socialdemokratin främst borde bekämpa rasismen bland muslimer som bor i Sverige genom att bryta med alla palestinska organisationer.
Hade jag varit jude, växt upp i Malmö och flyttat till Israel hade jag kanske delar din uppfattning, men hade jag i stället vuxit upp i ett flyktingläger för palestinier, kanske som barn upplevt massakern i Shatila, så skulle jag förmodligen ha haft en helt annan syn på Israels ockupation.
Nu tillhör jag dock gruppen vita priviligierade medelålders män uppväxta i Sverige - och som sådan kan jag inte se konflikten mellan Israel och Palestina i bara två färger, svart eller vitt.
Nä, det är inte speciellt vanligt. Det är ingen jag känner eller bland släkten som varit med om något sådant. Att det överhuvudtaget förekommer är en styggelse. Men det är mycket som sker i religionernas namn som slinker under radar med hänvisning till religionsfrihet.
Vad bra att jag inte kan göra det, om jag nu skulle få för mig något sånt. Försök inte att påstå att jag skrivit att man borde bryta med alla palestinska organistationer.
det jag ifrågasatt är det okritiska gödslandet med biståndspengar till tveksamma ändamål och gullandet med terrorister. Jag är inte dummare än att jag förstår att man ibland måste tala med regeringsföreträdare som man inte gillar, men det är ändå en viss skillnad att samtale med en president under diplomatiska former och att stå och posera med medaljer och diplom och att uttrycka sig som statsministern gjort (Kära systerparti).