• Gabbe75

Har du förtroende för regeringen?

Padirac skrev 2018-06-04 07:00:08 följande:
    Är det inte tyckande I den tappning du ville ha det istället för argument som backas av länkade källor.

Har du bytt fot nu igen? Bestämma dig hur du vill debattera.

Om man kallar alla i banktopparna för judar eller kritiserar bankväsendet för att det är judiska personer där så är det precis som du och CN säger: antisemitism.

Upptäckte att denne CN är samma man som en av mina tidigare chefer gjort nattklubbsaffärer med. Stor komik
    Att länka till en blogg eller dyl är ju inte mycket värt. Att däremot som jag gör att länka till SCB som presenterar faktiskt statistik gör det ju faktiskt möjligt att idka källkritik.

Jag har inte bytt fot, utan jag har stått på samma fot hela tiden.

Jag anser att det är viktigare vad som sägs än vem som säger det, men så är det uppenbarligen inte för dig.

För mig spelar det ingen roll om de som tjänar pengar på att "tillverka pengar" är judar eller inte. På dig verkar det som att man inte får kritisera företeelsen om banktopparna har judisk härkomst. Då idkar man enligt dig antisemitism.  
  • Gabbe75
    KillBill skrev 2018-06-04 07:58:16 följande:
    Vad spelar det för roll att nationademokraterna är nedlagda? Carl Norberg har inte slutat vara antisemit och förintelseförnekare för det.
    Vad har du för källor på det? Någon blogg eller liknande?
  • Padirac
    Gabbe75 skrev 2018-06-04 19:39:59 följande:

Att länka till en blogg eller dyl är ju inte mycket värt. Att däremot som jag gör att länka till SCB som presenterar faktiskt statistik gör det ju faktiskt möjligt att idka källkritik.

Jag har inte bytt fot, utan jag har stått på samma fot hela tiden.

Jag anser att det är viktigare vad som sägs än vem som säger det, men så är det uppenbarligen inte för dig.

För mig spelar det ingen roll om de som tjänar pengar på att "tillverka pengar" är judar eller inte. På dig verkar det som att man inte får kritisera företeelsen om banktopparna har judisk härkomst. Då idkar man enligt dig antisemitism.  

Du har alltså inte förstått skillnaden på att kritisera och att kritisera _för_ att de är judiska.

Det senare är antisemitism, oavsett vem som säger det.
  • Gabbe75
    Padirac skrev 2018-06-04 19:44:05 följande:
    Du har alltså inte förstått skillnaden på att kritisera och att kritisera _för_ att de är judiska.

Det senare är antisemitism, oavsett vem som säger det.
    Verkar ju du som inte har gjort det. Har aldrig sett De Fria kritisera någon religion. De kritiserar banksystemet och blir då beskyllda för att vara antisemitiska.
  • gabi1969

Ingen normalt tänkande människa kan ha förtroende för regeringen. Möjligtvis kan det finnas människor som lever i en fantasibubbla med skygglappar och som aldrig påverkats av politiken som har förtroende.

Jag var barn då den borgerliga regeringen styrde 6 år på 70-80-talen. Förstått långt senare att det var turbulenta år. Men dagens regeringen är ännu svagare. Så länge jag har varit politiskt medveten kan jag inte påminna mig om en regering sim har varit svagare och som har fattat så många beslut som folk har varit missnöjda med

Värt att notera är att just de svaga grupper som S påstår sig värna om har råkat illa ut. Det är ju ett argument som S alltid varnat för om folk röstar borgerligt.

• KillBill
    gabi1969 skrev 2018-06-04 21:19:13 följande:

Ingen normalt tänkande människa kan ha förtroende för regeringen. Möjligtvis kan det finnas människor som lever i en fantasibubbla med skygglappar och som aldrig påverkats av politiken som har förtroende.

Jag var barn då den borgerliga regeringen styrde 6 år på 70-80-talen. Förstått långt senare att det var turbulenta år. Men dagens regeringen är ännu svagare. Så länge jag har varit politiskt medveten kan jag inte påminna mig om en regering sim har varit svagare och som har fattat så många beslut som folk har varit missnöjda med

Värt att notera är att just de svaga grupper som S påstår sig värna om har råkat illa ut. Det är ju ett argument som S alltid varnat för om folk röstar borgerligt.

Jag tycker att Regeringen med tanke på att den styrt Sverige i minoritet har lyckats bra. Vård, skola, omsorg, rättsväsende och försvar har fått mer pengar och trots detta så har regeringen klarat av att betala av på statsskulden som nu är på den lägsta nivån sedan 70-talet. 

Du måste också fundera på alternativet. Med alliansen politik så kommer sjukförsäkringen försämras, Alliansen lovar att sänka lönen för vissa typer av anställningar (trots att experter varnar för att sänkta löner kan leda till lönesänkningar sprider sig på arbetsmarknaden), Lagen om anställningstrygghet kommer försämras, löntagare kommer få ytterligare ett jobbskatteskatteavdrag som landets pensionärer inte får ta del av.  Alliansen kommer sälja ut SBAB vilket kan höja räntenivåerna för många med bostadslån osv.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Gabbe75 skrev 2018-06-04 19:42:03 följande:
    Vad har du för källor på det? Någon blogg eller liknande?
    Carl Norberg är mycket otäck

På Carls Norbergs blogg ifrågasätter han förintelsen.

https://carlnorberg.wordpress.com/2013/05/09/mark-mina-ord/

Googla  "Söker filmklipp med Carl Norberg" så kan du se en video där Carl Norberg öser ut sitt hat mot judar.

Svenska kommittén mot antisemitism SKMA klassar Carl Norberg som förintelseförnekare och antisemit. http://skma.se/blogg/2014/06/dani-ms-farliga-propaganda/
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Padirac
    KillBill skrev 2018-06-04 22:06:15 följande:
    Carl Norberg är mycket otäck

På Carls Norbergs blogg ifrågasätter han förintelsen.
    carlnorberg.wordpress.com/2013/05/09/mark-min.../

Googla  "Söker filmklipp med Carl Norberg" så kan du se en video där Carl Norberg öser ut sitt hat mot judar.

Svenska kommittén mot antisemitism SKMA klassar Carl Norberg som förintelseförnekare och antisemit. skma.se/blogg/2014/06/dani-ms-farliga-propaga.../
    Videon som efterfrågas där hittas också här
    Padirac skrev 2018-06-04 00:18:46 följande:
    Är det inte löst tyckande du pratade så varmt om tidigare.

Här kommer en (o)lustig grej vimeo.com/108152465
    Gabbe vet då inte vart jag vill komma med att kritisera JNs antisemitism
    Gabbe75 skrev 2018-06-04 04:47:04 följande:
    och? En pålagd speakerröst och en massa text?

Sedan ser man ett kort klipp med Carl Norberg som säger sig vara "trött på medelmåttor inom samhällsgrupp X som vill skapa en påhittad samhällighet för sig själva". Ja, det får han väl vara om han vill?

Jag vet inte vart du vill komma, men om du menar att man inte får kritisera banksystemet för att en och annan som sitter i banktopparna och har inflytande har judisk härkomst och att det därmed skulle vara antisemitism att göra så tycker i alla fall jag att du är väldigt snett ute. Att inta den inställningen börjar faktiskt att likna naziargument. Jag hoppas verkligen inte att det är så du menar.

• Abegayle70

Carl Nordberg ät mycket riktigt en otäck typ. Antisemit och förintelseförnekare som ska ha all sköt han kan få. Men hade han varit diktator i statsministerns "kära systerparti" hade han kommit undan med samma åsikter och dessutom fått posera med utrikesminister och försvarsminister medan han delade ut militära medaljer. Så olika kan folk med samma åsikter bedömas.

Nej. Nazism är ingen åsikt, det är ett brott mot mänskligheten.
  • Tom Araya

Delar ett Facebook-inlägg:

Äntligen är min pensionsbok färdig!

Fast den handlar om betydligt mer än pensioner. "En tragikomisk nutidshistoria" är den bästa sammanfattningen.

Jag har inte läst boken och kan inte kvalitets- och sanningsverifiera innehållet, men är nog intressant läsning för många...

https://www.facebook.com/ingalisa.sangregorio.1/posts/2433458123346746
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?