• KillBill

Har du förtroende för regeringen?

Abegayle70 skrev 2018-06-27 22:55:40 följande:

Så du tycker att en präst/rabbi/imam mot sin vilja och övertygelse ska tvingas viga samkönade par?

Nu kan jag bara tala för mig själv och min partner, men vi hade tyckt att det skulle känts väldigt obekvämt att stå framför en rabbi som egentligen inte ville viga oss men var tvungen att göra det för att få behålla sitt ämbete.

Jag respekterar att det finns människor som tycker/tror annorlunda men min personliga uppfattning är att alla präster i svenska kyrkan ska viga alla par.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Abegayle70
    KillBill skrev 2018-06-27 23:14:07 följande:
    Jag respekterar att det finns människor som tycker/tror annorlunda men min personliga uppfattning är att alla präster i svenska kyrkan ska viga alla par.
    Varför bara svenska kyrkans präster?
    Nej. Nazism är ingen åsikt, det är ett brott mot mänskligheten.
  • KillBill
    Abegayle70 skrev 2018-06-27 23:20:31 följande:

För att jag ser svenska kyrkan som en kyrka för folket. Vad frikyrkorna håller på med är upp till dem.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Abegayle70
    KillBill skrev 2018-06-27 23:28:38 följande:
    För att jag ser svenska kyrkan som en kyrka för folket. Vad frikyrkorna håller på med är upp till dem.
    Då är ju det här med en kyrka skild från staten bara en illusion.

• nihka
    Abegayle70 skrev 2018-06-27 23:20:31 följande:
    Att S uttalar sig om det beror på att S är ett av de partier som är representerade i kyrkorådet.
    Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Abegayle70 skrev 2018-06-27 23:40:47 följande:
    Nej. Kyrkorådet och kyrkofullmäktige är fristånde från staten.
    Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • The Maniac
    Abegayle70 skrev 2018-06-27 23:40:47 följande:
    Ja
  • Abegayle70
    nihka skrev 2018-06-27 23:46:00 följande:
    Nej. Kyrkorådet och kyrkofullmäktige är fristånde från staten.
    Är det konstigt om jag tycker att han försöker sitta på två stolar samtidigt?

"Statsminister Stefan Löfven anser att ingen präst i Svenska kyrkan ska kunna vägra att viga samkönade. "
    "Vi socialdemokrater arbetar för att alla präster ska viga alla, även samkönade par. Jag ser parallellen till barnmorskan som vägrar att utföra aborter. Jobbar man som barnmorska måste man kunna utföra aborter, annars får man göra något annat. Det är samma sak för präster som inte vill viga samkönade."
    Svenska kyrkans trosuppfattningar ska jämställas med svensk sjukvårdspolitik i statsministerns värld!
    I egenskap av statsminister och som partiledare för socvialdemokratena arbetar han för att "alla präster ska viga alla, även samkönade par" och att präster som av olika anledningar inte vill det inte ska få vara präster. Något otydligt var gränsen för statsministerns maktutövande går.

Utvikning i ämnet som är riktat även till andra läsare:
    Att inte vilja viga samkönada kan handla om homofobi, men beghöver per automatik inte vara just homofobi.
    För den som inte vet det är jag gift med en troende kvinna, det finns rabbiner i Sverige som viger samkönade och det finns de som av olika anledningar inte gör det. Jag har själv haft samtal med en Rabbi som inte ville viga oss, och det var inte pga homofobi utan för att han inte ansåg sig kunna göra det inför g-d.
    En annan Rabbi vigde oss utan problem, men efter att ha haft flera samtal med oss båda om äktenskapet. Det är tydligen högre i tak hos de judiska fösamlingarna där båda uppfattningarna är ok, jämfört med SvK.
  • gabi1969

Har vi fått det bättre när alliansen förlorade valet?

Mycket som facket, socialdemokraterna och vänstern påstår händer om Sverige får borgerlig regering händer faktiskt även nu. Dödsolyckor ökar på arbetsplatserna. Människor förlorar sin sjukpenning. Ekonomiska orättvisor ökar, samhället splittras mellan dem som har jobb och är arbetslösa. Så lustigt att det händer även nu med sosseregering???? A-kassan har inte återställts sedan den försämrades på 90-talet. Nej jag har inte fått det bättre. Skattehöjningar, dyrare bensin, el, vägskatt mm mm. Flera 1000kr om året. Invandringspolitiken kostar så mycket pengar att folk inte kan begripa hur mycket. Hela samhällets resurser är inte anpassat och finansierat efter miljoner invånare. Det finns inte tillräckligt med anställda och heller inga pengar till löner lokaler mm till att klara av välfärden. Så nej ett stort fett NEJ jag har inget förtroende för regeringen.

• nattuw
    KillBill skrev 2018-06-27 18:26:14 följande:
    Nu har jag läst intervjun i kyrkans tidning och du har missförstått vad Stefan Löfven har sagt. Stefan Löfven har inte krävt att präster ska viga samkönade par. Statsministern personliga uppfattning är att alla präster i svenska kyrkan ska viga samkönade par. Det tycker jag också.
    Jag anser att vigselrätten skall flyttas över till det sekulariserade samhället. Vill sedan någon ha en ceremoni får de göra upp det separat med en ceremoniförrättare av önskad inriktning. Att vissa religiösa riktningar skall ha rätt att viga och andra inte är mer diskriminerande än motståndet mot samkönade äktenskap.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?