enola skrev 2015-03-24 12:17:11 följande:
Ja, på 80-talet.
Numera är det ju lyckligtvis hyfsat ovanligt i Sverige överhuvudtaget, men det är inte längre vanligast bland homosexuella.
Och även om det är är betydligt mindre risk att bli smittad av HIV nuförtiden, varför ta risken? Visst, skulle man smittas så finns det bromsmediciner så de flesta kan leva ett normalt, fullångt liv i alla fall. Men tänk på att du kan bära på viruset i åratal utan att veta om det. Under den tiden kanske du inleder ett seriöst förhållande och för smittan vidare till din partner. Ni kanske blir gravida och du för smittan vidare till ditt barn. Är det verkligen värt att ta den risken, bara för att få knulla okända människor utan kondom?
Kanske inte bland människor som lever med det, men det är, i absoluta tal, fortfarande flest homosexuella män som smittas varje år. Vilket är ganska logiskt, då det är vanligare med analsex bland denna grupp av individer, och analsex=större risk. Notera figur 2 i länk nedan.
2013 var det 22 pers som brände sig genom hetrosexuell kontakt, risken är som sagt minimal, jag oroade mig för det där när jag var yngre, men det är ju egentligen ren och skär skrämselpropaganda, någon skrev att man utsätter sig för större risk genom att åka eller köra bil, det är korrekt, det är större risk att dö i en bilolycka än att åka på HIV, mycket större risk, så varför åka eller köra bil?
Nu knullar jag inte runt längre, då jag lever i ett förhållande, så ingen risk där, men HIV är nog ett av de sämre argumenten som kådisförspråkare kan använda, då man med hjälp av lite diskret matematik och sannolikhetslära snabbt kommer fram till att ja, det är värt att ta risken, för risken är så liten. Då finns det bättre skrämselpropaganda, till exempel graviditeter, eller andra, mer vanligt förkommande könssjukdomar.
Antalet personer som smittats med hiv i Sverige (86 fall 2013) har varit relativt stabilt den senaste tioårsperioden men vissa skillnader finns vad gäller olika smittvägar (figur 2).
De som smittats i Sverige genom sex mellan män har ökat sedan 2004 men stabiliserats de senaste åren på ca 65 fall (62 fall 2013). En fortsatt ökning ses dock bland utlandsfödda med smittväg sex mellan män, där 29 fall rapporterades 2013 (figur 3).
Antalet fall som rapporterar smitta i Sverige genom heterosexuell kontakt (22 fall 2013) har inte ändrats nämnvärt sedan början av 2000-talet, medan de smittade i Sverige genom injektionsmissbruk (2 fall 2013) har minskat under samma period (figur 2) efter en topp 2007.
http://www.folkhalsomyndigheten.se/amnesomraden/statistik-och-undersokningar/sjukdomsstatistik/hivinfektion/