• Anonym (Suck)

Tycker att sambo dricker för mycket under graviditet

Jag är gravid i vecka 20. Min sambo och jag har haft ett par fina år tillsammans. Jag är 28 och han 36 och vi har njutit av livets goda till fullo (ja, möjligen i lite för stor utsträckning). Minst en gång per vecka, ofta två, så har vi gått ut och ätit och tagit några öl eller sett en spelning och vin-/ölkvällarna hemma har inte heller varit få. Jag skulle nog påstå att vi druckit 2-5 ggr per vecka, i mängder som varierat mellan en mysöl och fest. Vi har tidigare varit överens om att vi ska sluta helt med den livsstilen då vi ska skaffa barn i framtiden, både uteätandet generellt men främst alkoholen.

Så blev jag gravid. Inte med vilje, men båda blev glada och tyckte något chockade att "Okej, vi kör!". Jag slutade självklart dricka direkt (tack och lov upptäckte jag graviditeten redan vid första beräknade mens). Det gjorde inte min sambo.

Han har fortsatt, om än i mindre utsträckning. Sedan jag blev gravid har han druckit 1-4 gånger per vecka. Generellt två. Jag har försökt förklara hur jag känner lugnt, tjatat, gnällt, skällt. Skiter ju han lite i. Jag har svårt att sätta ord på varför det känns viktigt.

För det första känner jag mig otrygg. Jag var på det klara med att det här var en livsstil som bara gällde medan vi var obundna. Det kan inte fortsätta på samma sätt med ett barn och jag skulle känna mig tryggare om jag såg att han kan sluta NU. Sedan skulle det kännas som ett stöd för mig. Jag saknar att sitta med ett glas vin och prata, att gå ut och ta några öl med vänner. Det känns jobbigt att även få se på här hemma. Jag har en rejäl craving på rödvin just nu, jag kan känna lukten på fem meter och hela kroppen skriker efter det (ja, craving och inte alkoholism. Det är inte alkoholen jag är ute efter, det är vinsmaken). Och för det tredje att det är han som har körkort och bil. Händer något akut så vill jag att han kan köra.

Jag har inte sett det som en stor grej att lägga ner alkoholen men det känns som att mitt liv begränsas avsevärt just nu medan han inte kan bjuda till med ens den här delen (jag har slutat dricka, slutat gå ut, kan inte röra mig ordentligt pga foglossning).

Är jag fånig och överreagerar? Jag anser att självklart får han dricka men det vore tryggare om han i så fall valde ut några få tillfällen då det händer något särskilt och inte bara tomdricker hemma.

Är det någon som har några argument? Mina är slut. Då jag förklarar det jag skrivit här så får jg bara veta att han inte behöver sluta och att han gör det då det börjar spela någon roll (=nära förlossningen enligt honom, men det lär väl ändras...).

• Svar på tråden Tycker att sambo dricker för mycket under graviditet
  • Jennie med ie
    Anonym (hmm) skrev 2015-03-29 12:48:37 följande:
    Anonym (A) skrev 2015-03-28 18:13:57 följande:
    Nej, jag hoppas du var ironisk. Att inte dricla alkohol under graviditeten. Men att man inte skulle dricka alkoholfritt???
    Det är väl i och för sig ganska uppenbart att personen glömde ett "vin" i sitt inlägg. Att människokroppen alltjämt behöver vätska, gravid eller inte, är nog bortom allt tvivel för var och en.

Jag undrar fortfarande hur hon tänkte
  • Kyrkby
    Anonym (Suck) skrev 2015-03-27 17:17:51 följande:

Jag är gravid i vecka 20. Min sambo och jag har haft ett par fina år tillsammans. Jag är 28 och han 36 och vi har njutit av livets goda till fullo (ja, möjligen i lite för stor utsträckning). Minst en gång per vecka, ofta två, så har vi gått ut och ätit och tagit några öl eller sett en spelning och vin-/ölkvällarna hemma har inte heller varit få. Jag skulle nog påstå att vi druckit 2-5 ggr per vecka, i mängder som varierat mellan en mysöl och fest. Vi har tidigare varit överens om att vi ska sluta helt med den livsstilen då vi ska skaffa barn i framtiden, både uteätandet generellt men främst alkoholen.

Så blev jag gravid. Inte med vilje, men båda blev glada och tyckte något chockade att "Okej, vi kör!". Jag slutade självklart dricka direkt (tack och lov upptäckte jag graviditeten redan vid första beräknade mens). Det gjorde inte min sambo.

Han har fortsatt, om än i mindre utsträckning. Sedan jag blev gravid har han druckit 1-4 gånger per vecka. Generellt två. Jag har försökt förklara hur jag känner lugnt, tjatat, gnällt, skällt. Skiter ju han lite i. Jag har svårt att sätta ord på varför det känns viktigt.

För det första känner jag mig otrygg. Jag var på det klara med att det här var en livsstil som bara gällde medan vi var obundna. Det kan inte fortsätta på samma sätt med ett barn och jag skulle känna mig tryggare om jag såg att han kan sluta NU. Sedan skulle det kännas som ett stöd för mig. Jag saknar att sitta med ett glas vin och prata, att gå ut och ta några öl med vänner. Det känns jobbigt att även få se på här hemma. Jag har en rejäl craving på rödvin just nu, jag kan känna lukten på fem meter och hela kroppen skriker efter det (ja, craving och inte alkoholism. Det är inte alkoholen jag är ute efter, det är vinsmaken). Och för det tredje att det är han som har körkort och bil. Händer något akut så vill jag att han kan köra.

Jag har inte sett det som en stor grej att lägga ner alkoholen men det känns som att mitt liv begränsas avsevärt just nu medan han inte kan bjuda till med ens den här delen (jag har slutat dricka, slutat gå ut, kan inte röra mig ordentligt pga foglossning).

Är jag fånig och överreagerar? Jag anser att självklart får han dricka men det vore tryggare om han i så fall valde ut några få tillfällen då det händer något särskilt och inte bara tomdricker hemma.

Är det någon som har några argument? Mina är slut. Då jag förklarar det jag skrivit här så får jg bara veta att han inte behöver sluta och att han gör det då det börjar spela någon roll (=nära förlossningen enligt honom, men det lär väl ändras...).

NI ÄR ALKISAR, SUPUTER.
    DEN MÄNGD SOM DU BESKRIVER KAN INTE NGN VETTIG PERSON HÄLLA I SIG UTAN ATT VARA ALKIS.
    SLÄNG UT SAMBON ELLER STAMPA TILL !
  • Anonym (A)
    Anonym (hmm) skrev 2015-03-29 12:48:37 följande:

Det är väl i och för sig ganska uppenbart att personen glömde ett "vin" i sitt inlägg. Att människokroppen alltjämt behöver vätska, gravid eller inte, är nog bortom allt tvivel för var och en.

Förstår ändå inte, är det för att personen menar att man inte ska få i sig socker? Varför är det farligt med alkoholfritt vin?
  • Anonym (Suck)

Fortsatt tack för alla svar, jag har läst kontinuerligt men inte svarat eftersom jag velat läsa åsikter. Här kommer några klargöranden utefter frågor och påståenden som kommit i svaren:

1. Jag vet att vi har druckit mycket och att det inte är hälsosamt. Jag kommer INTE fortsätta med samma livsstil då jag inte är gravid längre. Det var kul och fungerade innan, då barnet är här så är det inget som kommer återupptas. Jag tror inte att ett barn dör av att mamma och pappa tar några glas vin en fredagkväll eller av att följa med ut på restaurang då det börjar bli lite äldre (tycker inte spädbarn/bebisar hör hemma på restauranger både av hänsyn till barnet och till restaurangens gäster) men flera gånger per vecka måste upphöra.

2. Jag vill inte tvinga min sambo att vara mednykter under hela graviditeten, jag vill bara att han drar ner. Den här samt förra veckan har varit helt okej, han drack fem öl i fredags och inget mer under hela veckan. Inga konstigheter. De tre veckorna innan detta har det dock varit extremt med 3-4 ggr/vecka.

3. Frågan om jag är alkoholist har uppkommit. Jag tror ärligt talat inte det, jag hade inget fysiskt begär då jag tvärklippte och känner ingen längtan efter att vara onykter. Jag tror inte ens helhjärtat att sambon är alkoholist men jag är ändå rädd för det. Han har inga "symptom" de dagar som han är nykter utan är harmonisk, glad och aktiv. Han verkar snarast slå vakt om att hans liv inte får påverkas än om själva alkoholen.

4. Jag har druckit två flaskor alkoholfritt vin under dessa fem månader, en på nyår och en på min födelsedag, då jag maskerade att jag var gravid genom att hälla över det i tomma riktiga vinflaskor. I övrigt har jag även låtit bli alkoholfria alternativ. Cravingen på rödvin har kommit nu senaste veckorna och det är själva smaken jag vill åt, inte berusning. En ren craving. Det har blivit mycket bättre dock efter att jag började med järntabletter, det kan ha berott på brist.

5. Han blir arg då jag säger något om det. Förra veckan sade jag inget om att han drack på parmiddag lördag samt fotbollsmatch med polare söndag. Jag sade heller inget om fem öl efter jobbet den här fredagen. Det är helt okej, sådant räknar jag som normalt. De stora bråken var då han drack fyra gånger per vecka inklusive en fylleresa till Dublin med killkompisar. Jag försökte påtala att det inte är normalt att han även behövde dricka random vardagar då, förutom resan samt krogbesök, och att han måste börja ställa in sig på att vi blir föräldrar snart och att han inte kan ha dessa vanor då (snabb sammanfattning av det som sades så klart).

6. Innerst inne känner jag mig även lite utestängd och ensam. Det känns ibland som att jag ska bli förälder och att min sambo råkar dela lägenhet med mig samtidigt. Jag går hemma sjukskriven för foglossning och illamående och har en riktigt jobbig graviditet. Han jobbar så klart. Jag får ta hand om hundpromenaderna trots svårigheter att gå och vara helt ensam inte bara under dagarna utan även under många kvällar då han träffar våra vänner på krogen. Han är mer mån om att hans liv ska vara helt opåverkat än att ens prata om det kommande barnet. Allt som behöver ordnas (införskaffandet av barnsaker, möbler, skriva under faderskap med mera) ligger på mig. Dessutom hade inte jag en tanke på att vi skulle ha barn NU då jag plötsligt var gravid så jag är både okunnig och lite chockad, men gör mitt bästa för att hänga med. Han var mer positiv än jag då vi plussade.

Jag försöker avslutningsvis att involvera honom genom att berätta om vad som händer i kroppen, berätta fakta jag läst om barnets utveckling, köpt boken "Pappalogi" till honom och pratat om det som komma skall. Det är till stor hjälp att läsa vad flera skrivit om att det så klart inte känns lika verkligt för honom, jag har inte riktigt tänkt på det så.

• Anonym (Suck)
    Anonym (förstår) skrev 2015-03-29 09:23:41 följande:

Har inte läst hela tråden bara ts och det var som att det var jag som skrev den när jag var gravid första gången. Min man fortsatte att festa som bara den , nästan mer än innnan och jag var tvungen att tvinga honom att sluta dricka två veckor innan förslossningen.

Jag kände mig ensam och utanför för att jag inte kunde vara med på fest, jag var med men gick hem tidigt.  Jag hade det väldigt jobbigt under graviditeten och trodde mitt liv skulle vara slut när barnet kom.

Så här i efterhand så har jag och min man pratat om att han nog kände detsamma att han festade så mycket och passade på innan bebisen kom.  

När vi fick vår son så ändrade allt sig då blev det verkligt för min man. 

Då hade han en bebis och ta hand om. 

Det kan ju vara så för din man också, det kan vara svårt för andra att förstå att det faktiskt kommer ett barn.

Ett tips på alkoholfritt också, billabong mouserande det är det ända som går att dricka :) eller faktiskt 100 % blåbär smakar ganska festligt 

Tack för ett fint svar, det här var till stor tröst att läsa :)

Det kan nog faktiskt vara exakt så här han tänker. Som jag skrev i mitt förra inlägg verkar det inte riktigt som att det är alkoholen som är det viktiga utan att hans liv ska fortsätta som vanligt. Han verkar känna sig kvävd av tanken på att något förändras just nu. Jag kände onekligen samma sak från början men jag hade ju inget val annat än att låta graviditeten och måendet styra.

Jag har inte gett upp hoppet om att han rycker upp sig då barnet kommer och försöker att inte tjata. Men det är svårt. Känner mig både orolig över hur det ska bli ("Kommer jag sitta ensam med en bebis fyra dagar i veckan då jag är mammaledig och knappt träffar folk? Klarar jag av ansvaret själv?") och ensam just nu.
  • Anonym (hmm)
    Jennie med ie skrev 2015-03-29 12:53:40 följande:
    Jag undrar fortfarande hur hon tänkte
    Anonym (A) skrev 2015-03-29 14:45:36 följande:
    Förstår ändå inte, är det för att personen menar att man inte ska få i sig socker? Varför är det farligt med alkoholfritt vin?
    Jag säger inte att personen har rätt, uppenbarligen är det någon som inte förstår att man kan vilja dricka vin som gravid.

• Lord Hans

Att du inte vill att din sambo dricker när du är gravid beror antagligen på att du själv håller på att bli alkoholist. Du klarar inte av att hålla dig nykter när din sambo dricker. Man får inte "cravings" av vinsmaken, man får det a

• Lord Hans
    Att du inte vill att din sambo dricker när du är gravid beror antagligen på att du själv håller på att bli alkoholist. Du klarar inte av att hålla dig nykter när din sambo dricker. Man får inte "cravings" av vinsmaken, man får det alkoholen. Sluta ljug för dig själv och ta tag i ditt problem.
  • Anonym (Rätt)
    Lord Hans skrev 2015-03-29 17:52:04 följande:

Att du inte vill att din sambo dricker när du är gravid beror antagligen på att du själv håller på att bli alkoholist. Du klarar inte av att hålla dig nykter när din sambo dricker. Man får inte "cravings" av vinsmaken, man får det alkoholen. Sluta ljug för dig själv och ta tag i ditt problem.

Ja så är det faktiskt!
  • Anonym (Suck)

Jag tycker att jag har varit tydlig men din läsförståelse kanske är taskig? Jag har för hundrade gången inget emot att han dricker, det jag vänder mig emot är att det av och till blir veckor med fyra gånger på raken. Det gör att jag känner mig orolig över hur det blir då barnet är här.

Jag klarar utmärkt av att hålla mig nykter, hittills har det gått bra i fem månader. Det är vinsmaken jag har haft cravings för, alkoholfritt vin kändes fantastiskt då det var som värst. Hur kan du uttala dig om mina cravings? I början hade jag cravings på inlagda saker som gurka och sill. Det kändes precis likadant.

Jag blir rejält irriterad över att du dömer mig på vad jag INTE skriver. Han får gärna dricka alkohol på ett normalt sätt. Jag är helt inställd på att livet efter barnet kommer vara nyktert så länge jag ammar och därefter aldrig återgå till hur det var innan, vår tidigare livsstil lämpar sig inte med ett barn med i bilden. Det som oroar och tynger mig är att min partner inte verkar hålla med.
  • Adelaide
    En gravid kvinna kan faktiskt få cravings efter allt möjligt. Det finns kvinnor som äter rost, tändsatsen på tändstickor, aska och murbruk!

Vin - då skulle jag misstänka C-vitamin (den sura smaken) eller spårämnen och mineraler. Sådant finns ju i vin, den jordiga smaken och mineralerna, p.g.a. att vinrankorna suger upp näring ur jorden.

Man får prova sig fram med ofarliga födoämnen, om man får en craving efter något som är farligt av andra orsaker (som alkoholen i det här fallet).
  • Anonym (Lugn)
    Anonym (Suck) skrev 2015-03-29 18:07:37 följande:

Jag tycker att jag har varit tydlig men din läsförståelse kanske är taskig? Jag har för hundrade gången inget emot att han dricker, det jag vänder mig emot är att det av och till blir veckor med fyra gånger på raken. Det gör att jag känner mig orolig över hur det blir då barnet är här.

Jag klarar utmärkt av att hålla mig nykter, hittills har det gått bra i fem månader. Det är vinsmaken jag har haft cravings för, alkoholfritt vin kändes fantastiskt då det var som värst. Hur kan du uttala dig om mina cravings? I början hade jag cravings på inlagda saker som gurka och sill. Det kändes precis likadant.

Jag blir rejält irriterad över att du dömer mig på vad jag INTE skriver. Han får gärna dricka alkohol på ett normalt sätt. Jag är helt inställd på att livet efter barnet kommer vara nyktert så länge jag ammar och därefter aldrig återgå till hur det var innan, vår tidigare livsstil lämpar sig inte med ett barn med i bilden. Det som oroar och tynger mig är att min partner inte verkar hålla med.

F

Man kan visst få "cravings" efter själva smaken av vin! Allt som har smak, kan man bli sugen på.
  • Anonym (förstår)
    Anonym (Suck) skrev 2015-03-29 14:59:08 följande:
    Tack för ett fint svar, det här var till stor tröst att läsa :)

Det kan nog faktiskt vara exakt så här han tänker. Som jag skrev i mitt förra inlägg verkar det inte riktigt som att det är alkoholen som är det viktiga utan att hans liv ska fortsätta som vanligt. Han verkar känna sig kvävd av tanken på att något förändras just nu. Jag kände onekligen samma sak från början men jag hade ju inget val annat än att låta graviditeten och måendet styra.

Jag har inte gett upp hoppet om att han rycker upp sig då barnet kommer och försöker att inte tjata. Men det är svårt. Känner mig både orolig över hur det ska bli ("Kommer jag sitta ensam med en bebis fyra dagar i veckan då jag är mammaledig och knappt träffar folk? Klarar jag av ansvaret själv?") och ensam just nu.
     Vad bra att du blev lite  tröstad :)  Ibland kan det hjälpa att prata med någon profesionell också om man känner sig väldigt nere och ledsen. Jag gick till psykolog genom bvc och det hjälpte verkligen mig. Vad säger din sambo om festandet efter bebisen har kommit? Har han planer om att fortsätta så som han gör?
Svar på tråden Tycker att sambo dricker för mycket under graviditet