• Anonym (Lappen)

Jimmie Åkesson hos Skavlan

Skavlan trasslade in sig i 15 år gamla uttalanden av någon i partiet. Vad liknande har många sagt i andra partier. 

• Svar på tråden Jimmie Åkesson hos Skavlan
  • Anonym (x)
    Anonym (Blueberry) skrev 2015-03-31 20:47:06 följande:
    Ok. (Se, nu frågade jag direkt) 
    Det gjorde du.
    Bra jobbat. Glad
  • Anonym (Blueberry)
    Anonym (x) skrev 2015-03-31 20:46:36 följande:
    För att jag förväntar mig av vuxna människor att dom har förmåga att tänka ett steg längre än bara till den intiala känslan.
    Dessutom så är svensken i ett sånt klart överläge mot den tiggande och det är i min bok alltid värre att slå på den som är svagare än en själv. 
    Men tiggare är också vuxna. Svensken är i ett överläge rent ekonomiskt men är han det även moraliskt?
  • Anonym (Blueberry)
    Anonym (x) skrev 2015-03-31 20:47:31 följande:
    Tja, det är ju ditt val hur du vill framställa dig själv.
    Jag kan inte välja hur jag ska framställa mig, jag är bara jag. Men det är klart, jag kan sätta på mig en gloria och låtsas tycka saker bara för att framställa mig som bättre än andra.
  • MEE83
    Anonym (Blueberry) skrev 2015-03-31 20:01:44 följande:
    Men problemet är att folk inte är tillräckligt generösa. Vem ska få folk att förstå att det är viktigare att bidra till välgörenhet så det hjälper alla som behöver hjälp, än att prioritera en vecka på Spaniens solkust en vecka om året för hela familjen för typ 65 000:-.
    Visst finns det en problematik i det, men många som har råd att vara generösa är generösa. Många av våra mest kända institutioner var från början filantropiska projekt.

Kollar du på de mest förmögna släkterna och entreprenörerna i Sverige så bidrar de med väldigt stora belopp, och då menar jag inte genom skatterna, utan oftast genom stiftelser.

De två mest kända, vad jag vet är 

Erling Perssons stiftelse, ca 1 miljard har donerats enbart till diabetesforskning på Karolinska, men de donerar till en mängd organisationer, projekt och Universitet(HHS, där jag pluggade, är väldigt beroende av privata donationer).  

Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse, samma sak där, den enskilt största strategiska satsningen är på ca 1 miljard SEK för kartläggning av proteinuttryck, bland annat ett helt nytt medicinskt centrum för molekylär medicin vid Sahlgrenska i Göteborg, ett annat intressant projekt är MAX IV i Lund.  

Det finns väldigt många exempel på generositet. Själv väljer jag att donera till MSF. 
  • KillBill
    Ermengard skrev 2015-03-31 19:30:53 följande:
    Nu tänker jag ur smittspridningssynpunkt och utan att lägga värderingar.

- dessa människor kommer från länder med sämre sjukvård och hälsovård

- de har inte fått samma vacciner som vi och inte samma medicin och behandling som vi, de kan alltså gå med sjukdomar som TBC och parasitangrepp som springmask, bandmask och hakmask, kanske i åratal

- infektioner frodas om man lever under ohygieniska förhållanden, inte tvättar händer efter toalettbesök och före ätande, inte tvättar sina kläder o.s.v..

- de får ibland utgången mat ifrån affärer, och det kan tänkas att de letar själva också i containrar o.s.v.. Denna mat kan innehålla höga halter bakterier, t.ex. salmonella, och även parasiter

- människoavföring sprider ALLTID e-coli - därför ska den inte ligga framme där folk går och där barn och hundar till och med kan plocka upp och nosa. Det kan även finnas kolera, dysenteri och annat elände

Man får vara glad för att de stackars människorna i alla fall inte har smittats av Borrelia.

• Anonym (x)
    Anonym (Blueberry) skrev 2015-03-31 20:49:05 följande:
    Men tiggare är också vuxna. Svensken är i ett överläge rent ekonomiskt men är han det även moraliskt?
    Nej det tror jag verkligen inte sätt en svensk i samma sitaution med samma förutsättningar och med samma bakgrund och uppväxt 
    Eller sätt en rom i motsvarande sitaution fast omvänt då 

Så får du antagligen samma beteendemönster i stort.

Vad tror du?
  • Anonym (x)
    Anonym (Blueberry) skrev 2015-03-31 20:52:50 följande:
    Jag kan inte välja hur jag ska framställa mig, jag är bara jag. Men det är klart, jag kan sätta på mig en gloria och låtsas tycka saker bara för att framställa mig som bättre än andra.
    Sanning med modifikation 
    Du försöker säkert precis som jag vara dig själv men du kan aldrig visa hela ditt jag på nätet, alltså sker en selektion 
    Alltså väljer du vilka sidor du framhäver och hur du vill framställa dig.

Vilket inte har ett dugg med att framställa sig i relation till andra att göra. 
  • MEE83
    Aqt skrev 2015-04-02 08:50:11 följande:
    Ja, den här granskningen av Granskning Sverige som berör detta borde alla titta på;

">

Du är medveten om att Granskning Sverige i praktiken(om än ej officiellt) är ett Sverige Demokratiskt partiorgan, precis som Avpixlat i praktiken är det. Att de kallar sig opolitiska är ett bra första april skämt, som kanske någon som blev lobotomerad vid födelsen kan köpa. Det är i princip som att ha ett socialdemokratiskt podcast gäng granska en sosse. 

Så... seriöst, källkritik... 
  • Anonym (Bodil B)
    Anonym (Blueberry) skrev 2015-03-31 20:49:05 följande:

Som nån sa, varför kan inte staten köpa upp northland och låta tiggare arbeta där ist för att tigga??
  • Anonym (PK-skavlan)
    När Åkesson kom in så buade den influgna publiken ut honom, sen klippte SVT bort det? Hur kan det vara möjligt? Vad håller SVT på med?
Svar på tråden Jimmie Åkesson hos Skavlan