Anonym (Blueberry) skrev 2015-03-31 20:01:44 följande:
Men problemet är att folk inte är tillräckligt generösa. Vem ska få folk att förstå att det är viktigare att bidra till välgörenhet så det hjälper alla som behöver hjälp, än att prioritera en vecka på Spaniens solkust en vecka om året för hela familjen för typ 65 000:-.
Visst finns det en problematik i det, men många som har råd att vara generösa är generösa. Många av våra mest kända institutioner var från början filantropiska projekt.
Kollar du på de mest förmögna släkterna och entreprenörerna i Sverige så bidrar de med väldigt stora belopp, och då menar jag inte genom skatterna, utan oftast genom stiftelser.
De två mest kända, vad jag vet är
Erling Perssons stiftelse, ca 1 miljard har donerats
enbart till diabetesforskning på Karolinska, men de donerar till en mängd organisationer, projekt och Universitet(HHS, där jag pluggade, är väldigt beroende av privata donationer).
Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse, samma sak där, den enskilt största strategiska satsningen är på ca 1 miljard SEK för kartläggning av proteinuttryck, bland annat ett helt nytt medicinskt centrum för molekylär medicin vid Sahlgrenska i Göteborg, ett annat intressant projekt är MAX IV i Lund.
Det finns väldigt många exempel på generositet. Själv väljer jag att donera till MSF.