• Anonym (PK)

Förslag om att slopa maxtaxa i barnomsorgen.

Jag har en tanke om att lämna in en motion om slopad maxtaxa i barnomsorgen och att föräldrar börjar betala för tiden som barnen är i barnomsorgen samt procentuellt utifrån hushållets inkomster. Det skulle kunna generera många fördelar för samhället men främst för barnen.

Vad tycker du om min tanke?

• Svar på tråden Förslag om att slopa maxtaxa i barnomsorgen.
  • Anonym (ikaros)
    Avgiftsnivåer för maxtaxa

Avgiften för förskola, fritidshem och pedagogisk omsorg räknas utifrån hushållets avgiftsgrundande inkomst. Den högsta inkomsten som kommunen kan få ersättning för är 42 890 kr per månad.

Förskola/pedagogisk omsorg
     AvgiftstakDock högst...Barn 1-
    3%
    1 287 kr
    Barn 2-
    2%
    858 kr
    Barn 3-
    1%
    429 kr
    Fritidshem/pedagogisk omsorg
     AvgiftstakDock högst...Barn 1-
    2%
    858 kr
    Barn 2-
    1%
    429 kr
    Barn 3-
    1%
    429 kr

Så här ser det ut från och med  1 juli 2015 Observera att höjningen är med!
  • Anonym (Mamma till3)

Jag tycker att det vore sjukt om man baserade avgiften på inkomst. Om jag tjänar bra och betalar mer i förskoleavgift, får då mitt barn bättre förskola och bättre mat än de vars föräldrar betalar mindre avgift? Får vissa kommuner med fler höginkomsttagare mer pengar att röra sign med än kommuner med låginkomsttagare?

Samma avgift för samma tjänst, men gärna avgift baserat på antal timmar man har barnet på förskolan.

• Anonym (Varför??)

Jag förstår inte varför höginkomsttagare, som redan betalar så mycket mer i skatter, dessutom ska betala ÄNNU mer i förskoleavgift också??

Ärligt talat, jag försörjer redan många andra här... men det enda man får för det är skit! Folk är avundsjuka...

Utan höginkomsttagare hade det här landet aldrig gått runt...

• Anonym (varflr)

Jag tycker inte man ska betala mer för att man tjänar mer. Men varför ska jag betala lika mycket för mitt barn som är.på förskolan 2-3 dagar i veckan 5 timmar åt.gången som Någon som har sina barn 5 dagar 8 Timmar om dagen?

Känns lite som att betala för full tank på bilen fast jag bara får halva.

• Anonym (bra)

Bra förslag. Jag som höginkomsttagare kan betala större del av vad mina barns barnomsorg faktiskt kostar och på så sätt inte ta pengar som borde gå till annat.

Dessutom skulle det bli mer lönsamt för oss att t.ex. sprida ut vår semester mer på sommaren och låta barnen få längre sommarlov.

• Lord Hans

Varför skulle man betala procentuellt av inkomsten? Om det t.ex. kostar 2 % av inkomsten så spelar ju inkomsten inte längre nån roll utan det blir kommunism. Varför skulle man arbeta överhuvudtaget i ett kommunistiskt samhälle? 2 procent av ingenting är gratis. Annars bra ide, men slopa kommunism tänkandet.

• Anonym (PK)
    Lord Hans skrev 2015-04-06 09:12:33 följande:

Varför skulle man betala procentuellt av inkomsten? Om det t.ex. kostar 2 % av inkomsten så spelar ju inkomsten inte längre nån roll utan det blir kommunism. Varför skulle man arbeta överhuvudtaget i ett kommunistiskt samhälle? 2 procent av ingenting är gratis. Annars bra ide, men slopa kommunism tänkandet.

Så det är kommunism varje gång löner höjs med procentsatser? Det är redan idag procentsatser inom barnomsorgen, precis som det alltid har varit, med skillnaden att maxtaxan infördes och har varit densamma sen 2001. I år ska den höjas med hela 27 kronor som mest för första barnet trots att genomsnittssvensken tjänar mycket mer än 2001...
  • Vinterankan
    Anonym (PK) skrev 2015-04-06 15:26:37 följande:

Så det är kommunism varje gång löner höjs med procentsatser? Det är redan idag procentsatser inom barnomsorgen, precis som det alltid har varit, med skillnaden att maxtaxan infördes och har varit densamma sen 2001. I år ska den höjas med hela 27 kronor som mest för första barnet trots att genomsnittssvensken tjänar mycket mer än 2001...

På mitt jobb så höjs faktiskt inte lönerna med procent utan med kronor. I år så fick man 500 kr om man gjort precis det som förväntas av en, 200 kr om man inte levt upp till målen och 600-1500 om man överträffat förväntningarna.
  • Anonym (Löneslav)

Jag som har en hög inkomst betalar redan nog med skatt. Hade sådana som jag inte funnits hade de som går på bidrag eller tjänar lite kunnat få barnomsorg överhuvudtaget. Låginkomsttagare får redan kraftigt subventionerad barnomsorg. Kapa inte grenen du sitter på.

Svar på tråden Förslag om att slopa maxtaxa i barnomsorgen.