Anonym (PK) skrev 2015-04-11 12:03:55 följande:
Ett debattinlägg som kan klargöra saker för dig: www.aftonbladet.se/debatt/article17340774.ab
Helt fel. Som sagt så är det bra att vara påläst innan man argumenterar. Att du inte förstår betyder inte att jag brister. :)
Inte helt.
Det kostar mer än 15000 för en heltid. Skatter behöver finansisera delar av omsorgen.Lustiga argument.
Jag tycker snarare att det är du som har lustiga argument.
En höginkomsttagare bidrar alltid mer till välfärden än en låginkomsttagare då den betalar mer i skatt (både i kronor och procent), det kanske vi kan komma överens om i alla fall?
En höginkomsttagare får normalt och tillbaka mindre i förhållande till vad den betalar in då man betalar skatt på hela inkomsten men slår i taket för alla ersättningssystem och bara får tex sjukersättning och föräldrapenning upp till en viss summa.
När man köper något eller betalar avgifter så gör man det alltid i kronor, aldrig i procent av ens inkomst.
Sedan så finns det en begränsning inom barnomsorgen som gör att låginkomsttagare aldrig behöver betala mer än en viss procent av inkomsten för barnomsorgen. Det finns högkostnadsskydd för att man inte ska behöva betala mer än en viss summa om året för mediciner så även där finns det en viss gräns för hur mycket man kan komma att betala, men inte kopplat till inkomst.
Jag kan tänka mig en massa saker som är ok. Betala per timme, friare prissättning av kommunerna där alla får betala mer. Men inte att alla alltid ska betala en viss procent av inkomsten då det blir en form av extra skatt.