• Anonym (PK)

Förslag om att slopa maxtaxa i barnomsorgen.

Jag har en tanke om att lämna in en motion om slopad maxtaxa i barnomsorgen och att föräldrar börjar betala för tiden som barnen är i barnomsorgen samt procentuellt utifrån hushållets inkomster. Det skulle kunna generera många fördelar för samhället men främst för barnen.

Vad tycker du om min tanke?

• Svar på tråden Förslag om att slopa maxtaxa i barnomsorgen.
  • Anonym (Varför??)
    Anonym (PK) skrev 2015-04-06 15:26:37 följande:

Så det är kommunism varje gång löner höjs med procentsatser? Det är redan idag procentsatser inom barnomsorgen, precis som det alltid har varit, med skillnaden att maxtaxan infördes och har varit densamma sen 2001. I år ska den höjas med hela 27 kronor som mest för första barnet trots att genomsnittssvensken tjänar mycket mer än 2001...

Vi får inte löneförhöjning i procent, utan i kronor... så ta inte för givet att det alltid är procent...

Sen förstår jag inte varför man alltid måste klaga på att vissa har högre löner. Många verkar ta varenda chans att vilja suga ut extra pengar från högavlönade. Varför kan man inte vara tacksam för att dessa högavlönade faktiskt betalar så mycket mer redan. Utan dem hade välfärdssverige inte funnits.

En person som tjänar 45.000kr i månaden betalar lika mycket i skatt som fem stycken som tjänar 15.000kr...
  • Anonym (PK)
    Anonym (Varför??) skrev 2015-04-07 00:05:18 följande:
    Vi får inte löneförhöjning i procent, utan i kronor... så ta inte för givet att det alltid är procent...

Sen förstår jag inte varför man alltid måste klaga på att vissa har högre löner. Många verkar ta varenda chans att vilja suga ut extra pengar från högavlönade. Varför kan man inte vara tacksam för att dessa högavlönade faktiskt betalar så mycket mer redan. Utan dem hade välfärdssverige inte funnits.

En person som tjänar 45.000kr i månaden betalar lika mycket i skatt som fem stycken som tjänar 15.000kr...
    Du menar att ert avtal inte förhandlas i procent? Det var något nytt.. Vilken bransch gäller det?

Högavlönade verkar många gånger inte förstå att samhället inte kan gå runt på att alla betalar samma låga summa som de som har minst betalar. Det är konstigt att det inte förstår det. Det stämmer inte alls tyvärr. De 5 betalar mer. Samma med sjuka människor. De 5 som tjänar mindre betalar mer skatt än den som tjänar 45 000 själv. Det är en galen värld.

• Anonym (PK)

Med sjuk menar jag att man har en ersättning på 45 000 och räknas som pensionär eller 15 000 och räknas som pensionär.

• Anonym (PK)
    Anonym (Löneslav) skrev 2015-04-06 20:56:13 följande:

Jag som har en hög inkomst betalar redan nog med skatt. Hade sådana som jag inte funnits hade de som går på bidrag eller tjänar lite kunnat få barnomsorg överhuvudtaget. Låginkomsttagare får redan kraftigt subventionerad barnomsorg. Kapa inte grenen du sitter på.

Som om höginkomsttagare inte får en ännu större subvention för barnomsorgen...
  • Vinterankan
    Anonym (PK) skrev 2015-04-07 00:29:07 följande:

Du menar att ert avtal inte förhandlas i procent? Det var något nytt.. Vilken bransch gäller det?

Högavlönade verkar många gånger inte förstå att samhället inte kan gå runt på att alla betalar samma låga summa som de som har minst betalar. Det är konstigt att det inte förstår det. Det stämmer inte alls tyvärr. De 5 betalar mer. Samma med sjuka människor. De 5 som tjänar mindre betalar mer skatt än den som tjänar 45 000 själv. Det är en galen värld.

Men alla betalar ju inte samma låga summa. Som höginkomsttagare så betalar du mer skatt både i kronor och i %.

Jag betalar dryga 13 000 i månaden i skatt. En som tjänar hälften så mycket som mig betalt dryga 6000 i månaden vilket dels är mindre än hälften av vad jag betalar och dels innebär att den personen redan betalar in betydligt mindre än mig till barnomsorgen.
  • Anonym (PK)
    Vinterankan skrev 2015-04-07 07:50:56 följande:
    Men alla betalar ju inte samma låga summa. Som höginkomsttagare så betalar du mer skatt både i kronor och i %.

Jag betalar dryga 13 000 i månaden i skatt. En som tjänar hälften så mycket som mig betalt dryga 6000 i månaden vilket dels är mindre än hälften av vad jag betalar och dels innebär att den personen redan betalar in betydligt mindre än mig till barnomsorgen.
    Det stämmer inte med verkligheten men ja, summan blir naturligtvis olika eftersom den som tjänar hälften inte skulle få behålla något alls av sin lön annars..

Du tjänar m.a.o 42 000. Får behålla 29 000 efter skatt. Den som tjänar hälften, får behålla 16 000. Du betalar  då som mest i dagsläget 1260 i barnomsorg, den som tjänar hälften betalar 630.

Hur kan det vara rimligt att samhället ska sponsra att du får behålla så mycket av din lön utan att bidra med en större del av din försörjning till dit barn?
  • Vinterankan
    Anonym (PK) skrev 2015-04-07 08:53:10 följande:

Det stämmer inte med verkligheten men ja, summan blir naturligtvis olika eftersom den som tjänar hälften inte skulle få behålla något alls av sin lön annars..

Du tjänar m.a.o 42 000. Får behålla 29 000 efter skatt. Den som tjänar hälften, får behålla 16 000. Du betalar  då som mest i dagsläget 1260 i barnomsorg, den som tjänar hälften betalar 630.

Hur kan det vara rimligt att samhället ska sponsra att du får behålla så mycket av din lön utan att bidra med en större del av din försörjning till dit barn?

Men jag bidrar ju med mer genom att jag betalar mer än dubbelt så mycket i skatt.

Tycker du man ska betala läkarbesök i % av inkomst också? Och förseningsavgifter på biblioteket? Och högre avgifter för kommunala sommaraktiviteter för barn? Och dyrare inträde på det kommunala badhuset?

Och vad är det som inte stämmer med verkligheten? Ju högre lön desto mer betalar du inte bara i kronor räknat utan även i %.
  • Anonym (Varför??)
    Anonym (PK) skrev 2015-04-07 00:29:07 följande:

Jag förstår absolut att alla inte kan betala samma låga summa i skatt!! Sverige hade aldrig gått runt då såklart! Och jag betalar gärna mina 15.000kr i skatt varje månad, av de 45.000 jag tjänar, dvs 33%.

En person som tjänar 15.000kr i månaden betalar ca 3.000 i skatt, dvs 20%. Så varje månad betalar jag lika mycket skatt som 5 st lågavlönade gör.

Den skatt de betalar in kommer aldrig att täcka deras sjukvård eller deras barns förskola och skolgång. Det är tack vare mina skattepengar som de kan ta del av samma välfärd.

Och det tycker jag är jättebra!! Jag betalar gärna extra. Men det är himla tråkigt att man alltid får höra att man borde betala mer. Man får liksom aldrig ett tack för allt det extra man redan betalar. Utan bara skit...
  • Anonym (Varför??)
    Anonym (PK) skrev 2015-04-07 00:31:39 följande:

Som om höginkomsttagare inte får en ännu större subvention för barnomsorgen...

??? Hur får höginkomsttagare en ÄNNU STÖRRE subvention? De som betalar mest (dvs taket i maxtaxan) får givetvis minst subvention...
  • Anonym (Högavlönad)
    Anonym (Varför??) skrev 2015-04-07 23:54:35 följande:
    ??? Hur får höginkomsttagare en ÄNNU STÖRRE subvention? De som betalar mest (dvs taket i maxtaxan) får givetvis minst subvention...
    Och sämst ut kommer barnfria som vanligt, bara betala och inget igen för det.
  • Anonym (Varför??)
    Anonym (Högavlönad) skrev 2015-04-08 13:10:25 följande:

Och sämst ut kommer barnfria som vanligt, bara betala och inget igen för det.

Fast barnfria betalar iofs ingenting (när vi nu pratar om förskoleavgiften)...

Visst går barnfrias skatter även till förskola, skola barnbidrag osv. Men och andra sidan så har samhället betalat hela den barnfrias uppväxt och skolgång osv och skaffar man inga barn så betalas inte allt tillbaka. Kanske betalar man tillbaka i kronor om man är riktigt högavlönad, men för samhället i stort så anses ju faktiskt barn vara ett plus (inom rimliga gränser såklart...). De blir ju både arbetskraft och skattebetalare som vuxna...
  • nanneN
    Anonym (PK) skrev 2015-04-07 08:53:10 följande:

Inte bidra? Hen betalar ju 13.000 i månaden i skatt, hur kan du komma och påstå att det inte är att bidra?
    Jag trodde det bara var SD som ville ta bort maxtaxan, men blir mer och mer övertygad om att du är kommunist. Din totala brist på logik och fungerande matematik när det gäller skatter tyder på det. ;)

Eller menar du att du anser att barnomsorgen ska finansieras helt utifrån barnomsorgsavgiften?
    I sådana fall pratar vi nog om en dagisavgift runt 10-15.000 i månaden, då jag kan tänka mig att det är ungefär vad en dagisplats kostar.
  • Anonym (bra)
    Vinterankan skrev 2015-04-04 18:30:57 följande:

De som har högre inkomst betalar redan mer genom att man betalar högre skatt där en stor del går till förskolan. Var ska man dra gränsen för vad man ska betala procentuellt baserat på inkomst? Läkarbesök 1% av en månadsinkomst, bygglov 100% av en månadsinkomst. Och sedan tar vi det vidare till besök på kommunala badhuset, förseningsavgift på biblioteksböcker osv och till slut så har vi ett helt jämställt samhälle där precis alla har lika lite kvar efter skatter och avgifter till myndigheter och kommunal verksamhet.

bygglov hihihi. Det har jag faktiskt inte tänkt på. Bra skrivet.
  • Anonym (Heia Norge!)

Jag tycker det i vart fall kan höjas rejält, taket alltså... Våra barn föddes i Norge, och där är maxtaxan ca 3000 kr/mån och barn. Och då får man skicka med matpakke (smörgåsar till lunch) ....

Jag tycker det känns helfel att betala så lite som vi gör idag. Och jag tror många blandar ihop vad som sägs. Att man tar bort maxtaxan betyder ju inte att det blir samma kostnad för alla, man måste naturligtvis ha kvar någon graderad subvention, annars tror jag det blir för dyrt för de flesta. Tjänar man lite ska man alltså som idag betala lite, men att jag och maken, med bruttoinkomster på totalt ca 90 000 kr/månad betalar under ca 1700 kr/månad för att ha två barn på förskola tycker jag nästan är provocerande. Jag tycker absolut maxtaxan ska höjas!

• Anonym (Heia Norge!)

Jag tycker det i vart fall kan höjas rejält, taket alltså... Våra barn föddes i Norge, och där är maxtaxan ca 3000 kr/mån och barn. Och då får man skicka med matpakke (smörgåsar till lunch) ....

Jag tycker det känns helfel att betala så lite som vi gör idag. Och jag tror många blandar ihop vad som sägs. Att man tar bort maxtaxan betyder ju inte att det blir samma kostnad för alla, man måste naturligtvis ha kvar någon graderad subvention, annars tror jag det blir för dyrt för de flesta. Tjänar man lite ska man alltså som idag betala lite, men att jag och maken, med bruttoinkomster på totalt ca 90 000 kr/månad betalar under ca 1700 kr/månad för att ha två barn på förskola tycker jag nästan är provocerande. Jag tycker absolut maxtaxan ska höjas!

• nanneN
    Anonym (Heia Norge!) skrev 2015-04-10 00:32:02 följande:

Ni betalar redan betydligt mer, men via skattsedeln!
    Återigen, det är väl ingen som tror att förskolan finansieras genom avgiften? Det är ju mest bara en symbolisk summa.
  • Anonym (Varför??)
    nanneN skrev 2015-04-10 09:30:54 följande:

Ni betalar redan betydligt mer, men via skattsedeln!

Återigen, det är väl ingen som tror att förskolan finansieras genom avgiften? Det är ju mest bara en symbolisk summa.

Ja, jag tycker också att det får vara antingen eller lite... Om vi ska börja behöva betala massa mer för saker för att man har en hög lön, då borde man inte dessutom behöva betala så mycket extra skatt. Känns som dubbelbestraffning på nåt sätt...
  • Anonym (PK)
    nanneN skrev 2015-04-08 13:56:16 följande:
    Inte bidra? Hen betalar ju 13.000 i månaden i skatt, hur kan du komma och påstå att det inte är att bidra?
    Jag trodde det bara var SD som ville ta bort maxtaxan, men blir mer och mer övertygad om att du är kommunist. Din totala brist på logik och fungerande matematik när det gäller skatter tyder på det. ;)

Eller menar du att du anser att barnomsorgen ska finansieras helt utifrån barnomsorgsavgiften?
    I sådana fall pratar vi nog om en dagisavgift runt 10-15.000 i månaden, då jag kan tänka mig att det är ungefär vad en dagisplats kostar.
    Ett debattinlägg som kan klargöra saker för dig: www.aftonbladet.se/debatt/article17340774.ab
    Helt fel. Som sagt så är det bra att vara påläst innan man argumenterar. Att du inte förstår betyder inte att jag brister. :)

Inte helt.
    Det kostar mer än 15000 för en heltid. Skatter behöver finansisera delar av omsorgen.
    Anonym (Varför??) skrev 2015-04-10 14:14:32 följande:
    Ja, jag tycker också att det får vara antingen eller lite... Om vi ska börja behöva betala massa mer för saker för att man har en hög lön, då borde man inte dessutom behöva betala så mycket extra skatt. Känns som dubbelbestraffning på nåt sätt...
    Lustiga argument.

• Vinterankan
    Anonym (PK) skrev 2015-04-11 12:03:55 följande:

Ett debattinlägg som kan klargöra saker för dig: www.aftonbladet.se/debatt/article17340774.ab

Helt fel. Som sagt så är det bra att vara påläst innan man argumenterar. Att du inte förstår betyder inte att jag brister. :)

Inte helt.

Det kostar mer än 15000 för en heltid. Skatter behöver finansisera delar av omsorgen.Lustiga argument.

Jag tycker snarare att det är du som har lustiga argument.

En höginkomsttagare bidrar alltid mer till välfärden än en låginkomsttagare då den betalar mer i skatt (både i kronor och procent), det kanske vi kan komma överens om i alla fall?

En höginkomsttagare får normalt och tillbaka mindre i förhållande till vad den betalar in då man betalar skatt på hela inkomsten men slår i taket för alla ersättningssystem och bara får tex sjukersättning och föräldrapenning upp till en viss summa.

När man köper något eller betalar avgifter så gör man det alltid i kronor, aldrig i procent av ens inkomst.

Sedan så finns det en begränsning inom barnomsorgen som gör att låginkomsttagare aldrig behöver betala mer än en viss procent av inkomsten för barnomsorgen. Det finns högkostnadsskydd för att man inte ska behöva betala mer än en viss summa om året för mediciner så även där finns det en viss gräns för hur mycket man kan komma att betala, men inte kopplat till inkomst.

Jag kan tänka mig en massa saker som är ok. Betala per timme, friare prissättning av kommunerna där alla får betala mer. Men inte att alla alltid ska betala en viss procent av inkomsten då det blir en form av extra skatt.
Svar på tråden Förslag om att slopa maxtaxa i barnomsorgen.