• vonpluring

Jag är en person med starkt nationalistiska åsikter. Ställ era frågor!

God dag där ute!

Jag är en person som brukar föra diskussioner på Flashback där det nyligen startades trådar av extremfeminister som ville att man skulle ställa dem frågor. Jag tyckte det blev intressant och inspirerades lite att själv göra samma sak, fast då tillägnat min "extrema" åsiktskant.

Jag är en person med starkt nationalistiska åsikter, ni vet en sån där person som har taskig värdegrund och förmodligen är rasist. Jag röstade naturligtvis på SD i båda valen 2014, men sanningen är att jag har åsikter som är mer radikala än deras. Jag vill att ni i den här tråden ska kunna ställa mig frågor, för att ge er en mer nyanserad bild av nationalister och meningsmotståndare. Jag tror det är nyttigt att man möter människor som inte håller med en, istället för att hamna i nån sorts konsensus där ens åsikter och världsbild cementeras. Förhoppningsvis kommer jag kunna spräcka vissa fördomar.

Fråga mig vad som helst, precis vad som helst. Jag kommer att svara på alla frågor som inte är trams. Jag kommer inte svara på allt för personliga frågor som riskerar att outa mig. Ni får hemskt gärna hata mig, det gör mig inget och det räknar jag med att vissa kommer göra, men försök hålla en hög nivå på inläggen. Personangrepp kommer jag inte att svara på.

Hit me!

• Svar på tråden Jag är en person med starkt nationalistiska åsikter. Ställ era frågor!
  • Anonym (Österbottning)
    vonpluring skrev 2015-04-07 16:10:58 följande:

Ptja, eftersom du själv ser dig som svensk, och att du tvivlar på din finskhet, och att du har en bild av vad en "purfinsk" kommun är, så verkar ju du också ha en uppfattning om vad en riktig finne är. Jag tvivlar aldrig på min svenskhet då jag själv vet att jag ingår i vad jag definierar som svensk.

Sen undrar jag varför det är så viktigt för dig att bli sedd som "finsk"? Alltså finsk eller svensk, eller andra nationella begrepp, är knappast något man delar ut till snälla och duktiga hedersmedborgare, utan det är begrepp som används för att beskriva olika grupper. Konstigare än så är det inte och jag förstår inte varför det är så viktigt för vissa att bli bekräftade.

Ja du von Pluring, finnarna tycker att jag är svensk och svenskarna tycker att jag är finsk direkt jag säger att jag är född i Finland men annars tror ni jag är Norrlänning, oja jag har jobbat i Sverige också. Enklast är det att säga att jag är finlandssvensk. Vi har dagis och skola på svenska och en hel del utbildningar på svenska och inte mycket finska kontakter. Av alla namn i min mobiltelefon finns ett eller två finska namn, vid sjukhus, banken, optikern, gymmet och affären får man betjäning på svenska så inte undra på att man känner sig lite svensk. Visst vi försöker lära oss finska och det tar en livstid.
  • Förtryckt
    Anonym (intressant) skrev 2015-04-07 17:15:24 följande:
      Jag tycker det verkar som om de personer som har svårast med att integreras är de som kommer till ett land mot sin vilja eller tvingades att fly till ett land som har stora skillnader i kultur och religion frånsett deras egna. Så därför är jag emot att muslimer flyttar till Sverige. Precis som jag tycker att en västerländsk inte bör flytta till ett arabland. Detta ses säkert som rasistiskt men jag tcker det borde bli bäst för allas räkning på detta sätt. Och detta beror på att våra kulturer är så olika och att vår politik därför naturligtvis återspeglar detta, gynnar en viss kultur.
    Intressanta åsikter du har.
    En fråga bara, vilka är det som "kommer till ett land mot sin vilja"?
    Vilket land vill ha de som inte vill vara i landet?
    ---
  • Anonym (intressant)
    Förtryckt skrev 2015-04-07 17:18:35 följande:

Intressanta åsikter du har.

En fråga bara, vilka är det som "kommer till ett land mot sin vilja"?

Vilket land vill ha de som inte vill vara i landet?

Ok, de som tvingas fly från sitt hemland menar jag...
  • vonpluring
    Anonym (intressant) skrev 2015-04-07 17:15:24 följande:
    Håller med nr 1&2 nr 3 därempt tycker jag inte verkar rättvis. Har man varit här 4 år och sköter sig och har jobb tycker jag man ska få stanna.

Sen vill jag också säga att jag bor utomlands själv sedan länge och även fast det bor några svenskar här har jag aldrig känt att jag vill på något sätt hålla ihop med dem. Men nu bor jag också i ett västerländskt land. Jag tycker det verkar som om de personer som har svårast med att integreras är de som kommer till ett land mot sin vilja eller tvingades att fly till ett land som har stora skillnader i kultur och religion frånsett deras egna. Så därför är jag emot att muslimer flyttar till Sverige. Precis som jag tycker att en västerländsk inte bör flytta till ett arabland. Detta ses säkert som rasistiskt men jag tcker det borde bli bäst för allas räkning på detta sätt. Och detta beror på att våra kulturer är så olika och att vår politik därför naturligtvis återspeglar detta, gynnar en viss kultur.

Ts, hur ser du på detta? Tycker du jag bör flytta tillbaka till Sverige? Fast nu har jag barn med en icke svensk och mina barn kan knappt prata svenska fast dom ser ut som "Svenska praktexemplar".
    Lite olika syn verkar du och jag ha men i det stora hela är vi nog ganska eniga i det mesta.

Så länge vi har en större minoritet av olika utomeuropeiska invandrare så kommer vi att ha ett utanförskap och en segregation, det är min analys. Jag tror faktiskt inte det har någon avgörande betydelse om de faktiskt har flytt från krig eller om de har kommit av andra orsaker. Man måste ha klart för sig att många invandrare som kommer till Sverige inte flyr från krig, utan att många kommer för att höja sin levnadsstandard. Och det är ju förståeligt att de vill det. Men vi kan inte acceptera att de kommer och bosätter sig här permanent ändå, för det är ingen bra lösning.

Sen är det naturligtvis säkert så att en religiös splittring, d.v.s. att vi har en stor muslimsk minoritet, gör segregationen och utanförskapet ännu mer påtagligt.

Angående dina sista frågor: Jag tycker naturligtvis att du ska flytta hit till Sverige om du själv vill det, om din familj vill det och om du tror att ni kan bygga er en bra framtid i Sverige. Annars är det inte upp till mig att avgöra var ni väljer att bosätta er, och det är inte heller upp till mig att avgöra hur det land ni bor i nu bör utforma sin invandringspolitik. Att vi har en del fri rörlighet inom Europa och närområdet tycker jag bara är positivt så länge det handlar om rimliga mängder.
    Anonym (Österbottning) skrev 2015-04-07 17:17:02 följande:
    Ja du von Pluring, finnarna tycker att jag är svensk och svenskarna tycker att jag är finsk direkt jag säger att jag är född i Finland men annars tror ni jag är Norrlänning, oja jag har jobbat i Sverige också. Enklast är det att säga att jag är finlandssvensk. Vi har dagis och skola på svenska och en hel del utbildningar på svenska och inte mycket finska kontakter. Av alla namn i min mobiltelefon finns ett eller två finska namn, vid sjukhus, banken, optikern, gymmet och affären får man betjäning på svenska så inte undra på att man känner sig lite svensk. Visst vi försöker lära oss finska och det tar en livstid.
    Ja, men då är väl det kanske också den benämning som är mest lämplig. Du är finlandssvensk. Det betyder ju inte att du per automatik är sämre än en finne.

Jag har inte varit så mycket i Finland, men jag har arbetat ganska mycket vid den svensk/finska gränsen, runt Haparanda, Övertorneå och Pajala. Det bor mycket finnar och finlandssvenskar där. Jag upplever det som helt oproblematiskt och dessa grupper är naturligtvis en självklar del av Sverige.
  • Lord Hans

Är du som nationalist stolt över Sverige? Jag menar landet har varit passivt i två världskrig och inte deltagit i ett riktigt krig på 300 år. Senast Sverige mobiliserade för krig var 1809 när Ryssland invaderade Finland (då en del av Sverige). De svenska trupperna vände dock hem med svansen mellan benen redan innan de nådde finska gränsen utan att ens luktat krutrök.

Så frågan blir då om Sverige får din patriotiska ådra att bulta? Finns där vikingablod?

• Anonym (Österbottning)

Ja vilken nationalitet var min släkt då? Ryssar kanske eller Ryssfinlandssvenskar. Min farfars farfars farfar var sjöman med svenskt namn och jobbade på Amerikabåten och köpte mark som han blev bestulen på efter kriget.

• vonpluring
    Lord Hans skrev 2015-04-07 17:35:26 följande:

Är du som nationalist stolt över Sverige? Jag menar landet har varit passivt i två världskrig och inte deltagit i ett riktigt krig på 300 år. Senast Sverige mobiliserade för krig var 1809 när Ryssland invaderade Finland (då en del av Sverige). De svenska trupperna vände dock hem med svansen mellan benen redan innan de nådde finska gränsen utan att ens luktat krutrök.

Så frågan blir då om Sverige får din patriotiska ådra att bulta? Finns där vikingablod?

På den frågan finns det naturligtvis både ett ja- och ett nejsvar.

Jag är stolt över Sverige i många avseenden. Jag anser att vi, trots vår relativt skrala befolkningsmängd, har lyckats hävda oss bra genom historien i många sammanhang. Jag är stolt över att Sverige många gånger har varit framstående inom sport. Jag är stolt över att Sverige har bidragit till världen med mycket vetenskap, med uppfinningar som kullagret, skiftnyckeln och dynamiten, med framstående företag som Volvo och IKEA. Jag är stolt över den fantastiska svenska kulturen och jag är stolt över att det svenska folket lyckades resa sig själva ur fattigdom och arbeta fram världens mest funktionella välfärdssystem.

Jag förstår inte varför man skulle vara stolt över att delta i krig. Visst, står man sig bra i militära sammanhang och ger krigar med svett och blod för att försvara sitt land är det naturligtvis något som man se på med stolthet. Men jag tycker naturligtvis det var bra att Sverige stannade utanför båda världskrigen, det var förmodligen en av förutsättningarna för det välmående samhälle som skapades några decennier senare.

Jag är dock inte stolt över den oikofobi, det självhat och självförlöjligande, den naivitet och den flathet dagens svenskar visar på. Jag är inte stolt över det Sverige som håller på att skapas, det splittrade och dysfunktionella samhälle som kommer präglas av utanförskapsförorter, hög kriminalitet och totalt söndertrasad nationell identitet. Det bekymrar mig väldigt mycket.
  • vonpluring
    Anonym (Österbottning) skrev 2015-04-07 17:47:35 följande:

Ja vilken nationalitet var min släkt då? Ryssar kanske eller Ryssfinlandssvenskar. Min farfars farfars farfar var sjöman med svenskt namn och jobbade på Amerikabåten och köpte mark som han blev bestulen på efter kriget.

Det kan naturligtvis inte jag svara på.
  • Lord Hans
    vonpluring skrev 2015-04-07 17:50:07 följande:
    På den frågan finns det naturligtvis både ett ja- och ett nejsvar.

Jag är stolt över Sverige i många avseenden. Jag anser att vi, trots vår relativt skrala befolkningsmängd, har lyckats hävda oss bra genom historien i många sammanhang. Jag är stolt över att Sverige många gånger har varit framstående inom sport. Jag är stolt över att Sverige har bidragit till världen med mycket vetenskap, med uppfinningar som kullagret, skiftnyckeln och dynamiten, med framstående företag som Volvo och IKEA. Jag är stolt över den fantastiska svenska kulturen och jag är stolt över att det svenska folket lyckades resa sig själva ur fattigdom och arbeta fram världens mest funktionella välfärdssystem.

Jag förstår inte varför man skulle vara stolt över att delta i krig. Visst, står man sig bra i militära sammanhang och ger krigar med svett och blod för att försvara sitt land är det naturligtvis något som man se på med stolthet. Men jag tycker naturligtvis det var bra att Sverige stannade utanför båda världskrigen, det var förmodligen en av förutsättningarna för det välmående samhälle som skapades några decennier senare.

Jag är dock inte stolt över den oikofobi, det självhat och självförlöjligande, den naivitet och den flathet dagens svenskar visar på. Jag är inte stolt över det Sverige som håller på att skapas, det splittrade och dysfunktionella samhälle som kommer präglas av utanförskapsförorter, hög kriminalitet och totalt söndertrasad nationell identitet. Det bekymrar mig väldigt mycket.
    Ok, det där är väl saker man kan vara stolt över, problemet verkar vara att allt du nämner är hämtade ur historien. Visst har Sverige hävdat sig ur ett historiskt perspektiv, men gör de det idag också? Att ha en nationalsång där man sjunger om fornstora dar känns lite fjantigt faktiskt. Lite som något ett kuvat folk kunde tänkas att sjunga.

Har du tänkt på att den välfärdsstat som du är stolt över också är den huvudsakliga orsaken till den svenska flatheten? Det finns ett normtänkande och en rädsla att inte passa in i gruppen i Sverige som inte existerar någon annanstans i världen. Möjligtvis i Sovjetunionen under kalla kriget.
  • Anonym (intressant)

"Man måste ha klart för sig att många invandrare som kommer till Sverige inte flyr från krig, utan att många kommer för att höja sin levnadsstandard. Och det är ju förståeligt att de vill det. Men vi kan inte acceptera att de kommer och bosätter sig här permanent ändå, för det är ingen bra lösning."

Jag tycker att om man kommer ifrån en liknande kultur som vi har i sverige spelar det ingen roll om man kommer ifrån ett land utanför Europa eller inte utan kan man försörja sig själv ska man få stanna hur länge man vill.

Jag bor i Kanada och är tom kanadensisk medborgare, vilket krävde bla. att jag kunde försörja mig själv. Vet inte hur processen fungerar i sverige när man söker uppehållstillstånd men det verkar vara alltför lätt att få.

Svar på tråden Jag är en person med starkt nationalistiska åsikter. Ställ era frågor!