Anonym (intressant) skrev 2015-04-07 17:15:24 följande:
Håller med nr 1&2 nr 3 därempt tycker jag inte verkar rättvis. Har man varit här 4 år och sköter sig och har jobb tycker jag man ska få stanna.
Sen vill jag också säga att jag bor utomlands själv sedan länge och även fast det bor några svenskar här har jag aldrig känt att jag vill på något sätt hålla ihop med dem. Men nu bor jag också i ett västerländskt land. Jag tycker det verkar som om de personer som har svårast med att integreras är de som kommer till ett land mot sin vilja eller tvingades att fly till ett land som har stora skillnader i kultur och religion frånsett deras egna. Så därför är jag emot att muslimer flyttar till Sverige. Precis som jag tycker att en västerländsk inte bör flytta till ett arabland. Detta ses säkert som rasistiskt men jag tcker det borde bli bäst för allas räkning på detta sätt. Och detta beror på att våra kulturer är så olika och att vår politik därför naturligtvis återspeglar detta, gynnar en viss kultur.
Ts, hur ser du på detta? Tycker du jag bör flytta tillbaka till Sverige? Fast nu har jag barn med en icke svensk och mina barn kan knappt prata svenska fast dom ser ut som "Svenska praktexemplar".
Lite olika syn verkar du och jag ha men i det stora hela är vi nog ganska eniga i det mesta.
Så länge vi har en större minoritet av olika utomeuropeiska invandrare så kommer vi att ha ett utanförskap och en segregation, det är min analys. Jag tror faktiskt inte det har någon avgörande betydelse om de faktiskt har flytt från krig eller om de har kommit av andra orsaker. Man måste ha klart för sig att många invandrare som kommer till Sverige inte flyr från krig, utan att många kommer för att höja sin levnadsstandard. Och det är ju förståeligt att de vill det. Men vi kan inte acceptera att de kommer och bosätter sig här permanent ändå, för det är ingen bra lösning.
Sen är det naturligtvis säkert så att en religiös splittring, d.v.s. att vi har en stor muslimsk minoritet, gör segregationen och utanförskapet ännu mer påtagligt.
Angående dina sista frågor: Jag tycker naturligtvis att du ska flytta hit till Sverige om du själv vill det, om din familj vill det och om du tror att ni kan bygga er en bra framtid i Sverige. Annars är det inte upp till mig att avgöra var ni väljer att bosätta er, och det är inte heller upp till mig att avgöra hur det land ni bor i nu bör utforma sin invandringspolitik. Att vi har en del fri rörlighet inom Europa och närområdet tycker jag bara är positivt så länge det handlar om rimliga mängder.
Anonym (Österbottning) skrev 2015-04-07 17:17:02 följande:
Ja du von Pluring, finnarna tycker att jag är svensk och svenskarna tycker att jag är finsk direkt jag säger att jag är född i Finland men annars tror ni jag är Norrlänning, oja jag har jobbat i Sverige också. Enklast är det att säga att jag är finlandssvensk. Vi har dagis och skola på svenska och en hel del utbildningar på svenska och inte mycket finska kontakter. Av alla namn i min mobiltelefon finns ett eller två finska namn, vid sjukhus, banken, optikern, gymmet och affären får man betjäning på svenska så inte undra på att man känner sig lite svensk. Visst vi försöker lära oss finska och det tar en livstid.
Ja, men då är väl det kanske också den benämning som är mest lämplig. Du är finlandssvensk. Det betyder ju inte att du per automatik är sämre än en finne.
Jag har inte varit så mycket i Finland, men jag har arbetat ganska mycket vid den svensk/finska gränsen, runt Haparanda, Övertorneå och Pajala. Det bor mycket finnar och finlandssvenskar där. Jag upplever det som helt oproblematiskt och dessa grupper är naturligtvis en självklar del av Sverige.