• vonpluring

Jag är en person med starkt nationalistiska åsikter. Ställ era frågor!

God dag där ute!

Jag är en person som brukar föra diskussioner på Flashback där det nyligen startades trådar av extremfeminister som ville att man skulle ställa dem frågor. Jag tyckte det blev intressant och inspirerades lite att själv göra samma sak, fast då tillägnat min "extrema" åsiktskant.

Jag är en person med starkt nationalistiska åsikter, ni vet en sån där person som har taskig värdegrund och förmodligen är rasist. Jag röstade naturligtvis på SD i båda valen 2014, men sanningen är att jag har åsikter som är mer radikala än deras. Jag vill att ni i den här tråden ska kunna ställa mig frågor, för att ge er en mer nyanserad bild av nationalister och meningsmotståndare. Jag tror det är nyttigt att man möter människor som inte håller med en, istället för att hamna i nån sorts konsensus där ens åsikter och världsbild cementeras. Förhoppningsvis kommer jag kunna spräcka vissa fördomar.

Fråga mig vad som helst, precis vad som helst. Jag kommer att svara på alla frågor som inte är trams. Jag kommer inte svara på allt för personliga frågor som riskerar att outa mig. Ni får hemskt gärna hata mig, det gör mig inget och det räknar jag med att vissa kommer göra, men försök hålla en hög nivå på inläggen. Personangrepp kommer jag inte att svara på.

Hit me!

• Svar på tråden Jag är en person med starkt nationalistiska åsikter. Ställ era frågor!
  • Anonym (vilgot)
    vonpluring skrev 2015-04-07 13:39:03 följande:
    1. Svenskar föredrar att bo bland andra svenskar. Det är fullt naturligt att det är på det viset. Vi skulle kunna ta utvecklingen i Malmö som exempel. Där flyttar svenskar alltså ut från Malmö och in i skånska landsortskommuner, till den grad att svenskar minskar i absolut antal i Malmö. Trots att vi nu genomgår en kraftig urbanisering, så minskar svenskar i antal i Sveriges tredje största stad. Det om något borde få folk att ta sig en funderare.

Det är som sagt möjligt att din pizzabagare hellre bor i ett svenskt område än i Tensta, eller vad det nu kan vara, men då är det knappast för att det är just svenskar som bor där. Utan det är förmodligen för att det svenska områden är mycket tryggare. Hade pizzabagaren haft möjligheten att välja mellan ett lugnt svenskt villaområde, och ett lugnt turkiskt villaområde, då hade han garanterat, utan tvekan, valt det sistnämnda.

Vi kan ju titta på syrianerna i Södertälje. Det är en mer i allmänhet en välintegrerad och välbeställd invandrargrupp i Sverige, men de bosätter sig trots det i sina egna områden, med sina egna. Såhär skriver Arnstberg och Sandelin i boken "Invandring och mörkläggning":

Vi går vidare till Södertälje där ungefär hälften av invånarna själva är födda utomlands eller att deras båda föräldrar kommer från något annat land. Var fjärde invånare är syrian. Uppskattningsvis finns det ungefär 100.000 syrianer i Sverige. De har bildat föreningar, institutioner, byggt kyrkor, startat tidskrifter och till och med egna tevekanaler. I Södertälje har syrianerna egna flaggor, egna villaområden, två biskopar och två fotbollslag: Södertäljes Assyriska förening och Syrianska FC.

2. Om vi nu leker med tanken att det är totalt obetydligt för folk vilka deras grannar är (rent nationellt), på vilket sätt blir situationen bättre då? Uppenbarligen samlas invandrare upp i utanförskapsområdena med de problem som följer av det, oavsett om det beror på att de vill bo där eller om det beror på att invandrare tenderar få underklasstatus. Det spelar liksom ingen större roll om det är det ena eller andra, slutsatsen måste ju ändå bli att vi bör stoppa invandringen, eftersom det är invandringen som är grunden till att dessa samhällsproblem uppstår.

3. Självklart har det alltid funnits underklassområden i Sverige, som har varit mindre attraktiva att bo i. Men detta har verkligen tagits till extrema nivåer på senare år. 1990 fanns det 5 områden som definierades som utanförskapsområden, nu finns det över 200. Min pappa berättade för att mig att hans bror, alltså min farbror, bosatte sig i ett av dessa områden på 1970-talet. När det alltså fortfarande var underklassområde, men det bodde då mest svenskar där. Det kunde han alltså göra på den tiden. Idag, så vore det helt fullkomligt uteslutet att han skulle flytta dit, det är överhuvudtaget en skrattretande och bisarr tanke. Och det förstår ju både jag och min pappa att det är. Jag tror även han ser elefanten i rummet men han talar ogärna om den.

4. Jag själv värderar, och anser att svenska staten ska värdera, svenska medborgares välmående högre än andra medborgare. Så om det av någon anledning bor en etniskt svensk i Somalia som inte har svenskt medborgarskap så ska hans/hennes välmående inte värderas lika högt som en svensk medborgares, även om den svenska medborgaren har somalisk bakgrund. Det är ju också av pragmatiska skäl jag tycker att det bör vara så. Däremot är den etniske svensken hemskt välkommen att flytta hit och erhålla svenskt medborgarskap, om han/hon nu vill det.

5. Jag har inget mer att tillägga i detta.

6. Vi håller inte med varandra, så är det. Jag vill bara påpeka att man har ältat integration ända sen invandringen tog fart till Sverige. "Det är inte invandringen som ska minskas, det är integrationen som behöver bli bättre", så har det låtit i 25 år. Och trots att man hela tiden vetat att det är integrationen som måste bli bättre, så har läget bara hela tiden försämrats. Varför skulle det bli bättre i framtiden? Jag tror ni måste inse att förmågan att integrera är en variabel som helt och hållet beror på antalet invandrare som kommer. Det går liksom inte att separera dem. Det är fullständigt ofrånkomligt.

7. Det är en mer långsiktig åtgärd. Som jag skrev några sidor bak i tråden: I teorin skulle man kunna tänka sig att ett mångetniskt samhälle kan vara ett samhälle där folk har en gemensam kultur. Men i praktiken så skulle det inte vara möjligt. Ett mångetniskt samhälle kommer alltid att vara splittrat samhälle, i olika nivåer.

Titta bara på USA. De svarta har bott där i flera hundra år, och är väl "integrerade" i den mening som man menar med integration i svensk mening. Vet du hur knivskarp segregationen är i USA?

1. Du tycks fortfarande inte riktigt förstå. Rika områden är tryggare. Fattigdom, arbetslöshet och utanförskap gör folk desperata och i vissa fall kriminella. Det är svårt att bli rik i ett land där du inte talar språket och inte får hjälp in i samhället. 

Segrerarat samhället =/= mångkulturellt samhälle. Att starta föreningar, bygga moskéer eller på andra sätt bevara delar av sin ursprungskultur står inte i direkt motsättning till att integreras in i samhället.

2-3. Nej, slutsatsen är inte att vi bör stoppa invandringen. Inte i min bok. Slutsatsen är att vi måste hjälpa människor så att de inte hamnar i, alternativt kan ta sig ur, utanförskapet. Invandringen är inte grunden till att sådana problem uppstår, utanförskap, klasskillnader och kriminalitet har alltid funnits. 

Men ett modern samhälle ställer andra sorters krav på sin befolkning än samhället förr i tiden. Folk lever längre, vi har blivit fler (inte bara på grund av invandring), vi vill ha mer, det har blivit svårare att anställa folk och på så vis även svårare att få jobb. Folk lever liksom inte som självförsörjande bönder i bullerbyn längre, med flera generationer i samma hus.

5. -

6. Varför det skulle bli bättre i framtiden? Ja? historiskt har det visat sig att saker har en tendens att bli bättre i framtiden. Villkoren för kvinnor och homosexuella är exempel på något som blivit bättre med tiden. Vår allmänna levnadsstandard har blivit bättre med tiden. Teknik och medicin har blivit bättre och utvecklats med tiden. Jag ser ingen anledning att fortsätta räkna upp saker som blivit bättre med tiden, jag tror att du förstår min poäng. 

7. Rasismen i USA är också ganska extrem. Svarta har fortfarande inte samma möjligheter som vita. Ungefär lika lite som en rullstolsbunden har samma möjlighet att ta sig upp för trappan. 

Som jag ser det blir det en ond cirkel när människor som du har förutfattade meningar om andra kulturer och etniciteter. Ni bygger ert umgänge delvis utifrån fördomarna och umgås inte med folk från andra kulturer och med andra etniciteter. Jag gör det och jag har upptäckt två saker: Icke-vita upplever rasism hela tiden och har inte samma möjligheter som jag. Människor från andra kulturer och med annan hudfärg är inte så himla olika vita människor. Jag pratar om samma saker med mina icke-vita vänner som med mina vita. De har samma drömmar som jag och samma behov. Det är något du aldrig kommer att riktigt förstå eftersom din politiska åskådning står ivägen för öppna möten med andra kulturer. Det är väldigt synd.

• Anonym (Österbottning)

Svenskaste kommunen i världen ligger i Korsnäs i Finland. Är man svensk om alla i släkten har svenska rötter och har modersmål svenska och bor i Finland. Nej man är finlandssvensk. Man är inte heller finsk annat än medborgarskapet. Så varför finns det inte Sverigesaraber, och Sverigesafrikaner? Därför att kultur och härstamning anses tabu. Sen tycker jag att nationalisterna har ett dilemma, de finns i varje land men eftersom deras eget land är det enda godtagbara kan de inte bli internationella.

• vonpluring
    Anonym (vilgot) skrev 2015-04-07 14:34:00 följande:

1. Du tycks fortfarande inte riktigt förstå. Rika områden är tryggare. Fattigdom, arbetslöshet och utanförskap gör folk desperata och i vissa fall kriminella. Det är svårt att bli rik i ett land där du inte talar språket och inte får hjälp in i samhället. 

Segrerarat samhället =/= mångkulturellt samhälle. Att starta föreningar, bygga moskéer eller på andra sätt bevara delar av sin ursprungskultur står inte i direkt motsättning till att integreras in i samhället.

2-3. Nej, slutsatsen är inte att vi bör stoppa invandringen. Inte i min bok. Slutsatsen är att vi måste hjälpa människor så att de inte hamnar i, alternativt kan ta sig ur, utanförskapet. Invandringen är inte grunden till att sådana problem uppstår, utanförskap, klasskillnader och kriminalitet har alltid funnits. 

Men ett modern samhälle ställer andra sorters krav på sin befolkning än samhället förr i tiden. Folk lever längre, vi har blivit fler (inte bara på grund av invandring), vi vill ha mer, det har blivit svårare att anställa folk och på så vis även svårare att få jobb. Folk lever liksom inte som självförsörjande bönder i bullerbyn längre, med flera generationer i samma hus.

5. -

6. Varför det skulle bli bättre i framtiden? Ja? historiskt har det visat sig att saker har en tendens att bli bättre i framtiden. Villkoren för kvinnor och homosexuella är exempel på något som blivit bättre med tiden. Vår allmänna levnadsstandard har blivit bättre med tiden. Teknik och medicin har blivit bättre och utvecklats med tiden. Jag ser ingen anledning att fortsätta räkna upp saker som blivit bättre med tiden, jag tror att du förstår min poäng. 

7. Rasismen i USA är också ganska extrem. Svarta har fortfarande inte samma möjligheter som vita. Ungefär lika lite som en rullstolsbunden har samma möjlighet att ta sig upp för trappan. 

Som jag ser det blir det en ond cirkel när människor som du har förutfattade meningar om andra kulturer och etniciteter. Ni bygger ert umgänge delvis utifrån fördomarna och umgås inte med folk från andra kulturer och med andra etniciteter. Jag gör det och jag har upptäckt två saker: Icke-vita upplever rasism hela tiden och har inte samma möjligheter som jag. Människor från andra kulturer och med annan hudfärg är inte så himla olika vita människor. Jag pratar om samma saker med mina icke-vita vänner som med mina vita. De har samma drömmar som jag och samma behov. Det är något du aldrig kommer att riktigt förstå eftersom din politiska åskådning står ivägen för öppna möten med andra kulturer. Det är väldigt synd.

1. Jag håller med dig, men min slutsats är ju att en mångkulturell politik skapar fattigdom, arbetslöshet och framför allt utanförskap. Det gör det i Sverige, det gör det i andra europeiska länder, och det gör det på andra kontinenter.

Läs gärna mer här:

www.flashback.org/sp47397872
    www.flashback.org/t2313625p2

Mitt exempel med syrianerna var för att påvisa att folk föredrar att bo med sina egna. Sen att de bildar många egna institutioner tyder ju på att de inte är så jättepigga på att bli en del av majoritetsbefolkningen.

2. Klasskillnader och kriminalitet har alltid funnits, men invandringen bidrar ju till att dessa ökar något enormt. Jag förstår inte varför man med den tidigare existensen av kriminalitet och klasskillnader ska rättfärdiga en utökning av desamma. Jag tycker inte en ökad kriminalitet ska vara ett pris värt att betala för svenskarna för vi ska fortsätta ha västvärldens mest extrema invandringspolitik. Vi kan hjälpa människor på andra sätt, och samtidigt bevara tryggheten i vårat eget land.

3. Varför tror du att min farbror kunde bo i ett underklassområde för 45 år sedan, men att det är totalt uteslutet att han skulle kunna bo där idag? Vad är det som har gått snett?

6. Det där är ett jättekonstigt resonemang. Du utgår bara ifrån att allt blir bättre, oavsett vad vi gör. Samhället har naturligtvis blivit bättre i många avseenden, såsom teknisk utveckling. Men när vi ser en destruktiv utveckling inom vissa områden, t.ex. en våldsam utökning av utanförskap och kriminalitet, då kan vi inte bara sitta handlingsförlamat och bara hålla tummarna för att allt ska bli bra. Då måste vi givetvis visa på handling och vidta åtgärder som vänder dessa destruktiva utvecklingskurvor.

7. Det går ju att skylla på rasism men förklaringen till varför det blir som det blir är naturligtvis mycket mer komplex. Vad är det som säger att läget med segregation och kriminalitet skulle bli annorlunda i Sverige?
  • vonpluring
    Anonym (Österbottning) skrev 2015-04-07 14:55:03 följande:

Svenskaste kommunen i världen ligger i Korsnäs i Finland. Är man svensk om alla i släkten har svenska rötter och har modersmål svenska och bor i Finland. Nej man är finlandssvensk. Man är inte heller finsk annat än medborgarskapet. Så varför finns det inte Sverigesaraber, och Sverigesafrikaner? Därför att kultur och härstamning anses tabu. Sen tycker jag att nationalisterna har ett dilemma, de finns i varje land men eftersom deras eget land är det enda godtagbara kan de inte bli internationella.

Jag tycker också att man bör ha en benämning på människor som bor i Sverige, som är skild från benämningen på personer som tillhör folkgruppen svenskar. I Finland använder man ordet finländare för alla som bor i Finland, och finne för de som tillhör den finska etniska gruppen. Det är ju i grund och botten att man använder samma benämning i Sverige som gör att den tröttsamma och uttjatade "Vem är svensk?"-debatten hela tiden ältas.
  • Anonym (Österbottning)

Ojoj så mycke stryk jag kan få om jag går in i en purfinsk kommun säger på svenska- Hej jag är finländare! Det duger inte - säger jag Hej jag är finlandssvensk nöjer de sig med att glo lite på mig. Fast knappast förstår de vad jag säger. Om man inte kan flytande finska har helfinska släktingar och är ljushyad så är man inte riktigt finsk enligt urbefolkningen finsktalande fennomaner. Jag tror samma sak gäller i Sverige och svenskarna.

• vonpluring
    Anonym (Österbottning) skrev 2015-04-07 15:15:50 följande:

Ojoj så mycke stryk jag kan få om jag går in i en purfinsk kommun säger på svenska- Hej jag är finländare! Det duger inte - säger jag Hej jag är finlandssvensk nöjer de sig med att glo lite på mig. Fast knappast förstår de vad jag säger. Om man inte kan flytande finska har helfinska släktingar och är ljushyad så är man inte riktigt finsk enligt urbefolkningen finsktalande fennomaner. Jag tror samma sak gäller i Sverige och svenskarna.

Okej, det är ju dina erfarenheter. Jag har inte varit i Finland så mycket så jag kan ju inte uttala mig om vad finnarna har för uppfattning kring begreppen. Så här står det på wikipedia iallafall:

"Finländare är ett samlingsbegrepp (hyperonym) för alla finska medborgare och i Finland bosatta personer, oavsett vilken språkgrupp och/eller etnisk grupp (till exempel samer och romer) de tillhör."

Den synen på finskhet som du ger låter rimlig och det är något som självklart bör appliceras även på svenskar och svenskhet.
  • Anonym (Österbottning)

Det är lite såhär att om man talar svenska så är man "svensk" ok finlandssvensk i finnarnas ögon. Man har släkt som bott i samma landskap i 300 år men de talade alla svenska så de är " påflugna grannar" Bosnier är inte heller finländare till något annat än bokstaven. De kommer att vara utlänningar i 300 år de med. Min mormors mor och far var finlandssvenskar som flyttade till USA men kom tillbaka efter några år. Men de blev aldrig riktiga amerikaner.

• vonpluring
    Anonym (Österbottning) skrev 2015-04-07 16:05:59 följande:

Det är lite såhär att om man talar svenska så är man "svensk" ok finlandssvensk i finnarnas ögon. Man har släkt som bott i samma landskap i 300 år men de talade alla svenska så de är " påflugna grannar" Bosnier är inte heller finländare till något annat än bokstaven. De kommer att vara utlänningar i 300 år de med. Min mormors mor och far var finlandssvenskar som flyttade till USA men kom tillbaka efter några år. Men de blev aldrig riktiga amerikaner.

Ptja, eftersom du själv ser dig som svensk, och att du tvivlar på din finskhet, och att du har en bild av vad en "purfinsk" kommun är, så verkar ju du också ha en uppfattning om vad en riktig finne är. Jag tvivlar aldrig på min svenskhet då jag själv vet att jag ingår i vad jag definierar som svensk.

Sen undrar jag varför det är så viktigt för dig att bli sedd som "finsk"? Alltså finsk eller svensk, eller andra nationella begrepp, är knappast något man delar ut till snälla och duktiga hedersmedborgare, utan det är begrepp som används för att beskriva olika grupper. Konstigare än så är det inte och jag förstår inte varför det är så viktigt för vissa att bli bekräftade.
  • Förtryckt

von Pluring, en fråga.

Tycker du att Ankeborg speglar ett perfekt samhälle? Om ja, varför? Om nej, varför?

---
  • Aniiee
    vonpluring skrev 2015-04-06 20:56:27 följande:
    Jodå. Är du inte nöjd med svaret får du gärna argumentera för varför det var dåligt istället för att tramsa.
    Du fick alldeles för lite information av mig för att kunna uttala dig om var jag borde bo. Hade du tänk lite hade du insett det, och ställt några följdfrågor innan du hoppade på det du tycket lät bäst. Dessutom gav du själv inga som helst argument till VARFÖR jag borde bo i landet du valde. Det enda du tog fasta på var att jag var jude, vilket i sammanhanget kan vara jätteviktigt eller fullständigt oviktigt. Du vet inte vilket. för du tog aldrig reda på det.

Ditt svar var alltså rätt ogenomtänkt och därmed värdelöst som "tips" till mig, men otroligt talande om dig.
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
Svar på tråden Jag är en person med starkt nationalistiska åsikter. Ställ era frågor!