vonpluring skrev 2015-04-07 13:39:03 följande:
1. Svenskar föredrar att bo bland andra svenskar. Det är fullt naturligt att det är på det viset. Vi skulle kunna ta utvecklingen i Malmö som exempel. Där flyttar svenskar alltså ut från Malmö och in i skånska landsortskommuner, till den grad att svenskar minskar i absolut antal i Malmö. Trots att vi nu genomgår en kraftig urbanisering, så minskar svenskar i antal i Sveriges tredje största stad. Det om något borde få folk att ta sig en funderare.
Det är som sagt möjligt att din pizzabagare hellre bor i ett svenskt område än i Tensta, eller vad det nu kan vara, men då är det knappast för att det är just svenskar som bor där. Utan det är förmodligen för att det svenska områden är mycket tryggare. Hade pizzabagaren haft möjligheten att välja mellan ett lugnt svenskt villaområde, och ett lugnt turkiskt villaområde, då hade han garanterat, utan tvekan, valt det sistnämnda.
Vi kan ju titta på syrianerna i Södertälje. Det är en mer i allmänhet en välintegrerad och välbeställd invandrargrupp i Sverige, men de bosätter sig trots det i sina egna områden, med sina egna. Såhär skriver Arnstberg och Sandelin i boken "Invandring och mörkläggning":
Vi går vidare till Södertälje där ungefär hälften av invånarna själva är födda utomlands eller att deras båda föräldrar kommer från något annat land. Var fjärde invånare är syrian. Uppskattningsvis finns det ungefär 100.000 syrianer i Sverige. De har bildat föreningar, institutioner, byggt kyrkor, startat tidskrifter och till och med egna tevekanaler. I Södertälje har syrianerna egna flaggor, egna villaområden, två biskopar och två fotbollslag: Södertäljes Assyriska förening och Syrianska FC.
2. Om vi nu leker med tanken att det är totalt obetydligt för folk vilka deras grannar är (rent nationellt), på vilket sätt blir situationen bättre då? Uppenbarligen samlas invandrare upp i utanförskapsområdena med de problem som följer av det, oavsett om det beror på att de vill bo där eller om det beror på att invandrare tenderar få underklasstatus. Det spelar liksom ingen större roll om det är det ena eller andra, slutsatsen måste ju ändå bli att vi bör stoppa invandringen, eftersom det är invandringen som är grunden till att dessa samhällsproblem uppstår.
3. Självklart har det alltid funnits underklassområden i Sverige, som har varit mindre attraktiva att bo i. Men detta har verkligen tagits till extrema nivåer på senare år. 1990 fanns det 5 områden som definierades som utanförskapsområden, nu finns det över 200. Min pappa berättade för att mig att hans bror, alltså min farbror, bosatte sig i ett av dessa områden på 1970-talet. När det alltså fortfarande var underklassområde, men det bodde då mest svenskar där. Det kunde han alltså göra på den tiden. Idag, så vore det helt fullkomligt uteslutet att han skulle flytta dit, det är överhuvudtaget en skrattretande och bisarr tanke. Och det förstår ju både jag och min pappa att det är. Jag tror även han ser elefanten i rummet men han talar ogärna om den.
4. Jag själv värderar, och anser att svenska staten ska värdera, svenska medborgares välmående högre än andra medborgare. Så om det av någon anledning bor en etniskt svensk i Somalia som inte har svenskt medborgarskap så ska hans/hennes välmående inte värderas lika högt som en svensk medborgares, även om den svenska medborgaren har somalisk bakgrund. Det är ju också av pragmatiska skäl jag tycker att det bör vara så. Däremot är den etniske svensken hemskt välkommen att flytta hit och erhålla svenskt medborgarskap, om han/hon nu vill det.
5. Jag har inget mer att tillägga i detta.
6. Vi håller inte med varandra, så är det. Jag vill bara påpeka att man har ältat integration ända sen invandringen tog fart till Sverige. "Det är inte invandringen som ska minskas, det är integrationen som behöver bli bättre", så har det låtit i 25 år. Och trots att man hela tiden vetat att det är integrationen som måste bli bättre, så har läget bara hela tiden försämrats. Varför skulle det bli bättre i framtiden? Jag tror ni måste inse att förmågan att integrera är en variabel som helt och hållet beror på antalet invandrare som kommer. Det går liksom inte att separera dem. Det är fullständigt ofrånkomligt.
7. Det är en mer långsiktig åtgärd. Som jag skrev några sidor bak i tråden: I teorin skulle man kunna tänka sig att ett mångetniskt samhälle kan vara ett samhälle där folk har en gemensam kultur. Men i praktiken så skulle det inte vara möjligt. Ett mångetniskt samhälle kommer alltid att vara splittrat samhälle, i olika nivåer.
Titta bara på USA. De svarta har bott där i flera hundra år, och är väl "integrerade" i den mening som man menar med integration i svensk mening. Vet du hur knivskarp segregationen är i USA?
1. Du tycks fortfarande inte riktigt förstå. Rika områden är tryggare. Fattigdom, arbetslöshet och utanförskap gör folk desperata och i vissa fall kriminella. Det är svårt att bli rik i ett land där du inte talar språket och inte får hjälp in i samhället.
Segrerarat samhället =/= mångkulturellt samhälle. Att starta föreningar, bygga moskéer eller på andra sätt bevara delar av sin ursprungskultur står inte i direkt motsättning till att integreras in i samhället.
2-3. Nej, slutsatsen är inte att vi bör stoppa invandringen. Inte i min bok. Slutsatsen är att vi måste hjälpa människor så att de inte hamnar i, alternativt kan ta sig ur, utanförskapet. Invandringen är inte grunden till att sådana problem uppstår, utanförskap, klasskillnader och kriminalitet har alltid funnits.
Men ett modern samhälle ställer andra sorters krav på sin befolkning än samhället förr i tiden. Folk lever längre, vi har blivit fler (inte bara på grund av invandring), vi vill ha mer, det har blivit svårare att anställa folk och på så vis även svårare att få jobb. Folk lever liksom inte som självförsörjande bönder i bullerbyn längre, med flera generationer i samma hus.
5. -
6. Varför det skulle bli bättre i framtiden? Ja? historiskt har det visat sig att saker har en tendens att bli bättre i framtiden. Villkoren för kvinnor och homosexuella är exempel på något som blivit bättre med tiden. Vår allmänna levnadsstandard har blivit bättre med tiden. Teknik och medicin har blivit bättre och utvecklats med tiden. Jag ser ingen anledning att fortsätta räkna upp saker som blivit bättre med tiden, jag tror att du förstår min poäng.
7. Rasismen i USA är också ganska extrem. Svarta har fortfarande inte samma möjligheter som vita. Ungefär lika lite som en rullstolsbunden har samma möjlighet att ta sig upp för trappan.
Som jag ser det blir det en ond cirkel när människor som du har förutfattade meningar om andra kulturer och etniciteter. Ni bygger ert umgänge delvis utifrån fördomarna och umgås inte med folk från andra kulturer och med andra etniciteter. Jag gör det och jag har upptäckt två saker: Icke-vita upplever rasism hela tiden och har inte samma möjligheter som jag. Människor från andra kulturer och med annan hudfärg är inte så himla olika vita människor. Jag pratar om samma saker med mina icke-vita vänner som med mina vita. De har samma drömmar som jag och samma behov. Det är något du aldrig kommer att riktigt förstå eftersom din politiska åskådning står ivägen för öppna möten med andra kulturer. Det är väldigt synd.