• vonpluring

Jag är en person med starkt nationalistiska åsikter. Ställ era frågor!

God dag där ute!

Jag är en person som brukar föra diskussioner på Flashback där det nyligen startades trådar av extremfeminister som ville att man skulle ställa dem frågor. Jag tyckte det blev intressant och inspirerades lite att själv göra samma sak, fast då tillägnat min "extrema" åsiktskant.

Jag är en person med starkt nationalistiska åsikter, ni vet en sån där person som har taskig värdegrund och förmodligen är rasist. Jag röstade naturligtvis på SD i båda valen 2014, men sanningen är att jag har åsikter som är mer radikala än deras. Jag vill att ni i den här tråden ska kunna ställa mig frågor, för att ge er en mer nyanserad bild av nationalister och meningsmotståndare. Jag tror det är nyttigt att man möter människor som inte håller med en, istället för att hamna i nån sorts konsensus där ens åsikter och världsbild cementeras. Förhoppningsvis kommer jag kunna spräcka vissa fördomar.

Fråga mig vad som helst, precis vad som helst. Jag kommer att svara på alla frågor som inte är trams. Jag kommer inte svara på allt för personliga frågor som riskerar att outa mig. Ni får hemskt gärna hata mig, det gör mig inget och det räknar jag med att vissa kommer göra, men försök hålla en hög nivå på inläggen. Personangrepp kommer jag inte att svara på.

Hit me!

• Svar på tråden Jag är en person med starkt nationalistiska åsikter. Ställ era frågor!
  • vonpluring
    Anonym (vilgot) skrev 2015-04-06 19:54:45 följande:
    Om jag inte kan kommunicera med en person p.g.a. att vi talar olika språk så kommer vi ju plötsligt in på något helt annat. Du har nämligen inte sagt att det är människor som inte kan svenska som du vill utvisa, utan människor med ett icke-europeiskt etniskt ursprung.

Den svenska statens uppgift är att se till sin egen befolkning för det är allt den svenska staten kan göra. Den svenska staten har röstats fram av svenska medborgare och har väldigt knappa möjligheter att påverka politiken i andra länder (även om försök görs m.h.a. olika samarbeten m.m.). Det betyder inte att vi - du och jag - bör bry oss mer om en människa med vit hudfärg än en person med mörk hudfärg. Svenska staten har också till uppgift att ta hand om invandrare med svenskt medborgarskap, men dem vill du utvisa, och då är frågan: Varför skall vi andra anpassa oss efter vem du personligen bryr dig om?

Jag ser som sagt inte invandring och mångkultur i sig som ett hot mot tryggheten då jag inte tror att människor med annat ursprung är farligare än vita personer. Att folk föredrar att bo med sina egna är en halvsanning. Du föredrar förmodligen att bo där du är välkommen, och om du bara är välkommen hos dina egna så kommer du att stanna där. Det är alltså framförallt rasism och främlingsfientlighet som leder till segregering. 

Vilka är de biologiska, mänskliga premisserna du talar om?
    Att du inte kan kommunicera med en 70-årig kinesisk man var bara ett konstaterande.

Du svarar själv på den sista frågan i stycket ovanför. Faktum kvarstår: konsekvenserna av den nu förda politiken är och kommer att bli ökad otrygghet en utökning av utanförskapsområdena. Man kan tycka det är ett pris värt att betala, men det går inte att förneka detta faktum. Jag tycker inte det är värt priset. Men du tycker uppenbarligen det?
    Anonym (vilgot) skrev 2015-04-06 20:07:06 följande:
    I allmänhet är det lättare att hjälpa människor som är nära dig. Då kan du också vara med och bestämma villkoren och skapa ett faktiskt system som håller i längden. 

En välmående befolkning leder till skatter och på så vis upprätthålls systemet. Om vi tog hela statskassen och skänkte bort allt till Zimbabwe så att Sveriges befolkning gick på knäna kommer vi inte att kunna fylla statskassan igen och då har vi inte ett system som håller i längden. Därför är det rimligt att svenska skattepengar till stor del går till Sveriges befolkning.

Många skulle säkert också resonera som så, att skattepengarna jag betalar går till (bland andra) mig. Om jag blir sjuk finns den svenska sjukvården där för mig. Om en invandrare bor i Sverige och betalar skatt finns sjukvården också där för honom/henne, om han/hon behöver den. Varför vissa inte skall ha rätt till den, även om de vill vara med och betala för den, för att de ser ut på ett visst sätt, kan jag inte förstå.

Om det handlar om att dela ut välgörenhetspengar så är det mig totalt egalt om pengarna (som jag betalat) går till behövande i Zimbabwe eller Sverige. Jag ser då helst att de går till den som behöver dem mest. 
    Det får stå för dig, men det är verkligen en helt orimlig inställning, och jag har faktiskt svårt att tro att du tycker så innerst inne, att detta bara är några idéer du tycker låter bra i teorin.

Jag tycker absolut att vi ska hjälpa andra länder och deras befolkningar, men att påstå att deras välmående skulle vara likvärdigt med den svenska befolkningens välmående är naturligtvis trams. Då tycker du kanske också det vore rimligt att kräva av Zimbabwe att de betalar för svensk sjukvård? Skulle du skuldbelägga dem om de inte gick med på detta?

Självklart vill jag inte neka några svenska medborgare sjukvård, även om de är invandrare.
  • vonpluring
    Aniiee skrev 2015-04-06 20:19:54 följande:

Men för att svara på frågan; Jag är judisk same, tredje generationens invandrare från Östeuropa med rötter i Israel, Danmark och Skottland, uppväxt i Japan, runtflyttad i "hela" Europa och halva Amerika, numera landad i Sverige, förmodligen till döddagar om det inte ser några medicinska mirakel inom närmsta framtiden.

(Kan tillägga att jag snyltar på dessa eventuella medicinska mirakel, då jag knappt betalat någon som helst skatt i Sverige.)

Sug på den en stund. Du kanske kommer på något bra.

Är du jude eller same ser inga problem med att du bor i Sverige, men om du är jude skulle ju alltid Israel kunna vara ett alternativ.
    Anonym (Lia) skrev 2015-04-06 20:24:18 följande:
    Min sambo och pappan till mina barn har en svensk pappa och en mamma som är invandrare. Hur bör han göra tycker du? Bo 50/50?
    Din sambo bör naturligtvis bo kvar i Sverige om han är far till dina barn. Om inte hela familjen nu vill flytta någon annanstans då.
  • Aniiee
    vonpluring skrev 2015-04-06 20:30:49 följande:
    Är du jude eller same ser inga problem med att du bor i Sverige, men om du är jude skulle ju alltid Israel kunna vara ett alternativ.
    Anonym (Lia) skrev 2015-04-06 20:24:18 följande:
    Min sambo och pappan till mina barn har en svensk pappa och en mamma som är invandrare. Hur bör han göra tycker du? Bo 50/50?
    Din sambo bör naturligtvis bo kvar i Sverige om han är far till dina barn. Om inte hela familjen nu vill flytta någon annanstans då.
    Där tänkte du nog inte till så mycket alls. Synd... Try again.
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • vonpluring
    Aniiee skrev 2015-04-06 20:47:56 följande:
    Där tänkte du nog inte till så mycket alls. Synd... Try again.
    Jodå. Är du inte nöjd med svaret får du gärna argumentera för varför det var dåligt istället för att tramsa.
  • SpanskaFlugan
    vonpluring skrev 2015-04-06 19:04:17 följande:
    För att skapa ett sammanhållet och tryggt samhälle är det viktigt att en överhängande majoritet delar samma nationella identitet, det är det jag säger. Sen får du gärna identifiera dig med folk i andra länder, men om vi tillåter dem komma hit i stora mängder så får det konsekvenser för tryggheten och sammanhållningen i vårt samhälle, och därför kan vi inte acceptera det.
    vonpluring skrev 2015-04-06 19:10:52 följande:
    Jag menar inte på individuell nivå, utan på kollektiv nivå. Självklart tycker jag att det är viktigare att befolkningen i mitt eget land mår bra än att befolkningen i ett land på andra sidan jordklotet mår bra, och det beror på att:

1. Jag är en del av befolkningen. Om befolkningen mår dåligt mår förmodligen jag själv dåligt.
    2. Jag identifierar mig med personer i befolkningen. Jag har av den anledningen större sympati och förståelse för dem.
    3. Befolkningen i mitt land är personer som jag träffar när jag är ute och rör mig. Självklart vill jag att de miljöer jag rör mig i ska präglas av välmående och lyckliga människor.

Vi skulle ju kunna dra ditt exempel ännu längre: Varför är det sunt att bry sig om en människa som du inte känner mer än en skogsödla? Varför lägger vi mer tid och resurser för att se till att människor mår bra än att skogsödlor mår bra?
    vonpluring skrev 2015-04-06 19:39:05 följande:
    Var kommer du ifrån?
    Anonym (vilgot) skrev 2015-04-06 19:21:11 följande:
    Jag har svårt att se själva kärnan i ditt resonemang. Handlar det om att bevara den vita "rasen" för sakens skull eller handlar det om trygghet och att andra "raser" är ett hot mot tryggheten? 

För mig är det verkligen inte självklart att jag identifierar mig mer med en svensk 70-åring än en 70-åring från Kina. Det är för mig helt individbaserat. Till skillnad från dig har jag många vänner som härstammar från alla möjliga platser i världen och jag kan inte se någon korrelation - baserat på mina egna erfarenheter - mellan hudfärg och till vilken grad jag identifierar mig med dem. Jag bryr mig inte heller nödvändigtvis mer om dem som är mer lika mig (absolut inte utseendemässigt men ej heller när det kommer till personligheten).

Som jag ser det är det utanförskapet som leder till trygghetsproblem i samhället. Nationalism, rasism, funkofobi, arbetslöshet, segregering m.m. är några faktorer som enligt mig bidrar till att folk hamnar utanför. Jag gissar att din sydamerikanska vän, för att ta ett exempel, inte är en farlig, kriminell person som är ett hot mot sin omgivning trots att hen är icke-vit. Den vännen är i så fall ett exempel på hur hudfärg och "hot mot tryggheten" inte går hand i hand.

Du svarade inte på vad som händer om ursprungslandet vägrar att ta emot den andra- eller tredjegenerationens invandrare som du vill utvisa?
    Hela sammanhållningen och hemmahörigheten och i förlängningen tryggheten hotas av att stora kollektiv av människor som inte är svenska, och därmed inte identifierar sig som svenskar, bosätter sig i vårat samhälle. Kalla det "raser" om du vill, men det är däri problemet ligger.

Ja, utanförskapet är ju en konsekvens av invandringen och mångkulturprincipen. Det som skapar utanförskapet, vilket är flera olika faktorer som du t.ex. nämner, bland annat att folk föredrar att bo med sina egna, är en mänsklig fakultet vi måste förhålla oss till. Vi kan inte förändra naturliga biologiska mänskliga premisser.

Det är naturligtvis ingen som tror att ALLA invandrare är kriminella eller farliga. Men man måste inse att konsekvenserna av invandringen och mångkulturprincipen är att vi kommer få ett mer otryggt samhälle med högre brottslighet. Sen får man tycka att det är bra eller dåligt, ni får gärna tycka att det är ett pris värt att betala, men det går inte att förneka att det är så.

Du säger att vem som är svensk avgörs i allra högsta grad av genetik (i ditt svar på min fråga längre upp). Men senare säger du att vi måste dela samma nationella identitet. Men identitet är naturligtvis inte samma sak som genetik. Vidare säger du att du helst ser att ända bak till tredje generationens invandrare återvänder till sina "hemländer", så då är du tillbaka till genetiken igen, jag utgår från att du vill att de ska återvända eftersom de inte delar samma genetik som vad du troligen skulle benämna "etniska svenskar". 

Men sen säger du att du identifierar dig med personer i befolkningen och att befolkningen är personer du träffar när du är ute och rör dig och att de ska bestå av välmående och lyckliga människor. Så då är du tillbaka till någon sorts nationell identitet, utan koppling till genetik. I det här argumentet verkar du inte bry dig om etniciteten av människorna runt omkring dig i befolkningen, bara du omges av välmående och lyckliga människor. 

Sen talar du om stora kollektiv av människor som inte är svenska, inte identifierar sig som svenskar och då talar du återigen om nationell identitet. Men då återkommer min fråga, vem är svensk? Många människor i det här landet identifierar sig som svenskar fullt ut trots att de inte uppfyller några som helst krav på "svensk genetik". För att inte tala om den enorma grupp människor som har etnisk bakgrund i både Sverige och något annat land men som ändå ser sig som svenskar. 

Sen hävdar du att utanförskapet är en konsekvens av invandringen och mångkulturprincipen och att vi per automatik kommer att få ett otryggt samhälle med högre brottslighet p.g.a invandring och mångkultur (trots att det finns gedigen forskning som visar att mångkultur inte på något som helst sätt skapar brottslighet och utanförskap men det är en annan diskussion, det är bara intressant att du lägger fram det som en total sanning).
    Och då måste jag återkomma till frågan, vad och vem är svensk? Hur länge håller den här påstådda ökade benägenheten till utanförskap och brottslighet i sig om det handlar om genetik? Och hur länge håller det i sig om det handlar om nationell identitet? 
  • vonpluring
    SpanskaFlugan skrev 2015-04-06 20:57:42 följande:
    vonpluring skrev 2015-04-06 19:10:52 följande:
    Jag menar inte på individuell nivå, utan på kollektiv nivå. Självklart tycker jag att det är viktigare att befolkningen i mitt eget land mår bra än att befolkningen i ett land på andra sidan jordklotet mår bra, och det beror på att:

1. Jag är en del av befolkningen. Om befolkningen mår dåligt mår förmodligen jag själv dåligt.
    2. Jag identifierar mig med personer i befolkningen. Jag har av den anledningen större sympati och förståelse för dem.
    3. Befolkningen i mitt land är personer som jag träffar när jag är ute och rör mig. Självklart vill jag att de miljöer jag rör mig i ska präglas av välmående och lyckliga människor.

Vi skulle ju kunna dra ditt exempel ännu längre: Varför är det sunt att bry sig om en människa som du inte känner mer än en skogsödla? Varför lägger vi mer tid och resurser för att se till att människor mår bra än att skogsödlor mår bra?

Du säger att vem som är svensk avgörs i allra högsta grad av genetik (i ditt svar på min fråga längre upp). Men senare säger du att vi måste dela samma nationella identitet. Men identitet är naturligtvis inte samma sak som genetik. Vidare säger du att du helst ser att ända bak till tredje generationens invandrare återvänder till sina "hemländer", så då är du tillbaka till genetiken igen, jag utgår från att du vill att de ska återvända eftersom de inte delar samma genetik som vad du troligen skulle benämna "etniska svenskar". 

Men sen säger du att du identifierar dig med personer i befolkningen och att befolkningen är personer du träffar när du är ute och rör dig och att de ska bestå av välmående och lyckliga människor. Så då är du tillbaka till någon sorts nationell identitet, utan koppling till genetik. I det här argumentet verkar du inte bry dig om etniciteten av människorna runt omkring dig i befolkningen, bara du omges av välmående och lyckliga människor. 

Sen talar du om stora kollektiv av människor som inte är svenska, inte identifierar sig som svenskar och då talar du återigen om nationell identitet. Men då återkommer min fråga, vem är svensk? Många människor i det här landet identifierar sig som svenskar fullt ut trots att de inte uppfyller några som helst krav på "svensk genetik". För att inte tala om den enorma grupp människor som har etnisk bakgrund i både Sverige och något annat land men som ändå ser sig som svenskar. 

Sen hävdar du att utanförskapet är en konsekvens av invandringen och mångkulturprincipen och att vi per automatik kommer att få ett otryggt samhälle med högre brottslighet p.g.a invandring och mångkultur (trots att det finns gedigen forskning som visar att mångkultur inte på något som helst sätt skapar brottslighet och utanförskap men det är en annan diskussion, det är bara intressant att du lägger fram det som en total sanning).
    Och då måste jag återkomma till frågan, vad och vem är svensk? Hur länge håller den här påstådda ökade benägenheten till utanförskap och brottslighet i sig om det handlar om genetik? Och hur länge håller det i sig om det handlar om nationell identitet? 
    Svenskhet handlar om genetik och en gemensam nationell identitet för är något som är eftersträvansvärt. Jag kan inte riktigt se hur dessa två konstateranden står i konflikt med varandra.

Visa då den forskningen tack. Att invandrare är överrepresenterade inom brottsstatistiken, att ökningen av brottsligheten inom många områden har ett tidsmässigt samband med invandringen och att det finns 55 invandrardominerade no-go-zoner i Sverige idag gör ju kombinerat att man som intellektuellt ärlig inte kan dra någon annan slutsats. Eller vad tror du att brottslighetsökningen från 1960-talet beror på?

Utanförskapsområdena är i samtliga fall invandrardominerade. 1990 fanns det 5 områden som klassades som utanförskapsområden i Sverige. Idag är de över 200. Det finns naturligtvis inget som tyder på att de kommer sluta växa, tvärtom.
  • Anonym (vilgot)
    vonpluring skrev 2015-04-06 20:26:22 följande:
    Att du inte kan kommunicera med en 70-årig kinesisk man var bara ett konstaterande.

Du svarar själv på den sista frågan i stycket ovanför. Faktum kvarstår: konsekvenserna av den nu förda politiken är och kommer att bli ökad otrygghet en utökning av utanförskapsområdena. Man kan tycka det är ett pris värt att betala, men det går inte att förneka detta faktum. Jag tycker inte det är värt priset. Men du tycker uppenbarligen det?
    Anonym (vilgot) skrev 2015-04-06 20:07:06 följande:
    I allmänhet är det lättare att hjälpa människor som är nära dig. Då kan du också vara med och bestämma villkoren och skapa ett faktiskt system som håller i längden. 

En välmående befolkning leder till skatter och på så vis upprätthålls systemet. Om vi tog hela statskassen och skänkte bort allt till Zimbabwe så att Sveriges befolkning gick på knäna kommer vi inte att kunna fylla statskassan igen och då har vi inte ett system som håller i längden. Därför är det rimligt att svenska skattepengar till stor del går till Sveriges befolkning.

Många skulle säkert också resonera som så, att skattepengarna jag betalar går till (bland andra) mig. Om jag blir sjuk finns den svenska sjukvården där för mig. Om en invandrare bor i Sverige och betalar skatt finns sjukvården också där för honom/henne, om han/hon behöver den. Varför vissa inte skall ha rätt till den, även om de vill vara med och betala för den, för att de ser ut på ett visst sätt, kan jag inte förstå.

Om det handlar om att dela ut välgörenhetspengar så är det mig totalt egalt om pengarna (som jag betalat) går till behövande i Zimbabwe eller Sverige. Jag ser då helst att de går till den som behöver dem mest. 
    Det får stå för dig, men det är verkligen en helt orimlig inställning, och jag har faktiskt svårt att tro att du tycker så innerst inne, att detta bara är några idéer du tycker låter bra i teorin.

Jag tycker absolut att vi ska hjälpa andra länder och deras befolkningar, men att påstå att deras välmående skulle vara likvärdigt med den svenska befolkningens välmående är naturligtvis trams. Då tycker du kanske också det vore rimligt att kräva av Zimbabwe att de betalar för svensk sjukvård? Skulle du skuldbelägga dem om de inte gick med på detta?

Självklart vill jag inte neka några svenska medborgare sjukvård, även om de är invandrare.
    Så de biologiska premisserna du talar om är att man vill vara där man är önskad? (Bara så att jag vet om jag förstått dig rätt.)

Jag kan hålla med om att konsekvenserna av den nuvarande politiken leder till otrygghet eftersom den uppenbarligen sätter folk i utanförskap. Jag tror inte på utvisning och strypt invandring som en bra lösning. Och om den extrema politik du förespråkar skulle realiseras skulle de negativa konsekvenserna bli ännu större. 

Jag hänger inte riktigt med i resten av ditt inlägg. Är det trams att säga att en medborgare i Zimbabwe förtjänar att må lika bra som en etniskt svensk person? 

Har jag skrivit att vi skall betala för sjukvården i Zimbabwe? Jag skrev att det rimliga är att (delar av) svenska pengar går till sjukvården i Sverige så att vi får ett system som håller på lång sikt. Men när det gäller ren välgörenhet så tycker jag inte att det spelar någon roll om pengar går till en behövande i Zimbabwe eller i Sverige. Jag förstår verkligen inte det orimliga med min inställning. 

Sedan är ju också frågan hur mycket vi bör låta våra egna känslor styra vår politik, "hur naturliga" de än må vara. Om jag nu skulle identifiera mig mer med en man med svenskt ursprung än en med kinesiskt (som du så envist påstår), betyder det att det är rätt? Jag tycker mer om min mamma än om din, men om jag förespråkade en politik som tog medel från din mamma och gav till min vore det nog lite konstigt och omoraliskt, tycker du inte?
  • vonpluring
    Anonym (vilgot) skrev 2015-04-06 21:14:39 följande:
    Så de biologiska premisserna du talar om är att man vill vara där man är önskad? (Bara så att jag vet om jag förstått dig rätt.)

Jag kan hålla med om att konsekvenserna av den nuvarande politiken leder till otrygghet eftersom den uppenbarligen sätter folk i utanförskap. Jag tror inte på utvisning och strypt invandring som en bra lösning. Och om den extrema politik du förespråkar skulle realiseras skulle de negativa konsekvenserna bli ännu större. 

Jag hänger inte riktigt med i resten av ditt inlägg. Är det trams att säga att en medborgare i Zimbabwe förtjänar att må lika bra som en etniskt svensk person? 

Har jag skrivit att vi skall betala för sjukvården i Zimbabwe? Jag skrev att det rimliga är att (delar av) svenska pengar går till sjukvården i Sverige så att vi får ett system som håller på lång sikt. Men när det gäller ren välgörenhet så tycker jag inte att det spelar någon roll om pengar går till en behövande i Zimbabwe eller i Sverige. Jag förstår verkligen inte det orimliga med min inställning. 

Sedan är ju också frågan hur mycket vi bör låta våra egna känslor styra vår politik, "hur naturliga" de än må vara. Om jag nu skulle identifiera mig mer med en man med svenskt ursprung än en med kinesiskt (som du så envist påstår), betyder det att det är rätt? Jag tycker mer om min mamma än om din, men om jag förespråkade en politik som tog medel från din mamma och gav till min vore det nog lite konstigt och omoraliskt, tycker du inte?

Du vill bo där du känner dig välkommen, d.v.s. där du kan känna hemmahörighet och tillhörighet med andra personer som bor där. Det är en av förklaringarna till varför människor väljer att bosätta sig med sina egna, och det är en trend vi ser i alla mångkulturella samhällen. Jag känner inte till ett enda mångkulturellt samhälle som inte är segregerat, och det tyder ju på att segregation är något ofrånkomligt om man vill ha ett mångkulturellt samhälle.

Det fetstilta: Det hävdar du bestämt. Men du har inga argument till varför, utan det bara är så, Punkt? Well, du rubbar ju knappast mina uppfattningar.

Om en person i Zimbabwe förtjänar att må lika bra som en svensk är naturligtvis en del av en annan diskussion, som möjligtvis är av moralfilosofisk karaktär, men att den svenska staten, eller jag, skulle likställa en zimbabwisk medborgares välmående med en svensk medborgares välmående är trams och totalt felaktigt. Det betyder inte att vi inte ska hjälpa Zimbabwe, det kan vi absolut göra i den mån det är rimligt, men svenska staten ska i första rummet se till sin egen befolknings egenintressen.

Jag låter absolut inte mina känslor styra min politiska uppfattning, jag skulle vilja påstå att det snarare är mångkulturalisterna och invandringsvurmarna som gör det. Min politiska uppfattning bygger på mina egna rationella resonemang och slutsatser om hur man på bästa sätt ska styra ett samhälle.

Angående din sista fråga: Det är en dålig liknelse. Vänd på det istället: din mamma har givetvis rätten att lägga hushållskassan på sig själv och på hushållet och hon har ingen skyldighet än att hon ska dela med sig till min mamma och hennes hushåll.

• SpanskaFlugan
    vonpluring skrev 2015-04-06 21:11:54 följande:
    Svenskhet handlar om genetik och en gemensam nationell identitet för är något som är eftersträvansvärt. Jag kan inte riktigt se hur dessa två konstateranden står i konflikt med varandra.

Visa då den forskningen tack. Att invandrare är överrepresenterade inom brottsstatistiken, att ökningen av brottsligheten inom många områden har ett tidsmässigt samband med invandringen och att det finns 55 invandrardominerade no-go-zoner i Sverige idag gör ju kombinerat att man som intellektuellt ärlig inte kan dra någon annan slutsats. Eller vad tror du att brottslighetsökningen från 1960-talet beror på?

Utanförskapsområdena är i samtliga fall invandrardominerade. 1990 fanns det 5 områden som klassades som utanförskapsområden i Sverige. Idag är de över 200. Det finns naturligtvis inget som tyder på att de kommer sluta växa, tvärtom.
    Eftersom en person kan ta till sig en viss nationell identitet ända upp i vuxen ålder, medan genetiken inte går att förändra är de två oförenliga. En person som vuxit upp i Colombia kan flytta till Sverige i vuxen ålder och efter viss tid identifiera sig som svensk, med colombianska rötter, men trots allt svensk. Genetiskt är personen fortfarande colombiansk men känner sig svensk. Men med ditt resonemang är de inte svenska och bör flytta till det du påstår är deras hemland. 

Att begära fram forskning är enkelt (men du gav själva inga som helst källor till dina påståenden...) men eftersom jag misstänker att du och jag har helt olika uppfattningar om vad mångkultur är tror jag inte det skulle göra någon nytta att ge dig en rad länkar. Jag föreslår i stället att du börjar med ett besök hos migrationpolicy.org och fortsätter vidare i deras artikelarkiv.

Att vi har problem med utanförskap har inget med mångkultur att göra, vi har en totalt misslyckad integrationspolitik. Det säger liksom sig självt att om man slänger ihop människor med djup traumatiska upplevelser i sönderfallande förorter och tror att de bara "så där" ska lära sig ett nytt språk, bygga upp ett nätverk, anpassa sig till svensk kultur och bara glida in på arbetsmarknaden utan några problem, så är man djupt naiv. Och tyvärr är det just det våra politiker under årtionden har varit. Men även här tror jag vi har olika åsikter. Jag tror nämligen inte att vissa grupper råkar vara mer benägna till brottslighet bara för att de är "invandrare". Orsak och verkan är mycket mer komplicerat än var du råkar vara född. 

För övrigt är det knappast förvånande att vissa personer känner sig hotade och skrämda av invandring. Det är ett fenomen vi ser upprepade gånger genom historien. Oavsett vart invandrarna kommer ifrån så ses stora grupper nyanlända med skepticism och rädsla. Man kan ta Stockholm som exempel, för ca 150 år sedan kom horder av "lantisar" från hela landet till Stockholm i jakten på jobb. De bemöttes med ilska, våld och fördomar. Och de kom bara från Dalarna, Småland, Värmland och andra "exotiska" platser. Bostadsbristen var total, folk bodde i vedbodar och svinstior, folk svalt ihjäl, jobben var få och säsongsbetonade, misären ofattbar. Idag hävdar ättlingarna till de "invandrarna" stolt att de är ur-stockholmare med minst tre generationer innanför tullarna. 
    Min poäng är att historien upprepar sig och det vi idag ser som ett hot allt som oftast visar sig vara en tillgång. 
Svar på tråden Jag är en person med starkt nationalistiska åsikter. Ställ era frågor!