vonpluring skrev 2015-04-06 19:04:17 följande:
För att skapa ett sammanhållet och tryggt samhälle är det viktigt att en överhängande majoritet delar samma nationella identitet, det är det jag säger. Sen får du gärna identifiera dig med folk i andra länder, men om vi tillåter dem komma hit i stora mängder så får det konsekvenser för tryggheten och sammanhållningen i vårt samhälle, och därför kan vi inte acceptera det.
vonpluring skrev 2015-04-06 19:10:52 följande:
Jag menar inte på individuell nivå, utan på kollektiv nivå. Självklart tycker jag att det är viktigare att befolkningen i mitt eget land mår bra än att befolkningen i ett land på andra sidan jordklotet mår bra, och det beror på att:
1. Jag är en del av befolkningen. Om befolkningen mår dåligt mår förmodligen jag själv dåligt.
2. Jag identifierar mig med personer i befolkningen. Jag har av den anledningen större sympati och förståelse för dem.
3. Befolkningen i mitt land är personer som jag träffar när jag är ute och rör mig. Självklart vill jag att de miljöer jag rör mig i ska präglas av välmående och lyckliga människor.
Vi skulle ju kunna dra ditt exempel ännu längre: Varför är det sunt att bry sig om en människa som du inte känner mer än en skogsödla? Varför lägger vi mer tid och resurser för att se till att människor mår bra än att skogsödlor mår bra?
vonpluring skrev 2015-04-06 19:39:05 följande:
Var kommer du ifrån?
Anonym (vilgot) skrev 2015-04-06 19:21:11 följande:
Jag har svårt att se själva kärnan i ditt resonemang. Handlar det om att bevara den vita "rasen" för sakens skull eller handlar det om trygghet och att andra "raser" är ett hot mot tryggheten?
För mig är det verkligen inte självklart att jag identifierar mig mer med en svensk 70-åring än en 70-åring från Kina. Det är för mig helt individbaserat. Till skillnad från dig har jag många vänner som härstammar från alla möjliga platser i världen och jag kan inte se någon korrelation - baserat på mina egna erfarenheter - mellan hudfärg och till vilken grad jag identifierar mig med dem. Jag bryr mig inte heller nödvändigtvis mer om dem som är mer lika mig (absolut inte utseendemässigt men ej heller när det kommer till personligheten).
Som jag ser det är det utanförskapet som leder till trygghetsproblem i samhället. Nationalism, rasism, funkofobi, arbetslöshet, segregering m.m. är några faktorer som enligt mig bidrar till att folk hamnar utanför. Jag gissar att din sydamerikanska vän, för att ta ett exempel, inte är en farlig, kriminell person som är ett hot mot sin omgivning trots att hen är icke-vit. Den vännen är i så fall ett exempel på hur hudfärg och "hot mot tryggheten" inte går hand i hand.
Du svarade inte på vad som händer om ursprungslandet vägrar att ta emot den andra- eller tredjegenerationens invandrare som du vill utvisa?
Hela sammanhållningen och hemmahörigheten och i förlängningen tryggheten hotas av att stora kollektiv av människor som inte är svenska, och därmed inte identifierar sig som svenskar, bosätter sig i vårat samhälle. Kalla det "raser" om du vill, men det är däri problemet ligger.
Ja, utanförskapet är ju en konsekvens av invandringen och mångkulturprincipen. Det som skapar utanförskapet, vilket är flera olika faktorer som du t.ex. nämner, bland annat att folk föredrar att bo med sina egna, är en mänsklig fakultet vi måste förhålla oss till. Vi kan inte förändra naturliga biologiska mänskliga premisser.
Det är naturligtvis ingen som tror att ALLA invandrare är kriminella eller farliga. Men man måste inse att konsekvenserna av invandringen och mångkulturprincipen är att vi kommer få ett mer otryggt samhälle med högre brottslighet. Sen får man tycka att det är bra eller dåligt, ni får gärna tycka att det är ett pris värt att betala, men det går inte att förneka att det är så.
Du säger att vem som är svensk avgörs i allra högsta grad av genetik (i ditt svar på min fråga längre upp). Men senare säger du att vi måste dela samma nationella identitet. Men identitet är naturligtvis inte samma sak som genetik. Vidare säger du att du helst ser att ända bak till tredje generationens invandrare återvänder till sina "hemländer", så då är du tillbaka till genetiken igen, jag utgår från att du vill att de ska återvända eftersom de inte delar samma genetik som vad du troligen skulle benämna "etniska svenskar".
Men sen säger du att du identifierar dig med personer i befolkningen och att befolkningen är personer du träffar när du är ute och rör dig och att de ska bestå av välmående och lyckliga människor. Så då är du tillbaka till någon sorts nationell identitet, utan koppling till genetik. I det här argumentet verkar du inte bry dig om etniciteten av människorna runt omkring dig i befolkningen, bara du omges av välmående och lyckliga människor.
Sen talar du om stora kollektiv av människor som inte är svenska, inte identifierar sig som svenskar och då talar du återigen om nationell identitet. Men då återkommer min fråga, vem är svensk? Många människor i det här landet identifierar sig som svenskar fullt ut trots att de inte uppfyller några som helst krav på "svensk genetik". För att inte tala om den enorma grupp människor som har etnisk bakgrund i både Sverige och något annat land men som ändå ser sig som svenskar.
Sen hävdar du att utanförskapet är en konsekvens av invandringen och mångkulturprincipen och att vi per automatik kommer att få ett otryggt samhälle med högre brottslighet p.g.a invandring och mångkultur (trots att det finns gedigen forskning som visar att mångkultur inte på något som helst sätt skapar brottslighet och utanförskap men det är en annan diskussion, det är bara intressant att du lägger fram det som en total sanning).
Och då måste jag återkomma till frågan, vad och vem är svensk? Hur länge håller den här påstådda ökade benägenheten till utanförskap och brottslighet i sig om det handlar om genetik? Och hur länge håller det i sig om det handlar om nationell identitet?