Anonym (vilgot) skrev 2015-04-07 10:42:05 följande:
1. Vem känner en dödslängtan efter att få bo bland svenskar? Vilka krav du har! Jag bor också billigt (studerar och är snål), i ett invandrarområde, antar jag att man skulle kunna kalla det, även om jag är svensk. Inte känner jag heller en dödslängtan efter att bo bland svenskar och inte bor jag här för att jag diggar invandrare mer än andra. Jag bor här för att det är billigt. Ägaren till den lokala pizzerian där jag bor är utbildad läkare och har en halvfärdig utbildning i fysik (som jag), kom till Sverige för att han var efterlyst i Turkiet där han var aktivist och kämpade för människors rättigheter. Han lärde sig svenska och engelska första året han bodde i Sverige i hopp om att kunna jobba som läkare men icke. Efter ett tag gav han upp och började baka pizzor istället. Tror du att han bor i det här området för att han bara så himla gärna vill bo bland andra icke-vita?
2. Varför det är så mycket dyrare att bo i svenska områden, och att folk trots det väljer att bosätta sig där? Om en invandrare kommer till Sverige och inte får hjälp in i samhället kommer hon att finna det svårt att få ett välbetalt jobb. Hon kommer att bosätta sig i ett billigt område och där kommer hon att bo bland många andra som är i samma situation. När jag börjar arbeta kommer jag garanterat att flytta ifrån min nuvarande lägenhet. Det är inte för att jag är beredd att betala mer för att få bo bland vita/etniskt svenska, utan för att jag vill bo närmare centrum i en finare lägenhet och det kommer jag att vara beredd att betala för. Det har ingenting med mina grannars etnicitet att göra.
3. Kom också ihåg att det alltid har funnits områden som har kostat mer eller mindre att bo i. Så fungerar prissättningen på en marknad. Långt innan människor började invandrare fanns det alltså platser i Sverige där folk var beredda att betala mer för att bo. Du etnifierar en gammal klassfråga.
4. Så, bara för att dubbelkolla: Du värderar en etniskt svensks välmående - om han/hon är bosatt i Somalia (byter fräckt land, känner mig lat idag) - lägre än en svensk medborgares välmående, även om han/hon har ursprung i Somalia? Jag förstår det fortfarande inte, men däremot har du rätt i att det då inte nödvändigtvis är ett uttryck för rasism.
5. Visst bygger alla politiska åskådningar, ideologiger och moraliska principer på känslor i viss mån. Men även om känslorna styr grundantagandet man gör (exempelvis: jag vill att så många som möjligt skall må så bra som möjligt) så betyder det inte att känslor i allmänhet är en jättebra moralisk kompass. Inte när vi börjar göra skillnad på folk och folk baserat på vilka vi tycker mer om eller identifierar oss mer med. Framförallt är våra känslor ingen garanti för att en politisk åsikt är moraliskt riktig. Om någon våldtar min sambo kommer jag att känna en stark hämndlystnad och vem vet, kanske vill jag slå ner eller t.o.m. döda våldtäktspersonen ifråga. Samtidigt vore det inte alls bra om vi baserade ett rättsystem på samma hämndlystnad och även om mina känslor vore naturliga och många hade känt samma sak så betyder det inte att vi bör bygga lagar, regler och system runt och på dem.
6. Jag tror ju då absolut och helhjärtat att en realisering av dina politiska åsikter hade varit katastrofal för Sveriges ekonomi och tillväxt, familjer hade splittrats, den offentliga sektorn hade gått omkull, tillväxten hade stagnerat och det hade varit en stor kulturell förlust. Men ja? där håller vi helt enkelt inte med varandra. Om man dessutom hade lärt sig att kombinera ett stort invandringsflöde med en vettig integrationspolitik hade vi vunnit ännu mera på invandring. Det är mitt mål och jag önskar att vi hade lagt krutet där istället för att lägga krutet på att minska invandringen.
7. En fråga till: Varför är du intresserad av att en återvandringspolitik av människor som redan är integrerade (tänk tredjegenerationens invandrare). Handlar det då inte längre om trygghet utan om något annat?
1. Svenskar föredrar att bo bland andra svenskar. Det är fullt naturligt att det är på det viset. Vi skulle kunna ta utvecklingen i Malmö som exempel. Där flyttar svenskar alltså ut från Malmö och in i skånska landsortskommuner, till den grad att svenskar
minskar i absolut antal i Malmö. Trots att vi nu genomgår en kraftig urbanisering, så minskar svenskar i antal i Sveriges tredje största stad. Det om något borde få folk att ta sig en funderare.
Det är som sagt möjligt att din pizzabagare hellre bor i ett svenskt område än i Tensta, eller vad det nu kan vara, men då är det knappast för att det är just svenskar som bor där. Utan det är förmodligen för att det svenska områden är mycket tryggare. Hade pizzabagaren haft möjligheten att välja mellan ett lugnt svenskt villaområde, och ett lugnt turkiskt villaområde, då hade han garanterat, utan tvekan, valt det sistnämnda.
Vi kan ju titta på syrianerna i Södertälje. Det är en mer i allmänhet en välintegrerad och välbeställd invandrargrupp i Sverige, men de bosätter sig trots det i sina egna områden, med sina egna. Såhär skriver Arnstberg och Sandelin i boken "Invandring och mörkläggning":
Vi går vidare till Södertälje där ungefär hälften av invånarna själva är födda utomlands eller att deras båda föräldrar kommer från något annat land. Var fjärde invånare är syrian. Uppskattningsvis finns det ungefär 100.000 syrianer i Sverige. De har bildat föreningar, institutioner, byggt kyrkor, startat tidskrifter och till och med egna tevekanaler. I Södertälje har syrianerna egna flaggor, egna villaområden, två biskopar och två fotbollslag: Södertäljes Assyriska förening och Syrianska FC.
2. Om vi nu leker med tanken att det är totalt obetydligt för folk vilka deras grannar är (rent nationellt), på vilket sätt blir situationen bättre då? Uppenbarligen samlas invandrare upp i utanförskapsområdena med de problem som följer av det, oavsett om det beror på att de vill bo där eller om det beror på att invandrare tenderar få underklasstatus. Det spelar liksom ingen större roll om det är det ena eller andra, slutsatsen måste ju ändå bli att vi bör stoppa invandringen, eftersom det är invandringen som är grunden till att dessa samhällsproblem uppstår.
3. Självklart har det alltid funnits underklassområden i Sverige, som har varit mindre attraktiva att bo i. Men detta har verkligen tagits till extrema nivåer på senare år. 1990 fanns det 5 områden som definierades som utanförskapsområden, nu finns det över 200. Min pappa berättade för att mig att hans bror, alltså min farbror, bosatte sig i ett av dessa områden på 1970-talet. När det alltså fortfarande var underklassområde, men det bodde då mest svenskar där. Det kunde han alltså göra på den tiden. Idag, så vore det helt fullkomligt uteslutet att han skulle flytta dit, det är överhuvudtaget en skrattretande och bisarr tanke. Och det förstår ju både jag och min pappa att det är. Jag tror även han ser elefanten i rummet men han talar ogärna om den.
4. Jag själv värderar, och anser att svenska staten ska värdera, svenska medborgares välmående högre än andra medborgare. Så om det av någon anledning bor en etniskt svensk i Somalia som inte har svenskt medborgarskap så ska hans/hennes välmående inte värderas lika högt som en svensk medborgares, även om den svenska medborgaren har somalisk bakgrund. Det är ju också av pragmatiska skäl jag tycker att det bör vara så. Däremot är den etniske svensken hemskt välkommen att flytta hit och erhålla svenskt medborgarskap, om han/hon nu vill det.
5. Jag har inget mer att tillägga i detta.
6. Vi håller inte med varandra, så är det. Jag vill bara påpeka att man har ältat integration ända sen invandringen tog fart till Sverige. "Det är inte invandringen som ska minskas, det är integrationen som behöver bli bättre", så har det låtit i 25 år. Och trots att man hela tiden vetat att det är integrationen som måste bli bättre, så har läget bara hela tiden försämrats. Varför skulle det bli bättre i framtiden? Jag tror ni måste inse att förmågan att integrera är en variabel som helt och hållet beror på antalet invandrare som kommer. Det går liksom inte att separera dem. Det är fullständigt ofrånkomligt.
7. Det är en mer långsiktig åtgärd. Som jag skrev några sidor bak i tråden: I teorin skulle man kunna tänka sig att ett mångetniskt samhälle kan vara ett samhälle där folk har en gemensam kultur. Men i praktiken så skulle det inte vara möjligt. Ett mångetniskt samhälle kommer alltid att vara splittrat samhälle, i olika nivåer.
Titta bara på USA. De svarta har bott där i flera hundra år, och är väl "integrerade" i den mening som man menar med integration i svensk mening. Vet du hur knivskarp segregationen är i USA?