• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • Snart lycklig

Idag v 33, 32+5, fortfarande +22 kg. ;) Mycket, men jag är ändå glad att jag hållt mig på samma vikt i flera veckor. BM säger att det inte går att jämföra min viktkurva med andras, då jag tagit så mycket mediciner.

Nu snart koll hos BM. Får se om HF ligger still och inte ökat.

• Redan47
    MillaQ2 skrev 2015-06-23 13:11:50 följande:

Tycker listan är så bra, har svårt att hålla allas fakta i huvudet, hoppas fler fyller på! Kan man lägga in listan i TS startinlägg? Alltså om du Redan kan göra det (vet inte om det funkar)?

Hur gör jag då? Ingen susning själv...
  • Redan47
    Snart lycklig skrev 2015-06-23 13:45:26 följande:

Idag v 33, 32+5, fortfarande +22 kg. ;) Mycket, men jag är ändå glad att jag hållt mig på samma vikt i flera veckor. BM säger att det inte går att jämföra min viktkurva med andras, då jag tagit så mycket mediciner.

Nu snart koll hos BM. Får se om HF ligger still och inte ökat.

Skit i vikten! Din dröm att få bära o föda barn har du nått, det är allt som betyder något. Det är vår fåfänga som knackar på... Hos mig oxå, jag hade ju en övervikt i ingång redan efter hormoner o kortison. Sett fluffig ut länge nu! Men det är det värt, vet att det går att jobba bort sedan.

Hoppas dina värden håller sig nu så
    Bebis kan stanna kvar lite till! Fattar inte vad fort det gått , crazy, minns när transfer gjordes både din o min.
  • Redan47

millaq läste att hos omföderskor är det vanligare att barnen ligger tvärläge, finns mer plats. jag tror nog din bebis vänder sig...
    TPO är antikroppar som testas. Tsh t4 sköldkörtelns funktion, är de värdena förhöjda efter flera provtagningar tas även prov på antikropparna.... Men i ert fall i slutet mot grav ingen aning.

Jag: har kontroll på torsdag igen. Tror inte den har någon titel... Eftersom jag går p UL kontroll varannan vecka pga högrisk grav. De kollar varje gång; hjärtat, urinblåsa, magsäck, fostervatten, blodflöden, mätningar fysiska, o rörelser. Kön såg han nog redan förra gången, tror jag, han frågade då om vi ville veta, ... Om det skulle framkomma vid undersökning...typ. Just när ena fostret var synligt mellan benen. Om vi frågar på torsdag får vi nog veta. Lite nyfiken känner jag mig...mannen oxå! Idag 17+3. I början på augusti blir det oxå kontroll av livmodertapp mm ett VUL och UL på barnen. Känns ängsligt lite då och då, det faktum att det när som helst kan utvecklas till TTS även om det även är 80% chans att det inte utvecklas...min man sa just idag att det inte var likt mig att va så ängslig o lite orolig. Em. Känner ju oxå hur vi kämpat för att komma till en graviditet. Vill detta går vägen, ni vet alla vad jag menar. Jag känner tydligt att det är detta som skiljer en spontan graviditet mot denna. Vi har levt så länge att det självklara inte är självklart. Kram ska fylla i mig på listan när jag tar datorn.

• Snart lycklig
    Redan47 skrev 2015-06-23 16:16:10 följande:

Skit i vikten! Din dröm att få bära o föda barn har du nått, det är allt som betyder något. Det är vår fåfänga som knackar på... Hos mig oxå, jag hade ju en övervikt i ingång redan efter hormoner o kortison. Sett fluffig ut länge nu! Men det är det värt, vet att det går att jobba bort sedan.

Hoppas dina värden håller sig nu så

Bebis kan stanna kvar lite till! Fattar inte vad fort det gått, crazy, minns när transfer gjordes både din o min.

Ja, vikten är en bagatell. Vant mig att inte känna igen mig när jag ser mig i spegeln. ;) Hoppas att det är mkt vätska också.

Ja, visst är det crazy, här ligger jag med massor av mensvärk, som jag gissar är tidiga förvärkar. (För säkerhets skull ska vi göra en urinodling på fredag.) I tvättmaskinen ligger min första tvätt med minikläder. Tagit fram en väska som får fungera som BB-väska. Köpte idag ny morgonrock (som går att stänga) och ett matchande nattlinne på Twilfit, för att se anständig ut på sjukhuset, när det blir dags. Dock lite spets och i svart, så kanske jag inte blir så anständig ändå.... ;)

Lika crazy att du är i 17+3 och med tvillingar. Fokusera på de 80% som inte får TTS. Min syster och jag som är enäggs, föddes ca 6 v för tidigt. Vi vägde då 2100 respektive 2300 gram. Spännande att få reda på kön. Ska ni kolla på torsdag?

Vi pendlar hela tiden om vilket kön vi tror det är. Jag är inne på att det är en pojke just nu. Imorgon kanske jag tror att det är en flicka.

Ja, inte har man tagit något för givet i denna graviditet. Knappt vågat ta in att jag är gravid och ska få en efterlängtad bebis.
  • JZ79
    Snart lycklig, mysigt att få tvätta minikläder och packa BB-väska Snart är bebis här!! Fast jag hoppas den stannar så länge som möjligt i din mage. Bra att de tar en odling och har koll på dig. Blodtrycket bättre nu?

Redan, skönt att de kollar dig så noggrant och ofta! Tiden går fort

Ego: Själv är jag nu i v 11 (10+6), jag tror jag börjar må lite bättre..Vissa stunder på dagen märker jag att jag inte mår så illa. Måste fortfarande ta Lergigan Comp, men det känns lite bättre och jag kan nu välja att äta lite mer varierat. Förutom frukost..då är det fortfarande bara flingor och iskall mjölk som funkar. Nästa vecka gör vi KUB-ultraljud, vi längtar efter att få se Pyret igen Hjärta De stunder då jag mår lite bättre blir jag tyvärr lite orolig och börjar tänka dumma tankar som att något kanske hänt med Pyret, men sen kommer alla gravidsymtom tillbaka igen så jag antar allt är ok. Ingen liten blödning på ett tag heller. Hoppas det är som det ska Glad
  • zaq1234

Milla, läkare sagt till mig att jag ska ta TPO för att veta om jag har antikroppar eller inte, tror det är bra att inte ha om jag förstått rätt. Då säger de att jag kan sluta med levaxin efter förlossning. Har jag antikroppar så lär man få fortsätta med levaxin. Tänkte att du borde få samma behandling då inte du heller hade problem med Sköldkörtel innan, utan bara få ner tsh innan transfer.

Redan, vad är TTS? Håller med övriga, fokusera på de 80 % som inte får det! Men flest

• zaq1234

Oj det skickades.. Skrev men jag förstår din ängslan, jag oroar mig för att dessa sista veckor.. När det just varit så lång väg hit o allt annat än självklart. Kram

• Snart lycklig

JZ79, ja blodtrycket var 140/80, helt godkänt. Gränsen går vid 150/90. Konstigt nog visade äggvitan i urinen endast spår idag. Legat på 1+ de senaste kontrollerna. Antingen har ökad dos av Trandate och/eller Prednisolon förbättrat det. Jag är också lite mindre svullen i anklar och fötter.

Får se hur det ser ut på fredag. Då ska jag även ta blodprover för koll av HF. Då vecka 34, 33+1.

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus