• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • Snart lycklig

Milla, jag har tidigare fått besked från svensk läkare att trappa ned Trombylen några veckor innan bf, då det tar lite tid för den att lämna kroppen. När dr D fick reda på mitt planerade kejsarsnitt den 23/7, meddelade han för någon vecka sedan att jag genast måste sluta med den. Han skrev att jag inte behövde den längre och han är ju samtidigt så noga med att följa min HF.

Fråga om det så snart som möjligt om du inte fått klara besked.

• JZ79

Blingbling, grattis! Härligt att den andra växt ikapp Jag började trappa ner östrogen i v 8 och ska trappa ner Lutinus i v 12.. Långsam nedtrappning.. Samma med kortisonet. Jag hade också mycket håll i sidan mellan v 4-8 nånting. Helt normalt fick jag höra. Kram!

• Frk Röd
    Bling Bling skrev 2015-06-23 22:17:44 följande:

Var på spec i går och fick se 2 pickande hjärtan,villken lättnad att den ena kom i kapp och stannade kvar,
    Båda var nu lika stora är i v 7.4 nu.
    Hoppas dom stannar kvar denna gång.

Ni som tagit luinus i villken vecka slutade ni.och slutade ni tvärt eller trappade
    ni ner?.
    Samma fråga gäller progynon.

Grattis till två små pickande hjärtan. Som flera andra redan skrivit så ska både prognyon, progesteron och prednisolon trappas ner långsamt. Jag började trappa ner prognyon vecka 8.
  • Redan47

Bling: grattis!!! Jag började trappa ner östrogen v9+. Från 8mg oralt o 4mgvaginalt. Färdig v12. Start nedtrappning progestoron enl schema v 12, men jag startade nedtrappning v14, efter besök hos spec Mvc, fr 800-1200mg. Färdig v 17.

Weeme: jag hade oxå sådana känningar, blev lite rädd eftersom jag tidigare haft blödning m sammandragning mens värk. Men blev inget mer, och eftersom det inte går att göra någonting åt det, vilar jag när sammandrag blir för kraftiga. Nu en period som är lugn. Hitta något som kan lugna dig.

Fick lära mig av en läkare att det är acetylsyra trombyl som är den förrädiska som kan bli farlig, då den försvårar att stoppa blödning. Inte Fragmin. Ju närmare BF avsluta. Tyckte min läkare sa till v 37. Som sagt datum, kommer hela tiden beror på hur vi tre mår.

• zaq1234

Ahavamaria: 43 år. Embryodonation, frysåterföring. Beräknad bf 4/5-15, dottern kom 21/4. Piss o skit tillstånd i stort sett hela graviditeten, men en oerhört smidig o lättvindig vaginal förlossning. Har genetisk syster född 15/4 2012. Den graviditeten var väldigt bra, men förtidig bf och igångsättning gjorde mos av mig. Ava Clinic Riga barn. BB Näl, båda gånger mycket nöjd med personal och resurser.

Bullenochgrisen: 25 år och gravid genom äd i vecka 35. BF 19 Juli. Inga tidigare IVF försök, blev gravid på första försöket med äd ( ett två dagars embryo) via ks Huddinge. Medicin vid ET: Lutinus och Progynon. Har hittills haft en bra graviditet, mådde pyton til vecka 17 men efter det så har allting rullat på Med värden och blodtryck, inga direkta gravidkrämpor förutom sammandragningar. Väntar en flicka :)

MillaQ2, 43 år, flera MF efter "naturlig" befruktning, 1 MF v 8 efter IVF m egna ägg, 2 ÄD utan graviditet (en färsk, en frusen), gravid på 3e ÄD (frusen) IVF Riga, (Levaxin denna gång) BF 31/7, planerat snitt 22/7, moderkaka långt ner plus ett tidigare snitt. Har två pojkar 11,14 år. Min nuv sambo har inga barn.Det tog tre år för oss att komma hit (v33 nu) men hade flera dödsfall i familjen som troligen förlängde tiden. Vet ej kön på denna, är bara lyckliga för ett barn oavsett :)

Snart lycklig, 49 år, tidigare återfört 26 st toppenembryon med egna ägg, endast ett tidigt missfall, gravid vid 1:a ÄD (Aten, Life Clinic, Dimitri), stark immunsupport, bf 13/8 ändrat till planerat snitt omkring den 23/7 pga av placenta previa=täcker för hela utgången, först var det trillingar, sedan tvillingar, men till slut nu endast ett barn (flerbörd avstannade i vecka 8+), vet ej kön. Inga barn sedan tidigare. Sambo två vuxna barn sedan tidigare.

zaq1234 42 år, har försökt i 7 år, har gjort tre IVF i Sverige, MA på gång nr 2. 3ÄD  på IVFRiga, ÄD 2 MF, men gång 3 lyckades det, nu BF 1 aug. Har ett biologiskt barn på 7 år.

HRE, 46 år - väntar tvillingar! 6 IVF med egna ägg och 3 ÄD, gravid på 4:e. Tidigt dubbelmissfall IVF nr 2. Försökt bli gravid i 4 år, först med pojkvän och nu själv. Fått donerat ägg av min syster. BF 22 november, men har bestämt de kommer i oktober;.)

JZ79, 36 år, gravid efter 5 års längtan och kämpande.. Vi har både manlig och kvinnlig faktor som gjort vi inte blir gravida. 2 ivf på Sahlgrenska utan ET. 1 ÄD i Åbo och sedan till slut hysto och dubbeldonation hos Penny. BF 12 januari 2016. Inga barn sedan tidigare, första gången gravid någonsin :)

Missne: 44 år, gravid efter 12 års kämpande. Har gjort många IVFer i Sverige som ej lyckats. Immunologisk utredning våren 2014 hos Dr D visade på immunologiska orsaker. Första ÄD på AVA Riga i april 2015 lyckades. En av två fastnade. BF 15 januari 2016.

Ni som inte fyllt i, gör gärna det.

• zaq1234

Ahavamaria: 43 år. Embryodonation, frysåterföring. Beräknad bf 4/5-15, dottern kom 21/4. Piss o skit tillstånd i stort sett hela graviditeten, men en oerhört smidig o lättvindig vaginal förlossning. Har genetisk syster född 15/4 2012. Den graviditeten var väldigt bra, men förtidig bf och igångsättning gjorde mos av mig. Ava Clinic Riga barn. BB Näl, båda gånger mycket nöjd med personal och resurser.

Bullenochgrisen: 25 år och gravid genom äd i vecka 35. BF 19 Juli. Inga tidigare IVF försök, blev gravid på första försöket med äd ( ett två dagars embryo) via ks Huddinge. Medicin vid ET: Lutinus och Progynon. Har hittills haft en bra graviditet, mådde pyton til vecka 17 men efter det så har allting rullat på Med värden och blodtryck, inga direkta gravidkrämpor förutom sammandragningar. Väntar en flicka :)

MillaQ2, 43 år, flera MF efter "naturlig" befruktning, 1 MF v 8 efter IVF m egna ägg, 2 ÄD utan graviditet (en färsk, en frusen), gravid på 3e ÄD (frusen) IVF Riga, (Levaxin denna gång) BF 31/7, planerat snitt 22/7, moderkaka långt ner plus ett tidigare snitt. Har två pojkar 11,14 år. Min nuv sambo har inga barn.Det tog tre år för oss att komma hit (v33 nu) men hade flera dödsfall i familjen som troligen förlängde tiden. Vet ej kön på denna, är bara lyckliga för ett barn oavsett :)

Snart lycklig, 49 år, tidigare återfört 26 st toppenembryon med egna ägg, endast ett tidigt missfall, gravid vid 1:a ÄD (Aten, Life Clinic, Dimitri), stark immunsupport, bf 13/8 ändrat till planerat snitt omkring den 23/7 pga av placenta previa=täcker för hela utgången, först var det trillingar, sedan tvillingar, men till slut nu endast ett barn (flerbörd avstannade i vecka 8+), vet ej kön. Inga barn sedan tidigare. Sambo två vuxna barn sedan tidigare.

zaq1234 42 år, har försökt i 7 år, har gjort tre IVF i Sverige, MA på gång nr 2. 3ÄD  på IVFRiga, ÄD 2 MF, men gång 3 lyckades det, nu BF 1 aug. Har ett biologiskt barn på 7 år.

HRE, 46 år - väntar tvillingar! 6 IVF med egna ägg och 3 ÄD, gravid på 4:e. Tidigt dubbelmissfall IVF nr 2. Försökt bli gravid i 4 år, först med pojkvän och nu själv. Fått donerat ägg av min syster. BF 22 november, men har bestämt de kommer i oktober;.)

JZ79, 36 år, gravid efter 5 års längtan och kämpande.. Vi har både manlig och kvinnlig faktor som gjort vi inte blir gravida. 2 ivf på Sahlgrenska utan ET. 1 ÄD i Åbo och sedan till slut hysto och dubbeldonation hos Penny. BF 12 januari 2016. Inga barn sedan tidigare, första gången gravid någonsin :)

Missne: 44 år, gravid efter 12 års kämpande. Har gjort många IVFer i Sverige som ej lyckats. Immunologisk utredning våren 2014 hos Dr D visade på immunologiska orsaker. Första ÄD på AVA Riga i april 2015 lyckades. En av två fastnade. BF 15 januari 2016.

Ni som inte fyllt i, gör gärna det.

• Bling Bling

Tack för alla grattis.
    Om jag nu ska börja trappa ner i v 12 på lutinus.
    I villken takt gjorde ni? Jag tar 3 ggr dagligen samma med progynon.

• HRE

Idag var jag på RUL, mina systrar var med! Vi ville ju veta om det är kille/tjej, tjej/tjej eller kille/kille! Men mina bebisar är har minsann integritet så de ville inte alls visa detta;.) Men... de är välskapta, fina mått på lårben, skallben, bukmått och allt. Vi såg läppar, ögon, näsa så klart. Och de rör på sig så är aktiva! Och det är ju huvudsaken. Så det blir nytt UL om 2 veckor!

Vad gäller att trappa ner på Progynon och progesteron så drog jag ut på det. Men har förstått att man ska inte ta Progynon alltför länge. Ta bort en tablett per dag åtminstone.

Bling Bling - kul med fler tvillingar;.)

• MillaQ2

Roligt att läsa om alla framsteg i tråden :)

Tack Snartlycklig och Redan för info om Trombyl. Är nog bäst jag börjar trappa ner snart då (kanske till helgen, vecka 36 då) Men rädd för havandeskapsförg (då Trombyl är förebyggande). Kanske inte ska ta omega heller då, det är ju blodförtunnande också.

Ni som tar Fragmin, vad var skälet till det? Jag fick bara Fragmin första veckorna till nedtrappningen av stödmedicinerna, sedan Trombyl istället.

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus