• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • bullenochgrisen

Uppdatering från mig: vecka 37 nu då, dags för ul och ev. Vändningsförsök nu på torsdag då vi misstänker att lillan fortfarande ligger i säte. Eller vi kan snarare inte få någon uppfattning om hur hon ligger. Det är något stort som putar ut strax under revbenet ( inte så värst skönt) vi har trott det varit en rumpa eller ett lårben men nu är bm mer misstänksam om det kanske är ett huvud istället. Nervös är jag inför torsdag men det ska ändå bli skönt att få veta hur hon ligger och om vi kanske får någon chans till att föda vaginalt...

Tog ut mig lite väl mycket i helgen, det märks även flera dagar efteråt, har svårare att gå långa sträckor fortfarande pga. Sammandragningar och nu efter helgen så har vaderna börjat kännas trötta.

Hoppas ni mår bra allesammans, för mig blir det nog soffläge tills energin är tillbaka.

Stor kram på er

• Snart lycklig
    bullenochgrisen skrev 2015-06-23 20:33:07 följande:

Uppdatering från mig: vecka 37 nu då, dags för ul och ev. Vändningsförsök nu på torsdag då vi misstänker att lillan fortfarande ligger i säte. Eller vi kan snarare inte få någon uppfattning om hur hon ligger. Det är något stort som putar ut strax under revbenet ( inte så värst skönt) vi har trott det varit en rumpa eller ett lårben men nu är bm mer misstänksam om det kanske är ett huvud istället. Nervös är jag inför torsdag men det ska ändå bli skönt att få veta hur hon ligger och om vi kanske får någon chans till att föda vaginalt...

Tog ut mig lite väl mycket i helgen, det märks även flera dagar efteråt, har svårare att gå långa sträckor fortfarande pga. Sammandragningar och nu efter helgen så har vaderna börjat kännas trötta.

Hoppas ni mår bra allesammans, för mig blir det nog soffläge tills energin är tillbaka.

Stor kram på er

Lycka till med vändningsförsöket på torsdag!
  • Missne
    JZ79 skrev 2015-06-23 20:00:56 följande:
     Ego: Själv är jag nu i v 11 (10+6), jag tror jag börjar må lite bättre..Vissa stunder på dagen märker jag att jag inte mår så illa. Måste fortfarande ta Lergigan Comp, men det känns lite bättre och jag kan nu välja att äta lite mer varierat. Förutom frukost..då är det fortfarande bara flingor och iskall mjölk som funkar. Nästa vecka gör vi KUB-ultraljud, vi längtar efter att få se Pyret igen Hjärta De stunder då jag mår lite bättre blir jag tyvärr lite orolig och börjar tänka dumma tankar som att något kanske hänt med Pyret, men sen kommer alla gravidsymtom tillbaka igen så jag antar allt är ok. Ingen liten blödning på ett tag heller. Hoppas det är som det ska Glad
    Vi ligger väldigt lika Jag är i dag på 10+4. Ska också på KUB nästa vecka (på torsdag). Känner igen mig i att jag vissa dagar inte känner lika mycket symptom och att då kommer genast känslan av att man blir orolig att graviditeten avstannat. Men som sagt, sen börjar man må illa igen.... Längtar också till att få se pyret (kallar också den lille för det) på KUB. Kommer att vara jättenervös innan KUB eftersom jag då inte sett hen på 2,5 veckor och inte vet om det fortfarande lever eller växer tillräckligt bra.....
  • MillaQ2

Jaa hörni, denna oro.. Den sitter i hela vägen även om det känns lite bättre när man börjar känna rörelser. Men det kan inte hjälpas att det ändå finns en oro kvar att det ska gå snett nu i slutet, har så svårt att se att vi verkligen kommer få ett barn som lever och mår bra. Men som sagt, för oss som det inte var självklart för, är det naturligt att vi känner såhär.

Tack för info om TSH /TPO Redan och Zaq. Kanske ska be om TPO prov också då men jag antar att det viktigaste är att TSH inte är för högt. Vilken gräns har ni fått höra för tredje trimestern?

Undrar även om någon vet om man ska fortsätta med Trombyl till förlossningen eller bör man sluta innan . Tyckte någon skrev det nånstans, att det ska gå ur kroppen innan dess. Men samtidigt förebygger det ju havandeskapsförgiftning vilket ju är störst risk i slutet ? Jag tar inte fragmin men räknar med att ta det efter förlossningen då jag fick det förra gången, pga blodproppsrisk (i min familj)

Så skönt att kunna fråga saker här, finns så mycket kunskap i tråden, och jag litar inte alltid på mödravården, de läser i sina papper utan att alltid verka ha riktig koll...

• Bling Bling

Var på spec i går och fick se 2 pickande hjärtan,villken lättnad att den ena kom i kapp och stannade kvar,
    Båda var nu lika stora är i v 7.4 nu.
    Hoppas dom stannar kvar denna gång.

Ni som tagit luinus i villken vecka slutade ni.och slutade ni tvärt eller trappade
    ni ner?.
    Samma fråga gäller progynon.

• TyckOmMig
    Bling Bling skrev 2015-06-23 22:17:44 följande:

Var på spec i går och fick se 2 pickande hjärtan,villken lättnad att den ena kom i kapp och stannade kvar,
    Båda var nu lika stora är i v 7.4 nu.
    Hoppas dom stannar kvar denna gång.

Ni som tagit luinus i villken vecka slutade ni.och slutade ni tvärt eller trappade
    ni ner?.
    Samma fråga gäller progynon.

Grattis till två pickande hjärtan-brinner ju lite extra för tvillingar då jag ju nu är mamma till tre tvillingpar- ett biologiskt par och TVÅ ED tvillingpar!????
  • weeme

Oj så mycket skriverier, nu händer det saker! Härligt.

Bling-Bling, jag fick trappa ner allt, inte sluta tvärt. Nu är jag i vecka 14 och håller på att trappa ner utrogest/ lutinuset vilket de har gett mig en nedtrappning på i långsam takt. Då har jag redan hunnit trappa ner först prednisolonet, sedan progynonet men minns inte på rak arm vilka veckor jag gjorde det i.

Sedan i går moler det lite som mensvärk emellanåt vilket så klart!!! oroar mig. Tänkt det var inbillning först, men det återkom. Denna oro...

• Bling Bling

weeme.Fick mail ifrån min kordinator.
    Där stod det att jag skulle ta progesteron till slutet av v 12 och östrogen till slutet av v 6 om man har menstruation.
    Inget om nertrappning,

Jag får ofta som kramp eller håll när jag reser mej,frågade spec om detta för det började sen jag blev gravid.
    Men han visste inte vad det kunde vara.
    Känner mej även mycket spänd i nedre magen.
    Kanske bara min oro för att något ska vara fel

• Snart lycklig

Bling Bling, grattis till tvillingar. Det är nog bara ligamenten som känns när du reser dig. Ganska vanligt i början. Oroar du dig, ska du naturligtvis fråga igen. Ingen mening med att oroa dig i onödan. Vi är många som fått lära oss att stå på sig på denna resa.

Trappa ned medicinen sakta. Jag slutade inte med Progynon och progesteron helt förrän närmare v 16-18 el dyl.

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus