• Ännu en maktlös pappa

Ofrivillig pappa

halloj!

Idag blev de troligtvis bestämt, min så kallade flickvän beslöt sig för att behålla vårt oplanerade 10 veckors foster. Hon är 19 o jag 23. Jippi, älskar mitt liv. Som kille har man ju ingen rätt o bestämma om man ska bli förälder eller inte så de är man ju tvungen att bli nu. Känns väldigt kul med tanke på att jag hade tänkt plugga och fixa fast jobb först men de får väl komma när de kommer. Har alltid hatat pappor som lämnat sina ungar men efter det hör så förstår jag alla pappor till 100 % om dom gör de. Jag vill som sagt inte ha barn nu, men min flickvän vägrar o ändra sig så funderar på att lämna. Och ni som säger att jag borde ta mitt ansvar kan bara va tysta för att: vi BÅDA hade sex, ingen av oss vill är bli föräldrar, vi båda blir lika mycket föräldrar, med lika mycket ansvar och känslor för ens barn när barnet föds, mitt första barn. Min flickvän tänkte flytta hem till mamma och pappa i annan stad och ha barnet där, då jag sagt att vi borde vänta några år tills vi är redo så yrkar jag på abort. Att vänta tills vi har ett eget hem, utbildning, fast jobb o något äldre, borde väl vara att ta ansvar för sitt barn om något? Att vi bara vart tillsammans i 3 månader gör ju inte saken bättre. Har allid tyckt barn o särskilt första barnet ska vara en av dom lyckligaste stunderna i ens liv, att bli tvingad har istället gjort att det blivit den värsta. Tackar min sk flickvän och Sveriges lagbok för de. Sjukt hur lagen är uppbyggd, varför får bara ena föräldern välja om BÅDA ska bli förälder? Och varför ska den som inte vill bli förälder betala underhåll dessutom, som att ett tvingat faderskap inte var nog. Är så jävla less på den här skiten, om de ska vara så här så förstår jag alla oengagerade pappor där ute, är så jävla maktlös. Min såkallade flickvän tvingar mig på detta, hur kan man vara så kall? Tänk er själva att tvingas föda ett barn och ta hand om det fast man inte vill. Ett livslångt åtagande.

• Svar på tråden Ofrivillig pappa
  • mikipiki
    sthlmsgirl94 skrev 2015-04-25 13:59:52 följande:
    Om hon inte vill "tvinga" ts t och bli pappa så borde hon acceptera att han inte vill de o ta gand om barnet sj, och inte kräva massa pengar från honom sen. Vill hon promt ha barn ska hon kunna försörja det själv också
    Jag är helt säker på att tjejen är fullt beredd på att ta hand om barnet helt själv, alltså tvingar hon inte på honom något föräldraansvar. Däremot så är det så att man har försörjningsplikt för sina avkommor i vårat land så det kommer han inte undan om hon inte låter bli att kräva underhåll från honom och det är inget han borde komma undan heller. Varför ska han befrias helt från ansvar i en situation som han själv varit delaktig i att försätta sig i?
  • sthlmsgirl94
    mikipiki skrev 2015-04-25 15:06:50 följande:

Jag är helt säker på att tjejen är fullt beredd på att ta hand om barnet helt själv, alltså tvingar hon inte på honom något föräldraansvar. Däremot så är det så att man har försörjningsplikt för sina avkommor i vårat land så det kommer han inte undan om hon inte låter bli att kräva underhåll från honom och det är inget han borde komma undan heller. Varför ska han befrias helt från ansvar i en situation som han själv varit delaktig i att försätta sig i?

Om dom använde nåt slags skydd, typ piller eller nåt, och hon ändå blev gravid, och hon vill ha barnet men inte han. Då ska hon ju kunna försörja sitt barn utan att pappan ska behöva ge pengar, kan hon inte de, så är det dumt att ebs behålla
  • mikipiki
    sthlmsgirl94 skrev 2015-04-25 15:16:02 följande:
    Om dom använde nåt slags skydd, typ piller eller nåt, och hon ändå blev gravid, och hon vill ha barnet men inte han. Då ska hon ju kunna försörja sitt barn utan att pappan ska behöva ge pengar, kan hon inte de, så är det dumt att ebs behålla
    Inget skydd är 100% säkert. Varför ska tjejen belastas med fullt betalningsansvar för det? Varför ska inte pappan hjälpa till att åtminstone försörja sitt barn (som kommer att vara hans barn oavsett vad han vill och inte vill)?
  • Thyla
    Om hon inte vill "tvinga" ts t och bli pappa så borde hon acceptera att han inte vill de o ta gand om barnet sj, och inte kräva massa pengar från honom sen. Vill hon promt ha barn ska hon kunna försörja det själv också
    Håller med där. Vill hon promt ha barnet ska hon ju kunna försörja det. Om nu pappan inte vill ha barnet får hon räkna med att det inte blir lyckliga familjen precis och onda ögat från pappan eftersom han betalar någon han inte velat ha.
    Tycker bägge parter är oansvargia. Tjejen som gnäller över att pappan inte vill betala då han ej vill ha barnet och killen som gnäller han blivit lurad, ändå kom han i henne. Vill man göra det rättvisst kan väl bägge personer käka piller hädanefter. Hursomhelst är det fortf barnet som drar nitlotten iomed barnet har oturen att födas i en sådan "relation".
  • molly50
    mikipiki skrev 2015-04-25 12:37:03 följande:

Alltså förlåt, men vilken fruktansvärt värdelös artikel du har länkat TS. Det är såååå synd om mannen som själv valde att inte ta på sig en kondom för att skydda sig och mamman är sååå elak för att hon inte väljer att abortera ett barn som faktiskt även är hennes. Alltså nä. Varför ligger allt ansvar för skydd på tjejer? Varför ska vi manipulera våra kroppar bara för att det är skönare för killen att ha sex utan kondom? Och återigen, varför är det bara killens vilja i det hela som ska räknas? Snevridna värld alltså. Biologin har gjort barnafödande "orättvist" eftersom barnet är i kvinnans kropp. Och vad kvinnan vill utsätta sin kropp för, vare sig det är en abort eller en födsel är väl för sjutton inget hon ska lastas för? Det är ju hennes kropp!

emeliess skrev 2015-04-25 13:32:14 följande:

Jag skulle vilja fråga hur gammal du är? (Känns inte som en 23-åring skulle uttrycka sig så... Korkat) Jag ber om ursäkt i förhand för du kommer antagligen uppfatta mig som väldigt otrevlig, men dina argument är så otroligt, fruktansvärt, förjävligt obegåvade och ogenomtänkta. Även ditt sätt att skriva och uttala dig pekar på att du inte är beredd på att ta emot och lyssna på vad någon annan här säger till dig. Du vill bara kräka av dig, och som jag tolkar det så har du lite förväntat dig att folk bara ska hålla med dig. För det är synd om lilla dig.

Såhär är det; du kan inte älta att din flickvän inte tog något ansvar i att använda kondom, du kan bara ta ansvar för dig själv. Och DU valde att inte använda något skydd och är du nått sånär klok så vet du lika väl som jag att har man oskyddat samlag så finns risken/chansen att kvinnan blir gravid. Det är inte synd om dig, inte för fem öre. Du har satt dig i en situation du antagligen inte trodde skulle hända just dig. Fortsätter du ha denna inställning, så hoppas jag innerligt att du inte medverkar i ditt blivande barns liv.

emeliess skrev 2015-04-25 13:36:26 följande:

Måste också fråga; tror du verkligen hon behåller barnet för att hon vill tvinga dig bli pappa? Hon vill inte utsätta sin kropp för en abort helt enkelt och för en som själv varit gravid 2 ggr varav gjort en abort kan jag säga till dig att beslutet är inte lätt. Valet är hennes och du ska bara respektera det, det finns inget du kan göra. Tycker du ska tagga ner på att vara så förbannat självcentrerad, detta handlar inte bara om dig och att hon vill utsätta dig för något du inte vill. Sluta gnäll.

Mattias och Hannah.
  • molly50
    sthlmsgirl94 skrev 2015-04-25 15:16:02 följande:
    Men nu hade TS flickvän precis slutat med p-piller och skulle sätta in en stav. Så hon var alltså oskyddad vid tillfället.
    Detta visste TS om. Ändå så valde han att inte använda kondom.
    Då tycker inte jag att han ska klaga när nu graviditeten är ett faktum.
    Alla som inte missat biologilektionerna i skolan vet vad oskyddat sex kan leda till.

Mattias och Hannah.
  • emeliess

Vem har sagt att hon vill kräva pengar? Det är han som säger det.
  • Ännu en ofrivillig pappase

Alltså på riktigt, nu har hon blivit sur på mig för jag tagit ut min ilska på att hon ville göra mig till pappa. Några sms o sånt men de borde vara förståligt med tanke på att hon inte kunde "rädda upp" situationen VI har satt oss i. Alla kompisar, släktingar, till o med random folk på stan tycker jag ska lämna henne.. O nu vill hon dessutom bara flytta hen till sin hemstad med ungen, förut kunde stanna i min stad vara ett alternativ då de örnar som har jobb och lägenhet. Men nu är hon så sur så hon struntar nästan i vad jag vill, jag skulle med andra ord behöva ge upp livet här för o flytta med henne till o med. Visst borde jag bara lämna henne som alla andra säger, känner mig rejält överkörd o utnyttjad typ.. :(

• Ännu en ofrivillig pappase

Ska tilläga stanna i min hemstad "en stund" då hon inte trivs här, så sen skulle hon vilja flytta gen till di stad så småningom om. O hon verkar strunta i vad jag tycker nu. Så visst bordebjag bara lämna?

• Lindsey Egot the only one
    Ännu en ofrivillig pappase skrev 2015-04-27 00:41:38 följande:

Alltså på riktigt, nu har hon blivit sur på mig för jag tagit ut min ilska på att hon ville göra mig till pappa. Några sms o sånt men de borde vara förståligt med tanke på att hon inte kunde "rädda upp" situationen VI har satt oss i. Alla kompisar, släktingar, till o med random folk på stan tycker jag ska lämna henne.. O nu vill hon dessutom bara flytta hen till sin hemstad med ungen, förut kunde stanna i min stad vara ett alternativ då de örnar som har jobb och lägenhet. Men nu är hon så sur så hon struntar nästan i vad jag vill, jag skulle med andra ord behöva ge upp livet här för o flytta med henne till o med. Visst borde jag bara lämna henne som alla andra säger, känner mig rejält överkörd o utnyttjad typ.. :(

Förstår du nu att kondomen hade varit din allra bästa vän. Tyvärr svek du den och körde utan.
Svar på tråden Ofrivillig pappa