• Ännu en maktlös pappa

Ofrivillig pappa

halloj!

Idag blev de troligtvis bestämt, min så kallade flickvän beslöt sig för att behålla vårt oplanerade 10 veckors foster. Hon är 19 o jag 23. Jippi, älskar mitt liv. Som kille har man ju ingen rätt o bestämma om man ska bli förälder eller inte så de är man ju tvungen att bli nu. Känns väldigt kul med tanke på att jag hade tänkt plugga och fixa fast jobb först men de får väl komma när de kommer. Har alltid hatat pappor som lämnat sina ungar men efter det hör så förstår jag alla pappor till 100 % om dom gör de. Jag vill som sagt inte ha barn nu, men min flickvän vägrar o ändra sig så funderar på att lämna. Och ni som säger att jag borde ta mitt ansvar kan bara va tysta för att: vi BÅDA hade sex, ingen av oss vill är bli föräldrar, vi båda blir lika mycket föräldrar, med lika mycket ansvar och känslor för ens barn när barnet föds, mitt första barn. Min flickvän tänkte flytta hem till mamma och pappa i annan stad och ha barnet där, då jag sagt att vi borde vänta några år tills vi är redo så yrkar jag på abort. Att vänta tills vi har ett eget hem, utbildning, fast jobb o något äldre, borde väl vara att ta ansvar för sitt barn om något? Att vi bara vart tillsammans i 3 månader gör ju inte saken bättre. Har allid tyckt barn o särskilt första barnet ska vara en av dom lyckligaste stunderna i ens liv, att bli tvingad har istället gjort att det blivit den värsta. Tackar min sk flickvän och Sveriges lagbok för de. Sjukt hur lagen är uppbyggd, varför får bara ena föräldern välja om BÅDA ska bli förälder? Och varför ska den som inte vill bli förälder betala underhåll dessutom, som att ett tvingat faderskap inte var nog. Är så jävla less på den här skiten, om de ska vara så här så förstår jag alla oengagerade pappor där ute, är så jävla maktlös. Min såkallade flickvän tvingar mig på detta, hur kan man vara så kall? Tänk er själva att tvingas föda ett barn och ta hand om det fast man inte vill. Ett livslångt åtagande.

• Svar på tråden Ofrivillig pappa
  • Lindsey Egot the only one
    Ännu en ofrivillig pappam skrev 2015-04-22 20:58:46 följande:

Kan någon förklara för mig hur ja ska kunna respektera o leva med någon som totalt struntade i min vilja att bli pappa? Är så sjukt splittrad nu..

Kvinnor kan bestämma sig om de vill ha barn efter sexet medan män måste bestämma sig innan. Det är inte svårare än så.
  • NÄnnu en ofrivillig pappa

För att hon 1. Sätter ett barn till världen trotts den situation hon är i nu.! 2. Hon struntar i om den andra föräldern vill! Hon är den omogna om något. Nu har jag lämnat henne, hahaha grattis världen, ännu en pappalös unge till världen. Inte mitt fel någonstans, är så glad att jag våga stå upp för mig själv tillslut.

• Ciconiidae
    NÄnnu en ofrivillig pappa skrev 2015-04-23 06:47:08 följande:

För att hon 1. Sätter ett barn till världen trotts den situation hon är i nu.! 2. Hon struntar i om den andra föräldern vill! Hon är den omogna om något. Nu har jag lämnat henne, hahaha grattis världen, ännu en pappalös unge till världen. Inte mitt fel någonstans, är så glad att jag våga stå upp för mig själv tillslut.

Skönt för henne och barnet, nu kan de få lite ro. Man klarar sig fint även utan en far, barnet kommer dock alltid leva i vetskap om ditt val. Men tids nog förstår barnet att det inte är dess fel. Hoppas mamma och barn mår bra.
  • mikipiki

Och du kan inte själv se att det hade varit ett straff mot barnet snarare än henne? Skönt att hon äntligen slipper dig. Använd skydd i fortsättningen!
  • Nightrod
    molly50 skrev 2015-04-22 21:26:24 följande:
    Fast ofta så vet man inte det. Det är ju inget som personen börjar med att berätta.
    (Tro mig,jag har själv varit tillsammans med en sådan person)
    Och även om man vet om det innan så har man ändå inte valt att bli misshandlad.
    Att strunta i att använda kondom trots att man vet att tjejen är oskyddad,det är däremot ett eget val.
    Då kan man inte klaga om man gör tjejen gravid.
    Så att ha sex med en oskydda tjej utan kondom är ett eget val.

men att inleda en relation med en man som man VET om har misshandlat sina tidigare flickvänner eller konstat bedragit dem är alltså inte eget val?
  • banan123
    Ännu en ofrivilligpappa skrev 2015-04-22 22:29:20 följande:

Okey även fast hon inte har jobb, kommer få lägsta mammapenningen och inget jobb? När jag har fast anställning och egen bostadsrätt?

jepp. hon får sntagligen hjälp av soc då. ett barn kommer aldrig bo på gatan.
  • yodi

fortfarande svårt att stå för dina egna val och handlingar märker jag.
    du valde att ha oskyddat sex, du valde att lämna mamman och du väljer att inte vara där för ditt barn så jo lite är felet ditt.
  • yodi
    Ännu en ofrivillig pappasa skrev 2015-04-22 22:57:21 följande:

Även fast hon kommer bo på gatan med ungen? Hahaha men ska söka, vore så jävla rätt skönt o få ensamvård. Barnet kan få ersättning också. Hahahhaha de ser ju onekligen bra it iaf ????

ja för det är säkert till din fördel om det kommer fram att du först ville att hon skulle göra abort, sen när hon inte gjorde en så gjorde du slut, varvid hon blir bostadslös.
    du verkar skita helt i att göra det så bra som möjligt för barnet utan vill bara ha enskild vårdnad för att hämnas på mamman.
  • molly50
    mikipiki skrev 2015-04-23 00:19:50 följande:
    Varför söka ensam vårdnad om ett barn du vill ska aborteras (dvs dö) istället för att låta det stanna hos någon som vill att det ska finnas? Du vet det här med vem som får vårdnaden har absolut ingenting med ditt jobb och bostad att göra. Det har att göra med ens föräldraegenskaper och såna kan man ha ändå. Hon har kanske inte jobb eller egen lägenhet, men hon har någonstans att bo och har möjlighet att få försörjning på annat vis. Så lycka till med det säger jag bara. Du låter extremt omogen och resonerar inte som en person som är kapabel till att ta hand om och uppfostra ett barn.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Ännu en ofrivillig pappasa skrev 2015-04-22 22:57:21 följande:

Även fast hon kommer bo på gatan med ungen? Hahaha men ska söka, vore så jävla rätt skönt o få ensamvård. Barnet kan få ersättning också. Hahahhaha de ser ju onekligen bra it iaf ????

Ens föräldraegenskaper sitter inte i om man har jobb eller inte. Och hon har väl någonstans att bo om hon ska bo hos sina föräldrar.
    Mattias och Hannah.
Svar på tråden Ofrivillig pappa