• Ännu en maktlös pappa

Ofrivillig pappa

halloj!

Idag blev de troligtvis bestämt, min så kallade flickvän beslöt sig för att behålla vårt oplanerade 10 veckors foster. Hon är 19 o jag 23. Jippi, älskar mitt liv. Som kille har man ju ingen rätt o bestämma om man ska bli förälder eller inte så de är man ju tvungen att bli nu. Känns väldigt kul med tanke på att jag hade tänkt plugga och fixa fast jobb först men de får väl komma när de kommer. Har alltid hatat pappor som lämnat sina ungar men efter det hör så förstår jag alla pappor till 100 % om dom gör de. Jag vill som sagt inte ha barn nu, men min flickvän vägrar o ändra sig så funderar på att lämna. Och ni som säger att jag borde ta mitt ansvar kan bara va tysta för att: vi BÅDA hade sex, ingen av oss vill är bli föräldrar, vi båda blir lika mycket föräldrar, med lika mycket ansvar och känslor för ens barn när barnet föds, mitt första barn. Min flickvän tänkte flytta hem till mamma och pappa i annan stad och ha barnet där, då jag sagt att vi borde vänta några år tills vi är redo så yrkar jag på abort. Att vänta tills vi har ett eget hem, utbildning, fast jobb o något äldre, borde väl vara att ta ansvar för sitt barn om något? Att vi bara vart tillsammans i 3 månader gör ju inte saken bättre. Har allid tyckt barn o särskilt första barnet ska vara en av dom lyckligaste stunderna i ens liv, att bli tvingad har istället gjort att det blivit den värsta. Tackar min sk flickvän och Sveriges lagbok för de. Sjukt hur lagen är uppbyggd, varför får bara ena föräldern välja om BÅDA ska bli förälder? Och varför ska den som inte vill bli förälder betala underhåll dessutom, som att ett tvingat faderskap inte var nog. Är så jävla less på den här skiten, om de ska vara så här så förstår jag alla oengagerade pappor där ute, är så jävla maktlös. Min såkallade flickvän tvingar mig på detta, hur kan man vara så kall? Tänk er själva att tvingas föda ett barn och ta hand om det fast man inte vill. Ett livslångt åtagande.

• Svar på tråden Ofrivillig pappa
  • Nightrod
    yodi skrev 2015-04-22 10:51:10 följande:
    och i hur många fall av alla dessa "ovilliga pappor" har tjejen faktiskt lovat att göra abort?sen finns det tillfällen när dagen efter piller och medicinsk abort misslyckats

men jag håller med dig om att det är väldigt korkat att ha oskyddat sex..
    Ingen aning, men jag har för mig jag läste i tråden at detta var väldigt klart för dem båda att om detta skulle ske skulle det inte bli något av det.. men jag kan ha missuppfattat det.

Ja jag anser att det är dumt i många avskeenden mer än just barnrisken men det slarvas som fan med detta idag och folk tar aldeles för lätt på både sjukdommar och att sätta ett liv till världen..
    molly50 skrev 2015-04-22 11:30:50 följande:
    För övrigt så håller jag med om att det är korkat att ha oskyddat sex om man inte är beredd på att ta konsekvenserna som kan följa.
    Gör man det ändå så får man helt enkelt skylla sig själv och då har man avsagt sig rätten att klaga,tycker jag.
    Fast då kan an ju säga att alla tjejer som blir ihop med killar som de vet misshandlat sina tidigare tjejer också inte får lov att klaga, eller otrohet osv osv.
    Klaga får man ju alltid göra sedan gäller ju samma regel som alltid.
    Som man bäddar får man ligga..
    Och det här med löften. Man kan inte lova att man ska göra en abort om man blir gravid.
    Man vet aldrig hur man kommer att reagera när graviditeten väl är ett faktum.
    När man står där med ett växande liv i magen så kan man ångra sig.
    Och det är inte så "bara" att göra abort som en del tycks tro.

men då skall man inte lova något heller. har man ett avtal så följer man det, man kan inte säga, "jag trodde itne det skulle hända" och sedan rycka på axlarna och förstöra ett eller två liv på det

• molly50
    Nightrod skrev 2015-04-22 13:08:37 följande:
    Ingen aning, men jag har för mig jag läste i tråden at detta var väldigt klart för dem båda att om detta skulle ske skulle det inte bli något av det.. men jag kan ha missuppfattat det.

Ja jag anser att det är dumt i många avskeenden mer än just barnrisken men det slarvas som fan med detta idag och folk tar aldeles för lätt på både sjukdommar och att sätta ett liv till världen..
    För övrigt så håller jag med om att det är korkat att ha oskyddat sex om man inte är beredd på att ta konsekvenserna som kan följa.
    Gör man det ändå så får man helt enkelt skylla sig själv och då har man avsagt sig rätten att klaga,tycker jag.
    Fast då kan an ju säga att alla tjejer som blir ihop med killar som de vet misshandlat sina tidigare tjejer också inte får lov att klaga, eller otrohet osv osv.
    men då skall man inte lova något heller. har man ett avtal så följer man det, man kan inte säga, "jag trodde itne det skulle hända" och sedan rycka på axlarna och förstöra ett eller två liv på det

Men även om det var klart för båda innan de hade sex så kan hon ha ångrat sig.
    Det kan kännas helt annorlunda när graviditeten väl är ett faktum.

Ja,det slarvas mycket. Det kan jag hålla med om.

Jag tycker inte att det kan jämföras med om man blir tillsammans med någon som tidigare misshandlat sina tidigare flickvänner eller om ens partner är otrogen.
    Det är inget man har orsakat själv.
    Det är det däremot om man har struntat i att använda kondom fast man vet att tjejen inte använder något skydd för tillfället. Som TS har gjort.
    Och då tycker jag,ärligt talat,inte att man kan komma och klaga efteråt.
    Då har man orsakat det själv helt och hållet.

Nej,det kan jag hålla med om. Man borde inte lova sådana saker. Men det är ju å andra sidan inte heller så lätt att veta hur man kommer att reagera när man väl blir gravid.
    Vi är alla olika och reagerar på olika sätt.
    Och när man står där full med graviditetshormoner och ett växande iv i magen så är det inte alls säkert att man tänker så som man gjorde innan man blev gravid.
    Mattias och Hannah.
  • yodi
    Nightrod skrev 2015-04-22 13:08:37 följande:

det tas också alldeles för lätt på det här med abort. framför allt som i ts fall när det är att man vill att någon annan ska göra abort för att ta bort en ur en situation man inte har gjort något för att förhindra att den uppstår.

det finns tjejer som gör en abort och mår bra, men det finns även dom som gör en abort som mår oerhört dåligt över det länge, och även fast sjukvården är duktig så ska man inte glömma att det är ett medicinskt ingrepp och som alla medicinska ingrepp finns risk för komplikationer.

det är ( för dom flesta i alla fall) betydligt enklare att kräva en abort av andra än att göra en själv.
  • Nightrod
    molly50 skrev 2015-04-22 14:18:09 följande:
    Jag tycker inte att det kan jämföras med om man blir tillsammans med någon som tidigare misshandlat sina tidigare flickvänner eller om ens partner är otrogen.
    Det är inget man har orsakat själv.

Om man vet om att detta har hänt flera gånger tidigare så har man väl själv orsakat sig att gå in  i förhållandet med denne personen? Och kan därav inte klaga på om det händer igen när man vet att det redan är ett faktum?

• Ännu en ofrivillig pappans

Jag personligen hade gjort de för min partners o barnets skull. Kul att tvinga någon bli pappa, o kul som barn veta att man inte är önskad.

Hahaha va roligt de hade varit om de varit tvärtom, om killen kunde bli gravid o tvinga tjejen att föda. Herregud vad mycket de skulle tjatas om orättvisa o feminism då, men killar kan de ju aldrig va synd om nej nej, får alltid skylla sig själv trotts att man TROTT tjejen hade tagit P-piller.

Hahahaha kanske borde skrivit på Flashback eller nått, där folk som varit i MIN sits hade förstått. Svårt för dom flesta tjejer o sympatisera med killen i detta hör ja. Skönt att någon tjej vågar erkänna daningen iaf.

www.aftonbladet.se/wendela/article12178790.ab

Borde införas tvångsfödsel oxå iofs. Om mannen vill bli pappa men inte tjejen så får hon skylla sig själv om hon inte skyddat sig ordentligt o blivit gravid. :) då hade de helt plötsligt varit, "oj nej vi kan ju inte tvinga tjejen att föda" hahaha herregud va rättvist de hade känts

O sen underhållet, strö salt i såret på den tvingade pappan. Väljer hon att föda sitt barn utan pappans önskan, kan hon ta hand om de själv, dom där uteblivna 1500 kr ifrån underhållet ska man forfarande klara sig utan om man ska uppfostra ett barn.

• JTo

Om det var männen som blev gravida och födde så hade det givetvis varit dom som haft sista ordet hur vida det skulle bli abort eller inte, men hade det varit så så hade givetvis allt annat varit tvärt om gällande kön och genus också.

• JTo
    Ännu en ofrivillig pappans skrev 2015-04-22 14:57:11 följande:

O sen underhållet, strö salt i såret på den tvingade pappan. Väljer hon att föda sitt barn utan pappans önskan, kan hon ta hand om de själv, dom där uteblivna 1500 kr ifrån underhållet ska man forfarande klara sig utan om man ska uppfostra ett barn.

Det är ju lite som att du inte förstår att det fortfarande är ditt barn oavsett om du hjälper till att ta hand om det eller inte, det här handlar inte om dig, det handlar om barnet.

Om 15år när du lever drömlivet med din nya familj så kommer du fortfarande att ha ett till barn, varför är det barnet värt mindre än dom du vill ha sen?

Men visst, man kan ju adoptera bort barn så på något sätt går det säkert att avsäga sig vårdnaden, kontakta socialkontoret i din kommun kanske.
  • yodi
    Ännu en ofrivillig pappans skrev 2015-04-22 14:46:48 följande:

Jag personligen hade gjort de för min partners o barnets skull. Kul att tvinga någon bli pappa, o kul som barn veta att man inte är önskad.

Hahaha va roligt de hade varit om de varit tvärtom, om killen kunde bli gravid o tvinga tjejen att föda. Herregud vad mycket de skulle tjatas om orättvisa o feminism då, men killar kan de ju aldrig va synd om nej nej, får alltid skylla sig själv trotts att man TROTT tjejen hade tagit P-piller.

Hahahaha kanske borde skrivit på Flashback eller nått, där folk som varit i MIN sits hade förstått. Svårt för dom flesta tjejer o sympatisera med killen i detta hör ja. Skönt att någon tjej vågar erkänna daningen iaf.

www.aftonbladet.se/wendela/article12178790.ab

om det är killen som är gravid blir det han som föder barnet. vare sig abort rätten eller lagen om att föräldern som inte har hand om barnet får betala underhåll är på det stora hela särskilt gamla, det här med att "den ovillige föräldern" i alla fall får ta lite ansvar är rätt nytt.

men om jag nu inte ville ha barn och inte kunde göra abort hade jag definitivt sett till att skydda mig, jag hade inte lämnat över det ansvaret på någon annan.
Svar på tråden Ofrivillig pappa