• Ännu en maktlös pappa

Ofrivillig pappa

halloj!

Idag blev de troligtvis bestämt, min så kallade flickvän beslöt sig för att behålla vårt oplanerade 10 veckors foster. Hon är 19 o jag 23. Jippi, älskar mitt liv. Som kille har man ju ingen rätt o bestämma om man ska bli förälder eller inte så de är man ju tvungen att bli nu. Känns väldigt kul med tanke på att jag hade tänkt plugga och fixa fast jobb först men de får väl komma när de kommer. Har alltid hatat pappor som lämnat sina ungar men efter det hör så förstår jag alla pappor till 100 % om dom gör de. Jag vill som sagt inte ha barn nu, men min flickvän vägrar o ändra sig så funderar på att lämna. Och ni som säger att jag borde ta mitt ansvar kan bara va tysta för att: vi BÅDA hade sex, ingen av oss vill är bli föräldrar, vi båda blir lika mycket föräldrar, med lika mycket ansvar och känslor för ens barn när barnet föds, mitt första barn. Min flickvän tänkte flytta hem till mamma och pappa i annan stad och ha barnet där, då jag sagt att vi borde vänta några år tills vi är redo så yrkar jag på abort. Att vänta tills vi har ett eget hem, utbildning, fast jobb o något äldre, borde väl vara att ta ansvar för sitt barn om något? Att vi bara vart tillsammans i 3 månader gör ju inte saken bättre. Har allid tyckt barn o särskilt första barnet ska vara en av dom lyckligaste stunderna i ens liv, att bli tvingad har istället gjort att det blivit den värsta. Tackar min sk flickvän och Sveriges lagbok för de. Sjukt hur lagen är uppbyggd, varför får bara ena föräldern välja om BÅDA ska bli förälder? Och varför ska den som inte vill bli förälder betala underhåll dessutom, som att ett tvingat faderskap inte var nog. Är så jävla less på den här skiten, om de ska vara så här så förstår jag alla oengagerade pappor där ute, är så jävla maktlös. Min såkallade flickvän tvingar mig på detta, hur kan man vara så kall? Tänk er själva att tvingas föda ett barn och ta hand om det fast man inte vill. Ett livslångt åtagande.

• Svar på tråden Ofrivillig pappa
  • molly50
    Nightrod skrev 2015-04-22 09:32:11 följande:

tycker man borde få avsäga sig faderskapet och slippa barnet helt i dessa fall.
    Sedan bör man ju se till att någon eller båda är skyddade för att undvika sådant.
    Men har man ett muntligt avtal om att inget barn skall avlas trotts oskyddat sex så skall detta avtal hållas eller så skall fadern slippa medverkan eller represalier för detta.

Men idag så står folk inte för va d de säger för fem jävla öre så,

Är det inte enklare att bara skydda sig lite bättre?
    Och kanske börja kämpa för fler preventivmedel för män?
    Abort ska inte användas som preventivmedel.
    Man kan inte lägga hela ansvaret för att skydda sig på kvinnan bara för att man själv inte vill använda kondom.
    Har man oskyddat sex så får man också vara beredd på att ta konsekvenserna.
    Annars ska man inte klaga.
    Mattias och Hannah.
  • JTo
    Nightrod skrev 2015-04-22 09:47:31 följande:

Fast jag tycekr ju att man borde kunna lita på sina medmänniskor så om man ingår ett avtal om att inget barn skall komma från det sexet de har trotts att det är oskyddad så anser jag att man skall kunna stå för det eller inte lova något alls..

Personligen är kondom en självklarhet om man skall doppa i okända vatten.
    Ja självklart borde man det, i teorin, men i praktiken vet nog ingen riktigt hur dom skulle reagera vid en oplanerad graviditet, abort kan gå från att vara helt solklart till stört omöjligt - för både män och kvinnor.

Men det är förjävligt att tvingas bli förälder mot sin vilja och just därför är det så viktigt att skydda sig ordentligt för att i det längsta kunna undvika att hamna i en sådan situation.
  • molly50

Fast jag tycekr ju att man borde kunna lita på sina medmänniskor så om man ingår ett avtal om att inget barn skall komma från det sexet de har trotts att det är oskyddad så anser jag att man skall kunna stå för det eller inte lova något alls..

Inga skydd är 100 % säkra så även om tjejen sköter det som hon ska så kan hon ändå bli gravid.
    Då det handlar inte bara om att kunna lita på motparten. Man måste kunna ta eget ansvar också om man ska ha sex och försöka undvika en graviditet.
    Mattias och Hannah.
  • MammAmma

Jag trodde att vi redan slagit fast tidigare i tråden att det i princip är omöjligt för en kvinna att ge ett sånt löfte i förväg eftersom hon inte vet hur hon faktiskt kommer att reagera och känna innan graviditeten blivit ett faktum.

Så ja grabbar, ingå ett muntligt avtal istället för att använda skydd and see how well that works out for ya!
  • yodi

men hur ofta är det egentligen som man diskuterar sånt innan ( se finns det för den delen tillfällen när en medicinsk abort misslyckats)

känns som att i dom flesta fallen så tar killen bara föregivet att tjejen skyddar dom eller gör en abort.

har för mig det var i aftonbladet någon kommer inte i håg vem hade skrivit en ledare om det här med män och skydd och hon skrev något som enligt mina erfarenheter är väldigt sant.

" dom är livrädda för att reproducera sig, men gör sitt bästa för att göra det"
  • Nightrod
    yodi skrev 2015-04-22 09:56:10 följande:
    men hur ofta är det egentligen som man diskuterar sånt innan ( se finns det för den delen tillfällen när en medicinsk abort misslyckats)

känns som att i dom flesta fallen så tar killen bara föregivet att tjejen skyddar dom eller gör en abort.

har för mig det var i aftonbladet någon kommer inte i håg vem hade skrivit en ledare om det här med män och skydd och hon skrev något som enligt mina erfarenheter är väldigt sant.

" dom är livrädda för att reproducera sig, men gör sitt bästa för att göra det"

Jag skulle ALDRIG doppa utan att va helt säker på att det itne skulle resultera i något. Men jag använder också kondom, de enda gånger jag ej gjort det har varit med damer som jag litar på till 100% som helt är inställda på att inte ha barn (de har givetvis haft någon form av skydd i dessa fall)

Anser likgiltigheten till att skydda sig bland ALLA är helt skräckinjagande idag. Men anser fortfarande att man skall stå för det man säger. Kan man inte lova något skall man itne lova något...
    Bara för att man är kvinna betyder inte det att man inte skall behöva stå för sitt ord. Kan man inte lova det så skall man säga det.

Doppar man för sitt eget nöjes skull utan preventivmedel elelr skyfdd så är man ganska dum i huvudet både som tjej och som kille.

Sedan anser jag att tjejer som killar inte borde få lov att skaffa barn om de itne har ekonomi att försörja sig och barnet.

• yodi
    Nightrod skrev 2015-04-22 10:08:32 följande:

Jag skulle ALDRIG doppa utan att va helt säker på att det itne skulle resultera i något. Men jag använder också kondom, de enda gånger jag ej gjort det har varit med damer som jag litar på till 100% som helt är inställda på att inte ha barn (de har givetvis haft någon form av skydd i dessa fall)

Anser likgiltigheten till att skydda sig bland ALLA är helt skräckinjagande idag. Men anser fortfarande att man skall stå för det man säger. Kan man inte lova något skall man itne lova något...
    Bara för att man är kvinna betyder inte det att man inte skall behöva stå för sitt ord. Kan man inte lova det så skall man säga det.

Doppar man för sitt eget nöjes skull utan preventivmedel elelr skyfdd så är man ganska dum i huvudet både som tjej och som kille.

Sedan anser jag att tjejer som killar inte borde få lov att skaffa barn om de itne har ekonomi att försörja sig och barnet.

och i hur många fall av alla dessa "ovilliga pappor" har tjejen faktiskt lovat att göra abort?sen finns det tillfällen när dagen efter piller och medicinsk abort misslyckats

men jag håller med dig om att det är väldigt korkat att ha oskyddat sex..
  • molly50
    Nightrod skrev 2015-04-22 10:08:32 följande:

Som jag skrev ovan så kan man aldrig vara helt säker på att sexet inte ska resultera i en graviditet då inga skydd är 100 % säkra.
    Jättebra att du använder kondom,i alla fall! Tillsammans med annat skydd så blir det så säkert det kan bli.

Och det här med löften. Man kan inte lova att man ska göra en abort om man blir gravid.
    Man vet aldrig hur man kommer att reagera när graviditeten väl är ett faktum.
    När man står där med ett växande liv i magen så kan man ångra sig.
    Och det är inte så "bara" att göra abort som en del tycks tro.

För övrigt så håller jag med om att det är korkat att ha oskyddat sex om man inte är beredd på att ta konsekvenserna som kan följa.
    Gör man det ändå så får man helt enkelt skylla sig själv och då har man avsagt sig rätten att klaga,tycker jag.
    Mattias och Hannah.
  • The past is now
    ännu en orfvillig pappa skrev 2015-04-21 23:58:12 följande:
    o hur gammal var du när du fick ditt första barn? jo juste 29! TYST BARA
    28 år faktiskt. Och hade försökt sedan jag va 25. VÄX UPP!
  • rebeeeckahhh
    Kasperina skrev 2015-04-18 19:25:54 följande:
    Naturligtvis inte, de är inte pappor.
    Men om det inte finns en andra förälder med i bilden får mamman underhåll från FK. För barnets skull.
    Snusovic skrev 2015-04-18 19:17:15 följande:
    Usch, det dar gjorde ont att lasa till och med for mig som varken har barn eller direkt lust att skaffa! Sa han vill inte traffa sin dotter pga social konformitet? Att inte vilja ha barn ar en sak, det kan jag relatera till, men att inte traffa dom for att man ar radd for vad andra tycker? Jag saknar ord! Och inte mibst tycker jag synd om er dotter.

Hej. idag är jag gift med en annan man och vi har ett barn till efter henne och väntar vårt 3e barn ( 2a gemensamma ) hon vet ju att hon har en annan pappa egentligen men hon kallar min man pappa för att han alltid funnits där och hon har växt upp med honom. så nej det är inte synd om henne, det är bara synd om hennes biologiska pappas familj som inte vet något om att dom har ett barnbarn. 
Svar på tråden Ofrivillig pappa