minahjärtan0609 skrev 2016-01-17 18:32:51 följande:
Hej på er!
Har tagit en paus härifrån och fokuserat på det nya livet med bebis. Har läst lite då och då men har missat massor av det ni skrivit så jag är ledsen on jag missar att säga grattis om någon mer fått bebis.
Seven- vilken fruktansvärd upplevelse du fått genomgå. Du är stark son kämpar på i ett främmande land utan nära och kära hos dig.
Amalie- samma till dig. Du verkar fixa det bra trots en tuff start. Det är omvälvande att få bebis även om allt gått bra så ge det tid.
Wime06- skönt att ni är utskrivna och att w växer fint.
Här är det bebisbubbla på alla sätt och vis. Känns nästan provocerande att skriva när jag vet hur flera av er har det men det är bara så underbart! Ja jag är trött, men samtidigt så lycklig över detta underbara lilla mirakel.
Dock är det en sak som får mig att stressa ihjäl mig inombords och jag hoppas att någon av er kan komma med råd/erfarenheter. Just nu samsover jag med dottern. Jag ammar liggande och både hon och jag somnar ifrån det hela. Det leder till att hon ligger i princip hela natten vid mina bröst. Är så rädd för psd då jag fått höra att man ska undvika samsovning. Jag försökte med babynestet i natt men det är helt omöjligt att få henne att ligga där. Hon vill ligga på mig helst. Är det någon annan av er som sover nära som kan lugna mig att det inte är farligt? Eller borde jag jobba på att få henne att ligga själv?
Vad mysigt med bebisbubblan! <3 Längtar ihjäl mig här ju!
Alltså, samsovning ska inte vara någon fara om man gör det säkert, utan för tunga täcken, och såklart utan alkohol, rökning, droger och vissa mediciner osv. Snuttande minskar risken för psd dessutom, det är det som gör att man rekommenderar napp numera men amning funkar också, det är själva snuttandet som är grejen. Hud-mot-hud har andra fördelar som att det hjälper barnet reglera värme och andning. Jag vet inte hur jag kommer tackla det hela när bebis är ute men om det funkar med liggamning och bebis sover av det så kommer säkert jag sova jag med. Visst vore det skönt om hon kan ligga själv men kan hon inte det så kan hon inte, tänker jag. Svårt att lära en så liten ligga själv om de inte är med på det, de är ju så vana vid absolut kontakt. Men det är tusan inte lätt!!