Inlägg från: qatteriin |Visa alla inlägg
  • qatteriin

BF Januari 2016 :)

En viktig sak att veta om amning är att bvc:s kurvor är baserade på flaskade barn, och den kurvan BLIR annorlunda än helammades kurvor. WHO har kurvor baserade på helamning. Vid 3-4 månader så kommer det en "amningspuckel" där ammade bebisar ofta går upp lite sämre (jämfört med flaskade bebisar) och detta sammanfaller med en period där många upplever att de börjar få ont om mjölk, bebisen blir bökig vid bröstet osv. Men det här innebär inte att mjölken håller på att sina, det är dock en tillväxtperiod (så bebisen måste snutta mycket för att öka produktionen) samtidigt som det är en utvecklingsfas för bebis där hen blir mer medveten om omvärlden och därför har svårare att fokusera på ätandet. Väldigt dumt att de två sakerna sammanfaller!

Vi hade jättepanik när Axel var 3-4 månader eftersom kurvan dalade, sen laddade jag hem WHO:s kurvor och såg att han där följde viktkurvan perfekt. Plötsligt kände jag mig mycket tryggare med att han fick vad han behövde och att bvc:s tjat om ersättning (eller välling!) inte var nåt vi behövde lyssna på. Tack och lov för Amninhshjälpen där. Jag tycker av hela mitt hjärta att man ska få välja själv mellan amning, flaskning och både och - utan dåligt samvete eller tyckande från omgivningen. I västvärlden finns det egentligen inget som säger att amning skulle vara bättre än ersättning (förutom att ammade barn har en något mindre risk att drabbas av virusburna magsjukor, men that's it så vitt jag vet). Men jag vet finfina föräldrar som börjat tvivla ännu mer på sin egen förmåga att tolka sitt barns signaler pga bvc-sköterskors tjat om ersättning, när bebis precis som för oss följt WHO:s kurvor perfekt, och det tycker jag är beklämmande. Önskar att bvc bara kunde vara mer upplysta med båda sidor av myntet och lyhörda för föräldrarnas önskemål om hur de vill mata sitt barn!!

• qatteriin
    WiMe06 skrev 2016-01-16 09:39:41 följande:

Så alla mammor och blivande mammor! Lyssna på ert eget hjärta vilket som är bäst! Vi känner våra bebisar bäst och vi och bebisarna är dom som ska må bra.

Amen to that!!
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2016-01-16 09:43:02 följande:

Åh, vilken härlig morgon. Skönt att sonen är på bättringsvägen iallafall, hoppas det håller i sig. Själv fick mannen ta yngsta sonens fotbollsträning idag, medan jag satt kvar i soffan och ammade. Jättebra ursäkt för att slippa ut i morgonkylan haha

Haha bästa ursäkten! Ja jag hoppas han är på bättringsvägen iaf, nu sover han men fattas bara annat efter den natten. Synd att en annan har en massa tvätt och disk att ta hand om, annars hade jag också sovit en stund... Men disken får vänta och maken får tvätta, jag måste vila fogarna en stund. Var inte så behagligt att sitta ett par timmar på akutens hårda fällstolar inatt.
  • qatteriin
    israelsson skrev 2016-01-16 09:58:19 följande:

12 januari så kom våran William äntligen till världen! Har bara varit hemma i en dag eftersom BB tyckte vi skulle stanna i 3 dagar. (Förstföderska). Amningen funkar! Använder en amningnapp som en av bm gav som förslag eftersom han vill inte öppna munnen riktigt ibland. Och för att mina bröst är så stora så är det tydligen lättare att känna hur han tar. Mjölken verkar då produceras bra. Det rinner ur vårtorna ibland. Får till och med sova med amningsbh.

Just nu ligger vi alla 3 och myser i sängen innan vi ska kliva upp :)

Grattis!!
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2016-01-16 10:06:17 följande:

Aja, hade ingen aning att den var utformad efter flaskade barn.

Tänk vad olika alla bvc är, en del tjatar att man måste amma en del att man ska börja ge ersättning. Är dem inte till för att stötta föräldrarna och ändå lyssna på vad dem vill i första hand. Tråkigt när det är så.

Usch, när jag tänker på det här med bvc blir jag bara nervös. Hoppas verkligen vi får en bra sköterska. Domen får vi väl på måndag. Hua!!

Ja det är så märkligt att det ska vara så olika och inte sällan så illa med lyhördheten! Jag är också nervös, min bm berättade dock att hon hade jobbat på vårt bvc och att hon hade stort förtroende för dem som jobbar där, det känns betryggande. Jag hoppas de är mer pålästa om blw än den gamla ssk vi hade i Gbg var, med henne vågade jag inte ens prata matintroduktion när jag en gång nämnt att vi funderade på blw och hon slog bakut... De få gånger vi varit på bvc här med Axel har det gått bra, men han var ju över ett när vi flyttade hit så jag tror vi bara varit två gånger och då träffat två olika syrror. Det blir ju inte samma relation som med den där man träffar så ofta i början.
  • qatteriin
    Förstaförsökaren26 skrev 2016-01-16 10:18:47 följande:

Ja, der komiska är att jag har en kompis som har samma BVC sköterska å till henne var det annan melodi! Sluta amma direkt om du inte orkar medan till mig var det helt annat!!

Hur känner du såhär dagen innan BF? Känner du nåt? :)

Nämen då blir det ju ännu mer märkligt!

Känner ingenting alls här, jag tror bebis kommer stanna i magen tills hon ska börja skolan. Men jag kände ju inget innan vattnet gick sist heller så hopp finns det iaf. Hur känner du?
  • qatteriin

Känns som jag måste försöka vänja mig vid tanken på att kanske behöva föda själv i värsta fall... Sonen kräktes igen i eftermiddag och då är det väl bara att räkna med att det är magsjuka. Blir maken smittad får han högst sannolikt inte följa med till förlossningen, mig kan de ju inte stoppa även om jag skulle vara sjuk, men jag hoppas förstås vi slipper båda två. För att inte tala om barnvakten! Fy vilken dålig tajming. Bara att hoppas att jag får gå över bf med nån vecka eller så då... för det känns ju jättekul med den här kroppen. Gud vad bitter jag känner mig!

• qatteriin
    Förstaförsökaren26 skrev 2016-01-16 16:29:10 följande:

Åh neeeeeeej!!! :( tryck i karln vitpepparkorn!!!

Vi kör på Sempers magdroppar istället till hela familjen, haha! Fast han kan nog få ta ett gäng vitpepparkorn ändå, jag tror inte han misstycker.
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2016-01-16 16:49:54 följande:

Vad skönt att du hört bra om ditt bvc hittills, hoppas ni får samma upplevelse då

Hoppas dessa är bättre och lyssnar på era önskemål. Varför slog hon bakut för det?

Nej, det är klart man får ju en närmare kontakt när man går med spädis. Hur ofta går man såhär i början egentligen, har verkligen glömt allt sånt.

Det var en gammal sköterska och hon tyckte det lät livsfarligt att ge bitar från början, plus att hon var av åsikten att bröstmjölken inte räckte som näring efter sex månader... Precis då visste jag inte bättre så vi började med välling på hennes inrådan, det ska vi inte vara lika snabba med den här gången.

Jag minns inte hur ofta man går men det är rätt ofta väl? Detta evinnerliga vägande...
  • qatteriin
    Förstaförsökaren26 skrev 2016-01-16 17:13:25 följande:

Tjejer!! Jag tror att mitt vatten just gick! Rinner som aldrig förr. Lagt i en binda å den är överfull!! Åhh nu har jag panik.

Wohoooo jaaaa! Vi sa ju lördag! Har sambon slutat jobba än?
Svar på tråden BF Januari 2016 :)