• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2016-01-16 09:26:03 följande:

En viktig sak att veta om amning är att bvc:s kurvor är baserade på flaskade barn, och den kurvan BLIR annorlunda än helammades kurvor. WHO har kurvor baserade på helamning. Vid 3-4 månader så kommer det en "amningspuckel" där ammade bebisar ofta går upp lite sämre (jämfört med flaskade bebisar) och detta sammanfaller med en period där många upplever att de börjar få ont om mjölk, bebisen blir bökig vid bröstet osv. Men det här innebär inte att mjölken håller på att sina, det är dock en tillväxtperiod (så bebisen måste snutta mycket för att öka produktionen) samtidigt som det är en utvecklingsfas för bebis där hen blir mer medveten om omvärlden och därför har svårare att fokusera på ätandet. Väldigt dumt att de två sakerna sammanfaller!

Vi hade jättepanik när Axel var 3-4 månader eftersom kurvan dalade, sen laddade jag hem WHO:s kurvor och såg att han där följde viktkurvan perfekt. Plötsligt kände jag mig mycket tryggare med att han fick vad han behövde och att bvc:s tjat om ersättning (eller välling!) inte var nåt vi behövde lyssna på. Tack och lov för Amninhshjälpen där. Jag tycker av hela mitt hjärta att man ska få välja själv mellan amning, flaskning och både och - utan dåligt samvete eller tyckande från omgivningen. I västvärlden finns det egentligen inget som säger att amning skulle vara bättre än ersättning (förutom att ammade barn har en något mindre risk att drabbas av virusburna magsjukor, men that's it så vitt jag vet). Men jag vet finfina föräldrar som börjat tvivla ännu mer på sin egen förmåga att tolka sitt barns signaler pga bvc-sköterskors tjat om ersättning, när bebis precis som för oss följt WHO:s kurvor perfekt, och det tycker jag är beklämmande. Önskar att bvc bara kunde vara mer upplysta med båda sidor av myntet och lyhörda för föräldrarnas önskemål om hur de vill mata sitt barn!!

Aja, hade ingen aning att den var utformad efter flaskade barn.
    Tänk vad olika alla bvc är, en del tjatar att man måste amma en del att man ska börja ge ersättning. Är dem inte till för att stötta föräldrarna och ändå lyssna på vad dem vill i första hand. Tråkigt när det är så.

Usch, när jag tänker på det här med bvc blir jag bara nervös. Hoppas verkligen vi får en bra sköterska. Domen får vi väl på måndag. Hua!!
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2016-01-16 09:43:02 följande:

Åh, vilken härlig morgon. Skönt att sonen är på bättringsvägen iallafall, hoppas det håller i sig. Själv fick mannen ta yngsta sonens fotbollsträning idag, medan jag satt kvar i soffan och ammade. Jättebra ursäkt för att slippa ut i morgonkylan haha

Haha bästa ursäkten! Ja jag hoppas han är på bättringsvägen iaf, nu sover han men fattas bara annat efter den natten. Synd att en annan har en massa tvätt och disk att ta hand om, annars hade jag också sovit en stund... Men disken får vänta och maken får tvätta, jag måste vila fogarna en stund. Var inte så behagligt att sitta ett par timmar på akutens hårda fällstolar inatt.
  • qatteriin
    israelsson skrev 2016-01-16 09:58:19 följande:

12 januari så kom våran William äntligen till världen! Har bara varit hemma i en dag eftersom BB tyckte vi skulle stanna i 3 dagar. (Förstföderska). Amningen funkar! Använder en amningnapp som en av bm gav som förslag eftersom han vill inte öppna munnen riktigt ibland. Och för att mina bröst är så stora så är det tydligen lättare att känna hur han tar. Mjölken verkar då produceras bra. Det rinner ur vårtorna ibland. Får till och med sova med amningsbh.

Just nu ligger vi alla 3 och myser i sängen innan vi ska kliva upp :)

Grattis!!
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2016-01-16 10:06:17 följande:

Aja, hade ingen aning att den var utformad efter flaskade barn.

Tänk vad olika alla bvc är, en del tjatar att man måste amma en del att man ska börja ge ersättning. Är dem inte till för att stötta föräldrarna och ändå lyssna på vad dem vill i första hand. Tråkigt när det är så.

Usch, när jag tänker på det här med bvc blir jag bara nervös. Hoppas verkligen vi får en bra sköterska. Domen får vi väl på måndag. Hua!!

Ja det är så märkligt att det ska vara så olika och inte sällan så illa med lyhördheten! Jag är också nervös, min bm berättade dock att hon hade jobbat på vårt bvc och att hon hade stort förtroende för dem som jobbar där, det känns betryggande. Jag hoppas de är mer pålästa om blw än den gamla ssk vi hade i Gbg var, med henne vågade jag inte ens prata matintroduktion när jag en gång nämnt att vi funderade på blw och hon slog bakut... De få gånger vi varit på bvc här med Axel har det gått bra, men han var ju över ett när vi flyttade hit så jag tror vi bara varit två gånger och då träffat två olika syrror. Det blir ju inte samma relation som med den där man träffar så ofta i början.
  • Förstaförsökaren26
    WiMe06 skrev 2016-01-16 09:39:41 följande:
    Fy vad tråkigt med såna sköterskor som ska hålla på och leva kvar i det gamla med att man måste amma amma amma!!! Jag har fått otroligt stöd med alla barnen och maten. Första helammande jag läääänge och sen ammade han på kvällarna till han var över året, där fick jag iofs väldigt konstiga tips när jag ville sluta och ongen vägrade välling, gröt, ersättning, ja allt! Andra barnet ammade jag bara i en månad sen tog maten slut, delammade typ en vecka men sen gav vi upp och gav bara ersättning, men vår bvc sköterska var jättegullig och stöttade oss i vårt beslut. Sonens hälsa och välmående gick först.

Nu har vi fått jättebra stöd med amningen också och sköterskorna på neo har sagt till mig varje gång att märker du att hon inte blir nöjd så var inte rädd för att ge ersättning på flaska vid ngt mål, särskilt på natten eftersom hon kör sitt race då, så att jag får sova nånting. Att aldrig få sova är ju inte bra för produktionen heller.

Så alla mammor och blivande mammor! Lyssna på ert eget hjärta vilket som är bäst! Vi känner våra bebisar bäst och vi och bebisarna är dom som ska må bra.
    Ja å när det är första barnet så litar man så på sin BVC sköterska men denna gång går jag på min mammakänsla! Tänker absolut försöka amma men går det inte så går det inte! Åhh vill oxå ha bebis här nu! Börjar bli så verkligt nu när BF äntligen är här! Va skönt att ni har fått sånt bra stöd! Det är ju verkligen a och o kan jag känna!! Å som du säger sömn är otroligt viktigt!!!
  • Förstaförsökaren26
    qatteriin skrev 2016-01-16 09:17:11 följande:
    Oj vilken skillnad det kan vara! För oss var det tvärtom - evigt tjat om ersättning fast jag ville helamma. Sonen gick aldrig att lägga ner heller men det var bara sån han är, inte för att han inte var mätt, men han har alltid varit tanig.
    Ja, der komiska är att jag har en kompis som har samma BVC sköterska å till henne var det annan melodi! Sluta amma direkt om du inte orkar medan till mig var det helt annat!!

Hur känner du såhär dagen innan BF? Känner du nåt? :)
  • Förstaförsökaren26
    israelsson skrev 2016-01-16 09:58:19 följande:

12 januari så kom våran William äntligen till världen! Har bara varit hemma i en dag eftersom BB tyckte vi skulle stanna i 3 dagar. (Förstföderska). Amningen funkar! Använder en amningnapp som en av bm gav som förslag eftersom han vill inte öppna munnen riktigt ibland. Och för att mina bröst är så stora så är det tydligen lättare att känna hur han tar. Mjölken verkar då produceras bra. Det rinner ur vårtorna ibland. Får till och med sova med amningsbh.
    Just nu ligger vi alla 3 och myser i sängen innan vi ska kliva upp :)

Åh så mysigt! Stort grattis! :)
  • qatteriin
    Förstaförsökaren26 skrev 2016-01-16 10:18:47 följande:

Ja, der komiska är att jag har en kompis som har samma BVC sköterska å till henne var det annan melodi! Sluta amma direkt om du inte orkar medan till mig var det helt annat!!

Hur känner du såhär dagen innan BF? Känner du nåt? :)

Nämen då blir det ju ännu mer märkligt!

Känner ingenting alls här, jag tror bebis kommer stanna i magen tills hon ska börja skolan. Men jag kände ju inget innan vattnet gick sist heller så hopp finns det iaf. Hur känner du?
  • Förstaförsökaren26
    qatteriin skrev 2016-01-16 10:37:00 följande:
    Nämen då blir det ju ännu mer märkligt!

Känner ingenting alls här, jag tror bebis kommer stanna i magen tills hon ska börja skolan. Men jag kände ju inget innan vattnet gick sist heller så hopp finns det iaf. Hur känner du?
    Haha ne fy va hemskt om de stannade i magen så länge!! Njae bara ett väldigt tryck neråt men så har jag känt länge trots att ungen ligger högt å rörligt!
  • amalie79

Blä fick ett bryt nu på morgonen och bara grät. Sambon måste iväg direkt från sängen och skjutsa bonus och farfar någonstans. Sen skulle bonus komma med hit en stund för att träffa Arvid vilket jag inte alls känner för idag för han kommer för veckan på måndag. Vill bara gå i underkläder tills dess och bebis har haft två griniga dagar då han bara vill äta. Och nästa vecka måste sambon iväg på träningar varje kväll utom tisdag och jag vill ju bara ha honom här med oss, särskilt nu när han mår bättre och kan hjälpa till igen.

Jag vet ju att bonusarna kommer på måndag. Jag känner mig bara inte redo. Jag vet det kommer bli tjafs när Arvid vaknar på natten och det kommer bli irritation för de ska upp till skolan osv.

Och jag är inte redo för att dela med mig av honom riktigt än. Sambon kommer vilja att de ska hålla honom och vilja fotografera dem alla tillsammans och det måste han ju få göra. Även om jag är superhormonell och grinar :)

Igår la jag faktiskt honom ifrån mig i hans säng en stund och åt middag och kollade på tv. Kändes skönt men lite jobbigt samtidigt.

Annars så är det bråk inombords mellan känslan av rastlöshet som börjar krypa på mig av att gå hemma och känslan av att jag borde vilja vara hemma för att Arvid är viktigast nu. Jag älskar honom, det gör jag, men jag får andnöd vid tanken på att vara hemma i sju månader till. Jag vill verkligen ändra mig och tycka det är underbart för jag vill vara en bra mamma.

Nej usch, får rycka upp mig. Ska nog gå ut en stund sen!