• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • qatteriin

Sådär, varit på bvc! Lillan har gått upp 400 g på en vecka. 160 g över födelsevikten nu, en cm längre. Behöver inte oroa mig för maten, uppenbarligen! Det är tydligen tänkt så att mvc ska ha första besöket efter förlossningen innan bvc tar över men det görs bara om det behövs, vilket verkar vara olika på olika mottagningar. Men nu blir det rutiner iaf, hembesök om en vecka.

Meeeeen vilken huvudvärk jag har! Konstant natt som dag, det är hemskt! Jag ger det över helgen, går det inte över får jag nog söka för det. Men jag tror säkert det är hormonellt.

• qatteriin
    amalie79 skrev 2016-01-28 05:02:33 följande:

Tell me about it, funderar på klippa av mig håret för är helt blöt i hårbotten om morgnarna. Stinker i armhålorna med , blää. I natt har vi sovit en varm mamma, en varm bebis och en varm pappa i samma säng. När han ska använda sina fina pyjamas vete fan.

Någon som vet hur mycket man vågar ha öppet om nätterna med tanke på Arvid? Vi har ju innan haft öppet balkongdörren på nätterna. Nu har vi öppet vädringsfönsttet iaf.

Skönt att det inte bara är jag! :-P Jag vet inte om balkongdörren, de kan ju ha svårt att reglera värmen men om Arvid tar efter mamma borde det ju inte vara några problem att ha öppet.
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2016-01-28 11:07:41 följande:

Sådär, varit på bvc! Lillan har gått upp 400 g på en vecka. 160 g över födelsevikten nu, en cm längre. Behöver inte oroa mig för maten, uppenbarligen! Det är tydligen tänkt så att mvc ska ha första besöket efter förlossningen innan bvc tar över men det görs bara om det behövs, vilket verkar vara olika på olika mottagningar. Men nu blir det rutiner iaf, hembesök om en vecka.

Meeeeen vilken huvudvärk jag har! Konstant natt som dag, det är hemskt! Jag ger det över helgen, går det inte över får jag nog söka för det. Men jag tror säkert det är hormonellt.

Åh så skönt att hon gått upp i vikt.
    Aldrig hört att mvc har första besöket, det var ovanliga rutiner. Men skönt att det verkar bli ordning på torpet nu.

Jag har i princip huvudvärk varje dag jag också. Dock inte så hemsk jag hade den där natten när bröstet bråkade. Men tycker jag dricker bra ändå om dagarna.
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2016-01-28 06:46:55 följande:

Men oj så dåligt skött av sjukvården! Orkade du informera den läkaren om att du fick missfall igen utan medicinen? För jävligt ju.

Nej jag hoppas att fertiliteten kommer vara bra även om några år med tanke på att vi hade turen att lyckas direkt vid 31, just nu känns det som sagt som att jag vill njuta ett bra tag av sonen! Samt att jag tror att jag kommer tröttna på att vara hemma. Vill gärna gå tilbaka på 60-80% när vi kommer hem så han får en mjukstart på förskolan och jag får vänja mig vid att jobba igen.

Uppdatera gärna sedan om vad du tycker om att ha fyra år emellan

Nä jag tror inte jag gjorde det, jag vet att jag tänkte på det, men då hade det gått så lång tid sen hon satte ut den... Har inget förtroende för henne alls, när jag sökte för pmds (svår pms) så sa hon att jag nog tyckte lika illa om min man hela månaden och inte bara var arg på honom i pms-perioden, så jag fick ingen hjälp. :-P

Jag tycker det har varit skönt att jobba ett tag innan nästa unge kom och att ha kommit vidare lite i min profession. Och det har varit fantastiskt att kunna fokusera helt på Axel de här åren. Jag är ingen småbarnsmänniska egentligen och tycker det är mycket roligare nu när han är större, vår semester på Gotland i somras var fantastisk denna kloka unge och som sagt så är det så skönt att kunna resonera med honom. Men syrran har 16 månader mellan sina och de har ju väldigt roligt tillsammans eftersom de är så nära i ålder, så kommer det ju inte bli för Axel och Sally riktigt.
  • qatteriin
    mitthemligajag skrev 2016-01-28 07:14:59 följande:

Oj fyfasen vilken tur stt du själv kom på de där med den medicinen, sjukt att de kan vara en sådan sak och läkarna själva inte kollar upp det. Undra då hur många som inte kan få barn som har ett sådant "lätt" problem egentligen

Ganska många, skulle jag tro... Jag rekommenderar alltid att kolla sköldkörteln när jag hör om folk som haft flera missfall, och att inte rakt av gå med på att "allt ser bra ut". Med tanke på att bra kan betyda så olika i olika landsting, för att inte tala om i olika länder.
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2016-01-28 09:14:55 följande:

Men fy vilken resa du varit med om för axel och Sally. Så hemsk läkare som bara tar bort medicinen. Men vilken tur att du var så stark som såg till att du fick tillbaka den. <3

Förstår att missfallen skrämmer dig för fler graviditeter, det är fruktansvärt att gå igenom. Vi fick missfall innan W och det var hemskt i början av hennes graviditet, man vågade inte gå på toa, inte ta promenader, och att känna glädje över graviditeten tog lång tid för mig.

Usch så hemskt att man ska behöva gå igenom så många mf som ni gjort när det bara är en enkel medicin som krävs för att slippa. Starka fina du <3

Ja det har varit en kamp... Jag hade ju inte velat byta ut de här ungarna vi fått för allt i världen, men all sorgen hade jag gärna varit utan. Jag kommer nog aldrig helt släppa funderingarna på vilka de barnen skulle ha blivit, om de hade fått stanna.

När vi väntade Axel kunde jag över huvud taget inte tro att vi skulle få ett barn, förrän han låg på mitt bröst. Trots att alla våra mf/ma var tidiga. Med Sally var det lite lättare men jag har alltid haft svårt att glädjas över graviditeter efter det första missfallet. Men mitt missed abortion i v 11 (sista innan Axel kom) är det som verkligen pajat hjärnan på mig, just att jag inte kunnat lita på att allt är ok så länge det inte blöder eftersom bebisen kan vara död ändå sen flera veckor som den var då. Så jag tror definitivt inte det blir fler graviditeter här, vare sig för det psykiska eller fysiska. Men jag sörjer att det inte blir fler förlossningar för mig.
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2016-01-28 11:12:55 följande:

Åh så skönt att hon gått upp i vikt.

Aldrig hört att mvc har första besöket, det var ovanliga rutiner. Men skönt att det verkar bli ordning på torpet nu.

Jag har i princip huvudvärk varje dag jag också. Dock inte så hemsk jag hade den där natten när bröstet bråkade. Men tycker jag dricker bra ändå om dagarna.

Jag beklagar att du har huvudvärk du med, men skönt att jag inte är ensam. Ja jag tycker jag dricker bra också... Kanske skulle jag behöva käka järntabletter men vågar inte riktigt än pga hemorrojderna, men å andra sidan förlorade jag ju inte direkt så mycket blod...
  • mirakelspektakel
    qatteriin skrev 2016-01-28 11:45:12 följande:
    Jag beklagar att du har huvudvärk du med, men skönt att jag inte är ensam. Ja jag tycker jag dricker bra också... Kanske skulle jag behöva käka järntabletter men vågar inte riktigt än pga hemorrojderna, men å andra sidan förlorade jag ju inte direkt så mycket blod...
    Stackars er som har huvudvärk. Jag får huvudvärk så fort jag drar ner för mkt på kaffet. Om ni misstänker vätskebrist så test vätskeersättning. En lång hårtvätt funkar ibland för mig med (lycka till med det.. haha) jag kanske ska gå och tvätta håret nu på en gång, eller ta ett bad med hårinpackning och bodyscrubb, ni vet när man tänder doftljus i badrummet och stannar där inne i en dryg timma utan att något stör :D

Ang dåligt blodvärde, jag är blodgivare och fick alltid höra att jag låg på gränsen för att ge blod, fick alltid de där hemska järntabletterna som totalt sabbar magen. De gav tips på järnrik mat osv. Det de glömde att säga var att det fasen inte spelar någon roll vad man äter om man dricker kaffe på maten eftersom det gör att kroppen inte tar upp järnet. När jag slutade med det fick jag bra nivåer och under min graviditet så har BM knappt kunnat fatta att man kan ha så bra blodvärden som jag har.
  • qatteriin
    mirakelspektakel skrev 2016-01-28 12:05:37 följande:

Stackars er som har huvudvärk. Jag får huvudvärk så fort jag drar ner för mkt på kaffet. Om ni misstänker vätskebrist så test vätskeersättning. En lång hårtvätt funkar ibland för mig med (lycka till med det.. haha) jag kanske ska gå och tvätta håret nu på en gång, eller ta ett bad med hårinpackning och bodyscrubb, ni vet när man tänder doftljus i badrummet och stannar där inne i en dryg timma utan att något stör :D

Ang dåligt blodvärde, jag är blodgivare och fick alltid höra att jag låg på gränsen för att ge blod, fick alltid de där hemska järntabletterna som totalt sabbar magen. De gav tips på järnrik mat osv. Det de glömde att säga var att det fasen inte spelar någon roll vad man äter om man dricker kaffe på maten eftersom det gör att kroppen inte tar upp järnet. När jag slutade med det fick jag bra nivåer och under min graviditet så har BM knappt kunnat fatta att man kan ha så bra blodvärden som jag har.

Jag har precis börjat dricka kaffe igen, kke är det som är problemet. Jag kan inte dricka det när jag är gravid. Järntabletterna har jag tagit med c-vitaminbrus under graviditeten så jag har nog aldrig haft så bra hb, haha! Har också legat på gränsen som blodgivare. Jag ska nog börja med mina vitaminer iaf så jag fyller på med lite extra av allt...
  • mirakelspektakel
    Seven Costanza skrev 2016-01-28 06:57:01 följande:
    Musklerna kommer nog snart tillbaka när du kan röra dig mer! Finns säkert en del tips på nätet med övningar man kan göra hemma.

Jag ska kolla min garderob lite mer seriöst, men jag vet att jag bara har fyra skjortor och två linnen som funkar för amning. Mamma har dock köpt med sig två amningslinnen och två amningst-shirtar till mig för jag har ännu inte orkat gå i affärer, så jag hoppas de är fina och att de passar

Ja sista veckan som gottegris, sedan ska jag skärpa mig. Tackade faktiskt nej till allt mamma erbjöd sig att ta med, förutom läkerol. Känner mig så duktig
    Måste bara tipsa om dessa amningstoppar och klänningar:

www.colonelle.se/index.asp&kategoriid=23

De är väldigt snygga på och sjukt sköna! Dessutom finns de i tighta modeller.