Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

BF Januari 2016 :)

20110303 skrev 2015-06-21 20:27:22 följande:

Ja kul att vi har tid samma dag:) längtar så jag blir tokig känns som en evighet med en vecka kvar;) efter kub ska vi börja berätta och det ska bli så skönt att kunna släppa ut magen och va som man e... Ha ha ha!

Hade ni också varit på ett VUL redan? Vi var på VUL i v 10+0 så förhoppningvis är allt fortfarande bra. Vi har också tänkt berätta för folk utanför närmsta familjen efter KUB, så hoppas verkligen att allt ser bra ut så man inte behöver vänta längre. Haha släppa ut magen, ja det kan jag känna igen. Jag har väl egentligen ingen riktig kula ännu utan känner mig mest tjock, men det skulle ändå vara skönt att sluta hålla in magen .
  • Seven Costanza
    WiMe06 skrev 2015-06-21 22:01:45 följande:

Ja magen ja, det hade varit skönt att kunna slappna av. Nu behöver jag inte tänka mer på att göra det på jobbet iallafall då jag gjorde sista dagen idag. Har ganska rund mage när jag är riktigt avslappnad men annars ser jag mest tjock ut faktiskt.

Samma här. Har varit sugen på lite allt möjligt så har säkert gått upp något kilo redan . Men nu har jag också semester så nu är det bara KUB jag väntar på för att kunna släppa ut magen. Imorgon är det en vecka kvar.
  • Seven Costanza
    WiMe06 skrev 2015-06-21 22:42:53 följande:

Jag har inte gått upp någonting sedan v 7, men magen sticker ut ändå. Jag har kub den 9/7 så får vänta 2 1/5 vecka till. Skönt att det bara är en vecka kvar för er

Är det första barnet för dig? På mig syns inget direkt om jag spänner/håller in magen men det vore ju skönt att för en gångs skull kunna slippa det. Ja jag ser fram emot det, hoppas på bra resultat för oss alla!
  • Seven Costanza
    salkert skrev 2015-06-22 11:49:30 följande:

Fick precis kallelse till KUB 9 juli.

Och nästa torsdag ska jag till BM och lyssna efter hjärtljud. :)

Någon annan som har eller ska göra KUB?

Jag och 20110303 ska göra KUB nästa måndag .
  • Seven Costanza
    hsh skrev 2015-06-22 11:17:44 följande:

Går snart in i v.11 & känner inte av graviditeten så mycket alls. Illamåendet har kommit i kraftiga känningar nån gång då och då men annars så mår jag rätt bra. Är lite piggare än vad jag var tidigare, längtar tills ultraljud nästa fredag så vi får se att allting ser bra ut. Sambon är obotligt positiv så han räknar kallt med att det lilla livet fortsatt leva sen förra ultraljudet men jag vågar inte vara lika säker. Men jag hoppas!

Jag känner fortfarande ingenting, förutom trötthet, men jag hoppas att allt är bra. Aldrig varit illamående, peppar peppar. Såg fostret i v 10+0 och går in i v 13 på onsdag . Så jag tror absolut att allt kan vara fullt normalt fastän man inte har symptom.
  • Seven Costanza
    Bubblor skrev 2015-06-22 16:11:30 följande:

Jag ska på Kub eller Nupp elelr vad det nu heter den 8/7 - väntan är ju oooooliiiiidlig! Jag fattar inte att man ska behöva vänta i typ 2 månader efter att man fått reda p att man är gravid för att få veta om allt är som det ska. Tycker det borde erbjudas att få lyssna på hjärtslag eller vul eller något kostnadsfritt tidigt i graviditeten, men det är ju min åsikt, och det kanske bara är för att det känns som om dagarna går i slow motion haha :D

Är KUB gratis där du bor då? I så fall grattis. I Skåne där jag bor måste jag betala själv både för tidigt ultraljud (VUL), 300 kr, och för KUB, 1500 kr. Jag tycker också att det är konstigt att man annars inte blir erbjuden några undersökningar förrän rutinultraljudet. Fick min kallelse till det idag och det är den 10/8, då är jag i v 19 (18+5). Så tydligen hade man ju annars fått gå halva graviditeten utan att ha kollat någonting. Jag är glad att jag har möjlighet att betala själv, hade aldrig orkat vänta och undra ifall fostret levde i så många veckor.
  • Seven Costanza
    hsh skrev 2015-06-22 17:18:31 följande:

Jag betalar 800:- för mina VUL och KUB skulle kosta mig över 2000:- så du är mer lyckligt lottad än du tror Dock är det självklart ännu bättre om man fick dom gratis... Hade varit fantastiskt!! Resonerar som du. Värt pengarna om man har möjlighet.

Ja det beror väl på vilka privata kliniker som finns där man bor och konkurrensen mellan dem. Det skulle ha kostat mig 800 att göra VUL på en privatklinik här men jag lyckades få en tid hos en gynekolog som har avtal med Region Skåne så att jag bara behövde betala 300 som för ett vanligt läkarbesök. På det ena stället i Malmö kostar KUB 1500 och på det andra 1900, så det var ju bra att det fanns tider på det billigare stället. Trist att det ska vara så dyrt men jag betalar gärna. Ska du inte göra KUB?
  • Seven Costanza
    Bubblor skrev 2015-06-22 18:23:20 följande:

Ja, här är det gratis vilket jag är väldigt tacksam över. Jag tycker bara att det är konstigt att det är så att om man inte gör kub eller vul så behöver man precis som du säger vänta nästan halva graviditeten innan man får se någonting. Speciellt då det kostar mycket pengar att göra i vissa län. Jag hoppas ni förstår hur jag menar och inte framstår som otacksam och bortskämd för att det är så olika i olika län, jag tänker inte bara på mig själv utan på alla vi som är lite oroliga över att allt är bra. Det är ju våra barn det handlar om :)

Okej jag förstår hur du menar. Jag tycker själv att det är dåligt att sjukvården styrs regionalt så att det blir så olika förutsättningar att få vård beroende på i vilket län man bor.
  • Seven Costanza
    dinin skrev 2015-06-22 18:48:56 följande:

Beror nog lite på omständigheter också, jag fick både VUL och KUB gratis (i malmö), trots att jag är 29. Jag har dock haft ett MA förra året, så de är kanske "snällare" då.

Beklagar ditt MA. Det här är första graviditeten för mig och enligt min BM fanns det ingen möjlighet för mig att få några undersökningar gratis. Jag ville egentligen gå direkt på moderkaksprov eller fostervattensprov eftersom KUB bara är en sannolikhet och inget säkert svar på om fostret verkligen är friskt, men det gick inte så jag får göra KUB och sedan ta ställning till om jag ska tjata för att få göra mkp/fvp. Underligt egentligen att man anses märklig som vill ta reda på om barnet är friskt. Jag betalar gärna och jag är medveten om den lilla risken för missfall, men det verkar ändå inte helt säkert att få igenom.
  • Seven Costanza
    hsh skrev 2015-06-22 19:26:43 följande:

Nej, inget kub för mig. Känner att det kommer generera mer oro än vad det kan ge mig säkra svar. Men har nästa ul inbokat 3e juli. Då är jag i vecka 11 rent medicinskt. Sen var det svårt att få tider tills augusti, och då har vi vårt rul. Så bara att hoppas att allt fortsätter se bra ut.

Ok, så du ska inte göra något test alls då, inte moderkaksprov eller fostervattensprov? Önskar att jag kunde vara så lugn som du verkar, jag känner mer att jag vill VETA och blir irriterad att det ska vara så svårt att få de undersökningar jag vill ha. Men å andra sidan är det inget direkt som talar för att barnet skulle vara sjukt så det är väl bara att hoppas på det bästa om jag inte kan få mkp/fvp.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)