Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

BF Januari 2016 :)

Bullbak85 skrev 2015-06-28 21:24:14 följande:

Jag är 29, blir 30 i år. Fick 1:20000 på kub. Lycka till på ditt, det går säkert bra!!

Okej det var bra siffror! Jag har läst på en ultraljudskliniks hemsida att vid 30 är snittrisken 1:630 och vid 32 är snittrisken 1:460, så för mig som är 31 borde det vara runt 1:500. Så det var bra siffror för att vara 29. Grattis!
  • Seven Costanza
    idape skrev 2015-06-28 21:38:31 följande:

Jag var 32 och mitt såg superbra ut!!

Så bra, jag försöker att inte ha för stora förhoppningar men jag hoppas att det går bra. Helst hade jag velat gå direkt på fostervattensprov för att veta säkert men det verkar man inte få, så KUB får väl vara bra nog.
  • Seven Costanza
    idape skrev 2015-06-28 21:45:34 följande:

I vilken vecka gör ni kub? Jag fick i v 14. 13+2. Är inte det sent?

Jag kommer vara i 12+5. Jag läste på klinikens hemsida att de rekommenderar det mella.mn 12+0 och 13+2, men man kan göra fram till 13+6.
  • Seven Costanza
    Mariii skrev 2015-06-29 09:32:08 följande:

Imorgon har jag kub. Hoppas att det går bra. Idag hörde jag faktiskt bebisens hjärtslag och rörelser med en doppler från clearblue. Blev så överraskad och glad. Trodde inte det skulle gå att höra än men det var hur tydligt som helst. ???? Är i vecka 13 (12+5)

Jag har KUB i eftermiddag, lite nervös! Är också 12+5 idag, hoppas det blir bra resultat för oss båda! Har aldrig använt doppler men låter häftigt att man kan höra bebisen på egen hand. Lycka till imorgon!
  • Seven Costanza
    Blgebo skrev 2015-06-29 10:27:32 följande:

Fått tid för fostervattenprov, 22/7. Vill ha det överstökat så jag kan slappna av och bara vara glad och njuta. Nu har jag i bakhuvudet att det kan ju vara ngt fel och bli ett avbrytande efter halva graviditeten, och det dämpar glädjen en hel del.  

Bokade du det pga dåligt resultat på KUB eller bokade du bara fvp? Jag själv hade velat göra fvp, eller helst mkp eftersom man kan göra det tidigare men enligt min barnmorska kunde man inte bara boka det här för att man vill. Vilket landsting tillhör du, eller du ska göra det privat? Ska som sagt göra KUB idag på en privat klinik och om jag får halvbra siffror (men kanske inte så dåliga som de tycker att man ska ha dvs större risk än 1:250) ska jag fråga om man kan göra fvp privat hos dem. Men jag förstår dig att man vill ju bara kunna glädjas NU. Jag hoppas på jättebra siffror idag för då ska vi börja berätta för vänner när det blir ett bra tillfälle.
  • Seven Costanza
    Blgebo skrev 2015-06-29 10:47:14 följande:

Bokade bara fvp. Som min barnmorska på mvc sa "Jag förstår inte varför kvinnor ska göra KUB när de ändå inte kan ta ställning till siffrorna utan blir stressade, bättre gå på fvp direkt om man vill veta". Gör det i landstinget Dalarna, har gjort det förut också när jag var 29 resp 32, men nu har jag åldern "inne" (35). Vi har bestämt oss för ett avbrytande om det skulle vara ngn kromosomavvikelse, både för vår, syskonens och för barnets skull. Tyvärr får jag vänta på svaret i ca 3 v efter provet, så det är lång väntan innan man kan slappna av. 

Håller tummarna för att du får kanonbra siffror!!  

Okej, dåligt att det är så olika mellan landstingen. Här i Skåne får man inte göra mkp/fvp för att man vill. Håller med din BM om KUB men det var det bästa jag kunde få tillgång till, även om jag får betala det själv, 1500 kr. Tack, jag hoppas också på riktigt bra siffror så kanske man kan sluta oroa sig även utan vidare tester. En sak undrar jag dock, varför gör du inte moderkaksprov istället, det kan man ju göra redan i v 11? Så är man inte lika långt gången om man måste avbryta tänker jag.
  • Seven Costanza
    Hame skrev 2015-06-29 12:52:44 följande:

Det ska jag göra :) Jag har lite problem med urinprovet till inskrivningen, nu är jag på jobbet och kör direkt därifrån till MVC. Så jag har slagit in provet i en massa påsar och gömt det längst in i kylen i fikarummet  Hoppas ingen bestämmer sig för en spontan kyl-röjning!

När hade du kub? Nästa vecka?

Blev du alltså tillsagd att kissa i förväg och ta med? Jag gick på toa på min MVC.
  • Seven Costanza
    Hame skrev 2015-06-29 12:58:07 följande:

Ja, det stod tydligt på lappen att det skulle vara morgonurin och vi har tid 15.00 så då blir det ju så  Stod att det skulle förvaras i kyl tills man lämnade över det.

Det beror kanske på vad som ska mätas. Mitt var till för att mäta äggviteprotein som är en indikation på havandeskapsförgiftning och jag bara kissade i en mugg på MVC och mätte med sticka direkt. Vad ska du mäta? Alltså det är ju säkert inget konstigt oavsett rutiner, men det är bara intressant när det skiljer sig.
  • Seven Costanza
    Hame skrev 2015-06-29 13:17:31 följande:

Det är för att mäta protein. När jag googlade lite står det på 1177 att man bör göra provet på morgonen eftersom mer protein utsöndras i urinen under dagen när man rör på sig. Annars kan svaret bli felaktigt och visa på ett för högt värde. Men om de brukar göra så på ert mvc är det säkert ok 

Aha. Jag var där på eftermiddagen men för mig var det ingen fara ändå, hade ingen indikation alls. Mitt nästa besök är också på em men jag kan ju fråga BM om detta i förväg och se vad hon säger. Hoppas du också får bra värde! KUB om två timmar för mig, man får hålla tummarna!
  • Seven Costanza
    Reggi skrev 2015-06-29 13:40:58 följande:

Var i väg på kub i dag och bebisen spattlade för fullt och var så skönt att se att bebisen hade de bra i magen. Fick en låg risk och nytt bf som vart den 4 jan, så jag går in i v.14 i morgon :)

Men Gud va kul, då har vi samma BF!

Var också på KUB idag och blev flyttad från 6/1 till 4/1, riktig rysare att hoppas föda efter årsskiftet! Fick lägsta risken, 1:20000, så nu ska jag andas ut och njuta . Grattis till låg risk!
Svar på tråden BF Januari 2016 :)