Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

BF Januari 2016 :)

WiMe06 skrev 2015-06-29 18:03:31 följande:

Vad skönt att du fick låg risk, härligt att kunna andas ut nu

Tack så mycket, ja det känns jättebra! Nu ska vi börja berätta för vänner vid tillfälle . Bara våra föräldrar, syskon och min bästa vän som vet än så länge.
  • Seven Costanza
    Blgebo skrev 2015-06-29 21:31:49 följande:

Tror det mest används vid DNA tester, där man letar efter specifika sjukdomar mm. Har lite högre risk än fostervattenprov också. Finns även risk för reduktionsmissbildningar har jag läst. Så fvp känns bäst.  

Aha, det visste jag inte. Hoppas du får bra resultat på fvp! Själv fick jag lägsta risken på KUB idag så jag kommer inte göra något fvp.
  • Seven Costanza
    MeEmmA skrev 2015-07-02 11:38:35 följande:

Förra sommaren när jag var gravid fick jag fula pigmentfläckar :( har ävent bränt mig lite i år vilket jag aldrig annars gör!

Var på kub o nupp idag, fick lägsta risken och bf beräknad till 14/1 :) blödningarna har äntligen börjat ta slut, hoppas det fortsätter så!

Grattis! Jag fick också lägsta risken, känns väldigt skönt!
  • Seven Costanza
    MeEmmA skrev 2015-07-02 11:38:35 följande:

Förra sommaren när jag var gravid fick jag fula pigmentfläckar :( har ävent bränt mig lite i år vilket jag aldrig annars gör!

Var på kub o nupp idag, fick lägsta risken och bf beräknad till 14/1 :) blödningarna har äntligen börjat ta slut, hoppas det fortsätter så!

Förresten, har du då ett litet barn redan med tanke på att du var gravid även förra sommaren? Hur gammalt i så fall? Vi funderar på att försöka få barn tätt och i så fall ha 1-1,5 år emellan, och vill gärna höra hur andra resonerat. Beror självklart på hur allt går med första barnet den första tiden, men jag har i alla fall haft en väldigt lätt graviditet hittills så jag hoppas att det fortsätter så, och likadant med andra .
  • Seven Costanza

Tack alla som svarat! Jag förstår förstås att det nog vore enklare att ha längre mellan syskonen, och under andra omständigheter hade vi gjort så. Varför vi överväger att ha såpass tätt som 1-1,5 år mellan barnen är för att vi flyttar till USA nu i augusti och kommer vara där i två år. Första barnet kommer alltså födas där och bli amerikansk medborgare och det vore därför roligt om andra barnet också kunde hinnas födas där så att de båda får dubbelt medborgarskap. Jag blev gravid på första försöket nu så förhoppningsvis går det lika bra igen.

Kanske konstigt att tänka så men det känns lite orättvist mot andra barnet annars, eftersom det är väldigt attraktivt för många att kunna vistas i USA som man vill. Jag hade självt gärna haft amerikanskt medborgarskap. Om vi skulle bott där längre skulle vi nog ha längre mellan barnen, men nu är det som det är. Dock om vi märker direkt de första 3-4 månaderna att det är superjobbigt så får det ju vänta till senare.

• Seven Costanza
    Znö skrev 2015-07-03 15:49:05 följande:

Jag har 18 månader mellan mina, en december 2010 och en juni 2012. Idag är de 3 och 4,5 :) blev gravid när sonen var nio månader.

Hur upplevde du det under första tiden (typ första halvåret) och hur upplever du det nu när de är större?
  • Seven Costanza

Ni som har barn så tätt som 1-1,5 år, får man fråga ifall det var planerat? Ni som vill får gärna berätta och t ex i så fall hur många försök som behövdes med första respektive andra barnet. Jag är ju beräknad 4/1 och kommer ju inte börja försöka med nästa förrän tidigast maj för att minska risken att få två födda samma år om andra föds för tidigt. Skulle ju egentligen gärna vänta tills typ september-oktober men då krävs det att jag blir gravid på max 3-4 försök om jag ska hinna föda innan vi lämnar USA. Jaja man kanske ska få ut första barnet först men jag funderar redan på detta, därav mina frågor. Roligt om någon vill säga hur de hade resonerat i min sits.

• Seven Costanza
    fruthomas skrev 2015-07-03 16:12:10 följande:

Vi har 15 månader mellan våra första två, födda maj -10 & augusti -11. Idag är de alltså 5 & snart 4. Vi visste att vi ändå skulle ha fler så vi använde inget preventivmedel efter första grabben, han var 6 månader när vi blev gravida med nr 2. Allt har bara gått bra, våra barn har klarat sig utan div problem under sin uppväxt. Visst har det inte alltid varit en dans på rosor men det hade det inte varit bara för att vi hade haft fler år mellan dem. Det blir vad man gör det till tror jag.

Vi ser väldigt mycket fram emot att få en till. Även om våra barn är mycket busiga och lite bråkiga idag.

Jo precis. Om vi börjar ha sex snabbt efter förlossningen kommer vi använda kondom i början eftersom vi som sagt inte vill riskera att få två samma år vilket ju är risken när första föds i januari, men annars tänker vi som ni. Man får ju se hur det går.

Vad roligt med tre! Hade ni önskat det från början eller kom längtan efter trean smygande efter ett tag? Just nu tror jag att två räcker men man har ju hört om många som ändrat sig efter några år .
  • Seven Costanza
    fruthomas skrev 2015-07-03 16:33:46 följande:

Jag har nog alltid velat ha många (kan tänka mig typ 5st) men min man har varit lite emot det. Men så pratade han med en kvinna som var gravid med nr 10 (hade 3 bonusbarn också) sen kunde han tänka sig några till. Ibland har man tur med slumpen. De två första tog sig på 3e försöket. Den här gången tog det 10 månader. Så att det gick fort första gången betyder inte att det gör det sen.

Om jag får fråga varför vill du att de ska födas i USA?

Aha, har alltid tyckt det verkar mysigt med stor familj men vet inte om jag skulle orka med det själv. Man får precis som du skriver se hur det går och du har rätt i att man inte kan veta hur det går att bli gravid med nästa barn.

Första barnet kommer födas i USA eftersom vi ska flytta dit med makens jobb och det barnet blir då automatiskt amerikansk medborgare. Sedan är det bara att jag tycker det vore roligt om andra barnet också blev det så att det blir lika för båda. Vi har alltid tyckt om och trivts jättebra i USA, har rest dit mycket, och tycker att det vore ett privilegium att få vistas där som man vill. Finns ju inga garantier att barnen kommer vilja det men av de jag känner där bara ena syskonet är medborgare så tycker den som inte är det att det är synd.

Andra kanske tycker att det är fånigt men det har varit mycket jobb med den här flytten så jag hade gärna själv haft dubbelt medborgarskap så man enkelt kunde bo där man vill, växelvis kanske eller till pensionen. Vi gillar inte vädret här förutom de veckor då den svenska sommaren är fin, så vi kommer bosätta oss i Kalifornien de här åren.
  • Seven Costanza
    hsh skrev 2015-07-03 16:03:42 följande:

Vi var på vårt andra ultraljud idag, vi såg en dansande & vinkande liten knytte som dessutom lade sig i samma position som mamma med handen bakom huvudet <3 Nu är det inga fler ultraljud förrän rutinkollen i slutet på augusti inplanerade. Är i v.12 (11+3) och har svårt att dölja magen. Svullen som attan. Nån fler som har svårt med värmen? Är ovanligt värmekänslig känner jag!

Grattis! Jag har också svårt att dölja magen, är i v 13+3 och köpte mina första mammabyxor igår. Har ingen anledning till att dölja den pga jobb eller så utan har bara väntat på KUB-testet och nu efter att ha fått lägsta sannolikheten hoppas jag att allt går bra och går med magen bäst jag vill .

Köpte en tankini också idag (dvs bikini-bh med linne) för min BM sa att fostret inte tycker om att exponerad för mycket för solen. Så jag köpte en vit och kommer smörja magen med spf 30 och hoppas att det går bra. Än så länge kan jag ligga på magen och sola ryggen men snart går kanske inte det heller...
Svar på tråden BF Januari 2016 :)