Inlägg från: WiMe06 |Visa alla inlägg
  • WiMe06

BF Januari 2016 :)

Vet ni om moderkakan har betydelse för bebisens storlek? Det var nån här som skrev vikten på sin moderkaka så jag var tvungen att kolla vad min vägde denna ggn. Men det var nog inte ens hälften av vad ngn skrev här,
    Så tänkte om det har betydelse för barnets storlek?

• WiMe06
    qatteriin skrev 2016-01-19 20:22:21 följande:
    Haha jaa han blev min lilla bebis igen men det var jag beredd på. Han är så glad att jag kommer ner på golvet igen och kan leka. Och jag med, visst gör fogarna fortfarande ont men nu är jag iaf inte lika tung och otymplig.

Nja jag undrar om det alls kommit igång... Men det är klart, hon är ju inte ens ett dygn. Igår såhär dags hade jag ingen aning om att hon skulle komma samma kväll, så märkligt! De var inte oroliga på förlossningen iaf så det känns ju bra men jag hoppas inte det dröjer allt för många dagar innan det rinner till. Nu sover hon, den lilla. Hon som alltid brukade vara så aktiv i magen på kvällarna! Men det kanske var senare på kvällarna när jag tänker efter.
    Då är det säkerligen det hon kämpar på för fullt med att det ska komma igång.
    Ursäkta mig om jag är alldeles dum nu men alla mina barn har ju blivit sondade, men är bebisen alltså utan mat tills mjölken runnit till?

Härligt att du känner att du kan ner på golvet igen hoppas att dina fogar blir bättre den här ggn.

Min lilla sover med precis, så nu blir det kaninsaga för den store, sen hoppas jag hinna se lite veckans brott i sängen innan jag själv borde sova också.
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2016-01-19 20:57:09 följande:
    Hehe det är väl inte dumt frågat! Nä man har ju råmjölken i början och den ska de klara sig på om de inte t.ex. har lågt blodsocker. Som jag förstått det. Men det är jobbiga dygn, jag vet att med Axel var jag nära att ge upp alltihop för det var så jobbigt att han inte blev nöjd så jag hoppas det går fortare nu...
    Jaha, men på mig tog det säkert ngn dag innan råmjölken kom igång med, iofs var ju det när jag pumpade, W kanske lyckades få ut några droppar. Förstår att det möte vara jobbiga dygn för herregud råmjölken är ju inte mkt. Hoppas det kommer igång för dig snart.
    Vaknade precis med världens ryck och trodde W trillade ner på golvet. Men hon ligger så skönt i sitt nest, var tvungen att känna så hon andades för herregud hon har varit vaken och ätit 1 gång än så länge.

Åh, nu vaknar hon igen, dags att mata
  • WiMe06
    Lisasmor skrev 2016-01-19 21:48:32 följande:
    Min BM sa det i alla fall, att det var pga min stora moderkaka som bebisen kunde stanna så länge där inne och växa sig så stor (4,250 gram, 54 cm). Rimligtvis borde storleken påverka, för det är väl så att när moderkakan inte längre kan tillgodose bebisens behov av näring så startar förlossningen? I så fall borde ju stor moderkaka = möjlighet till stor bebis. Men jag är inte alls säker...
    Okej, tack för svar vet du vad din moderkaka vägde? Min vägde 358 gr. De trodde att bebis slutat växa för moderkakan inte fungerade längre.

Det hade varit lite spännande att se om det kan vara så att det spelar in. Ni som vill får gärna dela med er av födelsevikt och vad er moderkaka vägde.

Min vägde som sagt 358gr och bebis 2148.
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2016-01-20 06:59:07 följande:
    Jag har ju typ aldrig kunnat pumpa så jag har ingen aning om hur mycket råmjölk jag haft, eller vanlig mjölk, haha! Men inte är det mycket råmjölk inte... Damen har varit hemskt missnöjd inatt och inte ens velat suga i perioder, för att det inte kommit nåt antar jag. Till slut gav jag upp och satte mig i soffan, då fanns det tydligen mat! Jag försökte sitta och sova för jag vågade inte lägga ner henne, utifall hon skulle börja om... hon sov i 2,5 timmar men inte sov jag nåt värst! Nu är Axel vaken förstås och Sally äter, hoppas hon vill sova lite till sen...
    Låter som du haft en jobbig natt. Skönt att hon blev lite nöjd till slut iallafall men jobbigt för dig att sitta och sova.

Vågar väl knappt säga att mitt lilla hjärta bara varit vaken 2 ggr inatt och ätit.
  • WiMe06
    Eleonor01 skrev 2016-01-20 09:51:46 följande:

Äntligen sitter jag å klockar värkar! 7 min å jag var välkommen till förlossningen om jag ville för sonen kom som en raket förra gången. Värkarna avtar dock när jag e uppe å går.... Det gjorde de faktiskt förra gången också inne på förlossningen. Gasaaahhh!!! Komsi komsi lilla tjejen!!!

Åh vad spännande, du är så välkommen lilla bebis!!
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2016-01-20 12:25:16 följande:
    Hoppas verkligen ni är på väg hem nu och att allt gått bra med storasyster!
    Förstår dina känslor, jag brottas med samma att aldrig mer få uppleva en förlossning eller få komma hem med en liten nykläckt bebis, så därför tycker jag tiden går alldeles för snabb. Vill hinna njuta så mkt av allt samtidigt som man brottas med alla känslorna. Hoppas att läkaren gav er tummen upp så ni fick åka hem <3
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2016-01-20 12:34:18 följande:
    Ja det var ingen höjdarnatt, särskilt som maken bara låg där och snarkade konstant... jag blev så avis på honom! Men vi ska köpa hem lite ersättning så jag kan känna att jag har backup inatt om jag behöver. Man och son är och handlar nu och Sally sover, jag borde äta och kke sova jag med men hon vill visst vara i famnen idag...
    Nej att höra dem där jäkla snarkningarna när man går med frustrerad bebis kan göra en än mer tokig. Jag är så glad som köpt hem ersättning faktiskt och jag börjar nästan känna att det kanske är värt att gå över till det så småningom, men det är ju sååå mysigt att amma och det är nog det som gör att jag fortsätter traggla tror jag.

Du får sova lite när maken kommer hem kanske?
  • WiMe06
    himw skrev 2016-01-20 14:22:19 följande:
    Jag hade en jättestor moderkaka- kan man se i papperen vad den vägde? Barnmorskan kommenterade storleken på moderkakan i samband med att vi frågade hur Clara kunde bli så stor när hon blev för tidigt född så jag fattade det som att det har samband?

Hur mår Wendela? Vi var på BVC första gången i förrgår och mätte och vägde. Tillhör ni Norrliden också?
    Aha, okej. Det har kanske betydelse då, måste nästan fråga min bm när jag träffar henne nästa gång om jag kommer ihåg.
    Ja, i ett utav papprena man får så står vikten på moderkakan. Du borde ju fått samma papper med dig hem som jag fick?

Hon mår bra, hon växer på bra. Vi är utskrivna från neo sedan i fredags och hade hembesök från bvc i måndags. På fredag ska vi gå och väga henne igen på bvc. Vi tillhör Lindsdal, är det bra i Norrliden? Får ni gå på ngn föräldragrupp eller är dem nedlagda med?
    Ger lite ersättning ibland, mest på natten, annars tragglar vi på med amningen. Har börjar våga ta med henne ut lite mer nu. Men fick lätt panik idag när äldsta berättade att det går magsjuka i hans klass! Vill inte ha hem det.

Hur mår lilla Clara då och du?
  • WiMe06
    Förstaförsökaren26 skrev 2016-01-20 15:21:44 följande:
    Ja, jag Sprang ut på balkongen 100ggr å kollade å när jag såg bilen svänga in på vår gata då storgrät jag. Hon är så fin mot lillebror, vill hålla å klappa å ser till att hans gosedjur är med. Ja Gud dessa hormoner alltså!!
    Vad härligt att ni fick komma hem och härligt med dottern. njut nu!
Svar på tråden BF Januari 2016 :)