Inlägg från: WiMe06 |Visa alla inlägg
  • WiMe06

BF Januari 2016 :)

qatteriin skrev 2016-01-20 15:27:58 följande:

Jaa hormonerna är verkligen igång, även om det inte är riktigt dags för tredagarsgråten än. Men den här bilden som jag nu har som bakgrund i mobilen får mig typ att gråta varje gång. Skit samma att bebis knappt syns liksom, haha!

Amen åhh vad fina! Förstår att du blir känslosam
  • WiMe06
    himw skrev 2016-01-20 17:22:07 följande:
    Det måste jag kolla- har mest läst och fascinerats av att läsa om förlossningen ur ett medicinskt perspektiv.

Åh, så himla skönt! Vi kompletterar också med ersättning på kväll och natt då jag inte har tillräckligt för att hålla henne mätt och hon snuttar och snuttar och snuttar på nätterna. Jag går bara promenader ute och hoppas i hemlighet att vi inte ska träffa nån som vi känner så jag slipper säga att de inte får dyka ner i vagnen med ansikte eller händer och helst hålla sig 2 meter ifrån- är så livrädd för att hon ska bli sjuk! Vi har pratat om hur fasiken ni med syskon gör- det måste vara så jobbigt! Mentalt utröttande kan jag tänka mig.

Jag har lite svårt att dra gränsen vart jag blir panikbeskyddande och vart vanligt vett är- men jag litar inte en sekund på andra människor utanför den närmsta familjen som får tvätta händerna och sprita dem under mina maniska förmaningar :)

Inget handspritande- inget bebisgos :)

Vi har fått en jättegullig BVC-sköterska och öppna förskolan verkar jättebra men guuuud så tråkig miljö- det ligger precis vid Kalmarsundsskolan och fy vad tråkigt! Asfalt och parkering som skolgård- hemskt!

Jag trodde inte att det fanns BVC i Lindsdal- men vad skönt att ha det så nära. Föräldrargrupp har jag inte hört något om- har ni fått någon?

Clara växer och står i så jag hinner knappt med :) min mamma har varit här i två dagar och bebisgosat och visst måste man få tycka att det är helt underbart att få vara ensam med sina armar?

Jag har hunnit göra så mycket och inte behövt springa ner och panikslänga i en maskin tvätt utan stått i godan ro och vikt tvätt, lyssnat på musik och varit ensam. Precis vad jag behövde efter konstant ammande och vyssande sen pappan började jobba igen. :)
    Vad skönt att hon växer och att det fungerar bra att komplettera med ersättning.
    Det är skitjobbigt med andra människor tycker jag, maken säger åt mig att jag måste lära mig att gå ut med henne. Besök har vi inte haft ngt än förutom makens föräldrar.

Jag är också nitisk med att tvätta händerna och handsprit. Barnen kommer inte in i huset efter skolan förrän dem tagit av sig skolkläderna och tvättat och spritat händerna, så nu är dem så nitiska och talar om för andra hur viktigt det är.

Det är skitjobbigt med dem stora barnen när dem ska till skolan. Alla barn som vill titta och vuxna som också vill titta på henne. Varje gång har jag känslan att jag bara vill ta henne i min famn och springa därifrån.

Handla i affären med henne gör jag inte. Gjorde min andra storhandling med hemkörning idag, så imorgon kommer en leverans med mat.

Vad bra med bvc-sköterskan. Våran verkar också gullig. Men jag tror inte det finns ngn som slår den vi hade med son nr 2, guuuud vad jag saknar henne. Tyvärr finns det ingen öppen förskola i Linsdal, konstigt nog när det ändå är så pass stort här ute men kyrkan har babyrytmik och egen öppen förskola 1 ggn/vecka när vi känner att vi vågar oss på det.
    Föräldragrupp erbjuds vi ingen som omföderska, men det har ju stått så mkt sista veckan om att det tvingats lägga ner föräldragrupperna här pga personalbrist och ekonomiska skäl men det kanske bara gäller dem grupper som är på mvc?

Skönt med lite avlastning. Det behöver man ibland faktiskt. Tycker du att det gått bra annars att vara själv sedan sambon din började jobba?
  • WiMe06
    Eleonor01 skrev 2016-01-20 22:14:15 följande:

Hälsningar från oss <3 två timmar på förlossningen sen blev det en raket. Latensfasen hemma därför det bs lite oregelbundet. Vs öppen 3 cm när jag kom in kl 17 å hon föddes 18.58 :)

Åh, så fin liten tjej. Stort grattis!!
  • WiMe06
    CarolinaH skrev 2016-01-20 21:47:00 följande:

Varit på pku, blus och hördelscreening i dag. 60g kvar till födelsevikten, fick MVG på hörseln och barnläkaren tyckte det var en stor, stark och välmående pojke vi hade.

Theo är 5 dagar och har redan fått rensa bort allt 50 och en del 56. Gick direkt på 62 istället. Han har väldigt långa ben och stora fötter vår prins.

Härligt att allt såg bra ut, vilken härlig bild, så fin kille.
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2016-01-20 20:17:37 följande:
    Ja det känns skönt inför natten att ha ersättning hemma faktiskt, men det känns som att mjölken är på väg snart iaf, hon sväljer gott när hon äter nu. Det ÄR ju så mysigt när amningen funkar! Jag ska be dem kolla hennes grepp i morgon när vi ska på återbesök på hemvårdsavdelningen, jag har fått lite ont. Och hon är lite orolig, jag funderar på om hon har lite ont i magen. Bubblar lite där inne men utan att det kommer pruttar. Jaja. Inte lätt för en liten kropp att lära sig äta och fungera!
    mirakelspektakel skrev 2016-01-20 16:06:28 följande:

så fin din familj är! <3

Tack! Det är så härligt att se storebror så stolt över lillasyster, fast det är lite läskigt att vara nära henne fortfarande.
    Åh, hade skrivit ett helt inlägg till dig när jag kom emot avbryt, suck!!

Ja, men visst är det skönt att ha ersättning hemma när det krisar. Jag vill så gärna få amningen att fungera denna ggn, det är sista barnet och jag vill så gärna kunna njuta av hela den här perioden, även amningen. Jag kan bli så frustrerad när jag inte får henne nöjd och tänka en massa saker och sen i nästa stund så undrar man hur man kunde bli frustrerad på henne. Kan ligga och bara titta på henne när hon sover.

Det är väl en jättegod ide att be de kolla greppet när ni ändå är där inne, skönt att passa på när möjligheten finns.

Nej, det kan inte vara lätt att få hela systemet till att fungera. Lilla W har börjar släppa pruttar först senaste veckan, även rapa efter hon ätit, hon har inte gjort det innan, så funderade på om det liksom har tagit till nu innan dem systemen kom igång. Men jag är lite orolig med hennes bajsande. När vi sondade bajsade hon flera ggr varje dag men nu får man vara glad hon bajsar 1 ggn. Idag har hon inte bajsat alls och det var likadant dagen innan. Men så kom det 1 jättelass igår. Hur ofta är normalt att dem bajsar?
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2016-01-21 08:09:36 följande:

Jag. Är. Så. Trött.

Inatt har jag ammat fram till 01:30 ungefär - började vid 20 med en kort paus runt 22. Vid 01:30 sa jag till maken att "ta den jäkla ungen nu för jag MÅSTE sova, börjar hon snutta så ge henne ersättning men kom INTE in hit!" 02:45 vaknade jag med ett ryck och kände mig närmast utvilad... De fick komma in igen och vi körde på med amningsmaraton igen (hon hade inte snuttat nåt i mellantiden). Vid 6:10 vaknade sonen och då hade Sally precis somnat till och släppt bröstet så maken gick upp och dottern fick hamna i babynestet där hon faktiskt sov till 7:30 så jag fick en dryg timmes sömn till. Håhåjaja, ska det fortsätta såhär så provar jag nog snart med napp för fröken. Hon verar få i sig lite mjölk nu iaf, för hon sväljer gott när hon äter. Men jag lär ju se ut som sju svåra år så lite sömn jag fått de tre senaste nätterna.

Åh, vad jag känner igen mig, haha! Jag som sa vi hade en bra natt igår. Skönt att du känner att det börjar komma igång, då kanske hon blir nöjdare snart :) vi kan hoppas iallafall

Känns som min lilla donna borde hittat son rytm snart, 3 1/5 vecka idag, men hon har ju iofs bara ammat fritt 1 1/5 vecka så det kanske är därför hon tagit tid på sig.
    Ammade vid 19.30 med en paus för grabbarnas godnattsaga vid 20.00. Sen fortsatte vi vid 22-tiden och vid 01-tiden gav jag upp och gav en flaska ersättning, fick några timmars sömn innan det var dags igen vid 04.30. Då flyttade jag in i äldsta sonens säng för båda grabbarna låg i vår säng och bredde ut sina arslen. När ska dem lära sig! Sen körde vi på till 6.30. Och så igen vid 7.30. Nu sover dockan gott i sitt nest och grabbarna är lämnade i skolan. Jag ska äta frukost! Just det shit, äggen!!
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2016-01-21 08:14:40 följande:
    Jag blir svinfrustrerad också, hehe, otroligt hur fort det kan gå över ändå! Jag kan verkligen bli svinförbannad i ögonblick och sen lugnar jag mig - men just det där när de inte blir nöjda, det är ju tortyr...

Låter ju som W behövt lite mer tid för att få fart på tarmarna ja! Svårt det där med bajset, det enda jag minns sen sist är att om man helammar så är det lika normalt att bebisen bajsar 10 ggr per dag som var 10e dag men om man ger ersättning ska de bajsa varje dag typ. Så med andra ord - ingen har en aning, hehe. Sally bajsade till slut inatt och jag tror faktiskt det hjälpte för att få henne lugnare.
    Ja, det är verkligen tortyr när man försöker allt och inget är bra...

Tänk vilken lättnad man kan känna över lite barnbajs, haha. Aha men det kanske är därför hon bajsar mkt mindre nu, för när vi sondade henne så kunde bajsa sidodär 5-10 små lass om dagen. Men sen hon började bara amma så har det blivit mindre. Så då behöver jag inte oroa mig kanske för att hon inte bajsar varje dag. Nu gör hon dunderlass istället, haha!
  • WiMe06
    mirakelspektakel skrev 2016-01-21 09:30:35 följande:
    Fasen jag vill oxå prata bebisbajs!!! Känns som om hon aldrig kommer komma ut... 8 dagar kvar till BF, otålig som få!
    Haha. Quatterin har så rätt, det finns inte så mkt pigga hjärnceller kvar till annat än bajs och amningsrace

Tänk att alla bebisar snart är här. Inom Max en 3 veckors period. Åhh, då är vi mammor allihopa och en bebistråd istället, hihi!!
  • WiMe06

Amalie - de andra har skrivit så mkt kloka ord till dig så jag kan inte mer än hålla med de.

Det kanske vore dags att bonusarnas mamma att helt enkelt ta lite mer ansvar för sina pojkars aktiviteter. Tycker det känns fel mot dig och lille Arvid att ni ska behöva lida om kvällarna för att din sambo ska ta alla träningarna. Du ställer upp för din sambo och bonusarna väldigt mycket tycker jag så det känns som att åtminstone lägga upp en plan b och prata om andra alternativ med bonusarnas träningarna känns som en självklarhet. <3

• WiMe06
    qatteriin skrev 2016-01-21 09:48:06 följande:
    Haha några dunderlass har vi inte fått här än men jag minns hur det var med Axel... ytterligare en anledning att skaffa tvättmaskin. Vi skulle ju köra ec hade jag tänkt men det får vänta lite, det är svårt att hålla henne över handfatet när hon är så liten tycker jag.
    Usch det känns jättejobbigt att hon är en månad nästa vecka. Jag VILL HA MIN BEBIS länge. (Fråga mig vad jag tycker inatt )

Ja, snart låser jag deras dörrar om nätterna om de inte lär sig att somna om snart i sina egna sängar

Åh, jag läste om det i vi föräldrar som landade i brevlådan i veckan. Jag skulle nog ha svårt att vara konsekvent med det tror jag, beundransvärt för dem som klarar av det.
    Men det är ju inte försent att börja när hon blivit lite större
Svar på tråden BF Januari 2016 :)