Inlägg från: qatteriin |Visa alla inlägg
  • qatteriin

BF Januari 2016 :)

Eleonor01 skrev 2015-11-25 10:44:37 följande:

Vilken vagn har ni? Jag har en adapter som passar gracon från förra gången

Vi har en Emmaljunga Citycross och så en Bugaboo Bee3 (som vi väl inte kommer använda förrän framemot sommaren som tidigast). Har förstått att det finns en adapter till Bb Donkey men det blir det inte för oss. Var har du hittat din? Det är ffa att vi har Emmaljunga som ställer till det för oss har jag förstått men också att gracon inte var så adaptervänlig...
  • qatteriin
    Eleonor01 skrev 2015-11-25 11:03:42 följande:

Jag hade ett teutonia Tario babyskydd å teutonia vagn förra gången. Den ska vara kompatibel m gracos skydd för det e samma tillverkare. Kolla gärna m vagn försäljare å om det passar sp skickar jag gärna det till dig.

Ska kolla upp det, vad gullig du är! Jag bor i Örebro.
  • qatteriin
    Eleonor01 skrev 2015-11-25 11:33:11 följande:

Åh Örebro ;) bodde å pluggade där 2007-2008. Rosalies deli är något jag saknar fortfarande ha ha ha å massa hos människor

Haha åh och jag som ännu inte ätit på Rosalis, måste prova då! Ja det är en helt ok stad, fast lite liten för mig. Hehe.
    kindofnothing skrev 2015-11-25 11:59:00 följande:

Åååh vilket tips var ligger lagershopen?

2012 låg den i Mölndal, nära Astra Zeneca, vet inte om de flyttat.
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-11-25 15:06:42 följande:

Vad roligt med så mkt aktivitet här i tråden. 3 sidor att läsa ikapp nu när jag kom hem.

Angående babyskydd och bilbarnstolar så har vi köpt ett begagnat britax babyskydd med bas utav några vi litar på. Min tanke var att ha det i mitten bak mellan barnens besafe Isofix bältesstolar men inser att det inte kommer att gå. Äldsta sonen kommer få flytta över på en bilkudde när bebis kommer och yngsta sonen får behålla sin bältesstol ett tag till.

Vi använde babyskyddet 8 månader ungefär sen bytte vi till bakåtvänd bilstol.

Vi har haft besafe och maxi cosi och vill nog gärna ha en besafe till detta barnet med. Den stolen var helt fantastiskt, kostar en del om man vill ha med Isofix men jollyroom brukar ha lite rea på dem ibland, vi har även haft en acta graco till första sonen men det var den sämsta stol vi någonsin haft. Maxi cosin var också väldigt bra och vi var väldigt nöjda med den med men nackdelen med den är att den går att ha först från 9 kg.

Oh nooo, vad var problemet med gracon?! Tur vi bara ska ha den en kort stund nu när vi inte kunde välja! Vi hade brio sist och det var helt ok.
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-11-25 18:42:44 följande:

Gracon var den bakåtvända bilstolen, inte babyskydd. Men vi har haft graco babyskydd innan med men inte gillat det heller. Men det var för att våra barn varit så små så dem har helt enkelt suttit skitdåligt i deras stolar och så var det så tungt och klumpigt tyckte jag. Men som sagt babyskyddet ska ni ju bara använda en kort period.

Aha, ja dåså! Ja jag reagerade på att babyskyddet känns så väldigt klumpigt gentemot brioskyddet vi lånade av syrran, till på köpet hade inte detta nån nyföddinsats som jag sett på vissa modeller. :-/ Men ja, tungt eller ej så klarar jag nog inte att bära bebis i det sen ändå, men vi får hoppas vi får en fullgången unge iaf så hon sitter någorlunda. Bilstol två blir nog britax eftersom vi varit så nöjda med den vi har.
  • qatteriin
    FrökenBlå skrev 2015-11-25 21:12:29 följande:

Vi har oxå köpt ett begagnat babyskydd från acta graco från några vänner vi litar på. Tycker som er att det känns stort och tungt, men till mitt följde det med ett spädbarnsinlägg iallafall. Jag kommer dock inte bära babyskyddet några längre sträckor, utan isåfall sätta det i en kundvagn eller liknande om bäbis sover, annars blir det vagn, sjal eller sele istället. Min rygg havererade förra gången då jag bar mkt i babyskyddet samt använde en babybjörnsele, så det tänker jag låta bli denna gången! ;)

Har en ganska krävande dotter här hemma, trots eller utvecklingsfas gissar jag. Hon är även i en fas där hon eg behöver sova en stund på dagen för att inte bryta ihop på eftermiddagen, samtidigt som det tar 1-2 timmar att lägga henne på kvällen om hon har sovit på dagen. Läste innan att ni rekommenderade Jesper juul, finns det några andra böcker om sådana här perioder i barnens liv?

Trotsboken kanske? Inte så jätteingående men väldigt skönt att läsa. Min husguru Malin Alfvén som skrivit tillsammans med Kristina Hoffsten. Hur gammal är dottern? Fem gåner mer kärlek som mirakelspektakel länkar till är också grym.

Ja jag ska kolla med min kollega om de har babyinlägget för jag har sett på nätet att typ alla babyskydd har, han är lätt förvirrad av sig så det kan gott hända att han glömt det.
    Förstaförsökaren26 skrev 2015-11-25 20:46:48 följande:

Åh jag är oxå ifrån Örebro :) kul!! Rosa deli chicken alfredo är gudomlig!!

Så roligt! Jag är inte från Örebro egentligen utan uppväxt utanför, men eftersom jag bott nästan halva livet i Göteborg så ska jag helt ärligt säga att jag känner mig mer som en göteborgare. Hehe.
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-11-25 21:22:00 följande:

Börjar ni andra också känna att bebisens storlek påverkar andningen? Idag har jag mest suttit ned framför datorn så jag har ibte ansträngt mig, men ändå känt mig lite illamående och haft svårt att andas samt att det är en dov smärta i magen runt navelområdet. Jag är i v 34.

Japp! Särskilt när jag sitter. Sen kan jag inte sitta rakt så ofta heller eftersom bebis ofta ligger med rumpan mot höger revbensbåge, så jag sitter oftast och lutar, haha!
  • qatteriin
    mirakelspektakel skrev 2015-11-25 21:50:57 följande:

Jag har precis sökt om föräldraledighet hos fk (ja det kanske var i senaste laget?) Är det någon som vet hur man gör om man går över tiden? Nu är jag ju med största sannolikhet sjukskriven fram tills det är dags att föda och då antar jag att jag måste ta ut dagar om bebis bestämmer sig att stanna inne i magen 14 dagar till? Tar man ut föräldradagar även om man jobbar och går över tiden?

Uh-oh, måste ta tag i det där snart! Jag har funderat på samma sak men antar att läkaren inte är så sugen på att skriva sjukintyg hux flux om man går över så isf är det väl fp som gäller... Man får ju ta ut fp ett par månader innan bf så de räknar väl med att man ska göra så.
  • qatteriin
    FrökenBlå skrev 2015-11-25 22:21:41 följande:

Hon blir 2 år i slutet av januari. Okej, då ska jag kolla upp den med! Usch va svårt det kan va i vissa situationer! Lär väl komma en härlig avundsjuka lagom till bebisen kommer oxå ;)

Jag tycker oxå att det påverkar andningen mer och mer, dessutom har jag massor av sammandragningar varje dag och de går inte längre över om jag inte vilar mig en stund..

Ah, underbar ålder... ;) Ser inte fram emot att hamna där igen! Det är skitsvårt, det som fått mig att överleva är typ att tänka "this too shall pass", som ett mantra. Hehe.

Jobbigt att sammandragningarna inte går över! Det har mina gjort hittills men inte lika fort som annars.
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2015-11-25 22:33:23 följande:

Jag känner inget på andningen än som tur är för det var en av mina fasor. Däremot trycker det på höger sida om jag sitter länge, som tur är växlar ju mitt jobb en hel del så. Satt länge på huk idag och lagade en vägbom och det är ju sådär skönt nu.

Däremot så är det fullt ös i magen även på dagarna nu, lustigt att folk säger att det brukar lugna ner sig nu, jag tycker det är de sista tre veckorna det tagit fart på allvar! Nu vet jag ju att bebisen ligger som jag trodde, huvudet neråt men inte fixerat.

Har fler och fler sammandragningar så tar det rätt lugnt nu även på jobbet. Men oroar mig inte, de gör inte alls ont utan spänner bara. Skum känsla!

Aaaah jag blir lite nervös av sånt där som att folk säger att det brukar bli lugnare, det är en jäääättefarlig myt som lever kvar ju! :) Rörelserna kan bli annorlunda, men ska inte bli lugnare eller mindre. Med sonen blev det bara värre och värre, haha!
    mitthemligajag skrev 2015-11-25 22:35:20 följande:

här har vi inte ens skickat in moderskapsintyget... Går det att göra över nätet eller är de bara de där papperet som ska skrivas i? Haaaatttaaaaar papper

Det är det där papperet som du fick av bm efter rul, så det är bm som skriver under och sen du som skickar in.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)