Inlägg från: qatteriin |Visa alla inlägg
  • qatteriin

BF Januari 2016 :)

Seven Costanza skrev 2015-11-25 23:35:22 följande:

Men om sjukskrivningen är pga graviditet borde den väl rimligen vara fram till barnet faktiskt föds och inte bara fram till BF? Jag hade ringt FK och frågat så det inte blir fel.

Det kan man tycka ja. Men på läkarintyget står det datum så det datumet gäller, läkaren frågade tillochmed innan han skrev när jag hade tänkt gå hem - då sa jag att jag tänkte jobba till bebisen kommer för inte tusan tänker jag bli sjukskriven bara till nyår eller så bara för att jag inte tänkt jobba längre! :-P Så ska jag bli sjukskriven efter det så måste jag ha nytt läkarintyg och det tar ju ett tag ayt skaffa.
    Seven Costanza skrev 2015-11-25 23:19:08 följande:

Kan vara så, jag vet inte riktigt hur han ligger faktiskt.

Hur långt innan är det vanligt att första barnet fixerar sig? Dvs om han är fixerad redan nu, är det då en indikation på att han kommer födas för tidigt eller är det normalt? Jag tycker ju att det är långt kvar.

Ettan var fixerad i v 30, han kom på bf. Så som andra sagt så är det inte relaterat till när bebis kommer.
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-11-26 06:56:34 följande:

Åh, jag använder också "this too shall pass". Gillar även "keep your eye on the prize". Ibland känns det ju lite töntigt med sådana här engelska fraser men det hjälper faktiskt.

Och om det hjälper så är det värt all töntighet! Haha vi pratade om det där priset på jobbet igår, liksom, tänk om den jäkla ungen inte är värd allt det här lidandet?! :') Jag vet ju att hon kommer vara det, men ibland är det svårt att komma ihåg!
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2015-11-26 07:34:16 följande:

Jag skickade in moderskapsintyget och har fått hem blanketten arbetsgivaren ska fylla i. MEN samtidigt har jag ett pågående vab ärende där jag vabbat för sambons son och har i samband med det fått hem en blankett där det står att vi fastställer din sgi till x antal kronor.

Behöver jag verkligen skicka in de andra pappren då när dessa kom före sgi beslutet??

Nope. Jag kollade just det eftersom jag är sjukskriven så jag vet att de har min sgi. Eftersom din sgi så nyligen är fastställd så behöver du inte skicka in. Sa de till mig. :)
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-11-26 09:51:06 följande:

Varit på tul nu och det är en liten bebis vi väntar. Ska tillbaka om två veckor och mäta igen. Bebis låg väldigt långt ner så hon hade svårt att se och mäta huvudet. Normalt fostervatten. Procentmässigt låg bebis på -24. Så vi får se hur det ser ut om två veckor. Blodtrycket låg bra.

Ska till bm nu vid 10.30 också, så får vi se om SF-måttet vuxit ngt.

Åh, jag förstår att du blir orolig, så läskigt! Håller alla tummar och tår för att bebis växer på sig, tycker det låter helt outhärdligt att behöva vänta två hela veckor för nästa koll! Jag vet inte hur ofta man ska känna rörelser, sist jag var hos bm så frågade hon om jag kände varje dag, nu har jag en ganska aktiv bebis märker jag så jag känner ofta, men inte alltid så kraftfulla rörelser som med sonen. Några gånger per dag brukar det väl stå i appar och så.

Men det är ju super att flödet i navelsträngen är bra och att alla värden ser bra ut! Försök fokusera på det när det känns tungt!
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-11-26 12:42:01 följande:

Tack. Ja, två veckor känns som en hel evighet. Men tydligen behövde dem väntande länge emellan för att kunna göra en ny riktig mättning och kunna jämföra ordentligt med den andra.

Känner ju också varje dag men det känns inte alltid som lika kraftfulla rörelser sonder gjorde när bebis låg på andra hållet, men det kanske har just med det att göra att den lille vänt sig och ligger långt ner. Irritera urinblåsan kan den lille göra iallafall. Ja, det känns positivt att flödet och hjärtljuden var bra, får fokusera på det.

Lite typiskt var ju också att jag hade en annan bm idag än min ordinarie som är på semester, hade varit lättare att prata med min bm liksom efter tulet.

Åh vad typiskt med att det var fel bm också! När jag bytte bm i slutet av förra graviditeten gick mitt sf-mått ner direkt... jag minns hur orolig jag blev bara av det! Men sf-måttet är ju så beroende av vem som mäter. Ja skillnaderna beror helt säkert på att knodden ligger annorlunda men det är ju inte betryggande direkt.
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2015-11-26 07:42:13 följande:

Ja jag vet. :) Min bm gav mig ett papper ang fosterrörelser när jag var i v 20 ( då hade jag ju inget känt!) och hon sa faktiskt att jag ger inte detta till alla för vissa blir jätteoroliga men jag tror du kan läsa och hantera det!

Mina varierar jättemycket beroende på vad jag gör under dagen, det är ju mer rörelse på kvällar och när ledig än när man åker traktor osv på jobbet. Logiskt :)

Jag har ju ingen sådan där bebis som reagerar bara man killar på magen utan jag får verkligen putta där den har fötterna om man undrar vad den tagit vägen. Har ju också trott att den är rätt stilla på natten men sambon hade hållit om mig när han kröp ner i natt och känt hur den sparkade, så är väl jag som sover igenom det bara. Men att bebis låter mamma sova på natten gillar vi ju, hoppas det fortsätter. Sambon är också bortskämd med två barn som sovit som grisar och hela nätter i princip från början så vi hoppas på det nu med.

Puh, haha, jag går alltid igång på det där med rörelser. Men bra att du är ordentligt informerad! Och riktigt schysst av bebis att låta mamma sova! Min väcker mig inte heller men nog rör hon sig även nattetid, märker jag när jag är uppe på natten.
  • qatteriin

Haha precis det räcker med en virknål, och det är det enklaste som finns! ;) Men mönster är jag inte så haj på att följa! Hehe. Jag har mest virkat figurer och mössor hittills. Kom på nu att jag virkat en liten skallra till min bästa väns dotter, den var så poppis, undrar om jag ska göra en sån till bebis...

• qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-11-26 15:12:23 följande:

Haha, okej, ni ser det ser ju så krångligt ut att virka men det är kanske lättare än det ser ut. En virkad skallra hade jag velat ha, åh, en uggleskallra!! Har förälskat mig i ugglor, som 5 miljoner andra också, haha.

Förresten, Tack alla för omtanken och era kloka svar.

Det är ju därför vi är här.

Ugglor finns det nog gott om virkmönster för, det är ju så poppis nu! Det gick väldigt fort att virka skallra, den såg ut som en liten nalle med bara huvud på en päronformad kropp. Jag hade en stor bjällra som skallra inuti huvudet. Hoppas jag har kvar mönstret, jag hittade det på nätet nånstans men det var ju 2010...
  • qatteriin

Jäääääääädra hicka alltså! Haha! Ungen har ofta hicka på kvällen när jag ska sova och det är PRECIS lika irriterande som när jag själv har det!

Nu har jag skrivit ihop ett litet förlossningsbrev, jag hittade mitt gamla och kopierade några få grejer men jag insåg snart vilken skillnad det är att det är andra gången!! Mycket av mina farhågor från den gången var ju liksom bara... damm. Alltså självklarheter, nemas problemas, helt oväsentligt när jag väl kom dit. Känns märkligt på nåt vis. Men mycket av det jag funderar på den här gången kommer nog också kännas som lika oväsentligt sen.

• qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-11-26 21:39:43 följande:

Har youtubat nu hur man virkar som nybörjare. Haha. Blir jättesugen på att testa nu. Okej, virkgarn är lite tunnare än vanligt garn va? Eller är jag fel ute igen? Haha

Man kan virka med vilket garn som helst, bara man har en virknål i passande storlek! :)
Svar på tråden BF Januari 2016 :)