Inlägg från: WiMe06 |Visa alla inlägg
  • WiMe06

BF Januari 2016 :)

Seven Costanza skrev 2015-07-09 09:26:49 följande:

Aha, så man kan höra av sig sedan om man vill veta risken? Men berättade de allt annat utom själv siffran, såsom om organ och nackspalt såg bra ut, eller konstaterades det bara att där var ett levande foster? Vi som fick betala själva ville ju veta allt hon kunde berätta, men det hade vi ju å andra sidan tagit ställning till i och med att det var därför vi valde att göra testet.

I andra landsting där man får det gratis verkar det vanligt att kvinna/paret gör KUB bara för att det är en chans att få se fostret, men vissa av dem har jag läst här på fl att de sedan blir chockade över dåligt resultat för de hade liksom bara tänkt på ultraljudet. Så det är väl bättre att göra som ni gjort och i så fall efterfråga svaret senare, än att inte känna sig förberedd på svaret.

Vi hade egentligen beslutat oss för att göra kub det var därför vi var där inte bara för att få en möjlighet att se bebisen. Men när barnmorskan väl frågade tvekade min sambo och då tyckte inte barnmorskan det kändes rätt utan hon tyckte vi skulle fundera en vända till. Jag kan tänka mig att ta reda på risken men det kändes inte rätt att göra det själv. Jag vet vad jag skulle göra med svaret. I övrigt såg hon en tunn och fin nackspalt, ett hjärta som tickade fint och allt annat såg också väldigt bra ut. Men det kändes genast så ohanterligt det där.
  • WiMe06
    Znö skrev 2015-07-09 09:27:07 följande:

Jag förstår dig! Jag hade nog heller inte kunnat hantera ett halvdåligt eller dåligt resultat, göra abort?

Jag som jobbat med barn med funktionshinder vet dessutom att de avvikelser man kan scanna sällan är så svåra funktionshinder (i jämförelse). De svårast sjuka barnen jag mött hade aldrig kunnat hittas via tester, det handlar om annat såsom syrebrist och andra hjärnskador. Det r svårt det där.

Man ska nog känna sig säker på vad man vill göra OM det visar på risk.

Men skönt att det bara var en

Jag själv känner mig säker på mitt val vid ett resultat men vi är ju såklart två om det och när sambon tvekade så kändes det inte rätt att hon skulle säga risken utan att vi fick fundera lite till. Så hon sparade måttet och känner vi väldigt snart stt vi vill veta så fick vi ringa dit.

Och det är ju som du skriver med, det finns så oerhört många andra sjukdomar och avvikelser som man inte ser på ngt som helst test. Det är helt sjuka tankar som skapas av detta men även om vi får att vi är 1 på 5000 tex så är ju ngn ändå den där 1. Usch allting bara snurrar i huvudet nu istället.
  • WiMe06
    Seven Costanza skrev 2015-07-09 09:49:48 följande:

Okej, men om du har två friska barn redan och nackspalten var bra så är det kanske inte så stor risk att barnet är sjukt? Om allt i övrigt såg bra ut så hade jag bara hoppats på det bästa och slutat tänka på det inte mannen ändrar sig. Jag personligen hade inte kunnat ta reda på svaret själv för OM det vore något fel på barnet skulle man ju ändå känna sig tvungen att berätta det för sin partner.

Jag var jättenervös inför KUB för om KUB plus fostervattensprov visade på avvikelse skulle kag göra

Blev lite konstigt skrivet märkte jag, jag vill ta reda på risken om mannen vill men jag skulle inte heller kunna bära på resultatet själv. Mina tankar snurrar mest kring scenariot över risken att få missfall vid ev fvp, jag vet att risken är liten men att leva med det beslutet om det händer känns som det skulle ta död på mig.
  • WiMe06

Var och hämtade ut mina trombyl idag så jag får väl börja med dem nu. Usch gillar inte att ta tabletter men det ska ju vara utav en god anledning.

Jag börjar känna att vissa dagar är tröttheten bättre men jag är fortfarande trött och sen andra dagar är det ingen skillnad alls då kan jag sova hur länge som helst. Så skönt att jag har 5 veckors ledigt kvar. Hoppas bara sommaren kan komma nån vecka till.

Har ni börjat fundera över barnvagn och andra saker ännu? Min man började prata lite om barnvagn idag men jag vet inte om jag ens vågar fundera över det ännu. Går in i v 14 på måndag.

• WiMe06

Gud vad flitiga ni är som stickar. Jag kan inte sticka alls så här kommer det inte bli ngt stickat. En gosig stickad filt och strumpor hade ju varit mysigt, får nog leta runt lite i bekantskapskretsen efter ngn som kan sticka.

• WiMe06
    Blgebo skrev 2015-07-10 12:09:35 följande:

Jag har kollat lite på syskonvagn...näst minsta blir ju tre i januari, men hon är liten som ett ettåring i kroppen och orkar inte gå så jättelånga sträckor. Men många vagnar är så små och trånga tycker jag. Sedan har jag köpt en lammfäll och en fin yllefilt Så jag hoppas allt går vägen, för de var eg. lite för dyra för min kassa... 

Jag vet ungeför vad jag är ute efter när det gäller vagn men har inte tittat på några modeller eller liknande ännu.

Jag tyckte tvärtom när jag skulle köpa syskonvagn med andra barnet, tyckte alla var så stora och klumpiga. Så vi köpte en Phil and Ted, sen kom vi till ett mellanläge på en månad eller så och då bytte jag den till en dubbel man kunde ändra sitsarna framåt och bakåt och det är den värsta vagn jag någonsin har kört, blev typ aldrig några promenader med den, ångrade mig i flera år sedan att jag bytte bort Phil and Ted vagnen för den var såå smidig och en fördel är ju ändå att man kan använda den som singelvagn också. Men det har ju hänt otroligt mkt på syskonvagns-marknaden på 6 år.
  • WiMe06
    Mallis87 skrev 2015-07-10 18:13:04 följande:

Jag älskar Emmaljungas vagnar! Vi har en emmaljunga edge duo (Emmaljungas största vagn) och den är kanon! Jättestor och rymlig liggkorg med en platta man kan fälla upp i ryggen, när barnet vill se lite mer men man ännu inte vill byta till sittdel. Liggdelen är varm och go, en kofta på bebisen, åkpåse och ligglocket på sen är det riktigt varmt och gott! Suffletten går att dra fram långt vid vind/sol.

Sittdelen går att ha på båda håll, men på vårt chassi med ställbart handtag går det att fälla handtaget också, vilket gör att man ju aldrig bryr sig om att vända sittdelen. Tex, var på stan med dottern, hon satt framåtvänd, sen somnade hon, perfekt att bara vända över handtaget sen hade jag henne mot mig.

Fyra fasta, stora lufthjul, perfekt för oss som bor på landet och går på grusvägar!

Men, vagnen är rätt tung, och jag tröttnade på att dra den in och ut ur bilen, så vi köpte även en emmaljunga scooter s när dottern kunde sitta framåtvänd, som alltid ligger i bilen. Den är jag också jättenöjd med, smidig med svängbara hjul inne i stan!

Nu funderar jag på om vi även behöver en syskonvagn... I början kan man ju ha den lille i bärsele och dottern i vagn, och jag tror inte jag gör så många/långa utflykter på tu man hand i början, och är sambon med så har vi ju två vagnar att ha barnen i. Ståbräda kan ju funka till dottern, om hon nu kommer ha lust att stå på en utan att försöka rymma iväg ;) nästa sommar är hon ju 2,5, tänkte om man åker på utflykt och hon inte orkar gå/ska sova middag hade det ju varit skönt att ha båda barnen "samlade". Någon som har tips på bra dubbelvagn? Vill ha barnen bredvid varandra med vändbara sittdelar!

Hade också en edde duo till dem två första barnen, älskade den med liggdelen men både jag och sönerna hatade den med sittdel, fruktansvärt otymplig och tung. Sambon säger att han gärna vill ha en sån igen och så mkt vet jag iallafall att jag vill INTE ha en sån igen. Vi hade också en scooter fast den modellen med fasta hjul och oj vilken trotjänare det var.

Har tyvärr inget bra tips på syskonvagn, är inte särskilt insatt i den världen men som jag ändå förstått så är väl utbudet bättre idag iallafall än vad det var när vi letade för 6 år sedan.
  • WiMe06
    Blgebo skrev 2015-07-10 17:45:51 följande:

Jag vill ha en stor, bred och rejäl sak med rejäl varukorg. Typ Emmaljunga Och där man har barnet mot sig (Fast det ska gå att vända delarna separat så man kan ha en framåt och en bakåt). Behöver inte ha en smidig vagn, då jag bara ska ha den på promenader, åker inte buss osv. Ska jag åka iväg har jag en enkelvagn sedan tidigare + ståbräda. 

Men det hittar du säkert en bra sådan, emmaljunga har säkert nån bra modell på en sådan vagn, finns säkert andra bra märken också som har dubbelvagn.
  • WiMe06
    Krocki1 skrev 2015-07-10 23:45:27 följande:

Jag har hört att man måste beställa en ny vagn ganska tidigt, stämmer Det? Från vilken vecka är det liksom "sista chansen" för att få den i tid?

Till vår äldsta son beställde vi en emmaljunga edge duo kombi och det var då 10 veckors leveranstid, sonen var beräknad till november så vi skulle hämta ut vagnen i slutet av oktober men den var försenad, Sonen kom tre veckor för tidigt och vi hade varken vagn eller säng. Haha, men det gick bra ändå.
  • WiMe06
    LinnJanuari skrev 2015-07-11 08:47:47 följande:

Jag älskar att vakna på morgnarna, då mår jag aldrig illa (konstigt nog kommer mitt illamående på kvällen) men så kryper sambon tätt intill och lägger handen på magen! iih nu börjar kulan även synas på morgonen! Vilken känsla det är!! :)

Är det någon som har erfarenhet av den omtalade bugaboo-vagnen? Jag har börjat spåna lite men vill gå på ultraljud först och se så att allt är fint och hur många det är först innan vi bestämmer oss. :)

Är det fler som har svårt med aptiten? Igår hade jag en bra dag, kändes som att vara i himlen för att man ville äta! :D Är i v 15 (14+2), håller tummarna för att illamående och dålig aptit vänder!! :)

Kram Linn

Jag har väldigt dålig aptit emmellanåt, känner inte alls för nån mat.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)