Inlägg från: WiMe06 |Visa alla inlägg
  • WiMe06

BF Januari 2016 :)

Du som är från Kalmar, kommer inte ihåg ditt alias, men det finns en tråd för oss som bor i Kalmar och väntar bebis i januari om du vill vara med? Vi är hittills bara 3 st i den, och det skrivs kanske inte så mkt som här. Men kul iallafall

• WiMe06
    FrökenC skrev 2015-07-22 10:38:55 följande:

Provar här i tråden och ser om någon finns i liknande situation... Då svaren lyser med sin frånvaro.

Någon mer med b.f i januari som mår väldigt bra och har gjort hela tiden? Jag har varit trött och äcklad i omgångar och ömma bröst, men inte mer än så. Mår nästan oförskämt bra :-O

Jag har haft en extrem trötthet och haft småillamående när det gått för länge mellan måltiderna, öm i brösten och ett väldigt humör emellanåt men annars har jag mått som vanligt faktiskt. Nu börjar min trötthet försvinna och jag känner också att jag mår väldigt bra
  • WiMe06
    FrökenC skrev 2015-07-22 12:30:28 följande:

Vad skönt att det finns flera som mår bra. Nästan så man skämts

Nästäppa känner jag igen nu när ni nämner det. Tänk vad mycket som kan vara gravidsymptom som man knappt märker av.

När är ni beräknade WiMe06, MeEmmA och Seven Constanza?

Jag är beräknad 17 januari, så v 14+2 idag.
  • WiMe06
    Bubblor skrev 2015-07-22 11:23:09 följande:

För övrigt tänkte jag fråga er alla om ni är med om det här och vad det kan vara. Varje gång jag nyser eller rör mig lite fort, typ vänder mig i sängen eller reser mig från stolen så är det nästan som om att det hugger till i magen på mig, ganska långt ner och på vänster sida för mig, ingen annanstans och det gör rätt ont i några sekunder och sen går det över. Någon mer än jag? :P

Får också så ibland, det är väl ligamenten som töjs ut när man nyser. Läste nånstans att ligamenten var som gummiband ungefär och när man nyser töjs dem hastigt ut och då kan det kännas som hugg. Också långt ner på vänster sida för mig.
  • WiMe06

Måste lämna in om havandeskapspening när jag kommer tillbaka efter semestern. Lika bra att vara ute i god tid.

Längtar så efter att få känna den lille. Så man liksom kan känna att allt börjar bli verkligt.

Kan ju känna lite fladder i magen ibland

• WiMe06

Läste lite på försäkringskassans hemsida nu om föräldrapenningen. Snacka om att dem bara försämrar för barn och föräldrar. Den enda nackdelen med barn är att behöva ha med f-kassan att göra!!!

Sämre villkor för dem som blir föräldrar efter 1 januari 2014 tycker jag, vilket också innebär sämre villkor för barnet såklart! Vad arg jag kände att jag blev nu. tycker staten det är jobbigt med föräldrar som vill vara hemma med sina barn även när dem är lite äldre??

• WiMe06

Jo, men det hjälper ju inte långt om du inte får spara mer än 96 dagar sammanlagt med den andra föräldern efter barnet fyllt 4.

Jag hade drygt 80 dagar själv nu och mannen ca 30 dagar med äldsta barnet som är 7, fyller 8 senare i år. Det hade vi ju aldrig kunnat ha med dem reglerna som är nu. Och då var sonen 2 ungefär när vi skolade in honom. Men man får väl helt enkelt planera annorlunda till nästa år. Tycker ändå att man som förälder kan få rå lite över sina dagar själv.

Finns andra saker som också verkar lite dumma. T.ex det här att du inte får ta sjukpenningnivå för dagar man skulle varit ledig. Som min man t.ex dem jobbar Månd-torsd men långa dagar och är då i gengäld ledig fredagar, men han skulle enligt deras regler inte få ta ut f-penning på fredagar då om han hade velat det.

• WiMe06
    Defeateris skrev 2015-07-27 06:10:19 följande:

jag tycker inte det är några större försämringar faktiskt. Jag tycker att det är mer värt att kunna ha lite färre dagar kvar men kunna använda dem längre än till åttaårsdagen..

Och för min del är föräldrapenning till för att ersätta dig för att du är hemma från jobbet - inte för att använda när du ändå är ledig.

Och om jag inte har fel för mig kan han ju ta ut på grundnivå både fredag, lördag och söndag?

Alla tycker vi och tänker olika, men jag hade behövt ha mer dagar kvar än under 96 för att kunna använda till 12-årsdagen. För när man jobbar inom omsorgen med obekväma arbetstider och röda helger går det åt fler dagar för att kunna få vara ledig vid t.ex jul och nyår och andra storhelger när man har små barn. Men det är bara att hoppas läsningen ger resultat och man kan hitta ett annat jobb i det här landet. För ngn som jobbar 7-16 inom andra branscher är man ju oftast ledig alla röda dagar iallafall. Så jag tror ändå det kommer blir svårt att kunna utnyttja tiden fram till 12 års ålder. Annars tycker jag också det är att föredra att kunna få möjlihhet att ta ut dagar till barnet är äldre. Jag kan bara tycka att just det där att man inte får spara mer än ett visst antal dagar efter det att barnet är fyra känns onödigt. Har man möjlighet att inte plocka alla dagar när barnet är litet men ändå vara hemma länge så varför ska man bli straffad genom inte få spara så många dagar man vill och ansvara över hur man lägger upp sin ledighet till barnen blir större och man inte har rätt att vara ledig längre.
  • WiMe06
    Kixpix skrev 2015-07-27 10:33:43 följande:

Håller faktiskt med dig. Jag själv jobbar inom omsorgen med obekväma arbetstider. Skulle man vilja vara ledig vid högtider om det infaller på schemat att man jobbar då, så säger det SLURP på dagarna. Av någon lustig anledning, så jobbade jag varenda jäkla högtid förra året på mitt schema. Samma gör jag i år, men fick hela midsommarhelgen ledig. Tänk om jag skulle ta ut fp på alla de dagarna. Då har man ju knappt dagar kvar känns det som. Haha! Då blir det ju att man får ta semester istället och hoppas på det bästa?!

Sen tycker jag det är värdelöst att man måste ta ut fem dagar efter att barnet fyllt ett. Jag kommer INTE gå tillbaka till arbetet då, men kommer försöka arbeta 3 dagar inom omsorgen och sen ta 2 dagar fp. För jag tänker icke lämna min unge vid 1 års ålder på förskolan.

Visst gör det. Och när jul infaller på vardagarna går det ännu fler dagar. Vill inte heller lämna barnet vid ett års ålder, känns som man skulle missa så otroligt mkt då. Jag har inte riktigt tänkt på hur jag ska lägga upp det ännu när barnet fyllt 1, det är om man kan kombinera och jobbar nån kväll eller helg och vara ledig.

Ja, och semester vid jul är ju bara att glömma, haha!!

Iallafall där jag jobbar. Var f-ledig vid jul förra året men annars hade jag typ alla storhelger, avslutade med hela midsommarhelgen innan semestern. Kommer du söka havandeskapspenning? Jag tänkte ansöka om det så fort jag kommer tillbaka och då blir man åtminstone ledig jul och nyår år
  • WiMe06

Lämnar man in om föräldraledigt mer än 3 månader innan så kan inte arbetsgivaren neka föräldraledigt, men har man varit föräldraledig mer än 3 ggr på ett år kan dem neka dig en fjärde ja, därför brukar det i min situation gå åt ganska många dagar vid jul och nyår eftersom jag söker som en ledighet då just för den regeln att man kan bli nekad en fjärde. Söker jag separat för jul och nyår räknas det ju som att jag varit föräldraledig 2 ggr. Det är ett krångel med föräldradagar och alla löser vi det på olika sätt beroende på vilka behov och vilket jobb man har.

Svar på tråden BF Januari 2016 :)