Kixpix skrev 2015-07-27 10:33:43 följande:
Håller faktiskt med dig. Jag själv jobbar inom omsorgen med obekväma arbetstider. Skulle man vilja vara ledig vid högtider om det infaller på schemat att man jobbar då, så säger det SLURP på dagarna. Av någon lustig anledning, så jobbade jag varenda jäkla högtid förra året på mitt schema. Samma gör jag i år, men fick hela midsommarhelgen ledig. Tänk om jag skulle ta ut fp på alla de dagarna. Då har man ju knappt dagar kvar känns det som. Haha! Då blir det ju att man får ta semester istället och hoppas på det bästa?!
Sen tycker jag det är värdelöst att man måste ta ut fem dagar efter att barnet fyllt ett. Jag kommer INTE gå tillbaka till arbetet då, men kommer försöka arbeta 3 dagar inom omsorgen och sen ta 2 dagar fp. För jag tänker icke lämna min unge vid 1 års ålder på förskolan.
Visst gör det. Och när jul infaller på vardagarna går det ännu fler dagar. Vill inte heller lämna barnet vid ett års ålder, känns som man skulle missa så otroligt mkt då. Jag har inte riktigt tänkt på hur jag ska lägga upp det ännu när barnet fyllt 1, det är om man kan kombinera och jobbar nån kväll eller helg och vara ledig.
Ja, och semester vid jul är ju bara att glömma, haha!!
Iallafall där jag jobbar. Var f-ledig vid jul förra året men annars hade jag typ alla storhelger, avslutade med hela midsommarhelgen innan semestern. Kommer du söka havandeskapspenning? Jag tänkte ansöka om det så fort jag kommer tillbaka och då blir man åtminstone ledig jul och nyår år