Inlägg från: qatteriin |Visa alla inlägg
  • qatteriin

BF Januari 2016 :)

Seven Costanza skrev 2015-12-02 18:24:15 följande:

Vad gulligt med legobitarna/honungsglaserad, låter smaskigt men ändå förvånansvärt kalorisnålt . Jag har ännu inte sett "Bilar-filmerna" men vi ser fram emot det faktum att när man har barn får man ju en ursäkt att läsa om alla klassiska barnböcker som t ex Astrid Lindgren men även titta på nya barnfilmer man inte sett. Ni är välkomna om ni har vägarna förbi .

Haha jag lägger det på minnet! Ja jösses, vi har inte läst så mycket Astrid än men ser fram emot det när det blir lite längre böcker för ungen, men Pippi kan jag utantill typ hela serien och flera av filmerna numera! Nya filmer har vi begränsat oss lite och det gör visst inget för han vill ju ändå bara se en i taget i tre månader typ... Men Bilar varvas friskt med Frost här hemma och helst ska han ha sin Frostklänning också och dansa till Let it go. Det är en helt ny värld av barnfilmer som öppnar sig när det är vab-dags kan jag säga! Men det roliga är att själv få återupptäcka gamla Disneyfavoriter som Oliver och gänget som jag älskade som liten, och Robin Hood har vi också sett. Fick flera kassar dvd:er av syrran när de skaffade netflix så vi har otroligt mycket att välja mellan där. Men nu ska vi nog försöka få in lite mer Astrid för vi funderar på en familjetur till Astrid Lindgrens värld i sommar med min syster med familj plus våra föräldrar. Vi var i Kneippbyn när vi var på Gotland i somras och ungen var helt star struck i närheten av Pippi och Pippis hus, hihi.
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-12-02 21:56:56 följande:

My ASS!!!! Sitta på julkonsert i 2,5 timmer var precis vad min kropp behövde. Har så ont i stackars rumpen och fogarna nu!!

Mina sympatier!! Bio i lördags kväll gav samma effekt kan jag säga!
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-12-02 22:19:43 följande:

Quatterin - det där var rent oförskämt sagt, inte ens lite roligt. Skitbra att du sa till henne.

Jösses, vad tänker människor med. Hmm!

Tråkigt med din filt, hoppas ni får den kräkfri.

Idag fick jag tummen ur och köpte en dragkedja till amningskudden så jag kan sy klart fodralet. Köpte tryckknappar med till alla dregglisar jag tänkt sy. Haha. Virkningen har jag inte påbörjat, inget bra garn ännu.

Ja jag blev mer än måttligt provocerad, det är iaf ingen annan som vågat kalla mig tjockis tack och lov! Jag har känt den tjejen (ytligt) hela mitt liv så antagligen därför hon tyckte det var ok... jag tycker ju aldrig det är det.

Dregglisar har vi ungefär 3000 efter sonen, annars är det lockande att sy måste jag säga, fast jag har aldrig provat. Tygerna är nog rena nu och de lär väl bli nerkräkta igen sen av bebis, haha! Men def är ju en annan sorts kräk. Sonen var en riktig kräkbebis så jag räknar med detsamma för den här.
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-12-03 05:45:18 följande:

Det förstår jag verkligen, hur väl man känner ngn så kallar man ingen tjock, så är det bara. Och på jobbet så inför övriga arb.kamrater känns ju helt snetänkt.

Haha, sant! Man lär ju få tvätta den x antal ggr. Första sonen kräktes mer än andra men ingen har varit jätteextrem så det ska väl denna bebis bli säkert.

Ja herregud vad mycket kräk det kan finnas i en liten bebis, jag var helt oförberedd! Byta kläder på både sig själv och bebis ett par ggr per dag plus alla otaliga kräkdukar och dregglisar vi hade... och då hade jag ändå rejält med tolerans för kräkfläckar efter ett tag! Jag har hört att kräkbebisar sällan har problem med magen och det stämde rätt bra för sonen, men jag vet inte hur vetenskapligt det är. Men han har ju fortfarande lätt att kräkas eftersom han gör det så fort han får feber...
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-12-03 06:02:38 följande:

Alltså jag måste fråga om epidural respektive spinal: vi fick intrycket att båda innebar att man blir kvar i sängen för resten av förlossningen och ett tag efter tills effekten släppt, dvs att det är helt normalt att inte kunna använda benen? På er låter det ju som att det är något läskigt och som gått fel när det blir så, medan vi som sagt fick intrycket att det är så det är och något man ska vara beredd på om man väljer de typerna av bedövning istället för t ex lustgas. Har vi missförstått? Här tar ca 80% av alla vaginalt födande epidural.

Jag har ju aldrig provat ryggbedövning (den där risken är en ytterligare anledning till att jag vill undvika den) men efter vad jag läst mig till så ska det inte vara regel att man blir sängliggande om den tar rätt. Däremot kanske de är lite dåliga på att informera om biverkningar här, det kke återigen är det där med risken att bli stämda som medför ökad information om risker? Bättre att vara förberedd på det värsta och få en positiv överraskning liksom... Vet du hur vanligt det är i usa att folk vill föda i nån annan position än ryggliggande/gynposition? Här uppmuntras det ofta till andra positioner så som jag förstått, mig försökte de ju få runt på knä men jag hade inte ork så jag födde på sidan. Vill verkligen inte föda på rygg om jag kan undvika det.
  • qatteriin
    Apropå det där med bedövning och illamående/kräkningar så är det nog väldigt individuellt. Men det är vanligt att man kräks när bebis passerar spinaeknölarna på vägen ut. Jag blev vansinnig på maken som skulle hämta nya kräkpåsar hela tiden fast jag bara kräktes nån matsked varje gång, haha, tyckte det var onödigt slöseri. ;)

Jag har TENS nu men har aldrig provat under förlossning. Tycker inte den hjälper mot foglossningen ens så vete tusan, men jag kommer nog försöka med den i latensfasen ändå eftersom jag ändå har den. 

Vad gäller träning så var jag väldigt skeptisk men kom att älska SATS när vi bodde i Gbg, gick alltid och tränade med min bästa kompis. Mest gruppträning men även en del på gymmet. Har inte fått till det sen vi flyttade, dels svårt att hinna med småbarn och heltidsjobb, och dels har jag inte haft nåt sällskap och det behöver jag, iaf i början. Men vi har ett naturreservat precis utanför dörren med cykel- och gångbanor och utegym runt hela skogen så jag hoppas komma igång och kunna ta mig an det när bebis är ute och kroppen är mer hel, jag saknar verkligen träning. 

amalie79, jag förstår hur du menar angående tiden efter januari. Det GÅR ju inte att föreställa sig, och även om vi som gjort det förr kan säga att det är värt det och blablabla så är det ju faktiskt inget man kan veta. Och det är nog klokt att försöka få nån att ventilera det med. Och det där med att faktiskt inte veta när det kommer att ske, det är förjävla svårhanterligt... Och du, jag är psykolog, vi är vana. ;) Och de flesta av oss kan också ha de där tankarna. Det gäller bara att träffa en vettig variant, hehe. Jag har många gamla klasskamrater som jobbar som mödra-/barnhälsovårdspsykologer i Gbg-området och dem kan jag gå i god för kan jag lätt säga.

mirakelspektakel; Omg fallskärm!! Har drömt om det men nu efter att jag fått barn vete tusan om jag skulle våga, haha! Så mycket att förlora om det går fel liksom. ;)
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2015-12-03 22:46:40 följande:

Du verkar vara en störtskön människa måste jag säga:) skönt att höra att man inte är ett ufo!

Haha nä inte värre än andra, det kan jag lova.
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-12-03 23:06:20 följande:

Hur nära inpå förlossningen har ni ert sista besök? För jag blev ombedd idag att boka samtliga kvarvarande besök och blev lite velig hur nära inpå jag skulle boka. På mitt ultraljud jag gjorde här i v 26 tyckte den läkaren att bebisen såg ut att vara fyra dagar mindre än beräknat, så jag hoppas kanske på att gå över några dagar (säger jag nu). Jag frågade hur länge de låter folk gå över här och det är bara en vecka, sedan blir man igångsatt, så inte två veckor som jag förstått är standard i Sverige.

I alla fall, mitt BF är 8/1 och jag bokade fyra tider: 11/12, 18/12, 28/12, 7/1. Fanns inga tider kvar under julveckan så det blir tio dagar mellan två av besöken. De sa att normalt sett har de inga besök i v 40 för att de räknar med att man föder den veckan, men jag hoppas ju på att gå över så jagär ville ha ett besök även i v 40. Jag kunde dock fått 4/1 istället för 7/1, hade det varit bättre tror ni? 4/1 är ju en vecka efter 28/12. För då kanske jag kan ändra.

Jag har sista inbokade besöket 28/12, bf 17/1. "Så får vi se om vi behöver boka fler sen" sa bm igår. När jag väntade sonen bokade vi bara ett besök i taget så jag tror det är olika mellan olika bm hur de föredrar att göra. Jag tror inte det gör så stor skillnad mellan 4/1 och 7/1, förutom hur det känns för dig. Jag minns inte att vi gjorde nåt utöver det vanliga på de där besöken ändå. Skönt att man inte behöver gå över så länge! I västra götaland var det tre veckor över man fick gå iaf 2012... vansinne tycker jag.
  • qatteriin

Apropå igångsättning. Igår när jag var hos bm så pratade vi om mina fogar, förstås. Och hon sa då att om det känns värre framöver så kan vi boka in en tid i v 40 för bedömning uppe på förlossningen, för igångsättning eller "andra åtgärder", om foglossningen är helt outhärdlig. Kändes ju bra att veta men jag blev så paff, har inte ens tänkt på att det skulle kunna vara/bli så illa! Spontant känns det som jag verkligen inte vill ha nån form av igångsättning, men det är ju sex-sju veckor kvar och det blir ju sämre för varje dag... Samtidigt tror jag att om jag slutar jobba och kan vila mer så borde jag kunna hålla längre. Får ge det nån vecka och se sen om jag kan få en läkartid om det behövs. Eller ja, jag tar en dag i taget... Men sista patientbesöket är inbokat 16/12 och efter det skulle jag ändå bara göra administration och akutärenden så jag har lite spelrum.

• qatteriin

Nä förra gången hade det nog känts annorlunda med igångsättning, då var det jobbigare med det där att inte veta... säger jag nu, haha, fråga mig igen i januari! ;) Men jag vill ju gärna se om vattnet går den här gången med, försöka ta mycket mer av arbetet hemma, det är så mycket jag vill experimentera med liksom. Men om kroppen ändå inte skulle orka med en förlossning så är det ju dumt att låsa sig vid det. Men det är det där utdragna som jag verkligen inte känner mig lockad av... Samtidigt kan det ju gå jättesmidigt om man är tillräckligt mogen.

Seven Costanza, ja jag blev lite paff när hon sa det så, haha! Jag räknar med fler kontroller än så. Men jag skulle tro att hon inte tar fler patienter än hon vet att hon har plats för fram till deras bf liksom så hon har nog tider, även om det inte skulle bli varje vecka för det tror jag inte jag behöver.

Alltså herregud. Jag har haft så lyxigt de här dagarna när sonen varit sjuk och maken vabbat, då har jag ju sluppit dagislämning och dessutom kunnat ta bilen till jobbet. Men nu är ungen frisk... som tur är... :-P Höll på att inte ta mig till bussen ens. Och den jäkla tensapparaten glömde jag hemma på laddning. Tur att jag bara jobbar halvdagar.

Svar på tråden BF Januari 2016 :)